توتال برای احداث پمپ بنزین در ایران سرمایه گذاری می کند

دوشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۴

توتال برای احداث پمپ بنزین در ایران سرمایه گذاری می کند

یک مقام مسئول با اشاره به تمایل شرکت‌های نفتی جهان به‌منظور ساخت جایگاه سوخت در دوران پساتحریم، اعلام کرد: احتمال لغو تحریم‌ها و آزادسازی قیمت‌ها، انگیزه خارجی‌ها برای جایگاه‌سازی را افزایش داده است.

به نقل از دنیای اقتصاد – محمدرضا مظلومی در تشریح سیاست های جدید احداث جایگاه‌های جدید سوخت در ایران در دوران پساتحریم، گفت: در حال حاضر در تهران و برخی از کلانشهرهای کشور با کمبود پمپ بنزین روبرو هستیم و بعد از آزادسازی قیمت بنزین و کاهش استفاده از کارت سوخت شخصی خودروها، زمان سوخت گیری در برخی از جایگاه‌های کشور افزایش یافته است.

به گزارش مهر، مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تاکید بر اینکه در طول چند سال گذشته پائین بودن قیمت فرآورده‌های نفتی به ویژه بنزین در مقایسه با کشورهای منطقه و تحریم و محدودیت‌های بین‌المللی دو عامل کند شدن روند جایگاه سازی در کشور بوده است، تصریح کرد: با این وجود،  آزادسازی قیمت بنزین و احتمال لغو تحریم روند ساخت جایگاه‌های سوخت در کشور را تسهیل و تسریع می کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه اخیرا دستور العمل جدید احداث جایگاه سوخت در کشور ابلاغ شده است، اظهار داشت: براساس دستورالعمل جدید، ساخت جایگاه‌های جدید بنزین و گازوئیل در کشور باید به صورت انبوه و توسط شرکت های برند و معتبر انجام شود.

وی با اشاره به برنامه ویژه برند سازی در حوزه ساخت جایگاه و ارائه خدمات سوخت رسانی به مردم در استان‌های مختلف کشور، تاکید کرد: پیش بینی می‌شود با شکل گیری برندهای جدید و آغاز ساخت جایگاه‌های انبوه، مشکلات کمبود جایگاه سوخت در برخی از کلانشهرهای کشور به ویژه تهران برطرف شود.

مظلومی در پاسخ به پرسش مهر مبنی بر اظهار تمایل احتمالی شرکت های بزرگ بین المللی نفت جهان برای ساخت جایگاه سوخت در ایران در دوران پساتحریم، اظهارداشت: تاکنون شرکت توتال فرانسه به همراه شریک ایرانی خود به صورت غیر مستقیم مذاکراتی را به منظور ساخت جایگاه سوخت در کشور انجام داده است.

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران همچنین از اظهار تمایل چند شرکت بزرگ نفتی خارجی با استفاده از شرکای داخلی به منظور ساخت جایگاه سوخت در کشور خبر داد و افزود: با نزدیک شدن قیمت بنزین و گازوئیل به قیمت‌های جهانی، انگیزه شرکت‌های بزرگ بین‌المللی برای ساخت جایگاه سوخت در ایران افزایش می یابد.

این مقام مسئول در پایان با اعلام اینکه در حال حاضر محدودیتی برای ساخت جایگاه‌های انبوه و زنجیره ای توسط شرکت‌های بخش خصوصی و خارجی در کشور وجود ندارد، خاطرنشان کرد: سیاست کلان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی صرفا حاکمیتی و نظارتی بر نحوه ساخت جایگاه‌ها، عرضه و توزیع فرآورده‌های مختلف نفتی در کشور است.

 

چه برندهایی قرار است به ایران بیایند؟

یکی از برندهایی که برای حضور در ایران، ابراز تمایل کرد. شرکت رستوران‌های زنجیره‌ای مک‌دونالد بود.

تعدادی از شرکت های بزرگ خارجی برای حضور در ایران اعلام آمادگی کرده‌اند. آیا امکان حضور این کمپانی‌ها در ایران وجود دارد؟

به گزارش اقتصادنیوز، بعد از توافقات و ایجاد امید برای انجام تجارت و مبادلات بین‌المللی تعداد زیادی از برندهای مطرح دنیا که محصولاتشان در ایران مشتری داشته ولی به دلیل قرار گرفتن ایران در تحریم ها امکان فروش محصولات خود به ایرانیان را به صورت مستقیم نداشتند، برای انجام مبادلات تجاری با ایرانیان اعلام آمادگی کردند.

پای مک‌دونالد به ایران می‌رسد؟

یکی از برندهایی که برای حضور در ایران، ابراز تمایل کرد. شرکت رستوران‌های زنجیره‌ای مک‌دونالد بود.

گرچه هنوز واکنش مشخصی از سوی ایران به مک‌دونالد داده نشده ولی خبرها حاکی از آن است که افراد زیادی از ایران برای گرفتن نمایندگی مک‌دونالد در ایران اقدام کرده‌اند.

هواپیماهای دردسر ساز

در سال‌هایی که ایران در تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفته بود یکی از دردسرسازترین تحریم‌هایی که علیه ایران وضع شده بود، تحریم هواپیماهای ایران بود. عده‌ای بالا بودن آمار سوانح هوایی در ایران را به دلیل وضع همین تحریم‌ها می‌دانستند.

بعد از لغو تحریم‌ها یکی از برندهایی که برای ورود در ایران اقدام کرد. هواپیمای بوئینگ بود.

به این ترتیب که سخنگوی کمپانی هواپیماسازی بوئینگ به عنوان در بیانیه‌ای در وبسایت خود آورد: «ما برای ورود به بازار ایران آماده‌ایم ولی باید منتظر شویم تا تحریم‌های آمریکایی‌ها علیه ایران برداشته شود.»

آیا اپل هم در ایران نمایندگی واقعی خواهد داشت؟

اپل یکی از شرکت‌هایی است که در سال‌هایی که ایران تحریم بود، واحدهای صنفی اقدام به بازگشایی واحدهای صنفی با نام آن، شرکت می‌کردند.

این در حالی است که این کمپانی در ایران نمایندگی نداشت و حتی کاربران ایرانی که از محصولات این کمپانی استفاده می‌کردند، به دلیل قرار گرفتن ایران در لیست تحریم‌های این کمپانی، در دانلود نرم‌افزار و… دچار مشکل می‌شدند.

این شرکت نیز، بعد از توافقات وین، برای حضور در ایران اظهار تمایل کرده و گفته است: «با وجود اطلاعات و آمار به دست آمده، بازار فناوری ایران واقعا برای سرمایه گذاری جذاب است، اما با توجه به تحریم های موجود امکان همکاری نزدیک و گسترده حداقل تا برداشته شدن این تحریم ها نیست و باید منتظر باشیم.»

آغاز همکاری‌های مشترک ایران و کارخانه‌های خودرو سازی؟

در سال‌هایی که ایران در تحریم بود، شرکت‌های خودرو سازی دنیا یکی پس از دیگری از ارسال خودروهای خود به ایران دست کشیدند. این در حالی است که با لغو تحریم‌ها، توجه آنها بار دیگر به سرمایه‌گذاری در ایران جذب شده است.

به این ترتیب شرکـت خودروسازی رنوی فرانسه اقدام به انجام فعالیت‌های مشترک با شرکت‌های خودرو سازی ایران کرده است.

ناصرآقامحمدی، مدیرعامل شرکت پارس خودرو، درباره شرکت رنو اظهار کرده است: این شرکت فرانسوی «در حال مذاکره» برای خرید کمتر از نصف سهام این شرکت است. رنو همچنین در حال مذاکره برای خرید زیرساخت هایی نظیر واحدهای تولید خودروی متعلق به گروه پارس خودرو است.

راه باز ورود دارو به ایران

گرچه قاعدتا نباید دارو و غذا در تحریم قرار می‌گرفت ولی به زعم فعالان حوزه واردات دارو به ایران، به دلیل عدم پی‌گیری ایران، در تمام سال‌هایی که ایران در تحریم بود، ایران برای ورود غذا و دارو نیز با مشکل روبه‌رو شده بود.

علی موحد، رئیس کانون انجمن ‌های صنایع غذایی ایران، درباره تاثیر لغو تحریم‌ها بر صنایع غذایی ایران اظهار کرد: من بارها گفته‌ام که «غذا» و«دارو» هرگز مشمول تحریم نبوده و در تحریم‌هایی هم که علیه ایران شد چه قبل و چه بعد از مطرح شدن موضوع هسته‌ای غذا و دارو مشمول هیچ‌یک از پروتکل‌های تحریم نبوده است.

او همچنین گفت: در شرایطی که صندوق مبادلات بین‌المللی ایران را تحریم کرده بود، اگر پیگیری‌ای لازم از سوی ایرانیان انجام می‌شد، صندوق نمی‌توانست مبادلات غذا و دارو را انجام ندهد، چون به حکم منشور سازمان ملل متحد غذا و دارو مستثنی شده است.

به هر حال، وضعیت واردات دارو نیز پس از رفع تحریم‌ها، بهتر خواهد شد.

همچنان که کارخانه AG، از تولیدکنندگان دارو در آلمان است با اعلام آمادگی برای حضور در ایران در وب سایت خود نوشته است:«به دلیل جمعیت بالا و مستعد ایران فرصت‌های تجاری بسیار مناسبی در ایران وجود دارد.»

البته این شرکت در ادامه بیانیه خود نیز نوشته است: «البته امکان شکست در این بازار مناسب نیز وجود دارد، چون احتمال بازگشت تحریم ها در این کشور نیز هست.»

همچنین جنرال الکتریک نیز برای حضور در ایران اعلام آمادگی کرده و البته همکاری با ایران را منوط بر لغو کامل تحریم‌ها کرده است.

البته به طور کلی، اقدامات این شرکت‌ها در اغلب مواقع با واکنش مشخصی از سوی مسوولان ایرانی روبه‌رو نشده است. حتی در موردی مجتبی خسروتاج، معاون بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، در پاسخ به خبرنگار اقتصادنیوز، مبنی بر اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در برابر اقدامات شرکت‌های خارجی مانند مک‌دونالد که تمایل به حضور در ایران دارند، چه موضع‌گیری دارد، پاسخ داد: اکنون درد کشور ما چنین موضوعاتی نیست.

خسروتاج  همچنین در مصاحبه‌ دیگری به بیان شرایطی برای حضور برندهای خارجی در ایران پرداخته و گفته است: به موجب ماده چهار قانون حمایت از مصرف کننده صاحبان کالا سرمایه‌ای باید نمایندگی خودشان را در ایران به ثبت برسانند و در چهارچوب آن به ارائه خدمات پس از فروش بپردازند. در رابطه با برخی از کالاهای مصرفی مانند موبایل یا لوازم خانگی نیز شرایط به همین صورت است و باید نمایندگی رسمی جهت ارائه خدمات پس از فروش در کشور وجود داشته باشد.

البته در کنار واکنش سرد مسئولان ایرانی در پاسخ به تمایلات مطرح شده از سوی برندهای خارجی تعدادی از کارشناسان و فعالان اقتصادی هم تذکراتی را مطرح کردند مبنی بر اینکه نباید در شرایط جدید که دروازه‌های کشور به روی مبادلات بین‌المللی باز شده است بازار ایران توسط خارجی‌ها قبضه شود.

یحیی آل اسحاق، عضو اتاق بازرگانی ایران، در این زمینه، اظهار کرده است: نباید از ورود برندهایی خارجی به بازار ایران دچار خوشحالی و خوش‌بینی مفرط شویم و در واقع هدف اصلی ما باید این باشد که از توان این شرکت‌ها برای رونق و بهبود وضعیت اقتصادیمان استفاده کنیم و مراقب باشیم به بازار فروش کالا تبدیل نشویم. این نگرانی در سخنان اخیر مقامات مسوولی چون معاون اول رئیس جمهور هم وجود داشت و به همین دلیل به نظر می رسد مقامات دولتی هم در این مورد نگرانی هایی دارند.

 

 


بدون دیدگاه