گزارش تصویری سومین مسابقه سرعت سال

یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳

گزارش تصویری سومین مسابقه سرعت سال

عکس ها : علی نظری، شاهین نوبری – خبرگزاری ایسکا نیوز

مسابقات سرعت اتومبیلرانی با حضور 70 شرکت کننده در پیست اتومبیل رانی آزادی تهران برگزار شد و مژده سماوکی از استان همدان تنها راننده خانمی بود که در کلاس پراید استاندارد حضور داشت.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی ، راند چهارم مسابقات قهرمانی اتومبیلرانی سرعت  در هشت کلاس: 1400جی تی، کلاس 405 اختصاصی، کلاس 2000اختصاصی، کلاس 206 اختصاصی، کلاس بی پی جی تی،  سری سه اختصاصی،Bmw سری پنج و پراید استاندارد برگزار شد.
در این مسابقات شرکت کنندگانی از استانهای تهران، خوزستان ، ارومیه ، البرز، قـم ، اصفهان ، ورامین ، همدان و گلستان حضور داشتند که تنها  یک زن ورزشکار در این مسابقات قهرمانی  کشور شرکت کرد.
درابتدای این مسابقه تعدادی از موتورسواران در مسابقه تشریفاتی شرکت کردند و در پایان این مسابقه  ارسلان علیزاده ، شروین یگانه ، سیامک موسوی ، فرهاد جعفری، علی اکبر مقیمی، شهرام سعیدی، رضا محمود زاده، علی رضا حیدری  در این هشت کلاس مقام نخست را از آن خود کردند.
در پایان مسابقات جوایز نفیسی از طرف مدیر عامل شرکت لیزینگ خودروی غدیر به نفرات اول مسابقه داده شد.
شایان ذکر است در کلاس دی پی ، یک خودرو لجندز نیز حضور داشت تا علاقمندان با این خودرو آشنا شوند.

 

گزارش رقابت سرد مرحله چهارم مسابقات سرعت
همچنان بدون کلاس آزاد
نویسنده : سروش پویان فر
عصرخودرو: به نظر می‌رسد که مسابقات‌ کشوری رشته سرعت، فرم جدیدی را بدون کلاس‌ آزاد پیدا کرده است و این روند برگزاری دارد به رویه معمول این رشته تبدیل می‌شود. در رقابت‌های قبلی رشته که در سال 93 برگزار شد، نبود کلاس آزاد باعث کاهش سطح تماشاچیان این رقابت‌ها شد و در سومین دوره آن نیز تلاش‌های قابل توجه فدراسیون اتومبیلرانی برای برگزاری مجدد این کلاس به‌حاشیه و جنجال کشیده‌ شد.

به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، هفته گذشته چهارمین دوره این مسابقات همچنان درغیاب کلاس آزاد و با افزایش بخش‌های مختلف و جدیدی برگزار شد که در ادامه به‌بررسی آن خواهیم پرداخت.

آغازی سرد و بی‌هیاهو

جمعه هفته گذشته زمان برگزاری چهارمین مرحله مسابقات آزاد در پیست آزادی تهران واقع درمجموعه ورزشی آزادی بود. برخلاف تابستان‌ها که آب‌وهوای این منطقه داغ و سوزان می‌شود دراین رقابت هوای سرد و خشکی، برجو پیست حاکم بود و مانند همیشه شروع مسابقه با کمی تاخیر همراه شد. برخلاف رقابت پیشین دریفت قهرمانی کشور که در ابتدا و میان‌های آن رژه و حرکات نمایشی ریتم آن را پیوسته کرده بود در این برنامه، رقابت کلاس پراید که اولین بخش مسابقه بود تنها با زدن یک بوق عجیب آغاز شد. برخلاف همیشه که این کلاس رقابت‌های جذابی را عموما به‌دلیل شبیه‌ بودن مشخصات فنی خودروها بوجود می‌آورد؛ دراین سری، مسابقه این کلاس کمی طولانی و کم‌هیجان بود و تنها نکته مهم آن حضور سماواتی تنها راننده خانم این مسابقه بود.

دریفت با‌ ب‌ام‌و، حادثه با موتورسیکلت

با پایان کلاس پراید و وقفه‌ای کوتاه نوبت به برگزاری کلاس اختصاصی ب‌ام‌و سری پنج رسید. جریان این کلاس به‌این صورت بود که در رقابت‌ قبلی رشته سرعت، مسئولین اتومبیلراتی برای جذب دوباره تماشاچیان به پیست آزادی خبر برگزاری کلاسی مختص خودروهای پورشه را برای مرحله سوم منتشر کردند. هنگامی که نوبت به عملی کردن این عهد رسید، باتوجه به‌جوانب موجود (مانند قیمت‌بالای این خودروها و…) مشخص که شد اکنون توان برگزاری چنین کلاسی وجود ندارد و برای آنکه این موضوع حاشیه‌ساز نشود مسئولین کشور کلاس اختصاصی ب‌ام‌و را برگزار کردند که با واکنش خوب تماشاچیان مواجه شد و در این سری از رقابت‌ها هم به دو کلاس جدا (یعنی ب‌ام‌وهای سری پنج و سری سه) تقسیم شد. نکته جالبِ مسابقه این کلاس که تاحد زیادی حالت دوستانه داشت، حضور رضا فهیم قهرمان پیشین مسابقات دریفت بود و او در طول این مسابقه به‌جای رقابت‌ با دیگر شرکت‌کنندگان به انجام حرکات دریفت با ب‌ام‌و خاص M5 خود ‌پرداخت. پس از پایان رقابت‌ ب‌ام‌و‌های سری پنج نوبت به برادران سری سه آن‌ها رسید و شرکت‌کنندگان این کلاس هم به‌رقابتی که کمی جدی‌تر از کلاس قبلی می‌نمود، پرداختند.

پس از کلاس‌های ب‌ام‌و، موتورسواران حرفه‌ای کشور وارد مسیر شدند تا به‌مسابقه‌ای دوستانه بپردازند که درمیان آن یکی از موتورسوارن حین خروج ازپیچ پایانی پیست تعادل خود را از دست داد، موتورش واژگون شد و خودش هم به‌ لاستیک‌های کنار مسیر برخورد کرد. پس از این اتفاق بلافاصله پرچم  زرد (که به‌نشان کاهش سرعت و ممنوعیت سبقت‌گیری به‌دلیل سانحه‌است) و کمی بعد نیز پرچم قرمز (که نشانه توقف مسابقه به‌دلیل حادثه است) به‌نمایش درآمد. خودرو آمبولانس هم که مانند همیشه درپیست حاضر و آماده بود وارد مسیر شد و به‌ موتورسوار حادثه دیده (که خوشبختانه مشکل بخصوصی برایش پیش نیامده بود) رسیدگی کرد.

پس از این اتفاق و مجددا وقفه‌ای چند دقیقه‌ای، کلاس پژو 206 آغاز شد؛ مانند همیشه شروین یگانه که موفق‌ترین راننده این کلاس به‌حساب می‌آید در ابتدای خط استارت بود اما با شروع مسابقه اردلان غزنوی که رقیب اصلی شروین یگانه است از او پیشی گرفت. تا چند دور جریان به‌این صورت پیش می‌رفت که اردلان غزنوی به‌دلیل برخورد با یکی دیگر از رانندگان پرچم اخراج از مسابقه را دریافت کرد و از رقابت بیرون رفت و شروین یگانه جای او را در جایگاه اول پر کردو بعد از او نیز مهرداد صفری و آرش خامنه‌ که عملکرد درخشانی نیز در این مسابقه داشتند درجایگاه‌‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

ملال‌آورتر از همیشه

با پایان این بخش از رقابت‌ها، نوبت به کلاس‌های جی‌تی رسید. کلاس‌های سری جی‌تی که مدت‌ها بود قهرمانان مشخص و ثابتی داشتند دراین مسابقه هرچند که تعداد شرکت‌کنندگانشان و همچنین خود کلاس‌هایشان افزایش پیدا کرده بود اما رقابت جذابی را ایجاد نکردند و با آغاز برگزاریشان بیشتر شرکت‌کنندگان بیشتر از آنکه به رقابت‌ توجه کنند با یکدیگر مشغول صحبت بودند. در این بخش‌ها سری 1400 و 2000 سی‌سی جی‌تی برگزار شد و بعد هم نوبت به دوکلاس BP جی‌تی و همچنین رقابت‌ پژو 405 رسید. تنها در بخش کلاس BP جی‌تی ها به‌دلیل حضور قهرمانی چون نادر جعفری که از پیشکسوتان رشته دریفت در ایران به‌حساب می‌آید کمی توجه‌ها دوباره به مسابقه جلب شد. نکته جالب این کلاس‌های پایانی حضور مجدد رضا فهیم با یکی از خودروهای سری Legends بود (که در خبر پیوست این متن به آن خواهیم پرداخت)؛ فهیم که درداخل کابین کوچک این خودرو قرارگرفته بود، شرکت‌کنندگان کلاس‌های جی‌تی را همراهی کرد و دربخشی نیز به انجام حرکات نمایشی پرداخت.  بعد از این در بخش 405 هم که پس از مدت‌ها درکشور برگزار می‌شد، بیشتر تماشاگران به سمت خودروهایشان و خروج از پیست رفتند و برنامه را تمام شده تلقی کردند.

هنگامی که پرونده مسابقات بسته شد نوبت به بخش سکوی مسابقات آن‌هم درحالی که تقریبا تماشاگری در جایگاه‌ها وجود نداشت رسید. نکته مهم این قسمت هم اعطای سکه‌بهار آزادی از طرف شرکت‌لیزینگ غدیر به نفرات اول کلاس‌های مسابقه بود که اسپانسرینگ این برنامه را به‌عهده گرفته بود و پایان بخش این سری از رقابت‌های سرعت کشور شد.

 

 

 

 نفرات برتر به شرح ذیل می باشند:

 

کلاس پراید استاندارد

 

– ارسلان علیزاده  مقام اول

 

– وحید عطایی     مقام دوم

 

– فرهاد حسینیان  مقام سوم

 

 

 

کلاس 206 اختصاصی

 

– شروین یگانه مقام اول

 

– مهرداد صفری  مقام دوم

 

– آرش خامنه مقام سوم

 

 

 

کلاس BMW ( سری سه )

 

– رضا محمود زاده مقام اول

 

– محمد فراهانی مقام دوم

 

– مرتضی شاد فرخ مقام سوم

 

 

 

کلاس BMW ( سری پنج )

 

– علیرضا حیدری مقام اول

 

– علی ضمیری مقام دوم

 

– پاتریک آبنوسـی مقام سوم

 

 

 

کلاس 2000

 

– شهرام سعیدی مقام اول

 

– مهدی حسن پور مقام دوم

 

علی قیـدر مقام سوم

 

 

 

کلاس 405

 

– علی اکبر مقیمی مقام اول

 

– رضا برقیانی مقام دوم

 

– مجتبی اردستانی مقام سوم

 

 

 

کلاس بی پی ، جی تی

 

– فرهاد جعفری مقام اول

 

– فرزاد خدایاری مقام دوم

 

– نادر جعفری مقام سوم

 

 

 

کلاس 1400 جی تی

 

– سیامک موسوی مقام اول

 

– فرشید طراح مقام دوم

 

– رحمان کوراتی مقام سوم


بدون دیدگاه