1250 اسب برای جنگنده عجیب نیسان

دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳

1250 اسب برای جنگنده عجیب نیسان

خودرو مسابقه ای متفاوت نیسان به مصاف آئودی می رود

وحید کامیاب – کمپانی ژاپنی نی سان دیشب طی یک تیزر تبلیغاتی در شبکه تلویزیونی سوپر بوول (super bowl) از محصول جدیدش برای رقابت در مسابقات لمانز رونمایی کرد.معرفی این خودروی مسابقه ای در این کانال ورزشی که بیش از ١۶٠ میلیون بیننده دارد ایده جالبی از طرف سرپرست تیم فروش و مارکتینگ کمپانی نی سان در آمریکا بوده است.

اما وارد جزئیات شویم.…
خودروی نی سان به نام GT-R LM Nismo نام گرفت که به گفته سرپرست تیم سوشی میاتونی مدیر تیم نیسمو نی سان ، با این خودرو به لمانز برگشته اند تا قهرمان شوند چرا که آخرین رکورد نی سان در لمانز رتبه سومی اش می باشد.

خودروی فوق جهت شرکت در بالاترین کلاس سری لمانز یعنی کلاس LMP1 آماده شده است اما تفاوت هایی نسبت به سه خودرو رقیب یعنی آیودی ، تویوتا و پورشه دارد آنهم اینکه این خودرو موتور جلو می باشد.

نیسان لمانز-1
البته تفاوت دیگر آن محرک جلو بودن این خودرو می باشد، بله درست خواندید ! نیروی موتور بنزینی این خودرو به چرخهای جلو وارد می شود که در نوع خود جالب است. از این رو لاستیک های جلو پهن تر از لاستیک های محور عقبی می باشند (٣۵ سانتی متر پهنای لاستیک جلو و ٢٢ سانتی متر پهنای لاستیک عقب) که در نوع خود یک نوآوری به حساب می آید.

موتور مورد استفاده شده بر روی این خودرو یک موتور V6 سه لیتری تویین توربوشارژ می باشد که قادر به تولید ۵۵٠ اسب بخار نیرو می باشد البته نی سان ازموتورهای برقی همانند خودروهای فرمول یک سود خواهد برد که به احتمال قوی سیستم ERS یا بازیافت انرژی که از طریق ترمزگیری و چرخش توربو شارژ می شود استفاده خواهد نمود.

نیسان لمانز-2

گفته می شود به احتمال زیاد نیروی موتورهای برقی ٧٠٠ اسب بخار می باشند که گویا به محور عقبی منتقل می یابد، البته نیروی موتورهای برقی فقط در زمان شتاب گیری به کمک راننده خواهد آمد و وظیفه اصلی همچنان روی دوش موتور بنزینی قرار دارد. اما قدرت ١٢۵٠ اسب بخار بصورت ترکیبی در کنار وزن ٨٨٠ کیلوگرمی قطعا هیجان انگیز و قابل تامل خواهد بود خصوصا زمانی که بدانید نصف وزن خودرو بخاطر وزن مجموعه موتورها خوهد بود!

نیسان لمانز-4 نیسان لمانز-5

و اما آیرودینامیک.…
با نگاهی به استایل ظاهری خودرو پی به اختلاف های فراوانی در زمینه طراحی اش با رقیبان خواهید برد، اول اینکه موتور جلو بودن خودرو موجب وجود یک کاپوت کشیده در خودرو گردیده است و به گفته نی سان بیشتر وزن خودرو برای هندلینگ بهتر بر روی محور جلویی می باشد.

نیسان لمانز-3
اما نکته ای که در طراحی این خودروی لمانز جلب توجه می کند این است که بر خلاف رقیبان ، این خودرو دارای دریچه ها و تو رفتگی ها در نمای بغل نمی باشد که طبق گفته های بن بولدینگ یکی از طراحان نی سان بدلیل نبود موتور بر روی محور عقب معتقد است طرح دریچه های هوای جانبی برای خودروی آنها کارامد نبوده از این رو تصمیم برآن شد تا با افزودن بال جلویی عریض هوا را به سمت زیرین خودرو هدایت نموده تا از دیفیوزر عقبی به راحت خارج شود و یا با اضافه کردن یک بال دلتا در عقب باعث خروج بهتر هوا شوند که اطلاحا به آن داکت نمودن می گویند.

نیسان لمانز-6

کمپانی نی سان قرار است از ابتدای این فصل یعنی در ١٢ اپریل از مسابقات سیلورستون وارد رقابت های لمانز شود و همچنین طبق گفته آنها این خودرو در بلژیک و امریکا و خاورمیانه ایفای نقش خواهد کرد.
نی سان تائید کرد که یکی از رانندهای آنها مارک ژنه راننده اسپانیایی که قهرمان لمانز با تیم پژو در سال ٢٠٠٩ و راننده فراری می باشد.

منبع : http://motorsportiran.ir/


بدون دیدگاه