تولید سوخت پاک توسط آئودی

دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴

تولید سوخت پاک توسط آئودی

آئودی اولین مجموعه سوخت e-دیزل خود را تولید کرد.

آئودی اولین مجموعه سوخت e-دیزل خود را تولید کرد.

این خودروساز آلمانی اواخر سال گذشته اعلام کرد که با شرکت فناوری Dresden Energy Technology Corporation Sunfire همکاری می کند تا سوخت دیزل ترکیبی با استفاده از CO2 را تولید کند و اکنون این خودروساز اولین سری از این محصول را تولید کرده است.

به نقل از مجله ماشین – دکتر Johanna Wanka، استاد وزارت آموزش و پرورش فدرال پنج لیتر ابتدایی از این سوخت را در باک آئودی A8 3.0 TDI کواتروی دیزلی پاک خود ریخت. به گفته این خودروساز آلمانی، تنها مواد خامی که برای این سوخت e-دیزل لازم است آب و کربن دی اکسید است.

روند تولید این سوخت کمی پیچیده تر از سوخت دیزل معمولی است. برای این کار، ابتدا آب قبل از شکستن به عناصر هیدروژن و اکسیژن خود به واسطه الکترولیز با دمای بالا، با دریافت گرما بخار می شود. سپس هیدروژن موجود در آن در راکتورهای سنتز با CO2 واکنش می دهد و نتیجه آن مایعی است که ترکیبات هیدروکربنی زنجیره بلند ساخته شده و به عنوان آبی خام شناخته می شود. سپس این آبی خام اصلاح شده و سوخت e-دیزل را می سازد. آئودی هم چنین اعلام کرد این سوخت ترکیبی بدون سولفور و هیدروکربن های آروماتیک است.

گروه ترجمه: شرکت خودروسازی آلمانی آئودی سوخت جدیدی را تولید کرده است که از دی اکسید کربن، آب و منابع انرژی‌های تجدیدپذیری همچون انرژی خورشید و باد تشکیل شده است. این سوخت گازهای گلخانه‌ای برجای نمی‌گذارد و کل دی‌اکسید کربنی که بر جا می‌گذارد دقیقا برابر با میزان دی اکسید کربنی است که در تولید این سوخت استفاده می‌شود. بنابراین میزان دی اکسید کربنی که پس از استفاده از این سوخت به محیط زیست اضافه می‌شود صفر خواهد بود. فرآیند تولید این سوخت پیچیده است اما به زبان ساده می‌توان گفت که شرکت آئودی موفق شده است که ذرات بخار آب را به کمک الکترولیز حرارتی به هیدروژن و اکسیژن بشکند. سپس هیدروژن با دی اکسید کربن واکنش می‌دهد و ماده‌ای تولید می‌شود که شرکت آئودی آن را «نفت خام آبی» نامیده است. این ماده پالایش و به سوخت جدید شرکت آئودی به نام «ایی-دیزل» تبدیل می‌شود. فرآیند تولید این سوخت هنوز در مراحل اولیه است و ظرفیت تولید آن در حال حاضر تنها 800 گالن است. آئودی ابراز امیدواری کرده است که با افزایش سفارش خرید، ظرفیت تولید این سوخت به 10 برابر افزایش یابد.

 


بدون دیدگاه