آشنایی با ماکت های رزین

پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۳

آشنایی با ماکت های رزین

بررسی علل اقبال عمومی ماکت های ساخته شده از رزین

چرا ماکت های رزین پر طرفدارند؟

علیرضا مرادی – تا پنج سال پیش دنیای ماکت های کلکسیونی خودرو پر از مدل هایی بود که تحت عنوان Diecast می‌شناسیم. ماکت های فلزی بازار را در دست داشتند و علاقمندان در رده هایی گوناگون به جمع آوری این ماکت های می‌پرداختند؛ با این حال در سال های اخیر ماکت سازان حرفه ای به سراغ متریالی جدید رفته، دنیای ماکت های کلکسیونی را دگرگون کرده اند. رزین نوعی صمغ و ماده پلیمری است که عموماً از شیره درختان گرفته می‌شود. این ماده به دلیل انعطاف پذیری و سبکی و استحکام خاصی که دارد مورد توجه صنایع گوناگون قرار گرفته، به تازگی به دنیای ماکت ها وارد شده، جایگاه خود را به عنوان یکی از اصلی ترین متریال های به کار رفته در ساخت ماکت ها تثبیت کرده است. اما چرا ماکت سازان و کلکسیونرها به ماکت هایی که از رزین ساخته می‌شوند روی خوش نشان داده اند؟

این ماکت در فروشگاه نیترو مدل عرضه می شود
این ماکت در فروشگاه نیترو مدل عرضه می شود

مهمترین ویژگی رزین که آن را برای ساخت ماکت های کلکسیونی ایده آل ساخته است، انعطاف خاص این ماده است که سبب می‌شود به خوبی قالب گیری شود. همین نکته ساده باعث می‌شود تا فرم ها، خطوط و احجام بدنه خودروها پس از قالب گیری به صورتی دقیق و بی نقص حفظ شوند؛ در حالی که پدید آمدن خطوط بدنه و چنین فرم دقیقی در سایر مواد از جمله فلز (ماکت های Diecast) بسیار دشوارتر از رزین صورت می‌گیرد. علاوه بر این به دلیل شفافیت خاص و رزین و رابطه خوبی که با رنگ دارد، رنگ و لعاب ماکت های رزین بسیار جذاب تر از ماکت های فلزی است. علاوه بر این تاکنون ماکت سازانی بیشتر از سایرین به استفاده از رزین روی آورده اند که برندهای حرفه ای و خاص این عرصه محسوب می‌شوند. تقریباً تمامی محصولات رزین برندهای شناخته شده دارای کد هستند و در مقیاسی محدود تولید و عرضه شده اند.

این ماکت در فروشگاه نیترو مدل عرضه می شود

برخلاف تصور عام، ماکت های رزین به هیچ وجه سبک وزن نبوده، بعضاً حتی از نمونه های مشابه فلزی سنگین تر هستند. علاوه بر این تمامی ماکت های ساخته شده از رزین برچسب قیمت چند میلیون تومانی نداشته، برندهای متعددی در رده 400 تا 500 هزار تومان فعالیت می‌کنند. شاید بتوان تنها نکته منفی این ماکت ها نسبت به رقبای فلزی در باز نشدن درها دانست؛ با این وجود هستند ماکت های رزینی که دارای این قابلیت هستند، اما قیمت آن ها بسیار گران تر از نمونه های ساده است.

در مطالب بعدی به معرفی سه برند پرطرفدار جهان ماکت که به طور تخصصی در وادی ماکت های رزین فعال بوده، از نظر کیفیت و قیمت یکی از بهترین گزینه های موجود محسوب می‌شوند، یعنی BOS، GT Spirit و OTTO خواهیم پرداخت.

این ماکت در فروشگاه نیترو مدل عرضه می شود


بدون دیدگاه