تاثیر کنیستر بر کاهش مصرف سوخت

شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴

تاثیر کنیستر بر کاهش مصرف سوخت

محسن کارتاب – کارنوتر- به طور کلی کنیسترِ سوخت، حافظِ محتویات جیب شما و محیط زیست است! این قطعه باعث بهره‌وری از بنزینِ بخار شده می‌شود. اعمالِ استانداردهای سخت‌گیرانه برای کاهش آلودگی خودروها در سال ۱۹۷۰، باعث اضافه شدنِ کنیستر در بیشتر خودروها شد و سال‌ها بعد نصبِ این قطعه در خودروهایِ داخلی اجباری شد. شاید برای شما هم پیش آمده است که بعد از رفع عیب خودرو در تعمیرگاه‌های مجاز و غیر‌مجاز داخلی، با یک شلنگِ خارج شده از زیر سپر عقب مواجه شده‌اید و بعد از جویا شدنِ علت کار، آقای متخصص دلیل این‌کار را صاف‌کار کردن پیشرانه یا باز شدنِ نفس خودرو عنوان ‌می‌کند، در ادامه به بررسی نحوه کارکرد این قطعه و بعد از آن درست یا نادرست بودن ادعای آقای متخصص می پردازیم.

کنیستر-1

همان‌طور که در شکل پیداست، بخارات بنزین و هیدروکربن‌های تبخیر شده از سطح بنزینِ موجود در باک، توسط یک رابط به مخزن کنیستر می‌رسند. در این قطعه به دلیل وجود زغال، هیدروکربن‌ها جذب می‌شوند و بخارات بنزین بعد از گذشت از صافی با یک رابط به سوپاپِ برقی کنیستر می‌رسند، اگر خودرو روشن باشد بخارات بنزین از این دریچه عبور می کنند و به مانیفولد هوا می‌رسند و در محفظه احتراق می‌سوزند، در غیر اینصورت و شرایطِ بسته بودنِ دریچه، در محفظه کنیستر می‌مانند تا خودرو استارت زده شود، با ورود بخارات بنزین در محفظه مانیفولد هوا، مصرف‌سوخت درصدی کمتر می‌شود و کارکردِ موتور به طورِ ویژه در حالتِ سرد و بخصوص در خودروهای کاربراتوری دارای کارکردی بهینه خواهد بود. حال جواب سوال مشخص است! خارج کردنِ کنیستر از مدار، باعث افزایش مصرف سوخت و کارکرد نامناسبِ اتومبیل در شرایط سرد می‌شود.

شرایط کارکرد و تعویض قطعه:

کنسیتر-2
سوپاپ‌برقیِ کنیستر

قابلیت جذب در ذغال‌هایِ کنیسترها بعد از مدتی با کاهش چشمگیر مواجه می‌شود، خودروسازان زمان تعویض این قطعه را هر ۳۰ هزار کیلومتر یا هر ۲۴‌ماه یک‌بار بیان کرده‌اند، شکل این قطعه و محل‌قرارگیری آن در خودروهای مختلف متفاوت است، برای پیدا کردن آن کافی‌ست لوله‌های خروجی از باک بنزین را از زیرِ ماشین دنبال کنید. کنیستر دارای دو ورودی و یک خروجی است، در قسمت بالای آن یک ورودیِ بخارات بنزین از سمت باک و یک خروجی به سمت سوپاپ‌برقی کنیستر و در قسمت پایین یک ورودی برای هوا دارد، برای تستِ سلامت آن، دو قسمت ورودی در بالا و پایین را آزاد کنید و با نوک انگشت در هنگامِ روشن بودن اتومبیل چک کنید، در صورت وجودِ مکش کنیستر سالم است. سوپاپ برقی را هم به همین‌طریق از قسمت ورودی امتحان کنید. سوپاپ برقی در تمامی خودروها دارای یک ورودی و یک خروجی و یک فیش برقی می‌باشد. آیا مجموعه‌یِ کنیستر خودروی شما سالم است؟


بدون دیدگاه