واکنش نعمت بخش به کمپین “خودرو صفر ممنوع”

دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ | 190 نظر

واکنش نعمت بخش به کمپین “خودرو صفر ممنوع”

به نقل از اقتصاد نیوز،این گروه قصد دارد با ایجاد کمپینی، مردم را به نخریدن خودرو صفر کیلومتر از خودروسازان خارجی دعوت کند و استنباط می کند تا زمانی که ایران خودرو و سایپا قیمت محصولات خود را کاهش ندهند، نباید محصولی از این دو شرکت خریداری کرد.
تشکیل چنین کمینی سبب شده تا خودروسازان داخلی علاوه در کنار مسائل و مشکلاتی نظیر کمبود منابع مالی، حراست از بازار و مدیریت ورود خودروهای چینی و مسائل مربوط به صنعت قطعه سازی، با پدیده جدید شبکه های اجتماعی مواجه شوند و برای رفع آسیب های چنین گروه هایی تاکتیک جدیدی را به کار گیرند.
در همین رابطه احمد نمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفت و گو با اقتصادنیوز اظهار کرد: این جو علیه خودروسازان از مدت‌ها پیش به راه افتاده است و حال به شبکه‌های اجتماعی کشیده شده است در حالی که بارها در رسانه‌ها مطرح کردیم که انتظار کاهش قیمت خودرو بی‌فایده و غیرمنطقی است.
او با بیان اینکه تشکیل این گروه‌ها تاثیری به لحاظ روانی در بازار نمی‌گذارد، گفت: مشتریانی که نیاز به خودرو دارند از بازار خودرو می‌خرند و برای محصولات داخلی تقاضا وجود دارد و کسی نمی تواند تقاضای مشتریان را سرکوب کنند.
دبیر انجمن خودروسازان افزود: مردم تصور می‌کنند که الان وقت خرید نیست و اگر پنج یا 6 ماه صبر کنند تا ماشین‌های جدید وارد بازار ایران شود، بهتر است به خرید خودرو بپردازند، در حالی که این تصور اشتباه است. هر قرارداد و همکاری که پس از تفاهم و توافق منعقد شده دلیلی برای کاهش قیمت خودروسازان نمی‌تواند باشد زیرا تعیین قیمت خودرو بسیار وابسته به نرخ ارز است و نوسان آن با قیمت ارز صورت می گیرد.
نعمت‌بخش تصریح کرد: آنطور که وزارت صنعت سیاستگذاری کرده و شورای رقابت هم بررسی های خود را شروع کرده، ممکن است قیمت خودرو حتی در آینده ای نزدیک گران هم شود.
او افزود: در حال حاضر خودروسازان روزانه ۴ تا ۵ هزار دستگاه خودروی داخلی تولید دارند که نمی‌توانند تولیدات خود را انبار کنند و این خودروها هر روز روانه تهران و شهرستان‌ها می‌شود. بنابراین جوی که در فضای سایبری و شبکه های اجتماعی به وجود آمده است، نمی‌تواند تاثیری در فروش خودرو داشته باشد زیرا برای خودروهای تولیدی تقاضا وجود دارد.
دبیر انجمن خودروسازان همچنین گفت: خودروسازان نسبت به سال 91 حدود 70 درصد تولید خود را افزایش داده‌اند که این روند حتی باعث شده است تا قیمت کارخانه و بازار به هم نزدیک شود به همین دلیل دیگر بیش از این قیمت خودرو پایین نمی‌آید. روزانه مشتریان برای خودروهای داخلی و صفر کیلومتر ثبت نام می‌کنند و این تقاضا هم زیاد است.
او توصیه کرد: مردم تحت تاثیر این گروه‌ها در شبکه‌های اجتماعی قرار نگیرند زیرا اگر شرکت‌های داخلی را درحین تحویل خودرو ببینند با موجی که بر علیه خودروسازان در حال حرکت است، همراه نمی‌شوند. خودروهای جدید و نتیجه همکاری‌ها را باید تا دو سال آینده در صنعت خودرو شاهد باشیم نه یکی دو ماه آینده. بنابراین هرکسی که قصد خرید دارد الان خودروی مورد نظر خود را خریداری کند.
ریشه شکل گیری کمپین خودرو نخرید
این اظهارات در حالی است که اخیرا گروهی با عنوان ««خودرو صفر ممنوع» در شبکه اجتماعی تلگرام شکل گرفته که با شعار خودرو صفر کیلومتر نخرید تا خودروسازان قیمت‌ها را کاهش دهند، جو روانی در بازار را تحت تاثیر قرار دهد.
حال سوال اینجاست که ریشه شکل گیری چنین کمپین هایی در شبکه های اجتماعی علیه صنعت خودرو چیست؟ کارشناسان بر این باورند که عملکرد نامناسب دو خودروساز بزرگ کشور در سال های گذشته سبب شده تا نوعی بدبینی در بین مردم به وجود آید و آنها خود را همیشه مدعی و طلبکار از این صنعت بدانند.
سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی در این باره به اقتصاد نیوز می گوید: خودروسازان داخلی بدهی بزرگی به مردم دارند چرا که طی سال های گذشته آنقدر با مردم رفتارهای نامناسبی داشته اند که سبب شده خشم انباشته شده ای علیه آنان به وجود آید.
او می افزاید: مدیران صنعت خودرو باید در رسانه ها حاضر شوند و برای یکبار هم که شده به خاطر بدقولی ها و کیفیت نامناسب خدمات پس از فروش خود از مردم عذرخواهی کرده و سعی کنند که آنها را همراه خود کنند.
لیلاز با اشاره به انتظار مردم به کاهش قیمت خودرو می گوید: حقیقتا این انتظار به جا نیست چرا که در حال حاضر هیچ خودروسازی نمی تواند در رنج های کنونی به مانند ایران خودرو و سایپا در ایران به تولید خودرو بپردازد و اگر چنین موضوعی در توان آنها بود مطمئنا اکنون چینی ها سهم حداکثری را از بازار گرفته بودند.
خودروسازان چه می گویند
گرچه انتظارات مردم از بازار خودرو کاهش قیمت‌ها است اما خودروسازان بر این باور هستند که تولید خودرو در شرایط فعلی اقتصاد، با  قیمت های کنونی صرفه اقتصادی ندارد. در این میان برخی دولتمردان به مانند وزیر صنعت هم چندین بار اعلام کرده‌ اند که قیمت خودرو بیش از این کاهش پیدا نخواهد کرد تا جایی که مدیر عامل ایران خودرو در نشست اخیر خود با خبرنگاران حتی گفته ممکن است خودرو گران تر هم شود.
پس از انتشار گزارش اقتصادنیوز درباره وضعیت رکود در بازار خودرو در یکی از رسانه‌های داخلی، اظهار نظر مردم نشان از آن دارد که انتظار کاهش قیمت خودرو تنها در شبکه‌های اجتماعی بیان نمی‌شود و این روزها در بیشتر محافل سرنوشت قیمت خودرو بحث داغی است.
البته ورود خودروسازان بزرگ دنیا از آلمان، فرانسه و ایتالیا هم نیز چنین تصوری را به وجود آورده است که به زودی خودروهای با کیفیت با قیمت پایین در بازار داخلی عرضه می‌شود. در حالی که تنها همکاری با خودروسازان اروپایی تهدید جدی برای خودروهای چینی است و تاثیری در قیمت خودروهای داخلی ندارد. با این حال باید دید که سیاستگذاری‌های جدید دولت و شورای رقابت در خصوص قیمت خودرو چگونه انتظار مردم را در خصوص قیمت‌گذاری برآورده می‌کند.


190 دیدگاه

  1. سر تیپ زاده | آبان 25, 1394 | لینک نظر

    آفرین وصد آفرین به فرزندان ایرانی آریایی ذالقرنین ودرود وسلام من به تمام رسولان وابلاغ کنندگان ، شما منجیان ورسولان عصرخود هستید……

    درقرآن مجید خداوند فرموده است ، خاتم النبی ، نگفته است خاتم الرسول .

    پیروزی ازآن ماست وما رسولان ابلاغ خودرا به وسعت سرزمینمان منتشرکرده وخاص وعام راآگاه وخداوند به همه مدافعان درمقابل ظلم وجور حسنه وپاداش میدهدودر انتظار آن باشید ، دراین ابلاغ ، خواه عده ای پند ودعوت ما رالبیک گفته وخواه به گوششان نرسیده باشد …….

    روی سخن من باشماست ، ای افتخار آفرینان……….
    اگر شماروشنفکران ایرانی با شرف با کمپینگ عدم خرید خودرو صفر رسالت خود راانجام نمیدادید ، چه بسا تا به امروز شرکتهای خودروسازی صدها هزار دستگاه خودرو فاقد امنیت جانی ومالی خود را به فروش میرساندند ، وپیرو برنامه ریزی وهمدستی گروهی جهت طرح فروش 120هزار دستگاه خودرو ، نتنها شکستی متوجه کمپینگ ما نشد بلکه نقطه عطفی { خداوند مکار تر است } شاملمان شد ، زیرا درزمان اندکی120 هزار نفر به کمپینگ وجمع ما اضافه میگردد وروسیاهی به زغال میماند …
    مامنتظر 120 هزار نفری که از کار کرد وقیمت گزاف این خودروها به ستوه آمده وآوای رسولان درگوششان دائما”طنین انداز است میمانیم ……….

    سید احمد خمینی در سال 58 فرمودند : ما در آمریکا و در سایر نقاط دو خط بیشتر نداریم. خطی که ظالمان در پیش می‌گیرند و خطی که آن عده‌ای که در مقابل ظالمان قد علم کرده‌اند و موضع گرفته‌اند، پیش می‌گیرند

    پیام امام حسین در روزعاشورا ، درس بود : جلوی ظالم عصر خود بایستید ……

  2. سعید | آبان 20, 1394 | لینک نظر

    گران میشه؟؟؟برو دلت خوشه عمو جون.دست پیشو میگیری که پس نیفتی؟؟
    منکه تا عمر دارم این ماشینهای مسخرتونو نمیخرم حتی اگه مجبور باشم زیر بارون از محل کارم تا خونم سینه خیز برم.
    مثلا میخوان بگن چیزی نشده.انگار نه انگار ماشیناشون همه انبار شده.تازه موج جدیدی هم در راهه.خیل عظیمی از اونایی که ماشینهای داخلی پیش خرید کرده بودند دارن از خریدشون انصراف میدن.انقدر نمیخریم تا مجبور بشید بین قیمت و کیفیت تعادل برقرار کنید.
    خجالتم خوب چیزیه.شرکت KIA تولیداتشو 20 سال پیش با پراید شروع کرد.الان ببین چی تولید میکنه.اما شما از همون پراید 200 تا مدل زدید و میندازید به ملت.البته داستان فقط درباره پراید نیست.دوستان تو ایرانخودرو هم خوب با پژو RD و غیره سرگرمن.یعنی من عاشق این طراحیاتونم.

  3. رضا | آبان 17, 1394 | لینک نظر

    من يه دستگاه پرايد صفر خريدم يكًماه بعد باطري ماشين خراب شد الان ٤ماه كل نمايندگي باطري ندارند چون شامل گارانتي ميشه نميارن ولي ازاد ميفروشن اينم خدمات سايپا هيچ خدماتي به مردم نميدن قيمت هم گران وبي كيفيت

  4. سجاد | آبان 16, 1394 | لینک نظر

    این نعمت بخش اول باید فامیلشو عوض کنه بذاره بدبخت بخش.چون با حمایت از این لگن قرازه های تولید داخل باعث بدبخت شدن خیلیا شده.