این تکنولوژی کُشنده !

پنجشنبه ۴ تیر ۱۳۹۴

این تکنولوژی کُشنده !

70 درصد افراد ، در هنگام رانندگی از گوشی استفاده می کنند

نتایج یک پژوهش در آمریکا نشان داده است که از هر ۱۰ راننده خودرو ۷ نفر هنگام رانندگی از گوشی های هوشمند استفاده می کنند.

اگرچه این آمار درباره استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی  تعجب آور نیست اما نکته قابل توجه این است که این رانندگان نه تنها هنگام رانندگی از پیام کوتاه  استفاده می کنند بلکه از انواع برنامه های دیگر از جمله اینستاگرام ، فیس بوک ، توییتر استفاده می کنند.

بر اساس این پژوهش پیام کوتاه با 61 درصد هنوز هم رایج ترین مورد استفاده تلفن همراه در زمان رانندگی است و ایمیل با 33 درصد در جایگاه دوم قرارد دارد. استفاده از شبکه های اجتماعی دیگر مانند فیس یوک ، توییتر و غیره در رده های بعدی قراردارند .

جالب است بدانید که 28 درصد پاسخگویان در این نظر سنجی نیز گفته اند که گاهی هنگام رانندگی به گشتن دراینترنت می پردازند و 17 درصد اعلام کرده اند که هنگام رانندگی از دوربین گوشی هموشمند برای عکس گرفتن استفاده می کنند.12 درصد از این افراد هنگام رانندگی حتی فیلمبرداری می کنند که واقعاً خطرناک است.

این آمار نشان دهنده این است که با وجود این همه اخطار درباره استفاده از گوشی هنوز افراد آنرا نادیده می گیرند.

حوادث جاده ای رو به افزایش است

براساس یک نظر سنجی دیگر  که پیش از این انجام شده است این اتفاق در جاده ها روبه افزایش است.

براساس این  نظر سنجی که چندی پیش انجام شده بود و  912 نفر در آن شرکت داشتند، یک نفر از هر 5 راننده در هنگام رانندگی از اینترنت و تلفن هوشمند استفاده می کردند. نوجوانان و جوانان نسبت به دیگران بیشتر از تلفن همراه هنگام رانندگی استفاده می کنند  این درحالی است که تجربه کمتری در رانندگی دارند. 48 درصد از نوجوانانی که در یک نظر سنجی دراین باره شرکت کرده اند گفته اند که والدینشان هنگام رانندگی از تلفن همراه استفاده می کنند.

استفاده از تلفن هوشمند هنگام رانندگی در حقیقت زمینه ساز درصد بالایی از تصادفات است .

این در حالی است که تا کنون ثابت شده است که استفاده از تلفن همراه موجب عدم تمرکز در زمان رانندگی و ایجاد حادثه می شود.

به نقل از جوان خودرو – در سال 2010  تنها در امریکا 3029  حادثه منجر به مرگ در اثر بی دقتی رانندگان اتفاق افتاده است. تحقیقات انجام شده در امریکا نشان داده است که استفاده از تلفن همراه تنها علت عمده  حواس پرتی و مرگ ومیر رانندگان نیست .

اما استفاده از تلفن همراه تنها عامل حوادث رانندگی نیست بلکه تحقیقات نشان داده است که خطر به فکر فرو رفتن هنگام رانندگی بیش از استفاده از تلفن همراه است. این مطالعه نشان داده است به فکر فرو رفتن و خیال بافی  62 درصد موجب حواس پرتی شده است و  از عوامل دیگر حواس پرتی رانندگان شامل صحبت کردن با مسافران ، خوردن و نوشیدن  بوده است .

یافته های این مطالعه نگران کننده است  زیرا برخلاف استفاده از تلفن همراه ، در فکر فرو رفتن و خیال بافی در هنگام رانندگی  پدیده بسیار دشوار برای کنترل است.

البته شایان ذکر است که این تحقیقات در آمریکا انجام شده است ولی با توجه به امنیت خودروهای داخلی، نحوه رانندگی ایرانیان و وضعیت جاده ها استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی خطرناک تر از آمریکا است و ممکن است پیامک اول منجر به عرض تسلیت به وابستگان شود.


بدون دیدگاه