رنو کوید 4700 دلاری به ایران می آید؟

چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۹۴ | 21 نظر

رنو کوید 4700 دلاری به ایران می آید؟

ارزان ترین کراس اوور دنیا دنیای اقتصاد وزرات صنعت، معدن و تجارت دیروز در حالی میزبان مراسم امضای تفاهم‌نامه طراحی و تولید خودروهای برقی و هیبریدی میان ایران‌خودرو و دانشگاه‌های شریف و امیرکبیر بود که این وزارتخانه، سود بازرگانی واردات این نوع خودروها را صفر و تعرفه آنها را فقط چهار درصد در نظر گرفته است.

در این مراسم که علاوه بر وزرای صنعت و علوم، مدیرعامل ایران‌خودرو و روسای دانشگاه‌های شریف و امیرکبیر نیز حضور داشتند، دو تفاهم‌نامه برای طراحی و تولید خودروهای برقی و هیبریدی به امضا رسید، تفاهم‌نامه‌هایی که حصول نتایج آنها به حدود سه سال دیگر موکول شده است.

آن طور که وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم روز گذشته عنوان کرد، خودروهای برقی و هیبریدی تا سه سال آینده روانه بازار کشور خواهند شد و پروژه مربوطه قرار است از مرحله طراحی اولیه تا ساخت، توسط دانشگاه‌های امیرکبیر و شریف، انجام شود.

به گفته محمد فرهادی، از دل پروژه طراحی و تولید خودروهای برقی و هیبریدی، ده‌ها پروژه دیگر می‌توان استخراج کرد که هم به نفع تولید است و هم به نفع دانشگاه. اظهارات وزیر علوم در شرایطی بود که محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت نیز با تاکید بر ارتباط مستمر دانشگاه و صنعت، گفت: ارتباط فکری، فیزیکی و کاری بین صنعت و دانشگاه باید برقرار شود؛ نه اینکه کار در حد نامه و بخشنامه باقی بماند؛ زیرا دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها تنها ۵ درصد در پیشرفت کار موثر است.

مدیرعامل ایران‌خودرو نیز در مراسم دیروز با اشاره اینکه ارتباط این شرکت با دانشگاه‌ها، به پروژه خودروهای هیبریدی و برقی محدود نخواهد شد، گفت: در تفاهم‌نامه‌هایی که با دانشگاه‌ها امضا می‌کنیم، بهره گرفتن از مشاوران خارجي نيز لحاظ شده و هدف، قرار گرفتن خودروهای برقی و هیبریدی در سبد محصولات شرکت است.

اما آن‌طور که حسين فارسياني، معاون استراتژی و برنامه‌ریزی ايران خودرو توضیح داد، خودروهاي هيبريدي در چهار سطح «استاپ.استارت»، «مايلد هيبريد»، «فول هيبريد» و «پلاگين هيبريد» (Plug-In) تعريف شده‌اند. وی با بیان اینکه در سطح «استاپ استارت»، امکان خاموش و روشن شدن خودکار موتور فراهم مي‌شود، گفت: در خودروهاي سطح «مايلد هيبريد» موتور الکتريکي به تنهايي قادر به حرکت خودرو نيست و با اتصال موتور الکتريکي به موتور احتراق داخلي بخشي از توان مورد نياز خودرو از موتور الکتريکي تامين مي‌شود. به گفته فارسياني خودروهاي فول هيبريد با ترکيب موتور الکتريکي با قواي محرکه مرسوم، امکان رانش خودرو به‌صورت تمام برقي و موتور احتراقي را دارند، در واقع رانش اين خودروها مي‌تواند با موتور احتراقي، موتور الکتريکي يا هر دو باشد.وی ادامه داد: خودرو فول هيبريد مي‌تواند به صورت «پلاگين» يا غير‌شارژي عرضه شود که تفاوت آنها، حجم بيشتر باتري در خودروي «پلاگين» و در نتيجه پيمايش بيشتر اين خودرو در حالت الكتريكي است.

فارسیانی درخصوص ويژگي خودروهاي الكتريكي نيز تاکید کرد که اين خودروها فاقد موتور احتراق داخلي يا هر نوع موتور غير‌الکتريکي هستند و نيروي لازم براي رانش آنها صرفا از طريق موتور الکتريکي تامين مي‌شود.

اما براساس تفاهم‌نامه‌هایی که دیروز میان ایران‌خودرو و دانشگاه‌های شریف و امیرکبیر به امضا رسید، مراحل طراحي و توليد خودروهاي هيبريد و الكتريكي در سه فاز «تدوين مشخصات فني و اقتصادي»، «طراحي و نمونه‌سازي خودرو» و «برنامه‌ريزي و نهايي‌سازي دانش فني ساخت و توليد در مقياس صنعتي» انجام خواهد شد.

واردات یا تولید داخل؟

اما طرح تولید خودروهای برقی و هیبریدی مدت‌هاست در دستورکار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد و این طرح آنقدر برای مسوولان این وزارتخانه مهم است که حتی بسته‌ای حمایتی را برای پشتیبانی از مشتریان و خودروسازان بابت تولید خودروهای موردنظر، به کمیسیون زیربنایی دولت فرستاده‌اند. این در شرایطی است که وزارت صنعت سود بازرگانی خودروهای برقی و هیبریدی را صفر و تعرفه‌ای چهار درصدی برای ورود این خودروها در نظر گرفته و به‌نظر می‌رسد این موضوع با بحث حمایت از تولید داخل، تناقض دارد.

به اعتقاد کارشناسان، وقتی تعرفه واردات خودروهای هیبریدی و برقی پایین باشد، خودروسازان انگیزه چندانی برای طراحی و تولید این خودروها ندارند و از طرفی، با توجه به ذهنیت مشتریان در مورد سطح کیفی خودروهای خارجی و داخلی، به‌نظر می‌رسد اولویت آنها خرید هیبریدی‌ها و برقی‌های وارداتی باشد نه تولید داخل.

با این حساب به‌نظر می‌رسد وزارت صنعت باید تکلیف خود را با این موضوع مشخص کند که بالاخره به دنبال حمایت از تولید داخل خودروهای برقی و هیبریدی است یا می‌خواهد پای این خودروها را به واسطه واردات، به جاده‌ها و خیابان‌های کشور باز کند.در این مورد، اما مدیرعامل ایران‌خودرو تاکید کرد که سیاست وزارت صنعت در مورد خودروهای هیبریدی، کاهش مصرف سوخت و حفظ محیط زیست است؛ بنابراین صفر شدن تعرفه مانعی برای طراحی و تولید خودروهای هیبریدی و برقی نیست. به گفته وی، خودروهای برقی و هیبریدی داخلی تا سه سال دیگر به نتیجه می‌رسند و حالا باید دید در آن زمان چه فکری به حال تعرفه واردات آنها خواهد شد.

تعمیرگاه‌های مجاز را افزایش دهید

در حاشیه مراسم دیروز اما وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل ایران‌خودرو پاسخگوی پرسش‌های از حاشیه تا متن خبرنگاران در مورد خودروسازی کشور شدند.

ابتدا این وزیر صنعت بود که در واکنش به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس در مورد خجالت زده شدن وی (وزیر صنعت) از صف طویل خودروهای صفر کیلومتر در مقابل تعمیرگاه‌ها، گفت: یکی از برنامه‌هایی که در وزارت صنعت و شرکت‌های خودروساز پیگیری می‌شود، بهبود کیفیت خودروهای داخلی به حساب می‌آید و در این راستا برنامه‌ریزی‌های لازم برای ارتقای کیفیت خودروها طی سه سال آینده، انجام شده است.

وی با بیان اینکه برنامه ارتقای کیفیت خودروهای داخلی بر اساس استانداردهای بین‌المللی، تدوین و تصویب شده است، افزود: برای بهبود کیفیت قطعات، برنامه نوسازی در شاخه قطعه‌سازی خودرو را اجرا می‌کنیم و امیدواریم بعد از توافق هسته‌ای نیز شرکت‌های خارجی رغبت بیشتری به همکاری با قطعه‌سازان داخلی داشته باشند.به گفته نعمت‌زاده، مسائل بین‌المللی در زمینه ارتقای کیفیت خودروها بازدارنده بوده و برخی خودروسازان مجبور به تامین برخی قطعات از محل‌های دیگری بودند تا تولیدشان متوقف نشود. وی در مورد صف خودروهای صفر کیلومتر مقابل تعمیرگاه‌های شرکت خودروسازی نیز گفت: تعداد تعمیرگاه‌های مجاز و دارای صلاحیت باید افزایش یابد؛ زیرا نمی‌شود روزی چند هزار دستگاه خودرو به بازار عرضه کنیم، ولی ظرفیت تعمیرگاه‌ها متناسب با این میزان تولید، رشد نکند.

حجم بدهی‌ایران‌خودرو به بانک‌ها

اما مدیرعامل ایران‌خودرو نیز در حاشیه مراسم روز گذشته در حالی خبر از جلسه مشترک با مسوولان رنوی فرانسه داد که به گفته وی، خودروی ارزان این شرکت فرانسوی در راه ایران است.

هاشم یکه‌زارع با بیان اینکه ایران‌خودرو برای تولید خودروهای کبچر و کلیو4 در ایران، با رنو مذاکره کرده است، گفت: البته در مورد تولید خودروی بسیار ارزان‌ قیمت که رنو به تازگی آن را روانه بازار هند کرده، مذاکره خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه خودروی جدید X409 نیز اواخر امسال عرضه خواهد شد، افزود: استراتژی ما در همکاری با شرکت‌های خارجی، انتقال تکنولوژی به قطعه‌سازان داخلی و سرمایه‌گذاری است که این موارد را با رنو نیز در میان گذاشته‌ایم. یکه‌زارع با بیان اینکه تمرکز ایران‌خودرو روی سه حوزه کیفیت، خدمات پس از فروش و توسعه محصول است، تاکید کرد: خودرو هیبریدی ایران‌خودرو تا سه سال آینده به تولید انبوه خواهد رسید و امیدواریم در این مدت زیرساخت‌های آن نیز در سطح کشور ایجاد شود.

وی ادامه داد: در همه جای دنیا دولت‌ها به خریداران خودروهای هیبریدی و برقی یارانه پرداخت می‌کنند به‌عنوان مثال در انگلیس در یک خودرو هیبریدی با قیمت 25 هزار پوند، دولت این کشور 12 هزار پوند آن را به‌عنوان یارانه پرداخت می‌کند. یکه‌زارع در پاسخ به اینکه کدام یک از محصولات ایران‌خودرو تبدیل به خودرو هیبریدی خواهند شد، نیز گفت: در حال حاضر طراحی یک پلتفرم جدید در دستور کار ایران‌خودرو است و خودرو هیبریدی نیز روی همین پلتفرم جدید تولید خواهد شد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر اینکه گفته می‌شود ایران‌خودرو بزرگ‌ترین شرکت بدهکار بانکی است، تاکید کرد: این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد؛ وقتی به ایران‌خودرو آمدم، این شرکت3700میلیارد تومان بدهی داشت که1200میلیارد آن را تا به امروز پرداخت کرده‌ایم و هم‌اکنون 2500میلیارد تومان آن باقی مانده است.

مشخصات رنو کوید (KWID) ؛ ارزان ترین کراس اوور جهان

رنو ارزان ترین کراس اوور جهان را ساخت


21 دیدگاه

  1. p.m | مرداد 7, 1394 | لینک نظر

    نظر شما …اقايون وقتي خود مدير عامل ايران خودرو گفته با قيمت پرايد به بازار مياد پس ياد ال 90 ميفتيم که قرار بود زير 9 ميليون باشه اون موقع که اخرش بالاي 13 ميليون تومن امد به بازار اگه اشتباه نکنم پس تو فکر پايين تر قيمت پرايد نباشيد عمرا…

  2. در این بازار فقط شاسی دار بخرید لیفان ایکس 50 چالاک زیبا پر آپشن اصلا رنو پژو کیا هیوندایی بهش نمیرسن از هر لحاظ اقای mahyar تحقیق بسیار کرده میگن جزو خودروهای مطرح جین ژاپن و اروپا و در مجلات ایرانی معتبر مثل دنده 6 و پدال و کلاچ بهش اشاراتی شده اقای زنگنه در مورد موفقیت های لیفان 50 و قیمت و طراحی و زیبایی های بی نظیرش لطفا توضیح بدین

  3. saeed | تیر 4, 1394 | لینک نظر

    فکر کنم تلفظش ((وید)) میشه

  4. حجت | تیر 4, 1394 | لینک نظر

    اگه بیاد باید دنای آشغالم رو بفروشم اینو بخرم .

  5. احمدرضا | تیر 4, 1394 | لینک نظر

    موفقیتش توی ایران بستگی کامل به قیمتش داره. اگه حدود 20 تا 25 میلیون عرضه بشه موفق خواهد بود و تقریباً جایگزین پراید خواهد شد خصوصاً اینکه برای ایرانی ها پراید جدا از امنیت کمش دیگه کاملاً تکراری و خسته کننده شده. ولی اگه بخواد مثلاً سی میلیون یا بیشتر قیمت داشته باشه توی موفقیتش تردید باید کرد البته با توجه به جدید بودن و برند رنو حداقل در اوایل ورود با استقبال مواجه میشه ولی بعد از یک مدت احتمالاً فقط مشتریهایی خواهد داشت که دنبال یک خودروی شهری هستند (مثلاً کسانی که دنبال خودروی دوم برای خود هستند). با توجه به فضای کوچک خودرو و قدرت موتور پایین با قیمت سی میلیون خرید سمند یا حتی پژو 405 برای خانواده های ایرانی منطقی تر خواهد بود. قطعاً این خودرو نمیتونه یک خودروی خوب خانوداگی برای سفر و تفریح باشه ( هر چند که بعضاً ایرانی ها از خودرویی مثل ام وی ام 110 هم جهت مسافرت استفاده میکنند!!)

    • در پاسخ به: احمدرضا

      پویا | تیر 5, 1394 | لینک نظر

      اگر وارد بازار شه(که خیلی بعیده حداقل به این زودی بیاد)
      فکرنکنم زیر 45 قیمت بخوره

  6. payam | تیر 3, 1394 | لینک نظر

    تا وقتی ماشینهای چینی و آفرها و امکاناتی که چینی ها میدن که بتونن بازار ماشینهای ارزان قیمت توی دستشون نگه دارن، هیچوقت جا برای اومدن این ماشینها باز نمیشه…
    مخصوصا اینکه ملت ایران ماشینهای با حجم موتور بالا دوست دارن و اینکه رنو همیشه قرارداداش طوری میبنده که یک طرفه و به نفع شرکت خودش باشه…از طرف دیگه مسولین فقط فکر جیب مبارک خودشون هستن و اگه بتونن یه ماشینی بیارن که سود بیشتر کنن سمت ماشینهایی که سودش براشون کمتر نمیرن و ملت ایران محکوم به خرید همون ماشینها هستن….

  7. sunmartin | تیر 3, 1394 | لینک نظر

    با نظر یه مسر موافقم اگه از رنو خودروهای ارزونش مثل ساندرو و لوگان جدید و همین خودرو و از کیا ریو جدید و پیکانتو از هیوندایی آکسنت و آی 20 و از فیات آبارث و فیات 500 و از شرکت اشکودا اکثر مدل هاش و از پژو 208 و 301 وارد کنن بصورت ckd و دولت برای جلوگیری از آلودگی و ظاهر نامناسب شهرها یا خودروهتی نیم قرن پیش و چینی ای یکبار مصرف و گران تعرفه واردات به 20 درصد کاهش بده و تبصره مسخره 13 برداره و حق روشنایی معابر و جاده و برق رسانی به روستاها و حقوق آموزش مرورش نندازو رو دست خریدار خودرو خیلی به کیفیت خودروهای دلخلی کمک میشه ضمنا میشه خطوط مونتاژ کیا ریو و 206 و ال نوت تغییر وضعیت داد به این خودروها همونطور که الان خطوط مونتاژ ریو در سایه بان به سراتو شده

  8. ishpateka | تیر 3, 1394 | لینک نظر

    اگه ایران خودرو عاقل باشه و با قیمت معقول عرضه اش کنه این پروژه واسش میشه پیکان دوم و بازار رو از سایپا میگیره

    • در پاسخ به: ishpateka

      علی | تیر 3, 1394 | لینک نظر

      سایپا و ایرانخودرو دستشون تو یه کاسست …
      الان دقت بازار رو تقسیم کردن بین خودشون
      20 تا30 تومن واسه سایپاس 30 تا 40 تومن مال ایرانخودرو ..

  9. یه پسر | تیر 3, 1394 | لینک نظر

    اگه ایرانخودرو این ماشین با دو برابر قیمت جهانیش یعنی حدود سی تومن هم مونتاژ کنه به راحتی بازار رو دستش می گیره , حالا شاید این ماشین مقداری کوچیک باشه اما با توجه به ظاهر و برندش حداقل نفس 206 و 315 یا حتی کلاس های بزرگ تر رو هم می گیره , مطمنا تنها راه نجات خودروسازی ایران از رکود بجای واردات و مونتاژ ماشین های بی نام نشون چینی اونم با قیمت بالای 50 میلیون فقط و فقط توجه به بازار زیر 50 تومن و ورود خودرو های ماندنی و ایرانی پسنده مثل رنو کوید

  10. علی | تیر 3, 1394 | لینک نظر

    این خودرو موتور 3 سیلندر داره که 12 سوپاپ هست. 57 اسب بخار نیرو تولید میکنه. جالبتر از همه وزنشه که فقط 678 کیلویه! و خیلی سبکه به همین دلیل این پیشرانه براش مناسب میتونه باشه.

    دوستان عکس رو دیدن تصور یه ماشین بزرگ رو دارن به همین دلیل فک میکنن که این ماشین بیاد باید 70 تومن باشه ولی اینطور نیست . این ماشن از نظر جثه در سطح پرایده
    با قیمت 4700 دلاری حدود 15 میلیون قیمت داره که اگر وارد کننده یا سازنده ته بی انصاف ها هم باشه باید نهایتا بین 25 تا 30 بشه قیمتش. یعنی دو برابر!

    • در پاسخ به: علی

      4hhy | مهر 5, 1394 | لینک نظر

      لطفا در شبکه های مجازی نگید 15 ملیون قیمتشه حالا خیلی بکشت روش میشه 25 بگو قیمت هندوستان فرضا 15 تمنه اینجا بشه 15/500 نمیخرم

  11. علی | تیر 3, 1394 | لینک نظر

    قیمت این ماشین با دلار آزاد حتی میشه 15 تومن
    اگه ایرانخودرو خیلی هم دندون گردی کنه 10 تومن بکشه روش . زیر 25 باید بده تو بازار!
    اگه با این قیمت بدن پراید دیگه باید خطشو جمع کنه.

  12. علی | تیر 3, 1394 | لینک نظر

    اگه قیمتش فضایی نباشه میخرمش!

  13. alireza_r | تیر 3, 1394 | لینک نظر

    شما جوری تیتر زدین انگار ورود این خودرو به ایران قطعی شده، اما توی متن مدیر عامل ایران خودرو گفته که در موردش مذاکره خواهیم کرد! هنوز تولید کلیو و کپچر توی ایران قطعی نشده، چه برسه به kwid!

    • در پاسخ به: alireza_r

      ُSepehr | تیر 3, 1394 | لینک نظر

      تیتر اصلاح شد اما فعلا بحث تولید نیست و برای واردات کامل یا ckd به نظر نمیرسه مشکل خاصی وجود داشته باشه،این ماشین میتونه برگ برنده خیلی بزرگی برای ایران خودرو تو بازار کمتر از ۳۰ میلیون باشه و حتی از ال ۹۰ هم موفق تر ظاهر شه

      • در پاسخ به: ُSepehr

        alireza_r | تیر 3, 1394 | لینک نظر

        متشکرم آقا سپهر عزیز. به نظر من هم این ماشین می تونه گزینه خیلی خوبی برای ایران خودرو باشه و اگه با همون قیمت اصلیش عرضه بشه خیلی عالی خواهد بود. اما راستش من یکمی به این ماشین بدبینم. چجوری میشه که یک ماشین اینقدر ارزون باشه؟ حتی ارزون ترین سوپر مینی های چینی هم قیمتشون اینقدر ارزون نیست!

        • در پاسخ به: alireza_r

          ُSepehr | تیر 3, 1394 | لینک نظر

          با تکیه بر قیمت تولید بسیار پایین در هند، رنو مهندسی قوی ای برای ارزان سازی و مهندسی کم هزینه قطعات و تکنولوژی داره و البته با توجه به بازار های تضمین شده کشورهایی مثل ایران، میتونه هزینه های طراحی و تولید رو با تیراژ های چند میلیونی سرشکن کند ، اما خودروهای چینی عموما تیراژی در حد چند ده هزار دستگاه دارند

          • در پاسخ به: ُSepehr

            alireza_r | تیر 3, 1394 | لینک نظر

            کاملا درسته آقا سپهر عزیز. به نظر من هنری که رنو توی ساختن ماشین به این ارزونی به کار برده قابل مقایسه با هنر پورشه برای ساخت ماشین های فوق العاده ای ای مثل 918 می تونه باشه. حقیقتا ساختن چنین ماشین ارزون قیمتی میتونه یک شاهکار اقتصادی و صنعتی و مهندسی اسم بگیره.

  14. سامان | تیر 3, 1394 | لینک نظر

    احتمالا با قیمت 70 80 میلیون میرسه به دست مصرف کننده