این آپشن های بلااستفاده را نخرید

شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۴ | 2 نظر

این آپشن های بلااستفاده را نخرید

میلیاردها دلاری که در‌خودروها هدر می‌رود

دنیای اقتصاد: خودروسازان برای نصب تکنولوژی‌های بسیار پیشرفته در خودروها میلیاردها دلار هزینه می‌کنند، اما بررسی‌های جدید نشان داده است مصرف‌کنندگان از این تکنولوژی‌ها استفاده نمی‌کنند.

به گزارش واشنگتن پست، مرکز تحقیقاتی جی‌دی پاور آمریکا، گزارش جدیدی منتشر کرده است که نشان می‌دهد رانندگان از تکنولوژی‌های به کار رفته در خودروهای‌شان استفاده نمی‌کنند. نتایج این گزارش هشداری برای خودروسازان سراسر جهان به شمار می‌رود. حتی شرکت‌های اپل و گوگل هم از این مساله مستثنی نیستند.

مرکز تحقیقاتی جی‌دی پاور از 4200 آمریکایی‌ که 90 روز از خرید خودروی آنها گذشته، نظرسنجی کرده است. از این افراد درباره تکنولوژی‌های خودروی جدیدشان، اینکه کدام یک از آنها را دوست دارند، کدام را دوست ندارند و از کدام یک استفاده نمی‌کنند، پرسش به عمل آمده است. شاید این سوال به وجود بیاید که چرا کسانی که 90 روز از خرید خودروی‌شان گذشته مورد نظرسنجی قرار گرفته‌اند و چرا از کسانی که مدت بیشتری از خرید خودروی‌شان گذشته و زمان بیشتری را با خودرو‌ی‌شان گذرانده‌اند پرسش نشده است؟ کریستین کولوگ از مرکز جی‌دی پاور، می‌گوید: «30 روز اول بسیار حیاتی است. تجربه استفاده از تکنولوژی در این مدت موفقیت یا ناکامی این تجربه را مشخص می‌کند. اگر خودروسازان نتوانند در این 30 روز توجه مصرف‌کنندگان را به این تکنولوژی‌ها جلب کنند، آنها به جای استفاده از تکنولوژی‌های درون خودرو از گوشی‌های موبایل‌شان استفاده می‌کنند.» البته این مساله تعجب‌آور نیست. مردم زمان زیادی را با گوشی‌هایشان سپری می‌کنند و تقریبا همیشه گوشی‌هایشان کنار دست‌شان است. برخی افراد اگر گوشی‌شان کنارشان نباشد هراسان می‌شوند. تقریبا همه افراد می‌دانند که گوشی‌شان چطور کار می‌کند و زمانی که تنظیمات گوشی نیاز به اصلاحات دارد می‌توانند آن را تنظیم کنند. ممکن است این مساله مطرح شود که سیستم عامل گوشی‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که قابل‌فهم باشند، اما نکته مهم این است که مردم یادگرفته‌اند مانند آنها فکر کنند و زبان آنها را می‌فهمند. اما این مساله درمورد تکنولوژی درون خودروها صادق نیست. به‌ویژه زمانی که نمایندگی‌های فروش در مورد این تکنولوژی‌ها به مشتریان توضیح نمی‌دهند، ارتباط برقرار کردن با آنها بسیار دشوار می‌شود. مرکز تحقیقاتی جی‌دی پاور به این نتیجه رسیده است که اگر پس از خرید خودرو به مالکان درباره تکنولوژی‌های به کار رفته در خودرو توضیح داده نشود، به احتمال زیاد آنها از این تکنولوژی‌ها استفاده نخواهند کرد. براساس نظرسنجی جی‌دی پاور، در برخی موارد به‌ویژه زمانی که تکنولوژی باید توسط مصرف‌کننده فعال شود، بسیاری از مالکان حتی نمی‌دانستند که خودروی‌شان از این نوع تکنولوژی برخوردار است.

دو نکته مهم در گزارش جی‌دی پاور معرفی تکنولوژی‌هایی است که مالکان خودرو از آنها استفاده نمی‌کنند و تکنولوژی‌هایی که نمی‌خواهند در خودروی‌شان وجود داشته باشد. از 33 تکنولوژی‌ که جی‌دی پاور مورد پرسش قرار داده است، 16 مورد توسط دست‌کم 20 درصد از مالکان خودروها هرگز استفاده نشده‌اند. 43 درصد از مالکان خودروها اعلام کرده‌اند که از «خدمات سرایدار درون خودرو» هرگز استفاده نکرده‌اند. این تکنولوژی مانند یک وکیل مدافع برای مالکان است؛ یعنی به‌صورت یک مذاکره‌کننده و دستیار شخصی عمل می‌کند. 38 درصد از مالکان از فرستنده موبایل استفاده نکرده‌اند، 35 درصد از مالکان از سیستم پارک خودکار استفاده نکرده‌اند و 33 درصد از مالکان از سیستم‌هاد (نمایشگری که اطلاعات را جلوی دید راننده قرار می‌دهد، بدون اینکه راننده مجبور باشد به جاهای دیگر نگاه کند) استفاده نکرده‌اند. 32 درصد هم از اپلیکیشین‌های نصب شده در خودورهای‌شان استفاده نکرده‌اند. براساس اعلام مرکز تحقیقاتی جی‌دی پاور 14 نوع تکنولوژی وجود دارد که بیش از 20 درصد از مالکان خودروها تمایل ندارند در خودروی بعدی‌شان وجود داشته باشد. برخی از این تکنولوژی‌ها عبارتند از برنامه«کارپلی» اپل، برنامه «گوگل اندروید آتو»، «خدمات سرایدار درون خودرو» و برنامه «پیام صوتی داخل خودرو». نکته قابل‌توجه این بررسی این است که تعداد تکنولوژی‌هایی که جوانان خواستار آنها نیستند 23 مورد است و تکنولوژی‌هایی را شامل می‌شود که به سرگرمی و سیستم‌های اتصال اینترنتی مربوط می‌شوند؛ یعنی حتی جوانان هم طرفدار برنامه«کارپلی» اپل و برنامه«گوگل آتو» نیستند و این مساله نشانه خوبی برای این دو غول تکنولوژی نیست.

کریستین کولوگ، از مرکز جی‌دی‌ پاور، می‌گوید: «اکثر مالکان خودروها تکنولوژی‌هایی را ترجیح می‌دهند که ایمنی و تجربه رانندگی را بهبود می‌بخشند و به‌صورت ویژگی‌های جاسازی شده در خودرو هستند و نه ابزارهای خارجی». بنابراین مالکان خودروها ترجیح می‌دهند خودروهای‌شان دارای تکنولوژی تشخیص سلامت خودرو، سیستم هشدار و تشخیص نقاط کور و سیستم کروز کنترل قابل‌انعطاف باشد. سیستم کروز کنترل، سیستمی است که به‌صورت خودکار سرعت خودرو را تنظیم می‌کند.

در واقع در حال حاضر مصرف‌کنندگان مبلغ بالایی را برای تکنولوژی‌هایی می‌پردازند که تقریبا هیچ استفاده‌ای از آنها نمی‌کنند. از سوی دیگر این تکنولوژی‌ها هزینه‌های بیمه خودرو را هم افزایش می‌دهند. شرکت‌های بیمه به دلایل ایمنی و مالی تکنولوژی‌های به کار رفته در خودروها را بررسی می‌کنند. این شرکت‌ها نگران هستند که این تکنولوژی‌های پیچیده ممکن است تمرکز راننده را برهم بزنند و موجب وقوع تصادف شوند. چیپ لیکی،کارشناس بیمه در مرکز تحقیقاتی جی‌دی پاور، در این باره می‌گوید: «گرچه برخی از تکنولوژی‌ها مانند «سیستم هشدار دهنده انحراف از خط» خودروها را ایمن‌تر می‌کنند، اما صنعت بیمه نگران خطر حواس‌پرتی رانندگان به‌دلیل استفاده از برخی دیگر از این تکنولوژی‌ها است. علاوه براین هزینه تعویض و تعمیر این تکنولوژی‌ها بسیار بالاست. درشرایطی که تعمیر خراش سپر خودرو چند صد دلار بیشتر هزینه ندارد، اما در صورت آسیب دیدن دوربین سیستم پارک خودکار یا دیگر سنسورهای خودرو هزینه تعمیرات سر به فلک خواهد کشید.»


2 دیدگاه

  1. abas | شهریور 14, 1394 | لینک نظر

    ما هم اگر راهنمایی رانندگی به زور پلاک نکردن خودروها بعد از 3 سال تمدید ضرب الاجل کارخانه ها رو مجبور به نصب ترمز ای بی اس و ایربگ راننده نمیکرد ازشو ن استفاده نمیکردیم.

  2. آرش | شهریور 14, 1394 | لینک نظر

    خدا رو شکر ما از این گرفتاریها نداریم چون هنوز شیشه بالابر برقی، گرمکن شیشه عقب و اسپیکر رو به عنوان آپشن به خورد ملت میدن