کامیون های قاتل سرانجام به حفاظ مجهز می شوند

چهارشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۴ | 8 نظر

کامیون های قاتل سرانجام به حفاظ مجهز می شوند

عزم دولت برای ایمنی کامیون‌ها

بخش زیادی از کامیون‌هایی که درحال‌حاضر در جاده‌های کشور تردد می‌کنند، از سن بالا و فناوری قدیمی برخوردارند.

    به نقل از صمت، از سوی دیگر یکی از مهم‌ترین مشکلات این خودروها و سایر خودروهای ناوگان باری کشور، نداشتن استانداردهای ملی ایمنی است که به همین دلیل هنگام برخورد با خودرو کوچکتر، به خاطر وزن و حجم بیشتر، موجب افزایش خسارت‌های جانی و مالی شده و خودرو سبک و کوچکتر را زیر می‌گیرند. در راستای بهبود ایمنی ناوگان باری و افزایش ایمنی راه‌ها، یکی از برنامه‌های مهم سازمان راهداری، نصب حفاظ‌های جانبی در همه وسایل نقلیه سنگین باری کشور است که در صورت اجرایی شدن به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های خودرویی کشور ثبت خواهد شد.
    نصب حفاظ ایمنی در خودروهای سنگین و کامیون‌ها برای ایمنی و کاهش تلفات در تصادفات در همه دنیا مرسوم است. این طرح در سال 1393 از سوی کمیته ناوگان در کمیسیون ایمنی راه‌ها پیشنهاد شد و در راستای تصویب آن، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، پلیس راهور ناجا، سازمان ملی استاندارد و خودروسازان، مذاکره و مشارکت داشته‌اند تا جزئیاتی نظیر روند و چگونگی نصب این حفاظ‌ها مشخص شود.
    پیش از این، کامیون‌ها و خودروهای سنگین کشور ما از این فناوری بی‌بهره بوده‌اند و برای نصب این حفاظ‌ها، با توجه به همکاری خوبی که وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان با ما دارند، قرار است فراخوان نصب را به‌زودی اعلام کنیم. با کلید خوردن این طرح، کارخانه‌های خودروسازی، موظف به نصب حفاظ‌های ایمنی روی همه خودروهای باری سنگین تولیدی خواهند بود. هزینه نصب حفاظ‌های ایمنی برای خودروهای جدید نیز بر عهده کارخانه خواهد بود.

    از سوی دیگر برای تشویق دارندگان خودروهای سنگین در حال مذاکره با خودروسازان برای تسهیل تهیه و نصب حفاظ ایمنی هستیم. با اجرایی شدن این طرح، خودروهای سنگینی که حفاظ ایمنی نداشته باشند، به‌وسیله پلیس راهنمایی و رانندگی شماره‌گذاری نخواهند شد. به زودی با هماهنگی اداره استاندارد، پلیس راهور و نیروی انتظامی، این مسئله اجرایی می‌شود و به این ترتیب بزرگترین طرح فراخوان خودرویی در تاریخ کشور انجام خواهد شد.

    تصادف پراید-1

     

     

    تصادف پراید-2

     

    این تصادف ساده متاسفانه به مرگ یک جوان 28 ساله (راننده پراید) منجر شده است.سالانه هزاران نفر در کشورمان قربانی خودروهای نا ایمنی چون پراید و این کامیون های مرتفع و بسیار خطرناک می شوند.

    نارنجی جهنمی بازهم قربانی گرفت

    نارنجی جهنمی بازهم قربانی گرفت

    نوآوری ایران خودرو دیزل در نمایشگاه شیراز

    نوآوری ایران خودرو دیزل در نمایشگاه شیراز


    8 دیدگاه

    1. مهربد | مرداد 25, 1394 | لینک نظر

      بعد از گذشت 50 سال از ساخت کامیون های خاور و این سپر های عهد بوقش و بعد از بارها و بارها اتفاقاتی مشابه این تصاویر در سالیان گذشته و حتی بارها با چشم خودمان ، از سالیان خیلی دور به این نتیجه رسیده بودم که در بی توجه ای به این مورد واضح و عیان ، حتما دلیل و قصد و غرضی هست ، تا اینکه …
      عجبا !!!
      به خاطر خیلی کمتر از این ها ، در ممالک کفر ، مسوولین دولتی صنایع ، مسوول مستقیم راهنمایی و رانندگی و .. صد بار استعفا می کردند و مدیر خودرو سازی مربوطه و … صد ها بار عذرخواهی کرده و تامین خسارت می کردند و یا هزاران بار چاره اندیشی می کردند !

      هزاران دریغ و افسوس که چه جان های نازنینی به خاطر اصرار و بی توجهی غیر مسوولانه یک طراحی احمقانه واز رده خارج ، از بین جامعه و خانواده رفتند .

    2. mostafa_12021@yahoo.com | مرداد 2, 1394 | لینک نظر

      تنها چیزی که واسه تموم مسئولین ما بی ارزشه جان انسان هاست.
      خیالتون راحت حالا حالاها حرکتی برای رفع این فاجعه انجام نمیدن چون اصلا براشون مهم نیست

    3. کاوه | تیر 26, 1394 | لینک نظر

      اشکال کامیونها و ماشینهای سنگین ایران تنها با حفاظ حل نمیشه.بزرگترین نقص ماشینهای سنگین ایران رینگها و به تبع اون لاستیکهای بسیار بزرگ هست که قطر کلی رینگ و لاستیک نزدیک به ارتفاع خیلی از ماشینهای سواری هست و به همین دلیل به راحتی ماشینهای سواری را زیر میگیرند.بزرگترین رینگ قابل استفاده برای ماشینهای سنگینی که در جاده ها رفت و آمد میکنند در آمریکا و اروپا 20 اینچ است در حالی که در ایران 24 اینچ هست .و ماشینهای سنگین ایرانی که برای بردن کالاهای ترانزیتی قصد ورود به اروپا را دارند در مرز باید تمامی رینگ و لاستیکهای خودشون رو با نوع مجاز در اتحادیه اروپا تعویض کنند و هیچگونه ارفاقی هم وجود ندارد.
      سالها پیش اتحادیه اروپا به موسسه آداک ماموریت داد تا دقیقترین ارتفاع امن از زمین سپرهای عقب ماشینهای سنگین را بدست آورد تا احیانا در صورت عدم کنترل ماشینهای سواری کوچک از عقب به زیر ماشین نروند و با اکسل فوق العاده قوی و خطرناک برای ماشینهای دیگر برخورد نکنند .احتمالا عکسهای ماشینهائی که از عقب به اکسل برخورد کرده اند و اتاق ماشین قیچی شده را دیده اید.نهایتا پس از آزمایشهای فراوان و نابود کردن ماشینهای سواری بسیاری این ارتفاع 40 سانتیمتر اعلام شد.
      سومین ایراد اساسی ماشینهای سنگین قدیمی که البته با کمی احساس مسئولیت با هزینه بسیار کمی برطرف میشه نقطه کور عجیبی است که کامیونهای بنز قدیمی دارند و ماشین سواری که موازی اونها و در حد فاصل بین در تا سپر جلو را اصلا نمیبینند و وقتی که ماشین یکی از همکاران به همین فرم به زیر یک نفت کش کشیده شده بود و من در مورد دلایل این موضوع با یک راننده پایه یک مسلط و با پرستیژ (متاسفانه بسیاری از رانندگان ما به صرف راننده بودن و انجام یک کار سنگین خود را مقید به رعایت بسیاری از اصول نمیدانند در حالی که این کار یکی از پیچیده ترین کارها در حد یک شطرنجباز هست که بسیاری از حرکات دیگر ماشینها را باید پیش بینی کند که در شطرنج خطر مرگ نیست ولی در کار رانندگی جان خود و بسیاری از افراد دیگر در گرو درست فکر کردن راننده ماشین سنگین هست)در میان گذاشتم به همین نقطه کور بودن اشاره کرد که متاسفانه راننده ماشین سنگین پس از محرز شدن تخلفش اعتراف کرد که سومین ماشینی است که اینگونه به زیر میکشد و با هیجان در مورد فریادهای یک خانم در حین زیر گرفتن ماشینش صحبت میکرد.که این مشکل با یکسری آئینه اضافی که با زاویه درست باید تنظیم شوند برطرف میشود.
      در پایان ایکاش اینها که پس از سالها تازه به فکر حفاظ و سپر افتاده اند از ورود ماشینهای سنگینی که اصلا ترمز ندارند هم جلوگیری میکردند.این که میگم اصلا ترمز ندارند واقعا قدرت ترمز و کمپرسور بسیار ضعیفی که برای نگهداشتن یک ماشین با بار 30تنی دقیقا مثل ماشین سواری است که اصلا ترمزهاش کار نمیکند و تنها در حد یک ترمز دستی روی ترمزهاش باید حساب کند.

    4. Soroush | تیر 25, 1394 | لینک نظر

      کشورای پیشرفته میان سیستم همکاری نقلیه الکترونیک میزارن که در صورت خطر تصادف ماشین جلو به عقب یا بلعکس پیام بدند و خودرو رو متوقف کنند و کشور ما هم پس از سال ها فکر کردن به فناوری حفاظ مجهز شد 😐

    5. نیما | تیر 25, 1394 | لینک نظر

      “پیش از این، کامیون‌ها و خودروهای سنگین کشور ما از این فناوری بی‌بهره بوده‌اند” فناوری؟ نصب گارد شده فن آوری ؟ عجبااااا !‌چه پیشرفته شدیم!

    6. امیر | تیر 24, 1394 | لینک نظر

      قاتل نارنجی

    7. یه پسر | تیر 24, 1394 | لینک نظر

      اون عکس بالا اونقدر ناراحت کننده است که حتی اگه از فردا بدون همایش فراخوان همه این عتیقه ها رو از خیابون جمع کنن هم تسکین دهنده نیست .
      گاهی با خودم فکر می کنم ما ایرانی ها از بچگی کلیپ های جنایت های داعش رو نگاه می کردیم که زندگی انسانها که چه عرض کنم زندگی خودمونم برامون مهم نیس
      تازه می خوان گارد نصب کنن …

    8. کوروش | تیر 24, 1394 | لینک نظر

      حتما باید یک مسئله به حالت بحرانی و فاجهه امیز برسد تا این مسئولین بی کفایت راهی برای حلش پیدا کنند! در ضمن نصب حفاظ چندان هم موثر نیست باید این ناوگان نوسازی شود.