رشد قاچاق و آشفتگی بازار باتری خودرو

پنجشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۴

رشد قاچاق و آشفتگی بازار باتری خودرو

 رییس اتحادیه باطری‌سازان گفت: درپی افزایش تعرفه واردات باطری ماشین از 10 به 64 درصد، قاچاق این کالا افزایش یافته است.

به نقل از پرشین خودرو، تقی علی‌اکبری با بیان اینکه تولیدات خوبی در زمینه باطری داریم، اظهار کرد: حدود 10 کارخانه تولید باطری در کشور فعال هستند که البته با 35 تا 40 درصد ظرفیت خود کار می‌کنند.

وی افزود: از زمانی که تعرفه واردات باطری تغییر کرده و افزیش یافته با افزایش قاچاق مواجه شده‌ایم، چون تعرفه آن از حدود 10 درصد به 84 درصد با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و تخفیف چهار درصدی افزایش یافت ولی بعد از اعتراضاتی که صورت گرفت این میزان کاهش یافت و در نهایت به 64 درصد رسید.

علی‌ اکبری با بیان اینکه با توجه به بالا بودن تعرفه، کسی نسبت به واردات قانونی اقدام نمی‌کند، گفت: حدود 60 برند باطری وارد کشور می‌شود که هیچ کدام مورد تایید نیست، چون قبلا اتحادیه روی واردات آن ها کنترل و نظارت داشت و خدمات پس از فروش آن را مورد بررسی قرار می‌داد ولی در حال حاضر این موضوع از اختیار اتحادیه خارج شده و با توجه به تعرفه بالا، میزان قاچاق افزایش یافته است.

رییس اتحادیه باطری‌سازان با بیان اینکه 80 تا 90 درصد واردات باطری از کره صورت می‌گیرد، گفت: کیفیت این باطری‌ها خوب است ولی در کشورمان بیشتر از شش تا هشت ماه جواب نمی‌دهد و این در حالی است که تولیدات داخلی ما تا یکسال پاسخگو است.

وی از دولت درخواست کرد که باهمکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک، تعرفه واردات باطری را به 10 تا 20 درصد کاهش دهند تا واردات آن از یک کانال انجام شود و حمایت‌های لازم نیز از فعالان این صنف که سال‌هاست به صورت قانونی فعالیت می‌کنند، صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، علی‌اکبری تصریح کرد: در میزان وارداتی که صورت می‌گیرد در گمرک کم‌اظهاری می شود و بعضی از وارد‌کنندگان، باطری را به یک چهارم قیمت اظهار می کنند که این موضوع منجر به نابسامان شدن بازار در این حوزه می‌شود.


بدون دیدگاه