اولین ملاقات با لیفان X50 + فیلم

دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ | 161 نظر

اولین ملاقات با لیفان X50  + فیلم

FIRST DRIVE

سپهر زنگنه – افشین خالدی

کراس اوور سایز کوچک را باید کلاس تازه ای در خودروهای موجود در کشور دانست که در واقع می تواند حد فاصل هاچ بک های درون شهری و کراس اوور های سایز متوسط و عموما دیفرانسیل جلوی موجود در بازار را به خوبی پر کند، چنین خودرویی از یک سو می تواند در نقش یک وسیله نقلیه جمع و جور و اقتصادی درون شهری ظاهر شود و از طرف دیگر منطبق بر خواسته اکثر مصرف کنندگان،ویژگی های نسبی خودروهای کراس اوور و شبه SUV را با خود به همراه داشته باشد.لیفان X50 با چنین مشخصاتی قرار است به زودی در بازار کشورمان عرضه شود و با همکاری کرمان موتور فرصتی دست داد تا برای نخستین بار رانندگی با این مدل را تجربه کنیم.

طراحی ظاهری و داخلی

X50 خودرو بزرگی نیست و تقریبا هم سایز هاچ بکی چون آلفارومئو جولیتا به چشم می آید،جالب تر آنکه طراحی خودرو در نمای عقب هم شباهت کاملی به جولیتا دارد و در نمای جلو نیز ناخودآگاه به یاد محصولات سال های اخیر اپل خواهید افتاد اما با این وجود می توان گفت که طراحی خودرو در مجموع جذاب است و نکات جالبی همچون خط شانه ای سرتا سری با یک مقطع میانی را نیز با خود به همراه دارد که مانع سادگی بیش از حد طرح بدنه می شود.در نمای داخلی شرایط تا حدودی تغییر می کند و شاهد طرحی هستیم که مشابه با سایر محصولات لیفان همچون 620 ، X60 و یا حتی 720 و 820 شکل گرفته است.

Lifan_x50_لیفان (4)

هماهنگی اجزای تشکیل دهنده داشبورد نظیر دریچه های هوا،دکمه های مربوط به تنظیم ادوات داخلی و مجموعه پشت آمپر با یکدیگر چشم نواز به نظر می رسد اما جنس کلی کابین با توجه به قیمت نه چندان بالای خودرو از پلاستیک خشک ساخته شده است.شاید جالب ترین نکته در فضای کابین، دور سنج موتور باشد که با پس زمینه قرمز رنگ و ابعاد بزرگ خود حسابی جلب توجه می کند و جالب تر آنکه سرعت سنج به صورت دیجیتالی در مرکز این دور سنج آنالوگ قرار گرفته و گویی که نسبت به دور سنج از اهمیت کمتری برخوردار بوده است.

Lifan_x50_لیفان (2)

فضای کابین

بعد از نشستن پشت فرمان لیفان X50 فضای مناسبی را تجربه خواهید کرد، دید کلی با توجه به ابعاد آینه های جانبی و عقب مناسب است اما به مانند سایر خودروهای جدید، تسلط چندانی بر درب موتور و دماغه خودرو وجود ندارد، در فضای عقب کمی محدودیت در رابطه با فضای سر سرنشین محسوس به نظر می رسد که البته اگر قدی بیش از 180 سانتی متر نداشته باشید، به هیچ وجه مشکل ساز نمی شود.

Lifan_x50_لیفان (1)

جالب آنکه بر خلاف تصور اولیه فضای صندوق عقب واقعا بزرگ و کارساز به نظر می رسد و این مورد می تواند برای انجام خرید های هفتگی منزل (در مقام یک خودرو شهری ، بسیار کارساز باشد) به خصوص که با توجه به ارتفاع کلی خودرو، دسترسی به درب صندوق نیز به آسانی انجام می شود و ارتفاع کف صندوق از زمین مناسب به نظر می رسد.

Lifan_x50_لیفان (15)

رانندگی

لیفان X50 با یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر 102 اسب بخاری عرضه می شود و خریداران می توانند از میان دو گیربکس اتوماتیک CVT یا نمونه پنج سرعته دستی،یکی را انتخاب کنند.نخست به سراغ نمونه اتوماتیک می رویم،پیشرانه با چرخاندن سوئیچ با صدای آرامی روشن می شود.

Lifan_x50_لیفان (8)

برای گیربکس علاوه بر حالت درایو یک حالت با مشخصه S نیز در نظر گرفته شده است که ظاهرا عملکرد اسپرتی تری را برای خودرو به ارمغان می آورد.با توجه به مشخصات موتور و وزن تقریبا 1.2 تنی خودرو، شتاب گیری قابل قبول به نظر می رسد و مهمتر آنکه بر خلاف بسیاری دیگر خودروهای چینی،صدای چندانی نیز به درون کابین راه نمیابد،البته عجیب است که اگزوز صدایی متفاوت و نسبتا اسپرت را منتشر می کند که در فیلم ضمیمه مطلب به خوبی قابل تشخیص است.فرمان عملکرد نرمی دارد اما بر خلاف برخی دیگر خودروهای چینی چندان هم سبک نیست و چنین ویژگی ای باعث می شود که در سرعت های بالا احساس بهتری از تسلط و کنترل بر خودرو را داشته باشید.

Lifan_x50_لیفان (7)

در هنگام رانندگی با چنین خودرویی شاید مهمترین مسئله به واکنش های سیستم فنربندی مربوط باشد که با توجه به ارتفاع خودرو ممکن است بسیار خشک و آزار دهنده یا بیش از حد نرم و خسته کننده تنظیم شده باشد اما خوشبختانه در مسیر مورد آزمایش، امکان تست عملکرد فنربندی با انواع و اقسام سرعت گیر ، دست انداز و ناهمواری وجود داشت و باید اعتراف کرد که لیفان X50 در این زمینه کاملا سربلند ظاهر می شود.این ویژگی به خصوص در مقایسه با سایر خودروهای درون شهری موجود در کشورمان که عموما فنربندی یا هندلینگ ضعیفی دارند، می تواند به عنوان یکی از مهمترین ویژگی های عملکردی لیفان X50 مطرح باشد و موجب رضایت خاطر مالکین شود.

Lifan_x50_لیفان (11)

در همان لحظه استارت، نرم بودن کلاچ در نمونه دنده دستی جلب توجه می کند و در ادامه حرکت هم شتاب گیری بهتر نسبت به نمونه CVT و واکنش بهتر پیشرانه نسبت به پدال گاز است که چاشنی هیجان را به تجربه رانندگی با لیفان X50 می افزاید.

Lifan_x50_لیفان (13)

کرمان موتور هنوز قیمت رسمی هیچ یک از دو نمونه دستی یا اتوماتیک را اعلام نکرده است اما به نظر می رسد که قیمت نهایی نمونه دستی به شکل ملموسی کمتر از لیفان X60 باشد و برای افراد جویای سرعت و هیجان که معمولا در مسیرهای پر ترافیک نیز رفت و آمد ندارند،انتخاب نمونه های دنده دستی می تواند،لذت بالاتری را به ارمغان آورد.

Lifan_x50_لیفان (6)

فهرست تجهیزات رفاهی و ایمنی لیفان X50

سانروف،ایربگ راننده و سرنشین،سیستم های کمک ترمزی ABS ، EBD و BAS،سامانه ISO FIX، صندلی های چرمی،شیشه های برقی،آینه های برقی،دی لایت،تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو،سیستم صوتی مجهز به چهار بلندگو با قابلیت تنظیم از روی فرمان،رینگ آلومینومی 15 اینچی و سنسور دنده عقب

Lifan_x50_لیفان (10)

 مشخصات فنی لیفان X50

پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر مجهز به سیستم زمان بندی متغییر سوپاپ ها VVT با استاندارد آلایندگی یورو 5 با حداکثر قدرت 102 اسب بخار در 6000 RPM و حداکثر گشتاور 133 نیوتن متر در دور 3500 الی 4500 دور بر دقیقه،گیربکس اتوماتیک CVT یا پنج سرعته دستی،فرمان مجهز به کمک برقی EPS،ترمزهای چهار چرخ دیسک با سیستم های کمکی،سیستم فنربندی جلو مک فرسون و عقب نیمه دنباله ای،حداکثر سرعت نمونه اتوماتیک 160 کیلومتر بر ساعت و نمونه دنده دستی 170 کیلومتر در ساعت،وزن خالص 1175 کیلوگرم در نمونه اتوماتیک و 1150 کیلوگرم در نمونه دستی،فاصله محوری برابر با 2.55 متر، طول : 4.1 متر،عرض : 1.722 متر و ارتفاع : 1.54 متر

Lifan_x50_لیفان (16)


161 دیدگاه

  1. Peyman | دی 29, 1395 | لینک نظر

    دوستان لطفا منو راهنمایی کنین. قصد خرید ماشین دارم ولی نمیدونم لیفانx50 بهتره یا دنا جدید!
    ممنون میشم اگ کمکم کنین.
    هرکی ماشین خودشو تعریف میکنه اونی ک واقعا میدونه بگه

    • در پاسخ به: Peyman

      a.t | بهمن 10, 1395 | لینک نظر

      سلام دوست عزیز بنده دنا دارم با سمند زیاد فرقی نداره فقط آپشن و داشپورتش فرق داره در ضمن مونتاژ داخلی و بی کیفیت شک نکن فقط x50 بخر …..

  2. سامان | آذر 16, 1395 | لینک نظر

    سلام لطفا اگه کسی دنده اتومات داره بگه خوبه یا ن بعد اتوماتش دستی میشه یانمیشه

  3. مهدی پولادی | شهریور 17, 1395 | لینک نظر

    اقا نیما من یک ماهه پیش فرصتی پیش اومد که پشت این ماشین بشینم.. به نظرم یه ماشینی هست که برای استفاده شهری ایده ال هستش. ازش توقع قدرت و شتاب و حتی هندلینگ انچنانی نداشته باش. ولی بازم میگم برای ترافیک شهرهای بزرگ و جای پارک خوبه..

  4. نیما | شهریور 16, 1395 | لینک نظر

    من میخام بخرم تنها چیزی که ازش میترسم موتوره ضعیفشه آیا موتور سمند قوی هست یا لیفان ؟
    چون من سمند دارم میخام مقایسه کنم
    لطفا راهنمایی کنید

  5. sunmartin | مرداد 22, 1395 | لینک نظر

    یه بابایی رفته بود پارس تیپ 14 خریده بود 44 تومان بهش گفتم چند تیپ داره گفت نمیدونم منم گفتم یحتمل هرسال 10 تیپ اضافه میشه به مدل هاش با همون شکل با همون طراحی با کیفیت بدتر و قیمت بالاتر منظور و مفهوم تولید ملی و مقاومت و اقتصاد هم مششع شد

  6. شاهین | مرداد 7, 1395 | لینک نظر

    محصولات ایران خودرو انقدر بی کیفیت هستن که جایی برای مقایسه در بازار رقابتی خودرو نداشته باشن. از مجبوری میخریم و تو بدیهاش دنبال یه چیز خوب میگردیم برای دلداری دادن خودمون که اینهمه پول مفت دادیم به شرکتی که این همه ساله درامد داره و نمیخواد پیشرفت کنه

  7. arman | مرداد 5, 1395 | لینک نظر

    خداوکیلی با دنا مقایسه اش نکنید چون فقط قیافه دنا کل ماشین های آشغال و فرسوده و اسقاطی چینی می ارزه

    • در پاسخ به: arman

      سروش | مرداد 5, 1395 | لینک نظر

      البته ظاهر ماشین سلیقه ایه اما از نظر من حتی ماشین های نسبتا قدیمی چینی مثل لیفان 620هم ظاهر بسیار بسیار زیباتری نسبت به دنا داره دیگه جک جی 5 و جیلی و چانگان ایدو و ………که بماند

    • در پاسخ به: arman

      امین | مرداد 8, 1395 | لینک نظر

      دنا رو فقط باید با سمند مقایسه کرد. تو رو خدا با ماشینهای دیگه مقایسش نکنید. با وجود جک و لیفان و برلیانس و ال 90 هیچ توجیهی برای خریدش وجود نداره.

    • در پاسخ به: arman

      علی جگوار | مرداد 22, 1395 | لینک نظر

      دنا طراحی ناقصی داره و توی فیس لیفتش هم این نقص ها برطرف نشده و بدتر شده . موتورش هم که همون موتور سمند 30 تومنیه و پلتفرم 405 35 سال پیش اونوقت چینی ایی که طراحیش نهایتا برای3 -4 سال پیش هستن رو میگی فرسوده!
      برای چهار تا کلید رو فرمون و یه مانیتور 44 تومن پول بدی؟
      شما هم خریدی مبارکت باشه اما اینقدر طرفداری بیجا هم منطقی نیست! ضمن اینکه ماشین بقیه رو هم آشغال میدونی!

  8. موسوی | تیر 13, 1395 | لینک نظر

    سلام من ایکس ۵۰ اتومات دارم و راضیم و در کل باید بگم که از کل ماشینهای داخلی خیلی بهتره هم ظاهرش و هم موتوری خیلی خوبه

  9. امین | تیر 11, 1395 | لینک نظر

    مالکانش اکثرا فقط از قیافش راضی هستند وکلا مینالند ولی من سوار شدم جز ضعیف بودن موتورش نکته خیلی منفی نسبت به قیمت 50 تومن نداشت ولی باز هم نظر قطعی رو مالکان محترم میدند همیشه.

  10. حسین | تیر 11, 1395 | لینک نظر

    یکی از دوستان گفته جاده رو می کنه. آخه باشتاب 16_17 ثاتیه چه جوری جاده رو می کنه؟؟؟

  11. مهدی | اردیبهشت 21, 1395 | لینک نظر

    سلام دوستان.من هم بهمن ماه تحویل گرفتم.درحال حاضر ده هزارتا باهاش راه رفتم.همه رقمه تستش کردم خیلی خیلی راضی هستم.به نظرم بااین پول بهترینو انتخاب کردم.فقط مانیتور کمبودش احساس میشه که برای گارانتی که برم میگم ببندن.یک میلیونوچهارصد میبنده خود نمایندگی.لیفان x50 بهتراز دنا سواری میده تا سواری نگیری حسش نمیکنی این تفاوتو.باتشکر موفق باشید.

  12. حاجی | اردیبهشت 21, 1395 | لینک نظر

    به نظر من کرمان موتور بد قول ترین شرکت است و نمایندگیهای ان هم همش به فکر جیب خود هستند حق مشتری را ضایع میکنند و یک اب هم روش من در خرداد 94 برای اس 5 ثبت نام کردم در اطلاعیه امده بود تحویل اذر اما زمان ثبت نام گفتند تحویل دی ماه است خلاصه انقدر ما را سر دواندند تا در 20 اردیبهشت 95 تحویل دادند برای این دیر کرد هم ریالی کم نکردن خلاصه انها سوارند و ما پیاده تمام پولش را هم که گرفته بودند

  13. فريدون پوررضايى | اردیبهشت 16, 1395 | لینک نظر

    به نظرم تازمانى كه كرمان موتوراستانداردهاى معتبرواحترام به مشترىروانتخاب واجرانكندوفقط به فكرسودبالاباشداين توليدات به جايى نميرسد،من خواهش واستدعادارم اندوخته ودرآمدصادقانه مردم روبه هدرندهندومردم رامسخره نكنند!به انسانيت كه كم بهاشده تودنياقيمت خودرواينانيست ده برابرازماميگيرن!بذارتكنولوژى خودرومال خارجياباشدمابريم دنبال دامدارى كشاورزى فرش واستعدادهاى ديگرخدادادى اين سرزمين ،بس است ديگه به خدااين درآمدهاى حرام وجيب مردم راخالى كردن عاقبت خوبى ندارد،تويوتا،فولكس،بنزو….رانگاه كنيدكوچكتيرين ايرادفنى رافراخوان ميدن بايدمديران وخودروسازان ازعذاب قبربترسند.

  14. رضايي | اردیبهشت 9, 1395 | لینک نظر

    با سلام خدمت دوستان عزيز
    امروز ماشين منم اومد و باتوجه به توضيحاتي که دوستان درمورد کاراي ابتدايي گرفتن خودرو،رفتم و تحويل گرفتم و تجربه امروزم رو براتون ميگم:
    البته من مدل دنده ايشو گرفتم و تجربه ي يکروزم عبارته از:
    *اول از همه بايد بگم که اين ماشين فوق الاده زيباست و چشم هر بيننده ايرو ميگيره
    *دوم صندليه بسيار راحتش بود که بسيار نرم و جادار بود و براي من که قدم 180 دارم خيلي عالي بود و گودي کمرشم خيلي خوب بود و اصلا نبود تنظيم ارتفاع رو حس نکردم و بسيارم استاندارد بود.
    *صداي موتور اصلا تو کابين نمياد
    *آلارم بسيار زيباي باز بودن درب ماشين کمربند
    *پشت آمپر بسيار زيبا و مدرن که حس خيلي خوبي به آدم ميده
    *فرمان بسيار بسيار نرم و خوش دستش
    *سواري عالي
    *کيفيت خوب روکش صندليش
    *کمک هاي بيصدا و خيلي نرمش
    *ديد خوب آينه ي عقب و آينه هاي اطراف
    *شتاب بسيار عالي که من چون آب بندي نشده زياد بهش فشار نياوردم ولي همينقدر بگم که جادرو ميکنه
    *سنسور عقبش عاليه
    *سانروف دو حالتش فوق الادست
    *چراغاش و ديلايتش خيلي پرنوره
    *کيفيت صداي بانداشو ضبطش که حرف نداره نيازي به نصب سيستم بالاتر نيست
    *دکمه هاي ضبط روي فرمون حس خوبي به آدم ميده
    *کولر پرقدرت و خنکش
    *بالابر قوي شيشه ها
    *گيربکس بسيار نرم و روونش
    *برف پاکن عاليه جلو و عقبش
    *ترمز خوبش
    *کنسول مياني خوش دستش
    و چندين چيز خوب ديگه که خودتون بايد تجربش کنيد…
    از اين ماشين هرچي بگم کم گفتم که خودمم فکر نميکردم باتوجه به اينهمه بدگوييهايي که راجع بهش شده بود اينقدر عالي و بينقص باشه…
    بنظر من اين ماشين از نظر قيمت خيلي بيشتراز اينا بهش ميخوره و آينده اي خوب تو بازار داره و قيمتش بالا ميره وارزش خريدرو داره…
    در حال حاظر من هيچ ايرادي در اين خودرو نديدم تا روزاي آينده.
    ارادتمند همه دوستان:رضايي از رشت

  15. رضايي | فروردین 27, 1395 | لینک نظر

    با سلام خدمت دوستان
    منم اين ماشينو تو رشت از نزديک ديدم و کلي هم در موردش تحقيق کردم و سر آخر هم براي خانومم مدل دنده ايشو براي تحويل تو ارديبهشت ماه ثبت نام کردم .
    چون دردمدل دنده ايش نسبت به مدل دنده اتوماتش خيلي کمتره و تعميرشم به گفته فني کاراي خود شرکت خيلي راحتتره.
    مزايايي که من در اين خودرو و در مقايسه با هم قيمتيهاش ديدم عبارتند از:
    طراحي بسيار زيباي بيرون و داخل خودرو
    کيفيت ظاهري بالا
    يورو 5
    کيسه هوا
    فرمان نرم و برقي
    مصرف سوخت پايين
    شتاب خوب خودرو در مدل دنده اي نسبت به اتومات
    سانروف
    چراغهاي روز
    صندلي هاي راحت و چرمي و با کيفيت
    تريم مشکي
    بروز بودن تجهيزاد و آبشن ها
    سنسور دنده عقب
    جادار بودن
    کنترل صوتي روي فرمان
    ايمني و…
    معايبي رو هم که متوجه شدم عبارتند از:
    حذف بسياري از آبشن ها و گزينه هايي که شرکت خودروساز چيني براي اين ماشين طراحي و روي ماشين نصب کرده بود توسط شرکت کرمان خودرو مانند:
    سيستم ورود بدون کليد به داخل خودرو Keey les
    سيستم پايداري Eps
    حذف تنظيم ارتفاع صندلي راننده
    حذف کيسه هواي پرده اي
    حذف سيستم مولتي مدياي مجهز به دوربين دنده عقب و چي پي اس فارسي با مونيتور 8اينچ
    حذف کروز کنترل و…
    بنظر من مشکل از خودروساز چيني و يا خودروي چيني نيست که تو ايران اسمش بد دررفته بلکه اين خودروسازهاي کشورمون هستند که با دستکاري خودروي وارداتي و کم کردن بعضي از امکانات و …باعث خراب شدن نام و کشور توليد کننده خودرو ميشن.
    مثلا همين خودرو با تمام امکانات و آبشن هاي روزش و بدون کوچکترين دستکاري تو روسيه جزو يکي از پرفروشترين ها شناخته شد.
    اميدوارم که روزي کيفيت و ايمني ،خدمات و مشتري مداري براي خودروسازاي ما از چيزاي ديگه بيشتر اهميت داشته باشه.
    بنظر من بازم با تمام اين تفاسير اين خودرو تو اين رنج قيمت يکي از بهترين هاست و فکر ميکنم قيمتشم تو بازار در آينده بکشه بالا و از نظر فروش هم تو بورس باشه.
    اميدوارم تونسته باشم به دوستاني که قصدخريد اين خودرو رو دارندکمکي کرده باشم.