عذرخواهی تمام قد مدیر عامل تاکاتا

یکشنبه ۷ تیر ۱۳۹۴

عذرخواهی تمام قد مدیر عامل تاکاتا

ایربگ های کُشنده و فراخوان 35 میلیون خودرو

ایسنا: مدیرعامل تاکاتا که یک تامین‌کننده مطرح قطعات خودرو است، از سهامداران و همچنین عموم مردم از طریق مطبوعات و در نشست سالانه سهامداران شرکتش در توکیو بابت ایراد مرگبار ایربگ‌های ساخت این شرکت با تعظیم بلندی عذرخواهی کرد.

شیگه‌هیزا تاکادا گفت: ما بابت نگرانی و ناراحتی که برای همه ایجاد کرده‌ایم، عمیقا عذرخواهی می‌کنیم.

ایربگ تاکاتا-1

با وجود این عذرخواهی که در فرهنگ ژاپنی اهمیت زیادی دارد، تاکاتا در مورد این مشکل که تاکنون 8 کشته برجا گذاشته و فراخوان 8/ 33 میلیون دستگاه خودروی مجهز به ایربگ‌های انفجاری را به‌دنبال داشته است، توضیحی نداد.

گفته می‌شود این مشکل به دلیل استفاده از بادکننده معیوبی است که در هنگام باز شدن کیسه هوا با شدت زیادی منفجر می‌شود و قطعات فلزی را همانند ترکش به سمت سرنشینان خودرو پرتاب می‌کند. این شرکت با این همه مجددا وعده داد ریشه این مشکل را شناسایی خواهد کرد و به دقت به روند تولید نظارت می‌کند تا سالم بودن قطعات تعویضی را تضمین کند.

ایربگ-1

تاکاتا اذعان کرده هنوز علت دقیق این مشکل را پیدا نکرده است و از این رو هنوز روشن نشده انتخاب نیرو محرکه، طراحی یا ساخت عامل این مشکل بوده‌اند، به‌علاوه هنوز معلوم نیست چرا این مشکل در مناطقی که رطوبت بالایی دارند نسبت به مناطق دیگر حادتر است. اسناد ارائه شده به مقامات ژاپنی نشان می‌دهد دستمزد مدیرعامل تاکاتا در پی بحران ایربگ به نصف کاهش یافته است و وی کمتر از 100 میلیون ین (810 هزار و 373 دلار) در سال مالی منتهی به مارس دریافت کرده که کمتر از نصف 206 میلیون ین (67/ 1 میلیون دلار) دریافتی اش در سال پیش از آن بوده است. چهار مدیر داخلی تاکاتا از جمله تاکادا پاداشی دریافت نکردند و مجموع پولی که به آنها پرداخت شد، 208 میلیون ین بود.

تاکادا که نوه بنیان‌گذار تاکاتا است، با عذرخواهی در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود از زمان آغاز فراخوان کیسه‌های هوا، اظهار کرد 6 مدیر تاکاتا از جمله یک مدیر خارجی بخشی از دستمزد امسالشان را پس خواهند داد.

در جدیدترین تحولات مربوط به فراخوان ایربگ‌ها، تویوتا و نیسان اعلام کردند برای بیش از سه میلیون خودرو به دلیل نگرانی ایمنی درباره ایربگ‌های آنها فراخوان می‌دهند.

تویوتا اعلام کرد فراخوان جهانی خود را به دو میلیون و 860 هزار خودروی مجهز به برخی از ایربگ‌های سرنشین جلویی گسترش می‌دهد و نیسان هم برای 198 هزار خودرو در سراسر جهان فراخوان داد در حالی که میتسوبیشی هم اعلام کرد برای 120 هزار خودرو فراخوان خواهد داد.

تویوتا به تنهایی برای 12.66 میلیون خودروی مجهز به ایربگ‌های تاکاتا فراخوان داده است؛ اما هوندا که سومین خودروساز بزرگ ژاپن است، با فراخوان بیش از 19 میلیون خودرو بدترین ضربه را در میان خودروسازان مطرح متحمل شده است.


بدون دیدگاه