انحصار در واردات؛ تکرار یک اشتباه

یکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ | 37 نظر

انحصار در واردات؛ تکرار یک اشتباه

انحصار واردات؟

آیا متولیان طرح ساماندهی بازار خودروهای وارداتی خود کارنامه قابل قبولی دارند؟؟؟؟
دنیای اقتصاد

گروه خودرو: روز گذشته خبرگزاری فارس به نقل از فرهاد احتشام راد رئیس انجمن وارد‌کنندگان خودرو از تصویب آیین‌نامه ساماندهی واردات خودرو در جلسه شورای سیاست‌گذاری آن هم با حضور وزیر صنعت خبر داد. طبق اظهارات این عضو شورای سیاست‌گذاری از این پس واردات خودرو فقط توسط نمایندگان رسمی یا با تایید آنها امکان‌پذیر خواهد بود.
وی در این گفت و گو اشاره‌ای نیز به مشکلات خریداران خودرو از وارد‌کنندگان متفرقه داشته، اما در نهایت عنوان کرده که واردات خودرو از این پس تنها از طریق نمایندگان رسمی یا تاییدیه آنها انجام خواهد شد. احتشام‌راد در نهایت تاکید کرده که واردکنندگان متفرقه باید شماره شاسی خودرو را به نماینده رسمی شرکت مادر اعلام کنند و نماینده رسمی با کنترل در سایت شرکت مادر و تطابق آپشن‌های خودرو، مجوز واردات را صادر خواهد کرد و در واقع این تاییدیه مبنای ثبت سفارش واردکنندگان متفرقه خواهد بود. اینکه اظهارات این عضو شورای سیاست‌گذاری خودرو هنوز به تایید دیگر اعضای شورا نرسیده موضوع مورد بحث ما نیست؛ اما اینکه در آیین‌نامه ساماندهی واردات خودرو قرار است بار دیگر واردات به‌طور انحصاری به وارد‌کنندگان سپرده شود راه پیموده‌ای است که در پی آن تجربه موفقی نیز به‌دست نیامده است. در دولت نهم واردات خودرو در انحصار عده‌ای قلیل و نمایندگی‌هایی خاص بود که جز ایجاد رانت نتیجه دیگری در پی نداشت. حال قرار است بار دیگر دولت به بهانه ساماندهی واردات خودرو، ورود این کالا به کشور را انحصاری کند. در اینکه در پی واردات شناسنامه‌ای بسیاری از خریداران با مشکلاتی از سوی فروشندگان روبه‌رو شدند شکی نیست، اما نمایندگان رسمی نیز طی دو سال گذشته با وجود نوسانات ارزی کارنامه خوبی از خود باقی نگذاشتند و در شرایط فعلی نیز با عقدقراردادهایی یکطرفه موجبات نارضایتی مشتریان را فراهم کرده‌اند؛ بنابراین انحصار واردات نه تنها چاره ساز نیست، بلکه به افزایش قیمت وارداتی‌ها نیز منجر خواهد شد؛ چراکه وارد‌کنندگان رسمی در بازار بی‌رقیب می‌توانند هر قیمتی را به مشتری تحمیل کنند.


37 دیدگاه

  1. امیر | بهمن 2, 1393 | لینک نظر

    انحصار در هرچیزی چه واردات باشد چه فضای امن برای خودروسازان برای تولید خودروهای بی کیفیت و بی ایمن خلاف اصل بدیهی
    اقتصاد ازاد است که متاسفانه سالها است مردم هزینه انرا باید گران پرداخت کنند. اینکه مردم را مجبور کنید فقط از نمایندگی
    خودرو خریداری کند و از انطرف نمایندگی هر وقت خواست قیمت را بالا ببرد چون نظارتی در کار نیست با کدام عقل و منطق
    جور در می اید!!؟

  2. nima | بهمن 2, 1393 | لینک نظر

    حمایت از حقوق مصرف کننده یا حماقت در حق مصرف کننده؟

    دوستان چند نفر از شما از خودروهای وارداتی بدون گارانتی یا گارانتی دار استفاده میکنید؟
    تا به حال به نمایندگی های فروش سری زدید برخوردها تا زمان منعقد شدن قراردادها عالی هستش اما درست بعد از گذشتن خر نمایندگی از پل ناگهان در چرخشی 180 درجه ای رفتار و پاسخگویی شکل دیگه ای به خودش میگیره ، همه شما عزیزان حداقل خاطره ای از بدقولی در تحویل کاستی در تحویل واز این موارد شنیدید.
    حالا از شما میخواهم خودتون رو جای یک خریدار بگذارید دو راه دارید خرید از بازار آزاد و یا نمایندگی که برای خرید مختار به انتخاب شرایط تحویل بین 90 تا 200 روز کاری رو دارید یک طرح رو انتخاب می کنید وبعد انتظار و انتظار و انتظار…….
    از اینجا به بعد نمایندگی دست به کار میشه حالا با در نظر گرفتن 50 روز برای واردات حجم بالایی خودرو در هر نوبت با پول دریافت شده از شما حداقل بین 2 تا 4 دفعه واردات انجام میده و سود رو مستقیم به جیب شرکت میریزه و در این بین اگر شما به هر دلیلی از خرید منصرف نشده باشید ماشین تحویل شما میشه اما منت گذاشتن از اصول کار نمایندگی هاست
    شما الان ماشین فرضیتون رو تحویل گرفتید و ازش استفاده میکنید که ناگهان مشکلی در بخش فنی ماشین بوجود میاد و به نمایندگی مراجعه میکنید ، اگر گارانتی داشته باشید که با اولین نگاه تشخیص داده خواهد شد که مشکل به دلیل استفاده نادرست از خودرو بوده و گارانتی پاسخگو نیست و باید تمام هزینه ها از جیب پرداخت بشه و اگر هم تعمیر در نمایندگی صورت نگیره گارانتی باطل خواهد شد حالا یا شما میپذیری وپول رو میدی یا نمی پذیری و یا با راهای مرسوم و غیر مرسوم نمایندگی رو متقاعد میکنی.
    و اما اگر ماشینتون گارانتی نداره الکی خودتون رو به زحمت نندازید و به نمایندگی نرفته و یک تعمیرکار ماهر پیدا کنید و منتظر باشید اونهایی که زورشون به نمایندگی نرسیده هم به شما بپیوندن.

    اما همه این مطالب رو گفتم که بگم ما میدونیم که بدون شک خرید از بازار آزاد مخاطراتی در پی خواهد داشت اما بهتر نبود با ایجاد یک راهکار مناسب و با نظارت صحیح و قوی در مبادی ورودی خودرو از اصالت و سلامت اونها اطمینان حاصل میکردیم و بعد اقدام به واردات میکردیم وهمین رقابت نیم بند بین وارد کنندگان شخصی و نمایندگی رو که تا حدودی به ثبات قیمتها کمک کرده از بین نمیبردیم .

    حالا قضاوت با شما حمایت حماقت یا ……………

  3. احمد | بهمن 1, 1393 | لینک نظر

    به نظر من ماشینهای چینی از خلع ایجاد شده در بازار فعلی کشورمون دارن بهترین استفادرو میکنن! از یه طرف کم شدن ارزش پول ایران و از طرف دیگه تحریمها باعث شده اکثریت جامعه توان خرید محصولات ژاپنی و کره ای را با این قیمتها نداشته باشن و از طرف دیگه از محصولات چند دهه قبل اروپا و غیره مثل 405 و انواع و اقسام سمند و پراید و … خسته شدن و استفاده از قطعات بی کیفیت و درجه چندم چینی تو این محصولات که باعث افت کیفیت شدید نسبت به نمونه های قدیمی شده مزید بر علت شده که درصدی از مردم به سمت خرید ماشینهای چینی برن هرچند میدونن نقطه ضعف زیاد دارن و کیفیت بالایی ندارن ولی خرید این محصولات رو نسبت به تولیدات داخلی ارجح تر میدونن
    به نظر من چین روند پیشرفت سریعی رو در خودرو سازی در پیش گرفته ولی هنوز به شخصه خرید نمونه های دست دوم و تمیز ماشینهای ژاپنی و کره ای رو تو بازه بالای 60 میلیون ترجیح میدم ولی اگه تولیدات اینده چین نسبت به محصولات فعلیشون کم ایرادتر و بهتر باشه (تاکیدم رو بحث فنی و کیفیته نه ظاهر و آپشن) ممکنه من هم با توجه به شرایط موجود از بین چینیها خودروی بعدیم رو انتخاب کنم

  4. sunmartin | دی 29, 1393 | لینک نظر

    علیرضا جان درسته من و شما باهم تفاوت فکری داریم اما واقعیت اینه که چین داره با خودروهای دوتا سه دهه قبل کره و ژاپن و فرانسه رقابت میکنه بعنوان مثال بعقیده اکثر کاربران مجله دنده 6 رای دهندگان اذعان کردند که خودروهای چینی را به خودروهای “داخلی” ترجیح میدهند این جمله دو نکته های لایت شده داره که توجه شما را به اون جلب میکنم: خودروهای داخلی یا دقیقتر مونتاژ کاری شده اکثرا مربوط به اوایل دهه نود میلادی هستند .مبنای انتخاب اکثریت مشتریان ظاهر خودرو و امکانات آن بوده که بتناسب سال ساخت خودروهای داخلی عجیب بنظر نمیرسه پس من این نکته را قبول دارم که چین تنها بهتر از تولیدات داخلی است با شرایطی که ذکر کردم
    در مورد سراتو باید بگم هنوز مدل 2010 تا 2013 (سراتوی مونتاژی سایپا) در مالزی ،هنگ کنگ،و ترکیه مونتاژ ميشه و بهیچ وجه دیسکانتینیو نشده اگه سایپا قرار بود مدل نیوفیس 2014 برای مونتاژ بیاره قیمت بالایی رقم میزد و عملا دست مشتری های واقعی از خریدش دور تر میشد یک جمله هم بگم که شما اصلا و ابدا به اون توجه نکردید حتی یپر مقاله نویس ،اگه کیا موتورز مدل خودروهاش هر 4 سال تغییر میده چین به تغییر کلی ظاهر و قابلیت های حرکتی علاقه ای نداره چون میخواهد از کم ترین هزینه بالاترین سود بدست بیاره نمونه بارز این ادعا خودروی x33 و چری فالووین 2 یا همون mvm315 فیس لیفت که در گیربکس و ثفحه کلاچ و موتور و حتی ابهاد اتاق کوچکترین تغییری حاصل نشده و تغییرات در حیطه هد لایت و گلگیرها باقی موندن در این شرایط خودروی بسیار با کیفیت مانند سراتو که تست های بین المللی پشت سر گذاشته و از بزرگراه های امریکا امتیاز بسیار خوب کسب کرده نمیشه براحتی نادیده گرفت اگه پای چینی بداخل باز نمیشد مجبور بودند حداقل با مالزی و یا کره قرار داد ببندند و سطح خودرو سازی ما بالا میرفت من امروز فراموش نمیکنم این کامنت ممکنه در لابلای بسیاری از نظرات مدفون بشه و یا کلا اتفاق دیگه ای بیوفته اما اون روزی میبینم که دارندگانوخودروی چینی با برداشته شدن تحریم ها و ورود و مونتاژ کیا اشکودا و تویوتا بسیار متضرر بشن امیدواریم توافق حاصل بشه

    • در پاسخ به: sunmartin

      Z4 | دی 29, 1393 | لینک نظر

      اگه راست باشه شما اولین نفری هستید که ضرر میکنید.جک خودتون چینیه.مثل اینکه س-یاست بازار ایران را خوب نمیدونید.به تحریم ربطی نداره.

    • در پاسخ به: sunmartin

      alireza | دی 30, 1393 | لینک نظر

      آقای سان مارتین قطعا چینی ها در حال حاضر رقیب ژاپنی ها و اروپاییا و آمریکایی ها نیستند و خودشون هم چنین ادعایی ندارند. به طور کلی در حال حاضر خودروهای چینی برای بازار هایی طراحی میشن که قدرت خرید مردم پایینه و یا به دلایل مختلف سیاسی یا اقتصادی برند های بزرگ نمی تونن توی اون بازار ها عرضه بشن. چینی ها میخوان با عرضه خودروهای ارزون ولی مدرن و به روز (هرچند با کیفیتی پایین تر از رقبای بزرگ بین المللی) خلا خودرو سازای معتبر جهانی رو توی کشورایی مثل کشور ما پر کنند.
      قطعا هر خودرویی رو باید نسبت به قیمتش سنجید. شما نباید جک 50 میلیون رو با سراتوی 135 میلیونی مقایسه کنید. نباید چانگان ایدوی 70 میلیونی رو با سوناتای 160 میلیونی مقایسه کنید. نباید برلیانس v5 رو با سانتافه و راو 4 مقایسه کنید.
      قطعا تولید خودروهای به روز و مدرن توی کشور ما آرزوی همه ماست. اما شما نباید فکر کنین که اگه ایران خودرو و سایپا مثلا با کیا قرارداد ببندن دیگه اپتیما میشه 40 میلیون! همونطور که دیدیم مدل از رده خارج و نسل قبلی سراتو با آپشنای بسیار کم، موتور ضعیف، گیربکس دستی و … با قیمتی بالای 70 میلیون به فروش میرسه. پس قطعا تا زمانی که ارزش پول ما پایین ترین رتبه رو در دنیا داره، ما رنگ خودرو های درجه یک رو در خط تولید های کشورمون نخواهیم دید. شما مطمئن باشین اگه امروز چینی ها به بازار ما نمیومدن فاصله بین خودروهای داخلی و وارداتی کاملا خالی میموند و این مساله دامنه انتخاب رو برای مردم به شدت محدود میکرد. حالا با اومدن چینی ها تنوع بازار به شدت بالا رفته و انشاالله که با ایجاد رقابت در بازار، کیفیت خودرو ها بالا بره، قیمت پایین بیاد و خدمات پس از فروش و مشتری مداری توی شرکت ها ارتقا پیدا کنه.
      ضمنا باید دو تا نکته رو هم خدمتتون عرض کنم. اولا این که سراتویی که سایپا مونتاژ می کنه نسل قبلی این خودروست و اگر هم در حال حاضر در کشور دیگه ای تولید میشه، این تولید از قبل ادامه داشته و احتمالا به زودی خط تولید نسل جدید اون توی اون کشورا راه اندازی میشه. چیزی که مسلمه اینه که هیچوقت هیچ کشوری حاضر نمیشه نسل قبلی یک خودرو رو مونتاژ کنه، اونم در شرایط که الان مدتهاست نسل جدید اون با چهره کاملا متفاوت و امکانات به مراتب بالاتر توی خیابون ها به وفور دیده میشه.
      ثانیا در مورد فیس لیفت لازمه یادآوری کنم که فیس لیفت یک خودرو زمانی انجام میشه که بخوان نقص های اون رو برطرف کنن، ایرادات طراحی رو بهبود ببخشن، قابلیت های اون رو بالاتر ببرن و یا اینکه چهره قبلی اون خودرو خسته کننده و دمده شده باشه و بخوان که اون رو به روز کنن. در نتیجه هر چه ایرادات طراحی یک خودرو بیشتر باشه فاصله فیس لیفت ها کمتر میشه. به عنوان مثال خودرو های بنز و BMW بسیار به ندرت دست به فیس لیفت خودروهاشون میزنن. ژاپنی ها هم به انجام فیس لیفت های خیلی کم مشهور هستند. به طوری که از سال 2007 که تویوتا کمری وارد ایران شده هنوز با همون پلت فرم ارائه میشه و حتی موتور اون در تمام این سالها تغییر خاصی نکرده. در عوض چینی ها به سرعت و در فواصل زمانی کم دست به فیس لیفت میزنن. دلیلشم طراحی خام و پر ایراد اوناست. برای مثال جک S5 که تازه یک ساله در دنیا ارائه شده، نمونه های فیس لیفتش در چین آزمایش شده. یا بستورن که نیومده فیس لیفت شد. یا چری تیگو (ام وی ام x33) که در همین چند سال دو بار فیس لیفت شده و فیس لیفت اولش اخیرا در ایران به فروش میرسه. به این لیست زوتای Z300، بایک سابرینا و دهها مدل چینی دیگه رو میشه اضافه کرد. شرکتی که طراحی های پخته و اصولی و دقیق داشته باشه هیچ وقت با انجام تغییرات سرسری و عجله ای اصالت خودش رو زیر سوال نمی بره. برای مثال کسی که فقط اندکی با خودرو ها آشنا باشه اگه از دور یه بنز یا BMW رو ببینه می تونه اونو بشناسه. چه مدل 2015 باشه، چه مدل 1970. دلیلشم فقط و فقط طراحی اصیل و استفاده از امضای خاص اون محصول در تمامی این سالها و در تمامی محصولاته. اما شما این اصالت رو به هیچ عنوان در محصولات چینی و کره ای نمیبینید. برای مثال همین سراتوی نسل قدیم و جدید رو اگه کنار هم بذارین هیچکس به ذهنش خطور نمی کنه که ممکنه این دو خودرو واقع محصول یک کمپانی باشند.
      چیزی که باعث میشه ام جی رو از بقیه چینی ها متمایز بدونم ، جدا از امکانات زیاد، قابلیت های فراوان، کیفیت بالا و شتاب حیرت انگیز اون، همین اصالت در طراحی هاست. چیزی که نشون دهنده پیشینه درخشان این خودروست. ام جی 6 در سال 2009 رونمایی شده. ولی با گذشت 6 سال هنوزم طراحی اون مدرن و چشم نواز و زیباست. امضای طراحی ام جی در تمامی مدل های اون (ام جی 3، 5، 6، GT، GS) دیده میشه و با دیدن هر کدوم از این مدل ها میشه به راحتی فهمید که با یک ام جی طرف هستیم. و این خودش بزرگترین گواه بر اینه که این برند کاملا از چینی های بی اصالت و بی پیشینه متفاوته و البته از یک برند پر افتخار 90 ساله انتظاری جز این هم نمیره.
      ضمنا بر خلاف فرمایش شما، مهمترین قسمت هایی که در فیس لیفت محصولات ام وی ام تغییر کردن گیربکس و صفحه کلاچ اونا بوده. در مورد گیربکس که همه میدونن ایکس 33 مجهز به گیربکس CVT شده و صفحه کلاچ 315 که یکی از بزرگترین نقاط ضعفش بود عوض شده و دیگه داغ نمیکنه و ایرادات نمونه قبلی رو نداره. هر چند که صفحه کلاچ جدید هم خالی از اشکال نیست.
      در پایان میخوام بگم که آرزوی من به عنوان یک ایرانی اینه که روزی برسه که مردم کشورای پیشرفته دنیا آرزوی سوار شدن به ماشینهای ایرانی رو داشته باشن و ماشینهای ایرانی با قدرت در تمامی بازار های جهان عرضه بشن و ما بتونیم به خودروهای خودمو ن افتخار کنیم. این آروز اصلا دور از دسترس نیست و فقط نیاز به یک اراده قوی و مدیریت و سرمایه گذاری عالی داره.
      با حصول توافق هسته ای مطمئن باشین که مالکان خودروهای چینی ضرر نخواهند کرد. چرا که چینی ها هیچوقت رقیب تویوتا و کیا و اشکودا نبودن. با شرایط که در صنعت خودروی کشور دیده میشه، با حصول توافق هسته ای اولا قرارداد های جدیدی با پژو و رنو بسته خواهد شد و محصولاتی که هم اکنون در صف انتظار توافق هستند وارد میشن. از جمله رنو کلیو و کپچر و پژو 2008. ثانیا به دلیل نقل و انتقال راحت تر پول شرکت های چینی بیشتری به ایران خواهند اومد و محصولات چینی جدید تری وارد بازار ایران خواهند شد. و ثالثا اگر اخباری که شنیده شده راست باشه اشکودا یا خودرو ساز هایی در همون سطح به طور محدود و احتمالا با قیمت های نجومی وارد ایران خواهند شد که باز هم نمی تونن جای چینی ها رو بگیرن.

  5. باراکا | دی 29, 1393 | لینک نظر

    k4 کدومه آقای علیرضا اون که اصلا یه چیز دیگست این لینک و دوستان نگاه کنند ببینند سراتو 2008 هست یا نه؟
    http://chinaautoweb.com/car-models/kia-cerato-sedan/
    من موندم بگم ماست سفیده تو بگو نه اومن ماسته اسمش کره هست رنگشم زرده
    تو لینک هم زده سراتو دیگه از این واضح تر

    • در پاسخ به: باراکا

      alireza | دی 29, 1393 | لینک نظر

      دوست عزیز اولا k3 نه k4! k4 یه خودروی دیگس! اما شما به اون لیست فروش اصلا دقت نکردین. در حال حاضر کیا با اسم k3 این محصول رو میفروشه که همون مدل 2015 هستش. توی اون لیست اصلا اسم سراتو وجود نداره. برای این که بشه درمورد همه مدل ها اطلاعات کسب کرد سایت chinaautoweb ماشینای از رده خارج کمپانی ها رو هم توی لیستشون میذاره. مثلا اگه توی لیست محصولات بایک رو نگاه کنید چندین مدل سابرینا و سنووا میبینین که مربوط به مدل های جدید و قدیم و قبل از فیس لیفت و بعد از فلیس لیفتش هستند.

  6. مسعود | دی 29, 1393 | لینک نظر

    دنده 6 عزيز فكر نميكنيد وقتش رسيده كه نظر سنجي سايت را عوض كنيد
    ديگه معلوم هست كه با اكثريت قاطع هموطنان خودروهاي چيني 72% را به خودروي ايراني 28% ترجيح ميدن.

    پيشنهاد ميكنم همين موضوع اين پست را به عنوان نظر سنجي مطرح كنيد
    با تشكر

  7. یاشار | دی 29, 1393 | لینک نظر

    دوستان به نظرم از بحث اصلی دور شدیم.
    این کار مشترک وارد کنندگان بزرگ و تولید کننده های انحصار طلب داخلی هست. یه کلاه برداری مشترک که برای جفتشون یه معامله برد – برد هست.
    حالا فرضا که چندتا دلال سر چند نفر کلاه گذاشتن. این تعداد کمتر از افرادی که با این انحصار ازشون پول زور گرفته می شه.
    دیگه قشر متوسطی که تونسته یه پس اندازی برای خرید خودروی خوب جمع کنه باز هم مجبور میشه همون آشغالای ایرانی رو بخره

  8. sunmartin | دی 29, 1393 | لینک نظر

    من از چینی جماعت بد دیدم سوگند یاد میکنم تمام افرادیکه چینی خریدند و من اون افراد را میشناختم نمیتوانم نام خودروهاشون بگم چون باز ایراد میگیرید و میگید به جک و لیفان و چری و بایک و بسترن و ام جی و وللیکس گریت وال و لوبو و هاوال و برلیانس و..توهین کردی همه ظرف مدت کوتاهی فروختن ازشون میپرسم باز سمت چینی میری جواب میدن نه+رفتن دست دوم ژاپنی و کره ای خریدن من حقیقت محض میگم و همیشه حقیقت تلخه مثل ته خیار ، نميدونم مگه چین کشور شماست اینقدر نسبت به اسمش حساسیت دارید چرا خودتون زدید به اون راه و به خواب زدید بیدار شید..تمام عالم و آدم از کالاهای بی کیفیت چین (بغیر از تحت لایسنس ها مثل لننو و ایسر و اپل و آدیداس و بی ام دبلیو و …) بی زار شدن و میدونن چیه و کیفیتش تا چه حد میاوس کننده هست این انحصار جدید هم رقم زدن به نفع خودروهای چینی شد تا چند وقت دیگه هم دومین هدفشون عملی میشه ادغام خودروسازان و تولید کالای واحد چینی یادمه تو سایت پدال یکی از مقاله نویسان گفته بود خطر بلعیده شدن بازار خودرو تا دوسال دیگر با خودروهای تحت آزمون و خطای چینی اما شاید کسی باورش نشد که چینی یه روز اینقدر طرفداری متعصب پیدا میکنه یه سوال ؟؟
    فکر میکنید ویران خودرو و سایه بان ننیتونن از کره ای ها مونتاژ کنن؟؟یا برن سمت اشکودا و یا محصولات فولکس واگن میتونن اما صرف چینی خیلی زیاده و پول خوبی توش هست همینه که همشون روی به چینی آوردن صرف نظر از همه مسائل

    • در پاسخ به: sunmartin

      alireza | دی 29, 1393 | لینک نظر

      آقای سن مارتین اولا که ایران خودرو و سایپا نمی تونن سراغ شرکای خارجی برن. دلیل اصلیش هم بحث تحریماست. به همین دلیله که تولید خودروهای سوزوکی و نیسان و مزدا و رنو مگان کاملا متوقف شد و تولید ال نود و 206 به کمترن حد خودش رسید. به همین دلیله که قطعات یدکی رنو و پژو و سمند به جای فرانسه و آلمان از چین میاد. از طرف دیگه کیفیت کار و مونتاژ ایران اونقدر پایینه که حتی آبروی خودروسازای چینی رو هم بردن. برای مثال خودروهای لیفان و جک و چری توی خیلی از کشورا مثل برزیل و روسیه و عراق و اوکراین به فروش میرسند و مردم اون کشورا ازشن راضی هستند و حتی توی عراق و روسیه لیفان رو تاکسی کردن که همونطور که حتما می دونین همیشه ماشینایی تاکسی میشن که استهلاک پایین و خرج کم و توانایی بالا داشته باشن. همونطور که توی خیلی از کشورا تویوتا کمری تاکسیه که به دوام بالا مشهوره. اما همین خودرو های چینی به دلیل مونتاژ ضعیفشون توی ایران به عنوان بی کیفیت شناخته میشن که البته ه این معنی نیست که از خودرهای ساخت داخل بی کیفت تر هستند.
      از طرف دیگه چند ماهیه که اعلام شده اشکودا شریک تجاری بعدی ایران خودروست. پس فرضیات شما کلا اشتباهه. اما شما فکر میکنین اگه اشکودا یا فولکس واگن یا تویوتا و هیوندای اگه توی ایران مونتاژ بشن هم قیمت لیفان و ام وی ام میشن؟ نه دوست عزیز! همین کیا سراتو رو نگاه کنید که کیا با بی شرمی تمام، مدلی که تاریخ انقضاش گذشته و همه جای دنیا از خط تولید خارج شده رو به ایران فرستاده. اونم با آپشن های پایین تر نسبت به نمونه های وارداتی. اونوقت با موتور 1600 و دنده دستی و صندلی پارچه ای و بدون مانیتور و دوربین عقب و سانروف و رینگ آلومینیومی بالای 70 میلیون قیمت خورده!
      خطر بلعیده شدن بازار توسط چینیا وجود داره. ولی دلیلش چیه؟ چینیا در برابر رقیبای ایرانیشون ظاهر به روز تر، امکانات بیشتر، مصرف سوخت کمتر، راحتی بالاتر و در نهایت کیفیت بالاتری رو ارائه میدن. تازه در نظر بگیرین که برای ورود اونا به کشور عوارض واردات وجود داره که قیمتشون رو از رقبای داخلیشون بالاتر میبره. اما با این وجود اونا می تونن توی این بازار رقابت کنن.
      همین چین که اینقدر ازش بد میگین زمانی که تمام خودروسازای بزرگ دنیا به خاطر تحریما از ایران رفتن توی ایران موند و توی ایران سرمایه گذاری کرد. شما می دونین ایران خودرو و سایپا به خاطر رفتن یکباره پژو و رنو چقدر ضرر دیدن؟ میدونین تویوتا و هیوندای تا مدت ها به ایران محصولی صادر نکردن و الان هر خودروی خارجی که به ایران میاد نه از خود کشور مبدا، بلکه با واسطه گری امارات وارد میشه که این خودش هزینه ها رو بالا تر میبره؟
      وجود چینیا توی کشور ما اتفاقا لازمه. چون این خودرو ها با ظاهر و امکانات به روزشون باعث ایجاد رقابت توی بازار ایران میشن. اگه چینیا نبودن کدوم ماشینا می تونستن فاصله قیمتی بین 40 میلیون و 100 میلیون که فاصله گرونترین خودرو داخلی و ارزونترین خودروی وارداتیه رو پر کنن؟
      تمام عالم و آدم دارن پیشرفت چین رو میبینن. برند های چینی مثل لنوو و هواوی جزو بزرگترین تولید کنندگان گوشی هوشمند دنیا هستند. برند های چینی دارند به سرعت پیشرفت می کنند. خودروسازی اونا هم از این قاعده مستثنی نیست. رشد صنعت خودرو سازی اونا باور نکردنیه. اونم در شرایطی که این صنعت توی چین فقط 10 سال عمر داره. اما توی این 10 سال هم از نظر تکنولوژیک و هم از نظر کیفی پیشرفتشون فوق العاده بوده. گذشت اون زمانی که به ماشینای چینی میخندیدیم و لقب اسباب بازی های بی کیفیت رو بهشون میدادیم. الان اونا به مراتب از ما جلوترن و زنگ خطر رو برای خودروسازای کره ای و ژاپنی به صدا در اوردن. الان چینی ها به اکثر کشورای در حال توسعه صادرات خودرو دارن و کم کم به بازار های اروپا و آمریکا فکر می کنن. اونوقت ما هنوز اینجا نشستیم و بهشون میگیم آشغال. اصلا مگه ما خودمون کی هستیم؟ توی این دنیا چیکار کردیم؟ جایگاه صنعت خودروسازی ما کجاست؟ ما که بعد از 40 سال خودرو سازی نهایت افتخارمون اینه که 405 که محصول 25 سال قبل اروپاست و پراید که محصول 30 سال قبل آمریکاست رو با کمک فرانسویا و آلمانیا و ایتالیاییا و کره اییا حتی چینی ها چند بار فیس لیفت کردیم و ازشون سمند و تیبا و دنا رو در اوردیم چجوری خودروسازایی که طی ده سال از صفر یه جایی رسیدن که به دهها کشور صادرات دارن رو مسخره میکنیم؟ ما که همین لیفان و چری و جک رو نمی تونیم تر و تمیز مونتاژ کنیم و با صد تا عیب مونتاژی تحویل مردم میدیم چجوری خودمون رو لایق بهترین ماشینا میدونیم؟ وقتی واحد پولمون بی ارزش ترین واحد پولی دنیاست، وقتی حتی یه دونه سوزن رو نمی تونین خودمون تولید کنیم، وقتی اقتصامون جزو ضعیف ترین اقتصادای دنیاست، وقتی تحریما باعث شدن که حتی یه دونه شکلات رو هم نتونیم وارد کنیم، و … اونوقت چجوری انتظار دارین که بهترینا مال ما باشه؟ حقمونه که خودروهای کره ای که همه جا ارزونترین خودروهاست بشه آرزوی ما. حقمونه داچیا که محصولاتش مخصوص قشر فقیر اروپاییه بشه با کیفیت ترین خودروی ما. حقمونه آروزمون بشه اشکودا و هیوندای و کیا و … که نماد ارزون سازی در دنیای خودروسازی هستند.

      • در پاسخ به: alireza

        ُSepehr | دی 29, 1393 | لینک نظر

        آقا عجب متن قوی ای با چه نگارش خوبی نوشتین….احسنت…

      • در پاسخ به: alireza

        باراكا | دی 29, 1393 | لینک نظر

        شما كه اينقدر سنگ چين و به سينه ميزنيد و اطلاعات غلط به خورد دوستان ميديد يه كم مطالعه كن بعد نظر بده
        همين چيني كه شما سنگشو به سينه ميزني و قبولش داري يه سر به سايت chinaautoweb كه شده مرجع تحقيقات شما چيني سواران بزن بيبين چين چه سراتويي داره تو سال 2015 مونتاژ ميكنه قابل توجهت كه سراتو 2008 داره مونتاژ ميكنه 2008 بازم دم سايپا و كره گرم كه ارزش ما ايرانيارو بالاتر گرفت و سراتو 2011 داد براي مونتاژ پس نگو تو تمام دنيا از رده خارج شده بعد ميدوني قيمتش چنده همين سراتو 2008 مونتاژ شده در چين ؟از 110000يوآن به بالا با آپشنهاي مختلف كه اگه سراتو 2011 بود كه قيمت از اينم بالاتر ميرفت حالا يه نگاه به چينيهاي وارد شده به ايران بنداز چانگان و برليانس و ايدوو… همه زير 90000 يوآن هستند ولي تو ايران اين چينيا از سراتو بالاتر قيمت خوردند چرا؟ چون كسايي مثل شما هستند تبليغات آشغال مي كنند و با جون مردم بازي مي كنند با اون تست ايمني مسخره چيني تبليغ ميكنند و جيب وارد كننده هاي چينيو پر مي كنند سايپا اگر با فروش سراتو سودي ببره با فروش چيني 10 برابر سود ميبره تو هم تبليغ كن كه مردم پوليو كه به زحمت به دست آوردند برن بريزن تو جيبهاي چيني فروشان و اگر اين ماشينها خوب فروش كنه مطمئن باش كه ديگه رنگ ماشين اروپايي و كره اي و ژاپني براي مونتاژ نخواهيم ديد.
        چين فقط ميتونه ماشين زير 50 ميليون بسازه با 405 و سمند و پرايد بيچاره 30 سال پيش رقابت كنه چون تو دنيا ديگه ماشين استاندارد زير 50 ميليون نيست ولي براي ماشين استاندارد ساختن توسط چين حداقل 30 سال ديگه كار داره تازه اگه دزديشون بزاره

        • در پاسخ به: باراكا

          alireza | دی 29, 1393 | لینک نظر

          دوست عزیز من فقط سنگ کشور خودمون رو به سینه میزنم. نه سنگ کره ای ها و چینی ها و بقیه کشورای دنیا. همیشه هم به خودروسازای خودمون انتقاد داشتم. اما این دلیل نمیشه که واقعیات رو نبینیم. اول از همه اینکه آماری که در اختیار دارین کاملا غلطه. بازار چین یکی از رقابتی ترین بازار های دنیاست و دلیل پیشرفتش هم همین رقابتی بودن هستش. اگه به لیست پرفروش ترین خودرو های سال 2014 چین توی همین سایت chinaautoweb یه نگاهی بندازین، میبینین که همه خودروهای روز دنیا با پیشرفته ترین مدل هاشون توی این لیست حضور دارند. توی اون لیست اسم کیا k3 رو توی رتبه هجدهم میبینین که همون کیا سراتوی خودمونه. محض اطلاعتون کیا سراتو در کشورای مختلف با اسامی مثل فورته یا k3 هم فروخته میشه. اگه صفحه مخصوص کیا k3 رو توی همون سایت باز کنین میبینین که این آخرین مدل سراتو و همون مدل 2015 هستش. من تعجب می کنم که شما آمار های غلط رو از کجا میارین؟
          پرفروش ترین سدان های 2014 چین:
          http://chinaautoweb.com/2015/01/best-selling-sedans-in-2014/
          صفحه کیا K3 در سایت chinaautoweb:
          http://chinaautoweb.com/car-models/kia-k3/
          درباره کیا k3 یا همون سراتوی خودمون:
          http://en.wikipedia.org/wiki/Kia_Forte

          اما اصلا فرض کنید توی چین یا هر کشور دیگه ای مدل 2008 این خودرو مونتاژ بشه. آیا این دلیل میشه که ما به مونتاژ مدل 2011 اونم با امکانات بسیار پایین افتخار کنیم؟ یعنی واقعا مونتاژ کردن یه خودروی از رده خارج اینقدر جای خوشحالی داره؟
          من هیچوقت تبلیغ هیچ خودرویی رو نکردم و هیچوقت هم نخواهم کرد. اما حرف درست رو باید زد. در حال حاضر همین چانگان و برلیانس و فاو که برند های مطرح چینی هستند به مراتب از ما جلوترن. حتی برندهای درجه 2 چینی مثل جک و لیفان و چری هم خیلی از ما جلوترن. چون خودشون توانایی طراحی و تولید خودرو رو هرچند با کپی کاری یا کمک گرفتن از دیگران دارند. اما ما 40 ساله که سرمایه خودمون رو هدر دادیم و خروجیش این بوده که لچکی عقب پراید رو حذف کردیم و با افتخار صحبت از زیاد شدین ایمنیش می کنیم!
          چرا ما خودمون رو به خواب زدیم؟ چرا پیشرفت های بقیه رو نمیبینیم؟ در زمان پدر بزرگ های ما اجناس ژاپنی وارد ایران شد و همه به عنوان آشغال ازش یاد میکردن. در زمان پدران ما محصولات کره ای اومد و باز هم واکنش جامعه همون بود. در زمان ما چینی ها اومدن و باز هم همین برخورد. قطعا در آینده هم هندی ها و مالزیایی ها و … هم همین راه رو میرن. اونوقت ما روز به روز پسرفت میکنیم و دلمون خوشه که 9000 سال تاریخ داریم و یه زمانی بزرگترین امپراطوری دنیا رو داشتیم. در ابتدای قرن بیستم وضعیت ایران، ترکیه و ژاپن تقریبا برابر بود و کشورایی مثل چین و کره و امارات که اصلا کشور به حساب نمیومدن. اما الان همه این کشورا به مراتب از ما پیشرفته ترن و ما فقط میتونیم به این کشورا سفر کنیم و از پیشرفتاشون حیرت کنیم.
          دوست عزیز برای این که از موضوع زیاد دور نشم برمیگردم به بحث ماشین. الان توی رنج قیمت 70 الی 80 میلیون میشه ایدو، بستورن، S300، جیلی و سراتوی به شدت ارزون سازی شده سایپا رو خرید. حتی قیمت پیکانتو و i20 هم بالاتر از این رنج قیمته. همه این مدل های چینی از نظر امکانات به مراتب از سراتوی سایپا بهترن. سراتو با موتور 1600 دنده دستی و بدون ساده ترین آپشن های مورد نیاز یک خودرو در سال 2015 داره عرضه میشه. یعنی در واقع ار نظر امکانات، تعداد ایربگ و قدرت موتور چیزی در حدود همین سمند های خودمونه. باز اون چینی ها حداقل امکانات و طراحی به روزی دارند که تا حدودی خرید اونا رو منطقی تر میکنه. نظر من اینه که سایپا میخواد با این حرکتش دو نوع گزینه پیش پای مردم بذاره. یه گزینه با امکانات بالا، دنده اتوماتیک، طراحی به روز و … و یک گزینه هم بدون امکانات، طراحی قدیمی، دنده دستی و فقط با یه آرم کیا. اینجوری برای دو نوع خریدار دو نوع انتخاب مختلف فراهم میشه و باعث میشه رقابت توی این بخش بازار زیاد بشه که همین خودش نشونه خوبیه.

          • در پاسخ به: alireza

            مسعود | دی 29, 1393 | لینک نظر

            عليرضا عالي عالي نوشتيد. هم اين پست و هم پست قبلي.
            به نظرم مخالفت با نظر شما مخالفت با منطق هست.
            اين دو پست هيچ جايي براي مخالفت نذاشته.

            قديمي هاي ما ، يه زمان كه كاديلاك و بيوك توليد ميكرديم ، به ماشينهاي تويوتا،داتسون،گالانتي كه اومده بود ، ميگفتن درجه 2و3
            الان همون تويوتا براي ما شده درجه 1 . چين هم همون راه ژاپن و كره را رفته ، با اين تفاوت كه سرعت و روش پيشترفتش خيلي خيلي بيشتر از همونها در زمان خودشان هست. ما هنوز توي دنا مونديم و تازه بازهم نميتونيم درست توليد كنيم و به مردم تحويل بديم.پروسه تصميم گيري و طراحي و توليدش دست كم 5 سال طول كشيده ! تو اين مدت چين و كره و ژاپن روز به روز بهتر و زيباتر و با كيفيتتر توليد كردند.
            كاش خودرو سازي ما ميتونست مولد باشه نه …

            الان هم اين انحصار مجدد خيلي خيلي بد طراحي شده.
            به نفع چند وارد كننده كه خيلي ها از پشت پردشون مطلع هستن ، شده . ولي به ضرر مردمي كه مصرف كننده هستن.
            اصلا نياز به انحصار نبود . وارد كننده اي خطا كرد ، مجبور به جبران خسارت بشه و مجوز وارداتش باطل .
            نياز به محدود كردن مردم در بستر ناسالم به اصطلاح نمايندگي هاي مجاز نبوده و نيست.
            وقتي عملا گارانتي به هيچ چيزي تعلق نميگيره ، پس ديگه چه ارزشي داره.

          • در پاسخ به: alireza

            alireza | دی 30, 1393 | لینک نظر

            سپاسگزارم از شما آقا مسود گرامی. کاملا حق با شماست. متاسفانه در زمانی که بقیه با سرعت پیشرفت می کردند ما در حال در جا زدن و حتی پسرفت بودیم. همین است که کشور هایی مثل کره و مالزی و ترکیه که زمانی به مراتب از ما عقب تر بودند امروزه از ما به مراتب جلوتر و پیشرفته تر هستند.

        • در پاسخ به: باراكا

          مسعود | دی 29, 1393 | لینک نظر

          جهت اطلاع شما دوست عزيز
          چانگان CS35 تيپ فول اتوماتيك و لوكس وارد ايران شده
          قيمت : 92,900 يوآن
          چانگان EADO هم تيپ فول اتوماتيك و لوكس وارد ايران شده
          قيمت : 94,900 يوآن براي فولترين مدلش و يك تيپ پايينتر 88,900 يوآن
          البته فكر كنم كه در ايران 88.900 يوآنيش اومده باشه
          برليانس V5 هم اتوماتيك با فرض دو تيپي كه احتمال حضورش در ايران بوده
          1.6 AT Comfort قيمتش 119.800 يوآن
          1.6 AT Luxury قيمتش 129.800 يوآن
          البته فكر كنم تيپ 119.800 يوآنيش وارد ايران شده
          در ضمن اين خودروها كلا CBU و وارداتي هستن.تعرفه 40 درصد
          اما سراتو طراحي 2011 مونتاژي CKD هست.تعرفه 26 درصد

      • در پاسخ به: alireza

        گمنام | دی 29, 1393 | لینک نظر

        سلام من قبلا گفتم علیرضا جان بازم میگم حرفای شما واقعا منطقیه و من هروقت نظرات شما رو میخونم لذت میبرم و خوشحالم از اینکه شما توی این سایت هستیدو همصحبتی با شما واسه من افتخاره هرچند ربطی به بحثمون نداره اما دوس داشتم بتون بگم من یه دوستی داشتم که تا حالا یک بارم سوار ماشین چینی نشده بود و ایشون دائم میگفتن ادم پرا…د بگیره بهتره تا یه ماشین چینی بگیره خلاصه ما بعد از مدتی یه لیفان 620 اونم موتور تریتک 1600 سی سی گرفتیم (اگه موتور 1800 بود نمیدونم دیگه چی میگفت) چند بار سوار شد و چند بارم دادم پشت فرمون نشست خلاصه ایشون از این ماشین خوشش اومد و کلا دیدیش به ماشینای چینی عوض شد تازه این لیفان بود اگه سوار جیلی میشد دیگه نمیدونم چی میگفت الان اگه ازش بپرسین مثلا پا..س بهتره یا لیفان با یه حالت خاصی میگه معلومه لیفان خیلی از کسایی که از ماشین چینی بد میگن خودشون نه داشتن و نه سوار شدن نمونش همین دوست من که فقط به دلیل بد نام بودن این کشو ر در ایران همچین عقیده ای داشت ببخشید سرتونو درد اوردم میدونم ربطی به بحث نداشت خواستم فقط بتون گفته باشم اینو موفق باشید

        • در پاسخ به: گمنام

          alireza | دی 30, 1393 | لینک نظر

          سپاسگزارم از شما دوست گرامی. لیفان هم واقعا خودروی خوبیه. مخصوصا 1800 ها که هم امکانات بسیار خوبی دارند و هم شتاب و کشش عالی. چینی ها در ورود به ایران کار خیلی سختی داشتند. چون دید منفی مردم نسبت به اونا خیلی شدید بود. اما کم کم دارن اثبات میکنن که اون بدبینی اولیه مردم بی مورد بوده و این خودرو ها حداقل در قیاس با خودرو های وطنی هم قیمت خودشون حرفای زیادی برای گفتن دارن. ضمنا اینم اضافه کنم که خودرو های مونتاژی برای ورود به کشور 26% عوارض گمرک دارند که اگر این عوارض گمرک نبود قطعا چینی ها تا الان سهم بسیار بزرگی از بازار رو به خودشون اختصاص داده بودن.

        • در پاسخ به: گمنام

          مهدی | دی 30, 1393 | لینک نظر

          دوست عزیز , من قبلا چینی داشتم و سوار چینی هم شدم از اتفاق یکی از این چینی ها جیلی بوده !
          به هیییییییچ وجه قابل مقایسه با کره و ژاپن نیست و خب البته اگر کسی پراید سوار میشده با اون همه سر وصدا و ایراد بله ماشین های چینی براش بهشته !!!!!
          موضوع دیگر فروش خودروی چینی است که اشک آدمو در میاره ! یعنی به نظر من توی رنج قیمت زیر 70 میلیون شاید خرید خودروی چینی توجیه داشته باشه ولی بالای 70-80 میلیون خودروهای کره ای و ژاپنی کارکرده ی تمیز و خوبی میشه خرید مثل مزدا 3 و سراتو، اکسنت , سوناتا که همه ی اینها خیلی خیلی بهتر از چینی ها هستند !

          • در پاسخ به: مهدی

            گمنام | دی 30, 1393 | لینک نظر

            دوست عزیز حرف شما درسته منم نگفتم ماشینای چینی رقیب کره و یا ژاپنن چون از لحاظ قیمت هم رقیب هم نیستن در نمونه های صفر کیلومتر و نگفتم که همه گفتم بعضیا نه داشتن و نه سوار شدن و فقط بخاطر نام چین میگن بد که دوست خودمو مثال زدم و منم ماشین قبلیم پراید نبود ال90 بود قبل اونم سمند بود و منم با اینا مقایسه کردم گفتم بهتره امیدوارم منظورمو درست رسونده باشم

      • در پاسخ به: alireza

        آرین | بهمن 1, 1393 | لینک نظر

        آقای علیرضا خلاصه متن شما دفاع همه جانبه از محصولات و به ویژه خودروهای چینی است ولی بسیاری از استدلالهای شما برای دفاع منطقی نیستند که به چند موردش اشاره میکنم 1-گفتید شرکتهای بزرگ به دلیل تحریم شریک ایران خودرو و سایپا نمیتونن بشن در حالی که چند ماه پیش مدیر عامل پژو در ایران بود و پیشنهادهای خیلی خوبی از جمله تولید 301 با قیمت 60میلیون و کراس اوور 2008 با قیمت 90 میلیون را داد که همه میدونن اگر این قرارداد امضاء میشد چین باید تمامی خودروهاشو از ایران جمع میکرد و میرفت چرا که خودروهای چینی حتی با دنا هم نمیتونن رقابت کنند چه به رسه با اون 2محصول فرانسوی و قیمتهای بسیار رقابتی.این بود که فعالیت چینیها اضافه شد و منتج به گذاشتن شروط غیر منطقی برای پژو شد که هر خودروساز دیگری هم بود قطعا شرایط را نمیپذیرفت
        گفتید کیفیت مونتاژ ایران پائینه و الا ماشینهای چینی با کیفیت هستند این حرف واقعا جفا به تمامی مهندسان و تکنیسنسها و کارگران صنعت خودرو ایران هست که بگید قابلیت مونتاژ بالا را ندارند گرند ویتارا ,ماکسیما,رونیز,زانتیا,ریو,آوانته مگان ,206,ال90 و بسیاری خودروهای دیگه که از نظر کیفیت مونتاژ همیشه در راس جدول بودند هم با دست همین افراد مونتاژ شده به ویژه ماکسیما که اصلا خط رباتیک نداشت و دستی مونتاژ میشد بنابراین کیفیت پائین چینیها بعد از مونتاژ ناشی از کیفیت بسیار پائین قطعات ارسالی از چین است همین الان هم در جدول شرکت بازرسی کیفیت بهترین چینی 20امتیاز منفی بیشتر از رانا که فکر کنم 6ام جدول هست امتیازمنفی آورده.
        کشورهائی که نام بردی علیرغم اینکه بعضیهاشون رشد اقتصادی خوبی کردن مثل برزیل ولی هنوز زاغه نشینی و جمعیت عظیم فقیر در اونجا غوغا میکنه
        گفتید کار کیا شرم آوره ولی من میگویم منطقیترین کار هست بجای اینکه ماشین 2015 که بصورت وارداتی با قیمت 125میلیون وارد میشه و طبقه متوسط به بالا میتونن بخرن نسخه 2011 که هنوزم زیبائیهای خودشو داره و تازگی خودشو داره برای مونتاژ انتخاب کردن که قشر متوسط بتونن با 70 میلیون یه ماشین واقعی خریداری کنند
        موارد زیادی مطرح کردی کهع واقعا در حوصله اینجا نیست یک به یک پاسخ بدم ولی شما مطمئنی ماشینهای چینی از ایرانیها (مونتاژهای ایرانی )کم مصرفتر و راحتتر و به روزتر هستند یعنی مصرفشون واقعا از ال90 و مگان و 206 و حتی 405 تی یو فایو کمتره .یک هفته پیش ام وی ام 530 سوار شدم هندلینگ و فرمانپذیری زیر صفر واقعا حال به هم زن بود حالا فرض کن یه ذره قیافش فرق کنه.یا چانگان شاسی بلندی که ارتفاع تا زمین 15سانتیمتره در همین فیلم بررسی هست و میگه فقط به درد استفاده در یک خیابان صاف و مستقیم میخورد .

        • در پاسخ به: آرین

          Z4 | بهمن 2, 1393 | لینک نظر

          هر وقت اومد و با قیمتی که گفتید عرضه شد, اینو بگید. در ضمن فعلا محصولاتی که اشاره کردید همچین کیفیت چندانی هم ندارند و هیچ برتری خاصی نسبت به چینی ها ندارند.

      • در پاسخ به: alireza

        محمد | بهمن 18, 1393 | لینک نظر

        با بخش زیادی از حرفهای شما موافقم اما اون قسمت که گفتی ماشین چینی در عراق به عنوان تاکسی استفاده میشه باید بگم خوشبختانه عراق مثل کشور ما خودروی چینی اصلا وجود نداره و بر عکس ظاهر شهرهای عراق که واقعا هنوز حالت جنگ زده داره ولی ماشینها همه از برند تویوتا و نیسان و هیوندای و کیا هستند و اکثرا مدل بالا جالب بدونید تاکسیهای عراق بیشتر هیوندای النترا و هیوندای سوناتا نسل جدید یا یک نسل قدیمی هستند و از اون جالبتر اونکه تاکسی پراید و سمند هم زیاده !!!

        • در پاسخ به: محمد

          alireza | بهمن 18, 1393 | لینک نظر

          دوست عزیز اتفاقا یکی از بازارهای بزرگ شرکتایی مثل لیفان عراقه. توی عراق پراید و تیبا هم فروش میرن و تاکسی هم هستند. الانم چینیا یه خاطر قیمت پایینشون دارن توی این کشور جا باز میکنن. لیفان هم داره جایگزین پراید توی عراق میشه.

  9. سعید | دی 28, 1393 | لینک نظر

    بابام یه کرولا ثبت نام کردتاازایرتویوتاتحویلش گرفت جان به لب شد

    • در پاسخ به: سعید

      reza | دی 30, 1393 | لینک نظر

      من مطمن هستم همه خوانندگان این سایت و همه مردم با انحصارطلبی 100% مخالف هستند و اگر سود و عوارض گمرکی را بر می داشتند (آرزوی قلبی همه ما) اونوقت در شرایط رقابتی مشخص می شد چه برندی بیشترین فروش را دارد .با این وضعیت مشخص است که با توجه به احتمال بالای توافق هسته ای و هجوم بیشتر برندهای مورد علاقه مردم و از طرفی سرمایه گذاری خودروسازان داخلی روی محصولات چینی ،نگران آینده خود باشند و تنها به این دلیل به فکر انحصار واردات افتاده اند که از آنسو نا خواسته به نفع نمایندگی های مجاز دیگر نیز شده است و همه ما خوب می دانیم که این قانون نگران خدمات پس از فروش محصولات فروخته شده نیست و نخواهد بود.

  10. مهدی | دی 28, 1393 | لینک نظر

    این چه طرز ساماندهی هست. همش دنبال چاپیدن ملت هستند!

  11. sunmartin | دی 28, 1393 | لینک نظر

    و به نفع اسباب بازی های زشت چینی خودروهایی که در هیچ جای جهان حتی در دورترین و صععب العبورترین مناطق آفریقایی ارزشی ندارند با افزایش و شوک این خبر (این برنامه ضد مشتری 2 کاه پیش برنامه ریزی و اکنون به سرانجام رسید) قیمت خوروهای کره ای و ژاپنی افزایش و در این آشفته بازار تنها برندگان میدان ویران خودرو و سایه بان با تولیدان یک قرن پیش و مونتاژکاران خشخشه های چینی است چون مشتری قدرت خرید را از دست داده و باید برای یک گارانتی نا معتبر و ناکارا و تقلبی 25 تا 30 ملیون بیشتر هزینه کند پس 2 راه بیشتر ندارد یا سمت خودروهای بی اصالت چینی رفته و خودروهای ایمن و زیبا را فراموش کند و یا به این دام صیادان داخلی آغوش جان سپرده و ..

    • در پاسخ به: sunmartin

      سروش | دی 28, 1393 | لینک نظر

      واقعا دیگه بعضی حرفا چقدر داره تکرار میشه همش توهین به ماشینای چینی سوژه دیگه ای نیست بشه در باره اون صحبت کرد بعضی از خبرا اصلا هیچ ارتباطی به چین و ماشیناش ندارن که پاشون وسط کشیده میشه من نمیدونم چرا ما هنوز نمیدونیم چی رو با چی مقایسه کنیم هر کی ندونه فکر میکنه ماشینای چینی هم قیمت ماشینای المان و یا ژاپنن و مردم اشتباه میکنن ماشین چینی میگیرن همه دوس دارم بهترین ماشینو سوار شن ولی وقتی پول نیست ادم باید چیکار کنه؟ ماشینای چینی بین ماشینای ایران خودرو و کره ای قرار گرفتن بعضیاشیون از لحاظ قیمت بیشتر نزدیک ماشینای ایران خودرو هستن مثل ام وی ام 530 و 315 و لیفان 620 و جک جی 5 1500 و وولکس و بعضیا قیمتشون بیشترنزدیک کره ای ها و مطمئنا هم بشون نمیرسن مثل جیلی وچانگان و بسترن و…. ام جی هم که دیگه همه از کیفیت بالاش خبر دارن و چیزی نگم بهتره همه حرف من همینه که از هر چیزی باید به نسبت قیمتش انتظار داشت شما که میگید چینی بی کیفیت با چی مقایسش میکنیدکه میگید بی کیفیت؟ اگه با کره ای ها هست خب مطمئنا کیفیتشون پایینتره( بنظر من بجز ام جی) و اصلا رقیبت هم نیستن از لحاظ قیمتم همینطور و متاسفانه ما ایرانیا که انقدر ادعای تمدن و فرهنگ میکنید خیلی ادبیاتمون بد شده(البته نه همه بعضیا) دائم توی سایتا داریم به داشته های هم توهین میکنیم بد نیست یکم به هم احترام بذاریم اونیم که ماشین ارزون گرفته واسش عزیزه و برای بدست اوردنش تلاش کرده در مورد اصالتم مگه همه شرکتا از اول اصالت داشتن؟ خود هیوندای و کیا ولی کم کم پیشرت کردن خیلی از شرکتای چینیم قدمتی ندارن شاید چند ساله دیگه توی دنیا معروف شن

    • در پاسخ به: sunmartin

      Z4 | دی 28, 1393 | لینک نظر

      اقای سان مارتین شما چرا همش دنبال عقده گشایی هستی.شما چینی نخر و برو هر چی دوست داری بخر.کسی مگه تیغ زیر گلوت گذاشته.شورش را در اوردی.یه کم به خودت بیا.اگه از معدن سنگ حرف بزنن شما میگید ماشین چینی بده.اگه از پارچه مبلی حرف بزنن بازم میگید ماشین چینی بده. برای خودت حد و مرز قایل شو.واقعا که …………………….

  12. امیر | دی 28, 1393 | لینک نظر

    دستشون درد نکنه.اینجوری یه کم خیال دوتا خودروسازبرادر هم راحت میشه .کمترزورمیزنن براجلب رضایت مشتری.

  13. بیژن | دی 28, 1393 | لینک نظر

    بازار خودروهای داخلی که انحصاریه و غیر رقابتی حالا میخوان واردات هم انحصاری و بدون رقابت باشه

  14. سعید | دی 28, 1393 | لینک نظر

    میخوان گله روبدن دست گرگ