کیفیت خودروهای ایرانی؛ یک سوم میانگین جهانی

چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ | 6 نظر

کیفیت خودروهای ایرانی؛ یک سوم میانگین جهانی

براساس نتایج شاخص ارزیابی کیفی IQS، کیفیت خودروهای تولیدی در سطح جهان به‌طور میانگین سه برابر کیفیت خودروهای تولیدی از سوی خودروسازان داخلی است. شاخصINITIAL QUALITY STUDY به بررسی تعداد عیوب (از نظر فنی، ایمنی یا طراحی) مشاهده شده در هر خودرو از دید مشتریان در بازه زمانی سه ماهه ابتدایی استفاده از خودرو، می‌پردازد.

به نقل از ایسنا – در خودروهای تولیدی از سوی خودروسازان جهانی میزان شاخصIQS، کمتر از 5/ 1 (نقص یا ایراد) است به این معنی که در سه ماه ابتدایی استفاده از یک دستگاه خودروی تولیدی از سوی خودروسازان جهانی، کمتر از 5/ 1 نقص یا ایراد یا ایمنی در خودرو مشاهده می‌شود با این حال این میزان در خودروهای تولیدی در خودروسازان داخلی به‌طور میانگین 6/ 4 نقص فنی یا ایمنی است، به این معنی که در سه ماهه ابتدایی استفاده از یک دستگاه خودروی داخلی، به‌طور میانگین 6/ 4 نقص فنی، ایمنی یا طراحی در آن وجود دارد.

کیفیت سه برابری خودروهای تولیدی در خودروسازان جهانی نسبت به خودروهای داخلی در حالی است که پیش از این وزیر صنعت، معدن و تجارت از کیفیت پایین خودروهای داخلی انتقاد کرده بود. محمدرضا نعمت‌زاده در این زمینه اظهار کرده بود: «چرا خودروهای تولیدی در کشور باید قبل از 10 هزار کیلومتر پیمایش، به تعمیرگاه‌ها مراجعه کنند؟» براساس نتایج ارزیابی شاخص‌کیفی IQS در صنعت خودروی ایران که از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران صورت گرفته، میانگین تعداد عیوب خودروهای داخلی در سه ماه ابتدایی استفاده، 6/ 4 عیب بوده است.

این میزان در خودروهای با سطح قیمتی کمتر از 25 میلیون تومان معادل 09/ 5 ایراد (نقص‌خودرو از نظر فنی، ایمنی یا طراحی)، در خودروهای با سطح قیمتی 25 تا 50 میلیون تومان معادل 51/ 4 ایراد، در خودروهای با سطح قیمتی 75 تا 100 میلیون تومان معادل 7/ 2 ایراد، در خودروهای با سطح قیمتی 100 تا 125 میلیون تومان معادل 39/ 1 ایراد و در خودروهای با سطح قیمتی بیش از 125 میلیون تومان معادل 27/ 1 ایراد در سه ماه ابتدایی استفاده از خودرو بوده است.


6 دیدگاه

  1. کارونی | شهریور 30, 1394 | لینک نظر

    عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص کاهش قیمت پراید به 15 میلیون تومان گفت : پراید 15 میلیون تومان ارزش ندارد بلکه قیمت واقعی آن 9 میلیون تومان است.

    سعید زمانیان در گفت وگو با میزان، با تأکید بر کاهش قیمت خودروهای بی‌کیفیت و گران، اظهار کرد: به عنوان مثال خودرویی مانند پراید از لحاظ بدنه، امنیت جانی و قطعات یدکی که دارد بسیار جای سؤال دارد. این نماینده مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: خودروسازان داخلی باید کیفیت خودروی خود را افزایش و از سوی دیگر قیمت آن را کاهش دهند. وی با اشاره به امنیت بسیار پایین خودرویی مانند پراید، اضافه کرد: باتوجه به امنیت بسیار پایین خودرویی مانند پراید، تردد آن باید در بین شهرها ممنوع شود،‌ چنین خودرویی برای داخل شهر مناسب است. زمانیان دهکردی گفت: در حال حاضر مشکل مردم و ما کاهش قیمت خودرو نیست بلکه افزایش کیفیت مهم‌تر از آن است، مردم دارند به خودرویی پول می‌دهند که نه کیفیت دارد و نه قیمت. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متأسفانه امروزه مردم خودروی صفر از کارخانه تحویل می‌گیرند و سریعاً باید قطعات آن را به دلیل خرابی تعویض کنند.

    وی با تأکید بر اینکه در سیستم خودروسازی کشور باید تغییر و تحولات اساسی صورت گیرد، گفت: یک زمانی تقاضا زیاد بود و مردم مجبور به خرید خودرو بودند اما اکنون مردم مجبور نیستند به خودرویی پول بدهند که نه کیفیت دارد نه قیمت.

  2. علی جگوار | شهریور 25, 1394 | لینک نظر

    یک دهم هم نیست!

  3. پرهام | شهریور 25, 1394 | لینک نظر

    دقیقا به نظر من هم از یک سوم پایینتره .

  4. مجتبی | شهریور 25, 1394 | لینک نظر

    باور بفرمایید کیفیت خودروهای داخلی از یک سوم جهانی هم پایین تره!!

  5. alireza-r | شهریور 25, 1394 | لینک نظر

    فقط خودروهای بالای صد میلیون هستند که کیفیتشون مثل میانگین جهانیه. یعنی خودروهایی که عملا از دسترس 90 درصد جامعه خارج هستن.

    • در پاسخ به: alireza-r

      ُSepehr | شهریور 25, 1394 | لینک نظر

      متاسفانه اون رده هم عموما با مشکل ضعف خدمات پس از فروش،کمبود نمایندگی و عدم سازگاری با بنزین ایران مواجه هستند