چرا خانوم ها با پارک دوبل مشکل دارند؟

یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ | 1 نظر

چرا خانوم ها با پارک دوبل مشکل دارند؟

شاید این سوال به ذهن خیلی‌ها رسیده باشد که در شرایطی که زنان در بسیاری از زمینه‌های سخت‌تر و پیچیده‌تر توانسته‌اند ارزش‌ها و توانایی‌های خود را به رخ بکشند پس چرا همچنان از این کار ساده یعنی پارک دوبل به عنوان کاری سخت و دشوار یاد می‌کنند؟
عده‌ای معتقدند این یک جنسیت گرایی است و شوخی با پارک دوبل خانم‌ها تا حدی زیاد بوده که این مسئله به دروغ در اجتماع جا افتاده وگرنه میزان دشواری این کار برای زن و مرد یکسان است ، عده‌ای دیگر می‌گویند تمرین و تکرار بیشتر مردان در رانندگی عامل راحت‌تر پارک کردنشان بوده و برخی هم اعتماد به نفس پایین‌تر خانم‌ها را دلیل اصلی می‌دانند.

پارک دوبل-2
حال سوال اصلی این است که آیا اصلاً پارک دوبل برای خانم‌ها دشوارتر است؟ و اگر هست علت چیست؟ 
به نقل از خودرو بانک – ابتدا لازم است بدانیم زن و مرد در عین تشابهات ظاهری و باطنی دارای تفاوت‌هایی اثبات شده می‌باشند، به عنوان مثال ساختار مغز زن و مرد از خیلی جهات متفاوت است، قدرت بینایی و آنالیز تصاویر دیده شده توسط مغز این دو جنس نیز چندان مشابه هم نیست. زنان دید پیرامونی بهتری دارند، یعنی دیدشان قسمت وسیع‌تری را به همراه دقت بیشتر به جزئیات پوشش می‌دهد. اما دید مردان مستقیم و خطی است. بسیاری از آقایان وقتی وسیله کوچکی را در اتاق یا کمدشان پیدا نمی‌کنند از همسر یا مادرشان کمک می‌گیرند. خانم‌ها هم به کمک همین دید وسیع و دقت بالا به جزئیات، با یک نگاه وسیله‌ی گم شده را پیدا کرده و باعث تعجب آقایان می‌شوند! چرا که مرد با دید مستقیم و خطی که دارد هرگز نمی‌توانست با این سرعت جزئیات کل اتاق را آنالیز کند. در واقع مرد باید در چند مرحله قسمت‌های مختلف اتاق را نظاره و بررسی می‌کرد که زمان بیشتری می‌طلبید. اما در عوض این دید مستقیم مردان برای مشاهده فواصل دورتر و همچنین تخمین بهتر مسافت‌ها بسیار کارآمد است.

پارک دوبل-4

 

تجسم کنید یک دوربین می‌تواند فاصله‌ی دورتری را ببیند ولی وسعت دیدش در فواصل نزدیک محدودتر است، ساختار دید آقایان نیز به همین شکل عمل می‌کند. برای همین است که بیشتر ترمز‌های ناگهانی بی مورد توسط خانم‌ها صورت می‌گیرد چرا که دید پیرامونی برای تخمین مسافت‌ها به خوبی دید مستقیم و خطی مردان کاراریی ندارد. نکته آخر اینکه ادراک سه بعدی و تجسم فضایی نیز در مردان بهتر است که باعث می‌شود تجسم بهتری از موقعیت قرار گیری هر شیئی (از جمله خودرو) در فضای اطراف داشته باشند.
خوب پس با اینکه خانم‌ها دید پیرامونی قوی تری دارند و در مشاهده جزئیات نیز از آقایان دقیق‌ترند اما ادراک سه بعدی و همچنین تخمین فواصل طولی ضعیف‌تر باعث شده عموماً از پارک دوبل به عنوان کاری سخت و دشوار یاد کنند. در حقیقت این یک تفاوت در مکانیسم دیدن بین زن و مرد است، دید پیرامونی بهتر در یک سری امور و دید مستقیم بهتر در اموری دیگری کارایی بیشتر دارند. البته هرگز نباید قدرت یادگیری و مهارت‌هایی که به صورت اکتسابی آموخته می‌شوند را نادیده گرفت.
هرچند در عصر تکنولوژی، تجهیزاتی از قبیل سنسور و دوربین دنده عقب و از همه جدیدتر سیستم پارک تمام اتوماتیک مشکلات پارک کردن را برای همه به شکل چشمگیری کاهش داده است اما با وجود این هنوز هم از پارک دوبل به عنوان یکی از مهارت‌های مهم در رانندگی شهری یاد می‌شود.


1 دیدگاه

  1. sunmartin | اسفند 20, 1393 | لینک نظر

    جالب بود.