سه سال تا اولین هیبریدی های ایرانی

پنجشنبه ۴ تیر ۱۳۹۴ | 2 نظر

سه سال تا اولین هیبریدی های ایرانی

خودروهای برقی و هیبریدی ایرانی می آیدوزیر علوم، تحقیقات و فناوری: دو دانشگاه شریف و امیرکبیر از طراحی اولیه تا ساخت خودروهای برقی و هیبریدی را در دست خواهند گرفت. این خودروها تا سه سال آینده به بازار وارد خواهند شد.

محمد فرهادی در مراسم امضای تفاهم‌نامه میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای طراحی و تولید خودروهای هیبریدی و برقی گفت: فرصت‌های مطالعاتی در بخش صنعت کشور به خوبی وجود دارد ولی این فرصت‌ها باید تبدیل به برنامه اجرایی شود. در عین حال، باید شرایطی فراهم شود که سالانه حداقل ۱۰۰ نفر از اساتید و خبرگان دانشگاهی، در بخش صنعت کشور فرصت مطالعاتی پیدا کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: این نخبگان دانشگاهی باید فرصت یابند تا در کنار دانشجویان خود در محیط های صنعتی حضور یافته و پروژه‌های تحقیقاتی، پایان‌نامه ها و رساله‌های دکترای خود را در این عرصه تکمیل کنند.

وی تصریح کرد: رفتن به سمت همکاری هرچه بیشتر دانشگاه و صنعت باعث می‌شود تا نسل سوم کارآفرینی در کشور که ارتباط مستقیمی با دانشگاه و صنعت دارد، شکل گیرد، البته جز اینکه دانشگاه صنعتی با صنعت مرتبط شوند، نمی توانند مسیر تعالی را طی کنند. بنابراین در آینده دانشگاه‌های کشور باید بیشتر در صنعت حضور یابند و از مطالعه و تحقیق خود به نفع تولید بهره گیرند.

به گفته فرهادی، از کنار پروژه طراحی تا تولید خودروهای برقی و هیبریدی که میان ایران خودرو با دو دانشگاه صنعتی شریف و امیرکبیر اجرایی خواهد شد، ده ها پروژه دیگر می توان استخراج کرد که هم به نفع تولید و هم به نفع دانشگاه است.

اولین خودرو هیبریدی ایران

نظر وزیر صنعت و معدن در رابطه با ارتباط دانشگاه با صنعت

همچنین در این مراسم، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: ما مصمم هستیم که سیاست پسندیده ارتباط مستمر دانشگاه و صنعت را به بهترین شکل پیاده‌سازی کنیم، اگرچه از ابتدای انقلاب تاکنون، این ارتباط وجود داشته، اما باید کاربردی و با یک حرکت جهشی همراه باشد.

وی افزود: معتقدیم که ارتباط فکری، فیزیکی و کاری بین صنعت و دانشگاه باید برقرار شود؛ نه اینکه کار در حد نامه و بخشنامه باقی بماند، چراکه دستورالعمل ها و بخشنامه‌ها تنها ۵ درصد در پیشرفت کار موثر است. این یک ضرورت است و اگر بر روی آن تمرکز و اقدام جدی انجام ندهیم، حتما عقب خواهیم ماند، ضمن اینکه توان فکری دانشگاه‌ها، می تواند صنعت را پشتیبانی کند.

وزیر صنعت، همچنین با انتقاد شدید از کارآموزی‌هایی که این روزها از سوی دانشجویان صورت می‌گیرد، گفت: کارآموزی‌های دانشجویان عمدتا به سمت فعالیت صوری پیش رفته است و در حالی که باید بر روی پروژه‌هایی که برای کارآموزی به دانشجویان داده می‌شود، تمرکز جدی صورت داد و نظارت کافی نیز انجام شود.

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو از رابطه آینده صنعت و معدن می گوید.

همچنین در ادامه، هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز گفت: تیراژ تولید در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲، معادل هفتاد درصد رشد داشته، این در حالی است که پس از رشد تولید، كیفیت، صادرات، خدمات پس از فروش و توسعه محصول در صدر فعالیت‌های گروه قرار گرفته و به همین منظور، پروژه‌های مختلفی تعریف شده كه در حال اجرا است.

وی با اشاره به تاكیدات مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری بر افزایش سطح ارتباط صنعت و دانشگاه، افزود: برای تحقق این رویكرد راهبردی، برنامه ریزی‌هایی انجام داده است، البته این برنامه ها به تفاهم نامه های امروز در دو دانشگاه صنعتی شریف و امیر كبیر محدود نمی شود و در آینده نزدیك نیز برنامه های مشتركی با سایر مراكز علمی و پژوهشی خواهیم داشت.

به گفته یکه‌زارع، در این برنامه ها و تفاهم نامه ها استفاده از مشاوران خارجی نیز در نظر گرفته شده است تا در آینده ای نزدیك حضور ما در بازارهای بین المللی افزایش بیشتری پیدا كند، ضمن اینکه یکی از اهداف ما در اجرای این پروژه ها و تفاهم نامه ها این است كه در آینده خودروهای هیبریدی و الكتریكی را در سبد محصولات خود قرار دهیم.


2 دیدگاه

  1. رضا7 | تیر 6, 1394 | لینک نظر

    حتما باید وایسیم تا ایران فرقون هیبریدی بسازه سوار شیم؟ همین الان همین خودرو ساز های چینی که پر شده تو بازار نسخه هیبریدی هم دارن تو کشورشون، تازه من سابرینا رو دیدم الکتریکیشو تو سایت دیار زده برید رو همونا کار کنید تبلیغ کنید کارو امسالو به سه سال دیگه نندازید..!

  2. کاد | تیر 6, 1394 | لینک نظر

    هیچ جای دنیا دانشگاه خودرو نمیسازه … دانشگاه کارش اینه که خودرو رو بهبود بده اونم در چند تا کنترلر نه اینکه بیاد خودرو بسازه! // در ضمن هدف از ساخت خودرو هیبریدی کوچک کردن موتور احتراقی است نه اینکه بیای کنار موتور بنزینی قدیمی یه موتور الکتریکی بزاری بعدشم بگی خودرو هیبریدی ساختم!