جنگ سه جانبه ،ردبول ، مرسدس و پیرلی: گزارش گرندپری مجارستان 2013

شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ | 5 نظر

جنگ سه جانبه ،ردبول ، مرسدس و پیرلی: گزارش گرندپری مجارستان 2013

پس از سه هفته وقفه، قطار این فصل فرمول یک در ایستگاه دهم خود در مجارستان توقف کرد. تا پیش از این مسابقه،  لوئیس همیلتون با سه پیروزی در هانگارورینگ، پس از میشائیل شوماخر با 4 پیروزی، پر افتخارترین راننده در مجارستان محسوب می شد. اما پس از تست تایرهای جدید پیرلی در سیلورستون و ممنوعیت مرسدس از شرکت در آن، کمتر کسی امیدی برای مرسدس در این گراندپری متصور بود.

3

این تایرها که ترکیبی از تایرهای فصل 2012 و 2013 هستند دارای هسته ای از جنس Kevlar میباشند و انتظار میرود نسبت به تایرهایی که در نه مسابقه ی ابتدایی این فصل مورد استفاده قرار گرفتند از دوام بیشتری برخوردار باشند. پس از پایان دورهای تمرینی، این رانندگان تیم ردبول بودند که پیشاپیش سایرین بهترین زمان ها را به نام خود ثبت کردند و سباستین فتل بخت اول کسب پول پوزیشن محسوب می شد و از آنجا که ویژگی های ساختاری پیست هانگارورینگ سبقت گیری را برای رانندگان مشکل میکند به نظر میرسید فتل و ردبول شانس زیادی برای کسب پنجمین برد خود در این فصل داشته باشند.

4

فراری و لوتوس نیز در تمرینات قوی ظاهر شدند و بعد از ردبول خود را از مدعیان کسب پیروزی در این رقابت نشان دادند. به گمان بسیاری، دمای بالای پیست، که پیش بینی میشد در روز مسابقه حتی به 48 درجه ی سانتیگراد نیز برسد، شانس مرسدس را بسیار کمرنگ و از سوی دیگر امیدهای لوتوس را پررنگ تر کند. البته این گراندپری مصادف با تولد فرناندو آلونسو نیز بود و از آنجا که در این فصل روزبرگ و فتل، هریک در روز تولد خود موفق به کسب پیروزی شده بودند، هواداران آلونسو نیز با این استدلال، امید به پیروزی راننده ی محبوبشان داشتند.

تعیین خط

اما روز شنبه و در جریان زمانگیری تعیین خط، تمامی این پیش بینی ها نقش بر آب شد و این همیلتون بود که توانست با پشت سر گذاشتن فتل، همگان را شگفت زده کند. به نظر میرسید خود همیلتون نیز انتظار چنین عملکردی را با لاستیکهای جدید نداشته است زیرا در کنفرانس مطبوعاتی پس از جلسه ی تعیین خط، علیرغم کسب خط یک، شانس زیادی برای پیروزی خود در این رقابت قائل نبود. رومن گروژان نیز که در تعیین خط سوم شده بود، با مشکلی که در کف اتوموبیلش ایجاد شده بود خطر از دست دادن رتبه ی خود و تنزل به رده های انتهایی را احساس میکرد اما در معاینات فنی مشخص شد که تعمدی در کار نبوده و در حین عبور از کرب (حاشیه سیمانی کنار مسیر) و در جریان Q3 (مرحله سوم تعیین خط) این صدمه به کف اتومبیل وی وارد شده است. رایکونن و آلونسو نیز در تعیین خط به ترتیب چهارم و پنجم شدند در حالی که مارک وبر طبق معمول با سیستم KERS خود دچار مشکل شد و به رده ای بهتر از دهم دست نیافت.

10

مسابقه

روز یکشنبه مسابقه در حالی آغاز شد که بسیاری بر این باور بودند که با توجه به گرمای شدید پیست، همیلتون قادر نیست فتل و دو راننده ی لوتوس را برای مدت زیادی پشت سر خود نگاه دارد اما همیلتون با عملکرد عالی خود نشان داد که لاستیکهای جدید مناسب اتوموبیل مرسدس است. وی از همان ابتدا به تدریج فاصله ی خود را با فتل و گروژان بیشتر کرد و با زمان بندی اشتباه تیم ردبول برای اولین پیت استاپ، فتل مدت زیادی را پشت باتن سپری کرد که برخلاف بسیاری از رانندگان مسابقه را با لاستیکهای مدیوم شروع کرده و تنها دو بار برای تعویض لاستیک به پیت میرفت.

11

گروژان نیز نتوانست تهدیدی جدی برای همیلتون باشد زیرا با سبقتی خارج از پیست از ماسا، جریمه شد و زمان بسیاری را از دست داد. روزبرگ دیگر راننده ی مرسدس به دلیل بروز اتش سوزی در اتومبیلش نتوانست مسابقه را به پایان برساند.  آدرین سوتیل نیز در صدمین گراندپری اش با بدشانسی مواجه و به دلیل نشت روغن هیدرولیک،مجبور به کناره گیری از مسابقه شد. در نهایت این همیلتون بود که با عملکردی خیره کننده، پیشاپیش دیگران از خط پایان گذشت و پس از نه مسابقه، اولین پیروزیش را در این فصل جشن گرفت. پس از وی، رایکونن به مدد یک پیت استاپ کمتر دوم و فتل نیز سوم شدند.
از حاشیه های قابل  توجه این مسابقه، شایعه ی پیوستن الونسو به ردبول بود که در پی ملاقات مدیر برنامه های وی با کریستین هورنر قوت گرفت. البته ردبول اعلام کرده که پس از تعطیلات تابستانی در مورد جانشین وبر تصمیم خواهد گرفت و در این بین به نظر میرسد دانیل ریکاردو و کیمی رایکونن شانس بیشتری برای صندلی خالی ردبول در فصل بعد داشته باشند. به هر حال آنچه واضح است این است که آلونسو از شرایط خودرو فراری راضی نیست و حتی لوکا دیمونته زملو در باره ی ابراز نارضایتی های آشکار آلونسو به وی هشدار داده است.
مسابقه ی بعدی، کمتر از چهار هفته ی دیگر در پیست تاریخی اسپا فرانکوشامپ بلژیک برگزار خواهد شد.

جدول انفرادی فرمولاوان تا پایان مرحله دهم

رتبه

تیم

نام خودرو

امتیاز

1

سباستین فتل

ردبول – رنو

172

2

کیمی رایکونن

لوتوس

134

3

فرناندو آلونسو

فراری

133

جدولی تیمی فرمولاوان تا پایان مرحله دهم

رتبه

تیم

نام خودرو

امتیاز

1

ردبول – رنو

RB9

277

2

مرسدس AMG

F1 W04

208

3

فراری

F138

194


5 دیدگاه

  1. Reza | آبان 1, 1392 | لینک نظر

    ایول خیلی خیلی جذاب بود!! واقعاً عالی بود

     

  2. نلدا | مرداد 13, 1392 | لینک نظر

    خیلی جالب بود من که تا آخرش خوندم و کلی کیف کردم دمتون گرم خیلی آمزنده و مفید بود ممنون که وقت میذارید و اطلاعات به این مفیدی در اختیار ما میذارید…

  3. RACER | مرداد 12, 1392 | لینک نظر

    دمه این بانو گرم که اینطوری مسابقات رو مینویسه

    مرسدس حاله ردبول رو بگیره جالب میشه…

  4. hatam | مرداد 12, 1392 | لینک نظر

    با تشکر از دنده 6 و نویسنده

  5. بابک | مرداد 12, 1392 | لینک نظر

    مرسی مطلب کامل و جالبی بود