مقایسه کیفیت پژو 206 ایرانی و فرانسوی

جمعه ۶ شهریور ۱۳۹۴ | 45 نظر

مقایسه کیفیت پژو 206 ایرانی و فرانسوی

پایان یک رویا

فرانسوی‌ها همواره در طراحی‌ هاچ‌بک‌های محبوب و موفق، استاد هستند و بارها توانایی‌های خود را با ارائه مدل‌های موفقی همچون خانواده ۲۰X پژو و انواع رنو مگان و کلیو به اثبات رسانده‌اند. پژو ۲۰۶ یکی از این ‌هاچ‌بک‌های محبوب است که با طراحی جذاب و متفاوت، سیستم برق و الکترونیک پیشرفته و قابلیت‌های دینامیکی مطلوب، یک‌ هاچ‌بک داغ تمام‌عیار بوده و به مدت یک دهه در بازار جهانی دوران طلایی‌ای را پشت سر گذاشته است. ۲۰۶ در کشور ما نیز کاملا یک محصول موفق بوده و افزون بر یک دهه همچنان پرنفس تولید می‌شود و البته آن رمق روزهای اول را ندارد. با توجه به تغییرات کیفیتی و فنی‌ای که در این خودرو اعمال شده، این پرسش وجود دارد که آیا نسخه صفر‌کیلومتر ایرانی این خودرو ارزش خرید دارد یا نمونه دست‌دوم فرانسوی؟

این روزها پژو ۲۰۶ دقیقا همان شرایطی را تجربه می‌کند که پژو ۴۰۵ یک دهه پیش تجربه کرده است؛ یعنی انبوهی از قطعات و سیستم‌های فنی آن داخلی‌سازی شده، خودروی ملی بر پایه آن طراحی شده و به احتمال زیاد یک دهه دیگر هم مهمان جاده‌های کشورمان است. 

داستان ایرانیزه‌شدن پژو ۲۰۶ به خروج شرکت پژو در هنگام اعمال تحریم‌های بین‌المللی باز‌می‌گردد. با خروج پژو، واردات بسیاری از قطعات فنی ۲۰۶ (به خصوص قطعات الکترونیکی) که هنوز داخلی‌سازی نشده بودند، متوقف شد. ایران خودرو برای جلوگیری از توقف تولید و از دست رفتن بازار مطلوب آن، فاز داخلی‌سازی صد در صد ۲۰۶ را در سال ۹۲ اجرایی کرد و همزمان با آغاز تولید رانا، سیستم‌های الکترونیک و مالتی‌پلکس رانا را ‌ روی ۲۰۶ پیاده‌سازی کرد (نمونه‌های اولیه حتی صفحه کیلومترشمار یکسان با رانا EL داشتند!). مدل‌های تولیدی از این سال به بعد به مدل ایرانیزه معروف شدند.

برای پی‌بردن به تغییرات رخ داده، تصمیم گرفتیم که در یک صبح گرم تابستانی، این دو برادر با چهره یکسان و باطن متفاوت را در مقابل هم قرار دهیم. برای انجام بررسی‌ها، یک نمونه ۲۰۶ ایرانی صفر‌کیلومتر مدل ۹۴ به رنگ آبی متالیک را در مقابل یک دستگاه ۲۰۶ فرانسوی مدل ۹۰ به رنگ قرمز و با کارکرد ۴۰ هزار کیلومتر قرار دادیم. لازم به ذکر است که هر دو نمونه تیپ ۵ هستند.

در نگاه اول هیچ مورد خاصی برای تشخیص این دو مدل جلب توجه نمی‌کند. اما اگر کمی تیزبین باشید، متوجه حذف‌شدن نوار سیاه رنگ ستون درها و چراغ‌های عقب طرح RC در ۲۰۶ ایرانی می‌شوید. وجود فواصل غیرعادی بین قطعات، از جمله مشکلات عادی! خودروهای وطنی است که در ۲۰۶ ایرانی به خوبی جلوه می‌کند. در نمونه مورد آزمایش، فاصله عجیبی بین درِ صندوق و بدنه در سمت راست وجود داشت که انگشت دست به سادگی از میان آن عبور می‌کرد که علتی جز مونتاژ عجولانه و بی‌توجهی مسئول کنترل کیفیت ندارد. به خاطر وجود همین ایراد، درِ صندوق حتی در سرعت ۱۰ کیلومتر برساعت هم تولید صدا می‌کرد که مالک نیز از آن گله‌مند بود. جالب اینکه مالک مدل ایرانی طی یک حرکت به ما نشان داد که برای درست بسته‌شدن در‌‌ها به اندکی خشونت نیاز است! در مقابل ۲۰۶ فرانسوی چنین ایراداتی نداشت و قطعات فواصل منظمی داشتند. البته ۲۰۶ فرانسوی مورد بررسی، خود تا حدودی افت کیفیت نسبت به نمونه‌های قدیمی‌تر دارد. با باز‌کردن درهای جلو، عملکرد عجیب ترمز درِ‌ نمونه ایرانی جلب توجه می‌کرد که تقریبا هیچ مقاومتی از خود نشان نمی‌داد و در‌ حالتی شل و رها داشت. در داخل کابین، افت کیفیت محسوس نسخه ایرانی را به وضوح حس می‌کنید، جالب اینکه علیرغم افت کیفیت نمونه فرانسوی مدل ۹۰ نسبت به مدل‌های پیشین، باز هم کابین مدل فرانسوی نسبت به نسخه ایرانیزه با‌کیفیت‌‌تر به نظر می‌رسد. فیتیله شدن فوم صندلی‌ها و ریختن آنها به کف خودرو علی‌رغم صفر کیلومتر بودن و غربیلک فرمانی که با لمس کردنش کاملا حس می‌کنید شدیدا مستعد ساییدگی و پوسته پوسته شدن است، از جمله موارد آزار‌دهنده کابین نمونه ایرانی هستند. موقع حرکت در حالی که کیلومتر‌شمار مدل ایرانی رقم ۹۰۰ کیلومتر را نشان می‌داد، با رسیدن به ناهمواری‌ها کلکسیونی از سر و صدا از جانب داشبورد و درِ صندوق نواخته می‌شد! صداهایی که تقریبا نصف آن را هم در مدل فرانسوی با ۴۰ هزار کیلومتر کارکرد تجربه نکردیم. البته مسئول قسمتی از این صداها در هر دو خودرو، تایرهای نسبتا خشک و نه‌چندان با‌کیفیت بود. باز جای شکر داشت که سازنده از تایرهای وطنی بارز استفاده کرده و انواع چینی را جایگزین نکرده بود.

بعد از مسائل کیفیتی، تصمیم گرفتیم نگاهی به تغییرات فنی رخ داده بیندازیم. در نگاه اول، جز نمایشگر کریستال مایع متفاوت مدل ایرانیزه و انتقال چراغ ایموبلایزر به داخل صفحه کیلومتر، مورد دیگری جلب توجه نمی‌کند. اما با باز کردن درِ جعبه فیوز داشبورد متوجه تغییرات ریشه‌ای رخ‌داده می‌شوید.

یکی از ویژگی‌های خاص ۲۰۶ در بدو ورود به بازار، سیستم برق و الکترونیک و مالتی‌پلکس پیشرفته آن بود که قابلیت‌ها و امکانات مفیدی برای آن فراهم کرده بود. در این سیستم، خودرو به ۳ ناحیه مجزا تقسیم شده که هر ناحیه شبکه و پروتکل مستقل خود را دارد. برای محفظه موتور از پروتکل CAN و برای ستون فرمان و سیستم‌های تغذیه پروتکل VAN body و برای داشبورد و تجهیزات رفاهی از شبکه VAN comfort استفاده شده که مدیریت تمامی اینها را یونیت مرکزی BSI بر عهده دارد. در نتیجه به لطف چنین تکنیکی، امکان پیاده‌سازی انواع سخت‌افزار و آپشن‌های فابریکی نظیر کروز کنترل و اسپید لیمیتر، سنسور نور و باران، انواع صفحه نمایش کریستال مایع و دزدگیر فابریک بدون هیچ سیم‌کشی خاصی فراهم شده است. ضمن آنکه از طریق گزینه‌های مختلف موجود در BSI می‌توان هر سیستمی را در هر بخشی کنترل کرده و یا قابلیت خاصی را برای آن فعال یا غیرفعال کرد.

در نمونه ایرانیزه، کل این سیستم با یک شبکه سراسری CAN موسوم به اکوماکس با یونیت مرکزی کروز که توسط گروه تحقیقات ایران خودرو برای رانا توسعه داده شده، جایگزین شده است که بسیاری از ویژگی‌ها و قابلیت‌های نمونه فرانسوی را ندارد و عملا بسیاری از آپشن‌هایی که برای ۲۰۶ به صورت فابریک موجود است روی مدل ایرانی قابل نصب نبوده و در داخل کابین نیز دیگر خبری از آن آلارم‌های صوتی معروف ۲۰۶ نیست.

در داخل محفظه جعبه‌های فیوز کابین و موتور هم برخلاف مدل فرانسوی، رله‌ها و فیوزها به صورت مستقل از یونیت مرکزی نصب شده‌اند که شاید تنها مزیت آن، سادگی در تعویض قطعات باشد. یکی از تغییرات مثبت رخ داده، صفحه نمایش کریستال مایع مدل ایرانی است که قادر به نمایش اطلاعات سیستم صوتی در چند خط، اطلاعات مصرف سوخت و دمای هوا بوده و شرایط باز بودن در‌ها و سنسورهای دنده عقب را به صورت گرافیکی نمایش می‌دهد. در نمونه‌های فرانسوی برای نمایش این اطلاعات باید با هزینه حدود ۳۵۰ هزار تومانی، نمایشگر تایپ B پژو را نصب کنید. هدیونیت پخش صوت نمونه ایرانیزه نیز امکانات کامل‌تری نسبت به نمونه‌های پیشین داشته و کیفیت قابل قبولی ارائه می‌دهد، اما در خصوص ۲۰۶ فرانسوی، هدیونیت آن به سلیقه مالک تغییر یافته بود.

پیش از حرکت در‌های موتور را بالا می‌زنیم تا شاهد دامنه تغییرات در بخش فنی باشیم. سیستم انژکتور به طور کامل تغییر یافته و از مدل زیمنس ۲K-34VR به جای بوش ME 7.4.5 معروف استفاده شده و محل قرارگیری واحد کنترل آن از گلگیر راست به پشت جعبه باتری انتقال یافته که احتمال به سرقت رفتن آن را تاحدودی کاهش می‌دهد. هوزینگ دریچه گاز سیمی شده و برای قطع پمپاژ سوخت به هنگام تصادف، از سوئیچ اینرسی استفاده شده است (در نمونه‌های فرانسوی یونیت کیسه هوا فرمان قطع سوخت را به هنگام برخورد صادر می‌کند). یونیت ABS بوش MK70 جای خود را به یونیت ساخت Mando داده که در هنگام تست آن با سرعت ۳۰ کیلومتر، چرخ‌ها دچار قفل شدن مقطعی شدند که در مدل فرانسوی با یونیت MK70، چنین مشکلی را مشاهده نکردیم. در مدار سیستم رادیاتور و کولر نیز تغییراتی داده شده و البته دیگر خبری از گیربکس MA5 نیست و جای خود را به گیربکس BE1 داده است. سایر موارد شامل تغییر آرایش دسته سیم‌ها و یونیت جعبه تقسیم است و باقی موارد یکسان بوده که اختلاف کیفیت میان قطعات نیز در این قسمت جلب توجه می‌کرد. لازم به ذکر است که مالک ۲۰۶ فرانسوی، تغییراتی در خودرو اعمال کرده بود که شامل حذف محفظه رزوناتور و نصب کیت اگزوز سوپر اسپرینت بوده که حاصل آن بهبود سرعت خروج دود و صدای خروجی جذاب بود.

تست رانندگی را با ۲۰۶ ایرانی آغاز کردیم. اولین مشکل، کلاچ بیش از حد نرم و ژله مانند آن بود که امکان تشخیص موقعیت نیم‌کلاچ آن را تا حدودی دشوار کرده و حس و حال خودرویی با کارکرد بسیار بالا را القا می‌کرد! جالب اینکه مالک خودرو برای پایین آوردن کلاچ، ناچار به خم کردن اهرم آن شده و ظاهرا پیچ و مهره رگلاژ حذف شده است! کیفیت صفحه کلاچ هم مطلوب نبود و نگارنده قبلا هم چندین بار شاهد تمام شدن صفحه کلاچ ۲۰۶ ایرانی و رانا در کارکردهای پایین بوده‌ام. در مقابل در نمونه فرانسوی کلاچ عملکرد سفت‌تری داشت اما آزاردهنده نبود. در این میان، دریچه گاز سیمی نمونه ایرانی جلب توجه می‌کرد که سرعت پاسخ آن بسیار سریع‌تر از نمونه برقی بوش ۷.۴.۵ بود هرچند که امکان نصب کروز کنترل فابریک را سلب کرده بود. عملکرد گیربکس هر دو خودرو نرم و روان بود اما ضرایب متفاوتی داشتند که باعث می‌شد نمونه فرانسوی چابک‌تر احساس شود. ضمن آنکه مالک ۲۰۶ فرانسوی از کوئیک‌شیفتر برای کاهش کورس دسته دنده استفاده کرده بود. در هنگام حرکت با توجه به گرمای هوا، تهویه مطبوع را به کار گرفتیم که در هر دو مدل عملکرد مطلوبی داشت و فشار چندانی به موتور وارد نمی‌کرد.

در نهایت با پایان یافتن آزمون، بایستی برتری ۲۰۶ فرانسوی را بپذیریم چرا که علی‌رغم عمر ۳ ساله و کارکرد ۴۰ هزار کیلومتری کاملا از نظر کیفیت ساخت و مونتاژ نسبت به نسخه ایرانیزه برتری دارد.

به نقل از عصر خودرو لازم به ذکر است که ۲۰۶ فرانسوی مورد بررسی، جزو سری‌های آخر تولیدی پیش از تحریم‌هاست و طبیعتا در صورت استفاده از مدل‌های قدیمی‌تر که کیفیتی بالاتر دارند، موارد برتری بیشتر خواهند بود.

در پایان توصیه می‌کنیم که اگر قصد خرید یک دستگاه پژو ۲۰۶ صفر‌کیلومتر دارید، قبل از خرید حتما نگاهی به نمونه‌های دست دوم سرحال فرانسوی بیندازید چرا که در صورت سالم بودن، کاملا ارزش رقم پرداختی را نسبت به نمونه ایرانی دارند.

در پایان از آقایان امیرحسین کریمی و عادل ذاکری که خودروهایشان را برای این بررسی در اختیار تیم خودروامروز قرار دادند، کمال تشکر و قدردانی را داریم.


45 دیدگاه

  1. مرتضی | تیر 24, 1396 | لینک نظر

    من یه 206 صندوقدار مدل 94 دارم تا الان هم حدود 45000 تا رفته و شکر خدا مشکلی هم نداشته. 206 مدل پایین یا به قول دلال ها فرانسوی هم داشتم، فقط سیستم برقیش به نظرم پیشرفته تر بود و بقیه چیزها آنچنان تفاوتی و در اون حدی که می گن نداره. گوش به حرف دلال هم ندین. الان دو تا ماشین با کیفیت 3 ستاره هست اولی ال 90 و دومی 206 و ال 90 پارس خودرو هم 4 ستاره هست. اگه پول دارید ماشین خارجی با کیفیت بگیرید و اگه مثل بنده در حد ماشین ایرانی پول دارین تو خرید ال 90 یا 206 شک نکنید.

  2. محسن | اسفند 29, 1395 | لینک نظر

    ساندرو بخرید
    بی آزار با کیفیت

  3. مهران | بهمن 7, 1395 | لینک نظر

    همه موارد رو نگفتید
    ECU این ماشین قبلا زیمنس ساخت مجارستان بود که در صورت دزدیده شدنش باید مبلغ 1.5 میلیون پیاده بشید
    درصورتی که ورژن ایرانی از ECU چینی بهره میبره با قیمت 200-300 هزار تومان!!!!
    حالا از امکانات حذف شده آن بگذریم به این موارد اشاره ای نشد
    بعد از تغییر گیربکس به دیسک و صفحه آن اشاره بشه که آن هم با نمونه 405 عوض شده!!!
    یعنی اگه روزی دیسک و صفحه خواستید عوض کنید از نوع 206 نخرید!

    من هم مدل 90 داشتم (16.5 خریدم) و تا 94 داشتمش و باهاش 95 تا رفتم (تیپ 5)
    تنها ایرادی که گریبانگیرم شد بریده شدن پیچ های دسته موتور و افتادن موتور بود که رایگان تعمیرش کردن
    ولی موتورش محشر بود
    من توی ماه 3-4 بار (یا بیشتر) دور موتور رو تا کات آف بدون هیچ مشکلی بالا میبردم
    و این ماشین هیچ وقت توی جاده سرافکندم نکرد

  4. امیر | بهمن 6, 1395 | لینک نظر

    با سلام ، مقایسه خوبی بود ، ولی هر چی باشه ماشین صفر بازم صفره ، و حس خوبی واسه مصرف کننده داره .

  5. سعید | بهمن 6, 1395 | لینک نظر

    206 فقط مدل 81
    من 87 صفر کیلومتر هم داشتم نه ترمز داشت نه کیفیت
    ولی 81 یه چیز دیگه بود کیفیت رنگ و صدای بسته شدن درها و رگلاژ درها تو مدل 81 بی نظیر بودند

  6. صادق | بهمن 6, 1395 | لینک نظر

    با سلام
    همه نظرات رو خوندم درسته که کیفیت پژو 206 نسبت بهمدل پایین ها افت کرده ولی به نظرم داریم پیاز داغش رو زیاد می کنیم من یک94دارم و 30000 راه رفته هم جاده باهاش زیاد رفتم هم گاز دادم ترمز خوبه صدا اضافی نداره تا بحال اصلا مشکل نداشته فقطبعد از دو روز که تحویل گرفتم روشن نشد که امداد برام راهش انداخت الان هیچ مشکلی نداره و خیلی راضی هستم تو شهر با کولر اتومات صدی8.5 و تو جاده با کولر کمی بیشتر از 7 و بدون کولر 6.5 تا7 مصرف میکنه که بستگی به رانندگی داره
    در صندوق عقب ماشین با سویچ از حالت قفل خارج میشه و تا زمانی که قفل مرکزی عمل نکنه با یک فشار با میشه فقط قفل کودکش با بستن سوییچ باز نمی شه ولی بلوتوث عالی ترمز خوب کولر و بخاری عالی شتاب خیلی خوب و در سرعت بالا نرمه به نظر مناگه بخوای ماشین تا 50 میلیون تومان بخری با وجود قدیمی بودن تو بازار ایران خوبه
    ممنون که خوندین

    • در پاسخ به: صادق

      مهران | بهمن 7, 1395 | لینک نظر

      عزیز بحث سر کیفیت قدیم با جدید هست
      سیستم ترمز و بخاری و کولر که فرقی نکرده که شما دارید حرفش رو میزنید!
      بحث بین قدیم با جدید هست
      شما چی رو با 94 که فقط 30 تا راه رفته مقایسه کردید که نتیجه اش هم این شد که خیلی خوبه!!!!!؟

      همون قفل کودکی که ذکر کردید یک نمونه از تفاوتهای فاحش سری فرانسوی با ایرانیش هست!

  7. حسن | بهمن 5, 1395 | لینک نظر

    مطالب بسیار جامع و کامل بودن

  8. حسن | بهمن 5, 1395 | لینک نظر

    یک نظر کارشناسی بسیار جامع و کامل
    لذت بردم از خواندن مطالب
    و البته متاسف
    با تشکر

  9. میثم۲ | دی 20, 1394 | لینک نظر

    کلا ماشینهای ایرانی شدن لپ لپ،،یا خوبن یا بد دیگه هرکیو شانسش،،،شانسی شدن

    • در پاسخ به: میثم۲

      سعید | بهمن 6, 1395 | لینک نظر

      واقعا
      من یه تیبا94 گرفتم عالی بی سروصداو..
      بعد یه تیبا95 دیگه گرفتم واسه همسرم
      که سروصدای اتاق.زوزه دفرانسیل.عملکرد وصدای موتور و…کلی عیب دیگه داره
      حتی رادیوش هم نویزداره

  10. عليرضا | دی 11, 1394 | لینک نظر

    سلام به همه دوستان
    مطالب مفيد شما رو خوندم و بهشون فكر مي كنم اما من هم نظري دارم گفتم بنويسم شايد مفيد واقع شود
    شما هر وسيله اي بخريد حتي دوچرخه يا الاغ حتما بايد سرويس هاي دوره اي انجام شود وگرنه خراب ميشود و صدمات بيشتري به ان ميخورد
    بسيار مهم است كه شما وسيله اي بگيري كه اصالت داشته باشد مثل بنز و تويوتا و خيلي از برندهاي ديگه كه البته پژوي فرانسه هم از برندهاي محبوب به حساب مي آيد.
    اصطحلاك هميشه وجود دارد حتي زماني كه وسيله شما در كنج پاركينگ قرار دارد پس نبايد نگران بود اگر قطعه اي خراب ميشود .
    يكي از مشكلات اساسي تعمير خودرو در ايران نبود متخصص تحصيل كرد در تعميرگاهاست كه اغلب به صورت تجربي كار بلد شده اند و ديگر اشنا نبودن مالك خودرو به وسيله خودش است و از سيستم الكترونيكي و مكانيكي خودرو بي اطلاع است و اخرين مشكلي كه بنظر من از همه هم مهمتراست جايگزين قطعات درجه ٢ به جاي اصل و فابريك شركت مادر است .
    اينها همه به دست در دست هم ميدهند تا خودرو سريعا از كاركرد مفيد خارج شود،
    در حال حاظر و ارضاع پيش امده و مشكلات توليد و سياستهاي داخلي ما ميتونيم همين خودرو ها را تهيه كنيم پس حالا كه مجبوريم و كسي به فكر ما نيست معقول است دست بكار شويم و هركس اطلاعات دقيق از خودرو خود دو وقت هاي بيكاري كسب كند و با چند تا تعميركار ماهر هم دوست شود و با انها مشورت بكند و حتما قطعه اصلي تهيه كند.
    من در بازار گشت زياد زدم تا دلتون بخواد جنس تقلبي فو درجه ٣ چيني وجود داره و جالب اينكه اكثر مشتريان هم ميخرند!
    لاستيك مشيلن ٢٠١٥ به سختي پيدا ميشه ميگن تحريمه !!! نه عزيزان شما اگر به دنبال جنس خوب باشي هست ولي بايد تحقيق كني و پول خرج كني.
    سعي كنيد عيب خودرو رو خودتون پيدا كنيد ويا حداقل حدس بزنيد.
    من ٢٠٦ مدل ٩٠ دارم بعد از سه سال احساس كردم مصرفم يك ليتر اضافه شده و بوي بدي از اگزوز خارج ميشه از صدي ٦.٥ به ٧.٥ تغيير يافته بعد از سرويس انژكتور و تعويض شما رسيد به سنسور اكسيژن متوجه شدم اكسو سنسورهايي كه روي خودرهاي داخليست بعد از ٦٠ هزار تا از پارامتر استاندار خارج ميشه ولي دياگ يا pps نشون نميده رفتم به دنبال سنسور همه مدل بوش با گارانتي رو پيشنهاد كردن به قيمت ٩٠ هزار تومان ولي من رفتم ntk ژاپن را به قيمت ١٨0 هزار تومن بدون گارانتي گرفتم مصرفم شد ٦ يعني اگر روز اول كه اين ماشين رو خريده بودم اينكارا انجام مي دادم الان خداتومن به نفعم بود !
    پس بايد تحقيق كنيد از خريد جنس ٢ برار قيمت نترسيد بهر حال يك ماشين ٣٠ ميليون تومن ميانگين سالي ٢.٥ ميليون اصطحلاك و افت قيمت داره حالا دوست داري برو هر چهار سال يكبار برو عوض كن ويا همون رو نگهدار كه البته از نظر اقتصادي نگهداشتنش بهتره.
    خلاصه كلام اينكه تحقيق تحقيق تحقيق بهترين كار است و ماشين بازهاي قديمي و باتجربه هميشه به فكر نگه داشتن هستند نه تعويض !

  11. علی | آذر 27, 1394 | لینک نظر

    والا منم 206 اس دی مدل 94 دارم ولی مشکل خاصی تا الان برام پیش نیومده و بعد از گذشت 8 ماه هنوز تعمیرگاه نرفتم و صدای خاصی هم از در و پجره و داشبورد و سینه ماشین احساس نمی کنم فقط اینکه کلاجش نرمه که اونم اولین بار که سوار شدم بعد از اینکه ماشین قبلیم سمند بود و کلاجش سفت بود کلا روندنش برام خیلی دشوار بود اما الان عادت کردم و اصلا مشکلی نداره فقط این سری که رفتم حتما صفحه فرانسوی میندازم. خیلی ها میگن ماشین شانسیه از کارخونه که میزنه بیرون برای یکی خوبه برای یکی افتضاحه نمی دونم حالا چرا اینطوره. اما در کل ماشین هم مثل انسانه هرچی بهش برسی و باهاش رفتار کنی به همون اندازه برات خوب راه میره

    • در پاسخ به: علی

      سجاد | اسفند 28, 1395 | لینک نظر

      بيا با من عوضش كن اين سرطان من ٩٤

    • در پاسخ به: علی

      سجاد | اسفند 28, 1395 | لینک نظر

      چندتا مشكل از ٢٠٦ مدل ٩٤ بهت نشون بدم حال كني
      ماشين مدل بالا يعني اشغال

  12. رافال | شهریور 15, 1394 | لینک نظر

    اقا من به عنوان دارنده این ماشین ایرانیزه همچین مشکلاتی که اورده شده نداشتم با وجود کارکرد 15000
    تنها مشکل از بالا ول کردن کلاچ به خاطر سیم اتو ریگلاژ ساخت مشهد بود که کیفیت خوبی نداشت و نمایندگی برام عوض کرد
    و مشکل دیگه باتری کم کیفیت ماشین بود -شاید هم به خاطر استفاده ناصحیح و چک نکردن سطح آب و اسید سلول ها-که ظرف 8 ماخه تعویض شد! باقی موارد بخاطر احساس مرسوم “قدیمی همیشه بهتره” یک عده محافظه کاره به نظرم

    • در پاسخ به: رافال

      مهدی | فروردین 28, 1396 | لینک نظر

      با سلام. بنده هم با وجود کارکرد56 هزار تایی تیپ پنج مدل م4 مشکل خاصی باهاش نداشتم. هنوز حتی واسه بالانس هم نرفتم چون فرمان اصلا نمی زنه. البته معمولاارانندگی درست و اصولی دارم. حالا بعضی اوقات شیطنت. دیروز که خواستم دور بزنم ترمز دستی رو کهکمی کشیدم که راحتر بشه دور زدچراغ ای بی اس روشن شد و بهم فهموند که ایرانیم و ارومتر باهام رفتار کن. ولی به طورکلی راضیم ازش.تنها مشکلم اولیل کلاجش بودکه اونم با تعویض صفحه بهتر شدو الانم عادت کردم دیگه.
      فقط مساله ای که برام جالبه اینه که نسبت به 206 قبلیم اصلا تو پارک کردن با این راحت نیستم نمیدونم چرا حالا یا موقعیت صندلی این یکی مشکل داره یا آینه ها

  13. kamran.qamgosar | شهریور 14, 1394 | لینک نظر

    برام جالبه تو سال 2015 هستیم و بحث این و خودرو که تاریخ مصرفشون گذشته وقت مارو میگیره.از بس چیزهای بزرگ نخواستیم و کوچیک آرزو کردیم که نمیتونیم رشد کنیم و بزرگ فکر کنیم و بزرگ خلق کنیم.

  14. سلام دوستی نوشته بود که با این قیمت خودرو روز باید خرید آخه وقتی خودروی 20 سال پیش 36 میلیون خودرو سال اروپا چند می خواد وارد بشه ؟؟؟! چنین چیزی که عملا و در واقعیت امکان پذیر نیست(با توجه به شرایط اقتصادی ایران) کاری به کشورهای همسایه نداریم واقعیت چیه ما کجا زندگی می کنیم؟؟؟!!!به قول دوستی مگه میشه مگه داریم پیکانتو 30 تومنی (تو ایران دقت کنید در ایران نه دبی) یا سوزوکی سوئیفت یا فیات 500 بهتره به جای رویا پردازی واقع بین باشیم

    • در پاسخ به: 10 سال در بازار خودرو

      نادر | شهریور 14, 1394 | لینک نظر

      متاسفانه واقعیت یه چیزیه،اونی که ما میخایم یه دنیای دیگه!ماهم میخایم ماشین با کیفیت سوار بشیم اونم با قیمت معقول(متناسب با درآمد ایران و نه دبی و کشورای اطراف)ولی مشکلات کل صنایع این مملکت خودشو توی خودروسازی نشون میده!!وضعیت فولاد،منسوجات،لوازم خانگی و حتی نفت و گاز و پتروشیمی مون خیلی خوبه که انتظار داریم خودروی روز سوار بشیم؟!!!!واقعا گازوییل و بنزین اروپایی تولید میکنیم؟لوازم خانگی بروز با قیمت مناسب میتونیم تولید کنیم؟مشکل ریشه ایه و البته این نخریدن میتونه کمک کنه که مشکل بالاخره دیده بشه.ولی انتظار حل شدنش اونم یه شبه و به سرعت یکم بچه گانه بنظر میرسه.

  15. محمد رضا | شهریور 7, 1394 | لینک نظر

    درسال 89يك 207اتوماتيك از ايران خودرو تحويل گرفتم.حقيقتا” تا به امروز جز روغن وفيلتر كه به موقع عوض شده كارديگه نداشته وتا به امروزهرگز به تعميرگاه نرفتم .البته تا الان حدود35تاكاركرد داره.غرض سري اول اتومبيلهاي ايران خودرو هميشه جنساش اوريجيناله بعد كه ايرانيزه ميشه يهو فرو ميريزه.

  16. رامتین | شهریور 7, 1394 | لینک نظر

    در اینکه کیفیت 206 واقعا افت کرده باید تاسف خورد و در حال حاضر خرید هر نوع خودروی داخلی اشتباست. یکی از دوستانم با 40 تومن میخواد امسال خودرو بگیره و نظرش 315جدید است. پیشنهاد من رنو ساندرو است که از پاییز با قیمت حداکثر45 تومن عرضه میشه. بنظرتون کدوم ارجحیت داره، ضمن اینکه mvm قیمتش 40 است و اصولا در همین رنج 40 تومن بهترین گزینه چیست؟

  17. رضا7 | شهریور 7, 1394 | لینک نظر

    فقط میتونم بگم احسنت به مهندسین ایرانی!
    مهندس های طراح 206 فرانسوی شاید فکرشم نمیکردن این ماشین اینجوری کپی شه!!

    • در پاسخ به: رضا7

      سجاد | اسفند 28, 1395 | لینک نظر

      اين ماشين طراحيش ايراني بوده كه اين طرح رو ايران قبول نميكنه
      ولي فرانسه قبول ميكنه و ميسازه و به خودمون ميفروشه

  18. دانیال | شهریور 6, 1394 | لینک نظر

    همه خودرو صفر می خرن که تا چند سال بی درد سر براشون کار کنه(بخاطر همینم پول بیشتر میدن)
    حالا وقتی خودرو صفر از خودرو 3،4 سال پیشش پایین تره دیگه دادن چندین میلیون پول بیشتر برای خریدن خودرو صفر جز حماقت چه چیز دیگه ای هست؟
    اینکه مردم خودرو صفر نمی خرن(غیر دلایلی که کمپین نخریدن خودرو صفر داره)، اصن خرید خودرو صفر منطقی نیست(فقط ضرر محضه).

    • در پاسخ به: دانیال

      حسين | بهمن 24, 1395 | لینک نظر

      دوسته عزيز وقتي حرف ميزني حرف مستند بزن من اخر ٩٤ گرفتم ماشين رو خوب اب بندي كردم ٣٠/٠٠٠ تا راه رفته رانندگي تحت فشار تا الان عالي بوده هيچ مشكلي هم نداشته روغن هم atrod ريختم شمع خوب شتاب عالي شده ابشن هاشم اضافه شده فرانسوي هم داشتيم موتور زيمنس ولي اونم مشكلات خودشو داشت چند بار رادياتور و دسته راه نما عوض شد كيلومتر قطع و وصل ميشد استوپر موتور پمپ بنزين و خيلي چيزايه ديگه تو ١٠٠/٠٠٠ تا

    • در پاسخ به: دانیال

      سجاد | اسفند 28, 1395 | لینک نظر

      ايول منم موافقم خودرو صفر يعني ضرر

  19. saeed | شهریور 6, 1394 | لینک نظر

    206 های جدید یه مشت آشغال هستند که مارک پژو روش چسبوندن مخصوصاً تیپ 2
    ادم ماشین چینی بخره شرف داره به این لگن

  20. سروش | شهریور 6, 1394 | لینک نظر

    بررسی 206 اس دی V 8 رو اگه تونستین قرار بدید با تشکر

    • در پاسخ به: سروش

      رضا | شهریور 9, 1394 | لینک نظر

      آقا سروش اتفاقا بنده یه 206 SD V8 مدل 90 دارم و به قول دوستمون فرانسوی!!!میخوام از عیب های 206 های فرانسوی هم بگم تا فکر نکنید اونا آش دهن سوزی بودن.بنده سال 1390 یک دستگاه صفرشو به قیمت 17/300/000 اون موقع خریدم.اولین نکته منفی آن مصرف سوخت فوق العاده بالا بود و توی شهر تقریبا صدی 10 یا 11 مصرف میکرد.فیلتر و روغن هم عوض کردیم نتیجه نداد و هم چنان پر اشتها بود.بعد از دو سال و کارکرد حدود 25 هزار KM که برای 2 سال کارکرد بسیار کمی محصوب میشه صدای تقه ای از زیر ماشین ماشین به گوش میرسید که بعد از مراجعه به نمایندگی مشخص شد دسته موتور شل کرده.بعد از گذشت یک ماه دوباره همان صدا اومد و باز هم سفت کردن دسته موتور فقط یک ماه کارساز بود.مشکل دیگر 206 SD که این ربطی به ایرانی یا فرانسوی نداره طراحی عجیب و ناموزون قسمت عقب خودروست که حتی در پیچ های شهری با سرعت حدودا 85 KM هم انتهای خودرو تمایل به انحراف و به اصطلاح دریف کردن دارد که در نمونه هاچ بک دیده نمیشه.نکته دیگر باز نشدن در صندوق عقب با فشار بر روی قفل صندوق و نداشتن صندوق پران و تنها گزینه برای باز کردن صندوق استفاده از سوییچ است که این نکته واقعا آزار دهنده است.نکته بعدی ماکزیمم سرعت آن بود و برای تست آن از شیراز به سمت بوشهر حرکت کرده و در گرمای بالای 40 درجه بوشهر بیشتر از 150 کیلومتر راه نمیرفت.هرچی هم زورش میزدم بیشتر نمیرفت.من تو همین جاده با سمند EF7 پایه گازسوز با گاز 190 KM رفتم.دلیلش هم اینه که موتور 206 برای هوای خنک اروپا طراحی شده نه هوای گرم ایران.در کل 206 SD یه ماشین بیخودیه که اودن یه ماشین زیبای هاچبک رو به زور صندوقدار کردن.مصرف سوختش بالا و پارک آن در معابر شهری سخت تر از نمونه هاچبک.فضای صندوقش هم فرق زیادی با نمونه هاچبک نداره.در ضمن ECU خودروی بنده بوش ساخت مجارستان است و تا آنجایی که میدانم ECU فرانسوی 206 باید Valeo باشد همانند نمونه های دوگانه سوز و اتوماتیک.تنها نکته مثبت این ماشین این بود که به جز برای دسته موتور هیچ وقت به نمایندگی برای تعمیرات مراجعه نکردم.

      • در پاسخ به: رضا

        مجتبی | شهریور 10, 1394 | لینک نظر

        دوست عزیز بنده هم 206 اس دی v8 مدل 88 دارم ولی برخی از این اشکالاتی که گفتید نظیر باز نشدن قفل صندوق با فشار دکمه رو من ندارم. اگه ماشین قفل نباشه شما میتونید با فشار دادن محل سوییچ صندوق اونو راحت باز کنید!
        ولی در مورد مصرف بالا باهات موافقم ، که البته فکر میکنم ایراد از ماشین منه و بایستی ببرم تعمیرگاه یه دستی بهش بکشم. چون ماشین من همه جوره صدی ده میسوزونه. تو شهر ، جاده ، با کولر ، بی کولر و … !
        در مورد سرعت هم این لامصب رو هر چی بهش گاز بدی عین همون شتاب اولیه سرعت میگیره و صد و پنجاه رو راحت رد میکنه ، حتی تو گرمای تابستان. پرشیا سوسک میکنه در حد لالیگا ، آی حال میکنم باهاش!!!

        • در پاسخ به: مجتبی

          احمدرضا | شهریور 10, 1394 | لینک نظر

          من هم تا دو ماه پیش 206 اس دی مدل 89 داشتم و حدود 63 هزار کارکرد داشت. در مورد مصرف بالا من هم کم و بیش با این مساله مواجه بودم داخل شهر حدود 10 تا 12 مصرف داشت ولی خارج شهر مصرف خوبی داشت و مصرف در حدود 6.5 تا نهایت 7 بود. در مورد صندوق عقب در صورت باز بودن قفل ماشین با یک فشار باز میشد. بحث صدا از زیر ماشین بعضاً داشتم که یک بار ظاهراً مشکل از شل بودن دسته موتور بود ولی به هر حال یکی دو باری که نمایندگی بردم چیزی پیدا نکردند. در هر صورت بعضا این سر و صدا بود. غیر از این مساله مشکل خاصی در کل نداشت. روی ماشین قابلیت پیاده کردن آپشن با قیمت ارزان هم بود. با حدود یک میلیون هزینه من مواردی مثل کروز کنترل، لیمیتر، جی پی اس، سنسور پارک و دوربین عقب روی ماشین نصب کرده بودم. نسبت به دیگر محصولات ایران خودرو اتاق نسبتاً بهتری داشت و فقط مشکل تنگی نسبی فضای صندلی عقب داشت. در کل هم یک ماشین کم خرج بود و خیلی هزینه عجیب و غریبی نداشت.

        • در پاسخ به: مجتبی

          رضا | شهریور 11, 1394 | لینک نظر

          آقا مجتبی عزیز قفل صندوق که بهش اشاره کردم مربوط به SD های مدل 90 به بالاست که وقتی علت را از نمایندگی جویا شدم گفتند برای افزایش ایمنی و عدم سرقت اینکارو کردن.در مورد ماکزیمم سرعت هم همون طور که خودتون هم اشاره کردین شما هم نهایتا تونستین باهاش 150 کیلومتر برین در حالی که توی کاتالوگ زده 190 کیلومتر.در ضمن سوسک کردن پرشیای 8 سوپاپ یا حتی TU5 کار فوق العاده راحتی است ولی هیچ وقت با SD نمیتونین پارس موتور زانتیا و L90 و حتی EF7 رو سوسک کنین!!!

          • در پاسخ به: رضا

            مجتبی | شهریور 11, 1394 | لینک نظر

            نه رضا جان ، فکر کنم منظور منو متوجه نشدی!
            من گفتم که صد و پنجاه رو راحت رد میکنه ، یعنی بالاتر هم گاز بدی میره!
            پارس موتور زانتیا رو نمیدونم ولی بنده خودم یکسال ال نود داشتم ، با اینکه طرفدار دو آتیشه ال نود هستم بایستی بگم تو جاده ال نود رو هم میگیره. چون ال نود تو سرعت بالای صد و سی چهل تا خیلی ناپایدار میشه ، به علت ارتفاع زیادش و اگه یه کمی جاده پیچ داشته باشه باید سرعتو خیلی بیاری پایین. ولی sd چسبندگیش بهتره و مطمئن تر میشه پیچها رو رد کرد، اون بحث چرخیدن عقب ماشین رو هم من خیلی حس نکردم به نظرم مشکل خاصی تو این زمینه نداره.
            و هر چند به موضوع مربوط نمیشه ولی ال نود هم قابلیتهای خوب زیادی داره، مثل ترمزهاش که از sd خیلی بهتره. با اینکه عقبش کاسه ایه خیلی خوب ماشینو نگه میداره و کلا شرکت رنو در بحث ترمز حرفای زیادی برا گفتن داره.

      • در پاسخ به: رضا

        وحيد | آذر 23, 1396 | لینک نظر

        منم فرانسوي دارم اصلا از اين مشكلات نداره

  21. pedram | شهریور 6, 1394 | لینک نظر

    به کمپین تحریم خودرو بپیوندین
    تحریم ایران خودرو و سایپا و کرکان خودرو و …. سایر شرکت های به درد نخور ایران

  22. iq7 | شهریور 6, 1394 | لینک نظر

    من جفتشون رو داشتم 206 فرانسوی اصل که باید واقع بین باشیم کلا پژو ماشین ها بعد از 3 یا 4 سال استهلاک زیادی دارن و 206 ایرانی اصل 94 که یک ماه بیشتر نتونستم زیرپام نگهش دارم ولی بعد یه ماه فروختمش که امیدوارم صاحبش ببخشم چون همیشه نمایندگی هست مخصوصا برا دیسک و صفحه! به نظرم کلا باید این بحث 206 فرانسوی و ایرانی جمع بشه حتی اگر خود پژو دوباره خط تولید 206 رو راه انداخت ملت نباید بخرن اینا ماشین های الان نیست ما باید تو این قیمت پیکانتو ، ای 10 ، سلریو ، سویفت ، کوید و … بخریم نه اینکه تو فکر 206 فرانسوی باشیم

  23. مهدی | شهریور 6, 1394 | لینک نظر

    یه چند ماهی دندون به جگر بگذارید و ماشین نخرید تا همه چیز درست بشه .
    باور کنید خودمان سرنوشت خودمان را تعیین خواهیم کرد

  24. محمد66 | شهریور 6, 1394 | لینک نظر

    یه کشور توی همه ی صنایع هیچوقت نمیتونه موفق باشه
    چه ایران باشه ، چه آلمان و ژاپن با اون اُبهت!

    یه مقاله چند سال پیش خوندم که نوشته بود :
    آلمان 40 صنعت داره که توی اکثرش موفق هست… ایران 250 صنعت داره که توی اکثرش موفق نیست!!

    باید این رؤسای خودخواه قبول کنن که خط تولید خودرو خارجی بیارن و تا یه مدت مونتاژ خودروهای روز رو انجام بدن
    از قطعه سازان هم کمک بگیرن و قطعه با کیفیت تولید بشه..

  25. نیسان جوک | شهریور 6, 1394 | لینک نظر

    ارزش خرید ندارد

  26. احمد | شهریور 6, 1394 | لینک نظر

    ماشین ایرانی صفر نخرید جونتون را نجات بدید
    مدتی قبل راجع به ۲۰۶ام گفتم .مشکلات متعدد از جمله صفحه کلاچ داشت.اینبار گفتن کل گیربکس باید عوض بشه.کارکرد۳۰۰۰کیلومتر فقط
    دوبار تعویض صفحه کلاچ.تعویض دو دیسک عقب.تعویض منبع اگزوز.تعویض صندلی راننده.تعویض بوق