اخباراخبار داخلی

گفتگو با سوپراسپرت‏ ساز ایرانی مقیم کالیفرنیا

مصاحبه با «فردیس رضوانی»

 فردیس رضوانی-1

به نقل از مجله ماشین – مسیح فرزانه / این روزها، دنیای خودروسازی، کم ندارد شرکت‏هایی که در گوشه و کنار این گیتی پهناور، سوپراسپرت‏های تولید محدود و دست‏ساز تولید می‏کنند، برندهایی چون «گامپرت آپولو»، «لیکان هایپراسپرت»، «توشِک» و. . .

اما به اسامی که در این زمینه فعال هستند، در کنار «آرش فربد»، سوپراسپرت‏ساز انگلیسی ایرانی‏تبار، حالا یک نام جدید افزوده شده، شرکتی با نام رضوانی موتورز (Rezvani Motors) که به‏عنوان یک سوپراسپرت‏ساز خصوصی در «سانتا آنا-کالیفرنیا» قرار داشته و بنیانگذار و مدیرعامل آن، کسی نیست جز «فردیس رضوانی»، 41 ساله و دانش‏آموخته دانشگاه ارواین کالیفرنیا.

پس از انتشار اخبار رونمایی از سوپراسپرت Rezvani BEAST ، با سازنده آن یعنی آقای فردیس رضوانی تماس گرفته و پیشنهاد کردیم تا پیرامون طراحی و ساخت این خودرو با ایشان گفتگویی داشته باشیم که در پی می آید:

 

خوانندگان مجله ماشین علاقه مندند بیشتر از خودتان بدانند…

من 28 شهریور 1352 در تهران متولد شدم. خاطرم هست 4 ساله که بودم، پشت پنجره خانه‏مان به دیدن ماشین‏هایی که در خیابان بودند می‏نشستم و می‏توانستم نام برند آنها را بگویم. سال 1363و در سن 11 سالگی به اتفاق خانواده به امریکا مهاجرت کردیم. در سال 1994 تا 1998 در دانشگاه «ارواین» در کالیفرنیا مهندسی و سپس در دانشگاه سنترال وسترن، بین سال‏های 2001 تا 2003، مدیریت و تجارت خواندم.

 

علایق دوران کودکی شما چه بود؟

پدر و عمویم از خلبانان قابل جنگنده‏های F4 نیروی هوایی ایران بودند. من هم از زمانی که به خاطر دارم، به ماشین و هواپیما علاقه زیادی داشتم و به‏عنوان یک پسربچه، می‏خواستم خلبان هواپیماهای جنگنده باشم. اما به‏دلیل ضعف بینایی، عملاً نتوانستم این رشته را تعقیب کنم و علاقه‏ام به سمت ساخت ماشین‏های سریع‏السیر سوق پیدا کرد.

 

چه شد که تصمیم به ساخت یک سوپراسپرت گرفتید؟ ایده اولیه رضوانی BEAST چگونه شکل گرفت؟

در دوران جوانی، همیشه دوست داشتم اتومبیل‏های خاص و کمیاب داشته باشم و هر 6 ماه یک‏بار، ماشینم را با نمونه جدیدتر تعویض می‏کردم! یادم هست، اکثر مدل‏هایی که سراغشان می‏رفتم، خیلی گران‏قیمت و دور از دسترس عموم مردم بودند. به همین دلیل، تصمیم گرفتم ماشین خود را با طرحی در کلاس جهانی، مشخصات فنی عالی و البته قیمت مقرون به‏صرفه، بسازم.

نخستین ماشین خود را در سال 2009 طراحی کرده و به فروش رساندم. این اتومبیل اکنون در کشور هلند با نام Vencer Sarthe تولید می‏شود و یک سوپراسپرت 225 هزار پوندی، با پیشرانه 8 سیلندر خورجینی 3/6 لیتری، به قدرت 510 اسب‏بخار است که با جعبه دنده 6 سرعته غیر خودکار، شتاب اولیه را در 8/3 ثانیه ثبت می‏کند. پس از آن، به فکر طراحی سوپراسپرتی سریع‏السیرتر و سبک‏تر از مدل قبلی افتادم. انتخاب نام BEAST (یا همان جانور چهارپا) نیز به‏دلیل نشان دادن میزان بی‏رحمی این ماشین در شتاب‏گیری بود!

 

از ایده تا ساخت نمونه اولیه نهایی، چه مدت زمان صرف شد؟

از طراحی‏های اولیه و اسکچ کردن تا رسیدن به بخش CAD Data، ماشین CNC، شبیه‏سازی و نمونه‏سازی‏های کامپیوتری و پروتوتایپ نهایی، چیزی حدود 6 ماه زمان برد.

 

در مورد پروسه طراحی Rezvani Beast و طراح آن «سمیر سادیخوف» بگویید. 

این ماشین، بر پایه شانه‏های خیلی پهن طراحی شده است. لوگوی آن نیز طرح یک بال کوچک به نشانه آزادی بوده که شبیه چراغ‏های اصلی جلو است. در مورد «سمیر سادیخوف» هم باید بگویم که پیش از این ماشین‏هایی چون فراری Xezri و آستون‏مارتین DBC را طراحی کرده است. برای این پروژه، ابتدا از اسکچ‏ها شروع کردیم، سپس روی طراحی واحد تمرکز کرده و بعد از آن نوبت به مدل CAD و ماشین CNC رسید.

 

آیا برای ساخت این سوپراسپرت از پلت‏فرم مشترک استفاده کرده‏اید؟

بله. خودروی ما، بر اساس نمونه مسابقه‏ای Ariel Atom (سوپراسپرت معروف انگلیسی که تحت لیسانس شرکت TMI Autotech آمریکا به تولید می‏رسد) ساخته شده است. در حقیقت، یکی از نیازهای من این بود که خودرویی بسازم که پلت‏فرم آن امتحانش را پس داده باشد.

رضوانی-2

آیا پیشرانه 4 سیلندر و جعبه دنده ماشین شما، بر پایه تکنولوژی مشترک با شرکت خاصی ساخته شده است؟

بله. در حقیقت ما دو مدل از این سوپراسپرت را عرضه می‏کنیم: Beast 300 و Beast 500. مدل 300 از پیشرانه 2 لیتری استاندارد «آریل اتم» سود می‏برد که البته با اعمال تغییراتی در سیستم اگزوز و نرم‏افزار واحد کنترل کامپیوتری، خروجی آن به 315 اسب‏بخار رسیده و شتاب صفر تا 100 را در 2.9 ثانیه ثبت می‏کند. در مدل 500 نیز از همان موتور پایه استفاده به‏عمل آمده، با این تفاوت که حجم آن به 4/2 لیتر افزایش یافته و با اتکا به سوپرشارژر و ECU با برنامه‏ریزی جدید، می‏تواند 500 اسب‏بخار قدرت تولید کند و شتاب صفر تا 100 را در 2.7 ثانیه به ثبت برساند. در این میان، قطعات اصلی موتور و بخش‏هایی چون کلاچ و چرخ دنده نیز به‏منظور عملکرد هرچه بالاتر، تعویض شده‏اند. جعبه دنده، بر پایه گیربکس 6 سرعته غیر خودکار هوندا ساخته شده و به‏دلیل وزن کم ماشین (666 کیلوگرم)، مصرف سوخت آن پایین و ایده‏آل است.

 

جنس بدنه اتومبیل چیست؟

ما از وکیوم‏های خشک و تر فیبرکربن به‏صورت ترکیبی سود بردیم، چون فیبرکربن پخته شده و وکیوم، از فیبرکربن معمولی سبک‏تر است. دلیلش هم این بوده که در پروسه وکیوم و گرمازدایی، تمامی رزین‏ها جداسازی شده و نهایتاً یک خروجی فوق سبک در اختیار قرار می‏دهد.

 

تعریف نسبت قدرت به وزن Beast Rezvani معادل 7/1 اسب‏بخار برای هر کیلوگرم بوده که با بوگاتی ویرون قابل مقایسه است! آیا هدف شما، شکست بوگاتی ویرون در بحث شتاب و سرعت بود؟ 

هدف من در این مرحله از کار، رسیدن به حداکثر سرعت نیست، اما ممکن است در آینده به انجام برسد، زیرا بحث آیرودینامیک برای دستیابی به سرعت‏های بالای 300 و 400 کیلومتر بر ساعت، کاملاً متفاوت بوده و به آزمایش‏های هزینه‏بر نیاز دارد. هدف ما در حال حاضر، رقم زدن تجربه رانندگی راحت و شتاب‏گیری سریع است.

 

خط تولید اختصاصی دارید یا با کمپانی دیگری همکاری می‏کنید؟ ظرفیت آن چند دستگاه در سال است؟

در حال حاضر یک قرارداد همکاری با کمپانی NA2 Motors امضاء کرده‏ایم و از امکاناتشان به‏طور مشترک استفاده می‏کنیم. NA2 Motors در کالیفرنیا واقع شده و یک کمپانی اتاق‏ساز بوده که در زمینه بهسازی خودروهای سفارشی نیز تجربه بالایی داشته و از طرفی، تخصص و امکاناتشان در زمینه ساخت و تولید فیبرکربن، عالی و پیشرفته است. در حال حاضر توانایی تولید 12 سوپراسپرت در سال را داریم.

رضوانی-1

با توجه به اینکه رقبای متعددی بین سوپراسپرت‏سازان ایتالیایی، آلمانی و انگلیسی دارید، بازار هدف اتومبیل شما کجاست؟ بین خودروهای اسپرت، سوپراسپرت یا هایپراسپرت‏ها؟ اولین دستگاه از Rezvani Beast چه زمانی به دست مشتری می‏رسد؟ فاصله زمانی بین ثبت سفارش تا دریافت خودرو، چقدر است؟ کمی هم در مورد قیمت و آپشن‏های ماشین برایمان بگویید. 

بازار هدف، افرادی هستند که در کنار انواع مدل‏های سوپراسپرت، به‏دنبال یک ماشین خاص می‏گردند. ما تولید نخستین خودرو برای یک مشتری اهل تگزاس را شروع کرده‏ایم که تا اواخر سال 2014 به دست ایشان می‏رسد. سایر کمپانی‏های تولیدکننده خودروهای اسپرت، با طیف گسترده‏تری از مشتریان و قیمت‏های بالاتر روبرو هستند، ولی ما روی یک بخش ویژه توجه کرده‏ایم و آن قیمت رقابتی (119 و 139 هزار دلار برای مدل‏های 300 و 500) است. از زمان ثبت، حدود 6 تا 8 ماه بعد خودرو آماده می‏شود، ضمناً تمامی بخش‏های اتومبیل مثل ادوات داخلی، رنگ بدنه و. . . می‏تواند به انتخاب و نظر مالک باشد.

 

ایستگاه بعدی «فردیس رضوانی» کجاست؟ آیا در نمایشگاه بین‏المللی برای معرفی خودرو حضور خواهید یافت؟

هدف بعدی من تولید خودروهای SUV بوده که خیلی هم سودآور است. همچنین، در حال برنامه‏ریزی برای شرکت در یکی از موتورشوهای بزرگ هستم و البته دوست دارم روزی ماشینم را به ایران بیاورم.

 

سوپراسپرت مورد علاقه شما کدام است؟

مک‏لارن F1 دهه 90 میلادی!

 

نظرتان راجع به وضعیت حال حاضر بازار خودروی ایران چیست؟ 

معتقدم در ایران استعدادهای فراوانی داریم اما صنعت خودروسازی ما نیاز به متفکرینی دارد تا با شجاعت تمام بتوانند آن را به مرحله آرامش برسانند. در این میان، دولت نیز می‏تواند نقش حمایتی مؤثری را ایفا کند.

 

چه صحبتی با جوانانی که خواننده این مصاحبه بوده و آرزوهای بزرگی مثل شما در سر می‏پرورانند دارید؟

کشور ما، فرزندان با استعداد و فهیمی دارد. پیشنهاد من به آنها این است که با پشتکار و پیگیری مداوم، به آنچه استحقاقش را دارند برسند، چون معتقدم همیشه و تحت هر شرایطی، راهی برای موفقیت وجود خواهد داشت.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا