اولین نگاه به پورشه کیمن GT4

یکشنبه ۷ تیر ۱۳۹۴ | 4 نظر

اولین نگاه به پورشه کیمن GT4

كايمن جي‌تي4 جدید يك جي‌تي تمام‌عيار است؟‌

درست است که Cayman GT4 سال 2016 اسمش یک جی‌تی است، ولی این یکی ماشینی از دسته تاج جواهر کارخانه پورشه است که همه انتظار دارند آن‌را به یک جی‌تی غیرمنتظره تبدیل کند. در واقع Cayman GT4 تلاش کارخانه پورشه است برای اینکه محصولی آشنا و مانوس برای خریداران تولید کند که در عین حال از بیخ متفاوت باشد! یعنی همه پیش‌بینی کرده‌اند که در واکنش به عرضه چنین محصولی توسط کارخانه پورشه، کایمن سوارها 2 جور واکنش خیلی متفاوت ممکن است داشته باشند: «یا سورپرایز می‌شوند و محصول جدید آنها را سر ذوق می‌آورد یا اینکه احساس می‌کنند به شعورشان توهین شده!»

پورشه کیمن-6

پوست‌اندازی

البته همه می‌دانند که این کار قماری است که شرکت‌های بزرگ برای اینکه محصولات مشهورشان را حفظ کنند باید ناگزیر دیر یا زود به آن دست بزنند. هر محصولی بالاخره در طی سالیان باید پوست بیاندازد و تغییر کند. حال آنکه این تغییر باید چگونه باشد که هم اصالت آن مدل را حفظ کند و هم در عین حال محصولی با ویژگی‌های جدید عرضه کند که ماشین را از خسته‌کنندگی و یکنواختی بیرون بیاورد.

قیمت  Cayman GT4  85 هزار دلار است. برای آمریکایی‌ها که فروش این ماشین در کشور آنها آغاز می‌شود شاید رقم خنده‌آوری باشد که بخواهند برای یک کایمن بپردازند ولی از طرفی نباید فراموش کرد که این ارزان‌ترین پورشه جی‌تی است که تا کنون در سراسر ایالات‌متحده به فروش رسيده.

پورشه کیمن-5

تیم سازنده Cayman GT4 یک تصمیم جسورانه در ساخت آن گرفته‌اند و اینکه موتور جدیدی را که شبیه آن در محصول دیگری از پورشه استفاده شده با تغییراتی در این ماشین استفاده کرده‌اند. موتور 6 سیلندر تخت این ماشین که 3.8 لیتر گنجایش دارد تقریبا همان موتوری است که در پورشه 911 کاررا اس کار گذاشته شده. اما ایده سیستم تعلیقش با الهام از مدل قدیمی‌991 جی‌تی 3 ساخته شده است. در واقع پورشه در این ماشین پازلی از تکنولوژی‌ها و تجارب موفقش را کنار هم چیده. البته این‌کار به اين معنی نیست که Cayman GT4 نمی‌تواند بهتر از محصولاتی که وام‌دار آنهاست از آب در بیاید.

پورشه کیمن-1

تغییرات کوچک

تغییرات کوچک در سیستم‌های مورد استفاده قرار گرفته می‌توانند نتایج کاملا متفاوتی به همراه داشته باشند ضمن اینکه هماهنگی این سیستم‌ها هم می‌تواند ‌هارمونی جدیدی ایجاد کند که قطعا بی‌سابقه است. اساسا قراردادن آن موتور در بدنه یک کایمن نیاز به «ژیمناستیک در مهندسی» دارد! فقط تغییر محور پیشران به تنهایی این نیاز را ایجاد می‌کند که موتور داخل بدنه 180 درجه بچرخد. اما سیستم اگزوز کاملا جدید و نوآورانه طراحی شده است.

پورشه کیمن-9

آنچه رسما درباره این ماشین اعلام شده آن است که موتورش 385 اسب‌بخار قدرت دارد. یعنی 45 اسب بیشتر از کایمن GTS و 15 اسب کمتر از موتور مشابه آن که در 911 استفاده شده. ولی معنی‌اش این نیست که موتوری ضعیف‌تر از آن دارد. اسب‌بخار یا قدرت موتور از نظر فیزیکی فقط توان خروجی را نشان می‌دهد. موتور ماشین ویژگی‌های مهم دیگری هم دارد ضمن اینکه سیستم پیشران، گیرباکس، چرخ‌ها، بدنه و هزار و یک عامل دیگر هستند که در نهایت باید تعیین کنند که این قدرت ساخته شده چه عملکردی داشته باشد

پورشه کیمن-3

به نقل از جوان خودرو – از دیگر تغییرات امیدوارکننده‌ای که در طراحی این ماشین رخ داده آن است که مهندسان پورشه این بار سر عقل آمده‌اند و گیرباکس جی‌تی را 6 دنده و کاملا دستی طراحی کرده‌اند. دیفرانسیل این ماشین با «لغزش محدود» هم تاثیر زیادی در سواری‌اش دارد. سیستم «حمل ترک» یا انتقال نیروی گشتاوری آن نيز کاملا جدید است. طراحی ظاهری این مدل هم دنیایی دارد! از جلو که نگاه کنید بیشتر اصالت و سبک کایمن و سالیان دور و دراز پورشه به چشمتان می‌زند. اما از پشت که ماشین را ببینید خشونت و شرارت یک اسپرت نمایان می‌شود و واقعا یک جی‌تی را حس می‌کنید.

پورشه کیمن-2

پرتغال میزبان اولین تست

قرار است اولین تست این ماشین به دعوت پورشه در کشور پرتغال انجام شود. با توجه به اینکه جی‌تی3‌ها همه بالای 120 هزار دلار قیمت داشتند قیمت این ماشین به نسبت امکاناتی که به خریدار می‌دهد خوب است. البته چون سبک‌تر و کوچک‌تر است موتورش راحت‌تر نفس می‌کشد و شما در سواری‌اش به نسبت ماشین‌هایی مثل GT3 چندان کندی و تنبلی حس نمی‌کنید اگرچه که به هر حال در نهایت باید واقع‌بین بود و درباره این ماشین اغراق نکرد. برو برگرد ندارد که در جاده‌های کفی نمی‌تواند در مقابل آنها حرفی برای گفتن داشته باشد ولی با توجه به وزن و ابعاد و گیرباکس تخصصی‌اش می‌تواند در جاده‌های تنگ کوهستانی و جاهایی که به قدرت مانور بالا نیاز است این ماشین‌ها را آزار بدهد.

پورشه کیمن-4

در بین متخصصان و این‌کاره‌ها یک ضرب‌المثل معروف وجود دارد که می‌گوید کارمندان شرکت پورشه همگی کاتولیک هستند! منظورشان این است که با تغییر و نوآوری مخالفند و خیلی سخت تن به پذيرش تکنولوژی‌های جدید می‌دهند. به‌خصوص درباره GT می‌شود این موضوع را تصدیق کرد.البته کسی هم نمی‌تواند بگوید که تصمیم اشتباهی است چرا که نتیجه کار ضعیف از آب در نیامده و نمی‌شود  ادعا کرد که ماشین‌های بهره‌مند از موتور توربوشارژر به مجرد داشتن چنین موتوری بر این محصول پورشه غلبه می‌کنند.

پورشه کیمن-7

صندلی‌های منحنی فیبرکربنی بسیار راحتی دارد. مانیتور لمسي و سیستم‌های الکترونیکی‌اش هم جذاب است ولی کلا نمی‌شود آن‌را ماشینی با سیستم‌های الکترونیکی پیچیده و پیشرفته تلقی کرد. بیشتر یک GT کلاسیک است.  همان‌طور که از اسمش هم پیداست نباید در آن دنبال راحتی و آرامش در رانندگی باشید وگرنه اصلا چرا GT؟ می‌شد همین پول را بدهید و یک ماشین دنده اتوماتیک نرم و راحت بخرید و با خانواده‌تان بروید سفر. ولی اگر سواری خوب و هیجان می‌خواهید این همان چیزی است که حالتان را خوب می‌کند!

 


4 دیدگاه

  1. نادر | تیر 8, 1394 | لینک نظر

    رور می خواست این کار انجام بده ،نشد
    ماشینی به نام مارون هم هست

  2. نادر | تیر 8, 1394 | لینک نظر

    ماشین های اسپرت معمولا موتور جلو و محور عقب هستند.

    یعنی چه ؟؟!!! یعنی برعکسه
    موتور عقب ، محور جلو.
    شاید اولین باره