فناوری و تکنولوژی

جگوار ایمنی دوچرخه سواران را افزایش می دهد

اختصاصی دنده 6 – سهیل زنگنه – مهندسان کمپانی جگوار  و لندرور در حال کار بر روی سیستم ایمنی پیشرفته جدیدی هستند که به رانندگان اجازه میدهد از حضور دوچرخه سواران و موتورسواران مطلع شوند. این فناوری مربوط به پروژه Bike Sense سازندگان خودروهای لوکس بریتانیا است که در حال حاضر در مرکز تحقیقات پیشرفته انگلستان انجام می پذیرد. سنسورهای روی خودرو، دوچرخه و موتورسیکلت را تشخیص میدهند و به راننده به روش های گوناگون هشدار میدهد. این سیستم از روش های چون به صدا در آوردن زنگ یا ضربه بر روی شانه راست یا چپ راننده برای هشدار استفاده میکند. سازندگان میگویند این ضربه باعث میشود فرد به صورت غریزی برگردد و خطر احتمالی را بررسی کند و اینکار باعث میشود راننده از مکان دقیق موتورسوار یا دوچرخه سوار مطلع شود.

تریم داخلی در بخشی که خطر وجود دارد تغییر رنگ می دهد

علاوه بر این وقتی دوچرخه سوار نزدیک تر میشود، چراغ کنار پنجره، داشبورد و شیشه جلو روشن میشود و جهت حرکت دوچرخه را مشخص میکند. خودروسازان میگویند اگر یک گروه از دوچرخه سواران، موتور سواران یا افراد پیاده در محیط های شلوغ اطراف ماشین در حال حرکت باشند سیستم به صورت هوشمندانه اولویت بندی میکند و مهمترین خطرات را به راننده اطلاع میدهد تا راننده گیج نشود. این سیستم می تواند افراد پیاده یا دوچرخه سوارانی را که از دید راننده پنهان هستند تشخیص دهد و به وی هشدار دهد.

لرزش پدال گاز،فرمان و یا صندلی می تواند راننده را از خطر پیش رو آگاه سازد

اگر راننده هشدار را نادیده بگیرد و بر روی پدال گاز فشار دهد سیستم لرزش هایی به پدال ارسال می کند و آن را سفت می کند تا فشار دادنش سخت شود. علاوه بر این اگر ماشین در حالت پارک باشد با لرزش دستگیره در و ایجاد صدا مسافران را از حضور دوچرخه سوار مطلع میکند تا کسی در را باز نکند.

تریم داخلی در قسمت های خطر ساز تغییر رنگ می دهد

جگوار لندرور میگوید: “Bike Sense چیزی فراتر از سیستم ها تشخیص خطر با چراغ هایی روی آینه بغل طراحی شده و با بهینه سازی محل نور، صدا و لمس این تکنولوژی را به سطح جدیدی رسانده است. این نوع هشدار با درگیر کردن واکنش غریزی مغز به فرد اجازه میدهد واکنش سریعتری نشان دهد. برای مثال قرمز شدن داشبورد در محیط دید شما، فوراً حواس شما را متوجه حضور فردی دیگر در جاده میکند.

جگوار-5

 این سیستم میتواند به واسطه درگیر کردن غرایز، فاصله میان سیستم های تشخیص خطر و راننده و مسافران را پر کند و احتمال تصادفات جاده ای را با افزایش سرعت واکنش و انتخاب واکنش درست کاهش دهد.”

باز شدن ناگهانی درب خودروها در مسیر دوچرخه سواران و موتور سواران یکی از خطرات بزرگ و حادثه ساز است

آمار نشان میدهد که در بریتانیا سالانه 19 هزار دوچرخه سوار یا موتور سوار در جادها به شدت مجروح یا کشته میشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا