افتخار قهرمانی در تخت جمشید

جمعه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ | 1 نظر

افتخار قهرمانی در تخت جمشید

مصاحبه با ناصر العطیه

خبر آنلاین – ورزش > دیگر ورزشها – ناصر العطیه راننده سرشناس قطری که با تیم ردبول توانست قهرمان رالی شیراز شود از رانندگی در اطراف تخت جمشید می گوید.

محمدوالا یزدانی: گفتگو با قهرمان دو دوره رالی داکار در سال های 2011 و 2015 ئ 10 دوره رالی خاورمیانه هیجان خودش را داشت. پیدا کردن ناصر العطیه برخلاف تصور همه بسیار آسان بود. شاید بتوان رفتار نمونه ورزشکاری را در برخورد با مرد قطری دید. او با روی باز مصاحبه با خودش را پذیرفت و این در شرایطی است که در ایران برای پیدا کدرن قهرمانی در این سطح چه چالش هایی پیش روی خبرنگاران نیست. مصاحبه با او در مقر تیمش در سرویس پارک سومین مرحله رالی خاورمیانه در شیراز انجام گرفت.

ناصر اول از همه به ایران خوش آمدی. تو جاهای زیادی در دنیا رانندگی کردی. رالی شیراز را چطور دیدی؟

من واقعاً از این رالی شگفت زده شدم. اول از همه باید بگویم که جمعیت زیادی برای افتتاحیه آمده بودند. نمی توانید جمعیتی این چنینی را در هیچ کدام از مراحل رالی خاورمیانه پیدا کنید. حتی در مراحل و تست های مختلف هم جمعیت برای تماشا آمده بود و این در شرایطی است که مسیر به گونه ای نبود که تماشاچیان بتوانند به راحتی در آن حضور پیدا کنند. به نظر من مردم ایران ورزش های موتوری را دوست دارند حتی اگر اطلاعات کافی درباره آن نداشته باشند. من مطمئنم که سال دیگر مردم می دانند که در ایران هم یک رالی بین المللی برگزار می شود و افراد بیشتری به سمت رالی جذب خواهند شد. واقعاً از اینکه اینجا آمدم و مسابقه دادم، خیلی خوشحالم. خوشحالم که از برگزاری رالی در ایران حمایت کردم چون برگزاری چنین رویدادی برای ورزش اتوموبیلرانی ایران بسیار اهمیت دارد.

سیتروئن رالی-2

راجع به جمعیت گفتی. انتظار داشتی که مردم در مراسم افتتاحیه آنطور تشویقت کنند؟

واقعاً نه. باورنکردنی بود. فکر نمی کردم مرا بشناسند. شاید بتوانم بگویم که در آن لحظه حس فوق العاده ای داشتم. من همواره در طول دوران حرفه ای ام سعی کرده ام با مردم ارتباط نزدیکی داشته باشم و مطمئنم که سال دیگر جمعیت بیشتری مرا حمایت خواهد کرد. شما مردم مهربانی و خونگرمی دارید.

تو در کشورهای زیادی مسابقه داده ای. آیا با همه مردم همینقدر احساس نزدیکی میکنی؟ چون می دیدیم که شما با مردم با مهربانی برخورد می کنی. به هیچ عکس یادگاری، نه نگفتی…

وقتی برای اولین بار به اینجا می آیی و می بینی که رفتار مردم تا چه حد با خارجی ها دوستانه است و همه دوست دارند با تو عکس یادگاری بگیرند، حس خوبی پیدا می کنی. شما در برخی کشورها چنین چیزی نمی بینی. اینکه مردم از من سؤال می کنند و دوست دارند بیشتر راجع به من بدانند، برای من خوشایند است.

به هر حال این رابطه دو طرفه است. مردم تو را دوست دارند چون تو هم با آنها دوستانه برخورد می کنی. اصولاً قهرمانان در این سطح چنین برخوردهایی ندارند…

برای من مهم نیست که چه عناوینی در کارنامه کاری ام دارم. چیزی که برای من اهمیت دارد، ارتباط خوب و دوستانه با مردم است. به هر حال دوران قهرمانی روزی  تمام می شود ولی ارتباط دوستانه با مردم هیچ وقت تمام نمی شود. در نهایت همه ما انسان هستیم. به همین خاطر دلیلی برای بی اعتنایی به هواداران نمی بینم.

به هر حال تو قهرمان رالی داکار 2015 هستی و مردم رالی داکار را دنبال می کنند. حالا که صحبت از رالی داکار شد، دوست دارم سؤالم را اینطور مطرح کنم: تو در رالی خاورمیانه به اندازه رالی داکار انگیزه داشتی. این همه انگیزه و جدیت از کجا می آید؟

این رالی برای من اهمیت زیادی داشت. واقعاً از بودن در اینجا خوشحالیم. برایم خیلی مهم بود که در اولین مسابقه ای که نه به صورت کاندیداتوری ( اشاره ناصر العطیه به انتخابی سال گذشته رالی خاورمیانه در شیراز) بلکه به صورت رسمی در ایران برگزار شد، پیروز شوم و نام خودم را به عنوان اولین راننده پیروز رالی شیراز در تاریخ ثبت کنم. قهرمانی در مسیری که از کنار تخت جمشید می گذرد. این مسئله را مردم ایران هیچوقت فراموش نخواهند کرد.

فورد رالی-1

تیم برگزاری را چطور دیدی؟

فوق العاده! تیم برگزاری شما تجربه بسیار بالایی داشت و خیلی زود همه چیز را یاد می گرفتند. از همان شروع رالی تا انتهایش با هیچ مشکلی روبه رو نشدیم. همه تست ها خوب برگزار شدند و در سرویس پارک ( محل استقرار تیم ها در پارکینگ تخت جمشید) هم همه چیز مرتب بود.

پس فکر می کنی که ایران باز هم می تواند میزبان یکی از مراحل رالی خاورمیانه باشد؟

مسلماً. شما حتی می توانید میزبان رقابت های رالی قهرمانی جهان (WRC) باشید.

واقعاً؟ این تعریف فوق العاده ای از ماست…

چرا که نه؟ من رالی های کراس کانتری هم شرکت می کنم. من در روسیه مسابقه داده ام، در ترکمنستان و در نزدیکی مرز ایران هم همین طور. مطمئنم که در آینده شما احتیاج دارید که میزبان مسابقات بزرگ باشید.

آیا در طول دوران حرفه ای ات به عنوان راننده رالی، کشوری چهار فصل مثل ایران دیده بودی؟

واقعاً نه. شما سرزمین پهناوری دارید. مردم واقعاً تلاش می کنند تا این کشور وجهه خوبی داشته باشد. ما واقعاً دوست داریم که باز هم به ایران بیاییم.

اگر قرار باشد جایی را در ایران برای میزبانی رالی پیشنهاد دهی، کجا را انتخاب می کنی؟ صحرا؟ جنگل؟ یا حاشیه دریا؟

این اولین باری است که من به ایران و شیراز سفر می کنم. اما مطمئنم که مسیرهایی به مراتب بهتر از مسیر رالی شیراز در ایران وجود دارد. مثل تهران و شهرهایی که می تواند توریست ها را به سمت خود بکشد. شیراز خیلی زیباست ولی مطمئنم که شما مسیرهای کوهستانی زیادی هم دارید. الان نمی توانم نظر دقیقی بدهم ولی مسلماً درباره ایران تحقیقات بیشتری خواهم کرد و شاید در آینده نظراتم را به تیم برگزاری برای انجام رالی در نقاط دیگر ایران، ارائه دهم. ولی به نظر می رسد که شیراز علاقه مندان خیلی زیادی به ورزش های موتوری دارد.

از اینکه در رالی شیراز پیروز شدی چه حسی داری و با چه سختی هایی روبه رو شدی؟

خیلی خوشحالم. رالی شیراز فوق العاده بود. درباره قسمت های سختش باید بگویم که این رالی برای ما جدید بود ولی حالا اطلاعات لازم را به دست آورده ایم و می توانیم سال دیگر از تجربیات امسالمان استفاده کنیم.

فکر می کنی روند موفقیتت در سال 2015 تا کجا ادامه پیدا کند؟

ما سال 2015 را با پیروزی در رالی داکار شروع کردیم. کراس کانتری قطر را برده ایم، در رالی خاورمیانه در قطر و کویت پیروز شده ایم. در WRC2 در مکزیک پیروز شده ایم و حالا هم ایران (می خندد) فکر می کنم که این روند به اندازه کافی راضی کننده باشد.

 

دوست داری که برای رانندگان ایرانی وورک شاپ آموزشی برگزار کنی؟

حتماً. من در قطر آکادمی “ناصر العطیه” برای تربیت رانندگان جوان دارم. برادرم خلیفه ( او هم به همراه تیم “قطر ردبول رالی” به ایران سفر کرده بود و در رالی شیراز هم رقابت کرد) و رانندگان دیگری از این آکادمی بیرون آمده اند. من هنوز هم سر حرفم در کنفرانس خبری هستم. اینکه گفتم هرکس در رالی ایران پیروز شود، یک ماشین از طرف من برای رقابت در مسابقه سال آینده رالی خاورمیانه در شیراز در اختیارش قرار خواهد گرفت.

حتماً استعداد ایرانی ها را دیده ای که این قول را دادی؟

بله. شما رانندگان مستعد زیادی دارید.

تو مدال برنز المپیک 2012 لندن را هم داری. چه ارتباطی بین تیراندازی و قهرمان رالی داکار بودن هست؟

مهم این است که به من حس خوبی می دهد. برای من قهرمانی در رالی داکار و بردن مدال المپیک رویایی بود که به حقیقت پیوست. وقتی به چیزی که در ذهنت داری میرسی، حس بی نظیری پیدا میکنی. این روند برای من متوقف نخواهد شد.


1 دیدگاه

  1. linkoln6ft | اردیبهشت 26, 1394 | لینک نظر

    یعنی به محسن نوبخت (به نظر که ال نود داشت) یه ماشین برای مسابقه داده!!!
    دمش گرم