شرایط بازار خودرو در آستانه محرم

پنجشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۴ | 12 نظر

شرایط بازار خودرو در آستانه محرم

 رکود همچنان در حال خودنمایی در بازار خودرو کشور است و اگرچه قیمت‌ها روندی نزولی طی دو سه ماه گذشته داشته و عرضه‌کنندگان خودرو، شرایط و روش‌های فروش جدیدی را در نظر گرفته اند، اما بازار همچنان روزهای سردی را می‌گذراند.

به نقل از دنیای اقتصاد – آن طور که نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت می‌گویند، به دلایلی از جمله کمبود نقدینگی و قیمت‌های بالا و البته انتظار مشتریان برای کاهش قیمت و همچنین ورود خودروهای ارزان و با کیفیت خارجی به کشور، تقاضا برای خرید خودرو بسیار پایین است و رکود حرف و اول و آخر را می‌زند.

به گفته آنها، فرا رسیدن ماه محرم نیز بر رکود فعلی بازار خواهد افزود، چه آنکه در این ماه و البته ماه صفر، خیلی‌ها اقدام به خرید خودرو نمی کنند ، بنابراین، رکود بیش از پیش دامان بازار خودرو کشور را خواهد گرفت. نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، اما در اظهارات خود به طرح‌های اقساطی خودروسازان اشاره کرده و می‌گویند که این طرح‌ها می‌تواند اندکی شرایط بازار را بهتر کند. به گفته آنها، رکود بازار سبب شده خودروسازان رسما وارد فروش‌های اقساطی شده و برای محصولات خود حتی وام‌های دو ساله بدون بهره در نظر بگیرند.

این اقدام خودروسازان در شرایطی است که بازار خودرو کشور ماه‌ها است در رکود فرو رفته و طی سه ماه گذشته، شدت این رکود بیش از پیش نیز شده است. بسیاری از مشتریان ایرانی، از سطح کیفی و قیمت و همچنین خدمات پس از فروش خودروهای تولید داخل ناراضی اند و در این مورد حتی کمپینی نیز در راستای تحریم خرید خودرو راه افتاده که کارشناسان این موضوع را نیز جزو دلایل البته جزئی رکود فعلی بازار می‌دانند.

این در شرایطی است که بیشتر کارشناسان، همچنان از قدرت خرید پایین مشتریان و قیمت بالای خودروها به‌عنوان دلایل اصلی راکد شدن خرید و فروش خودرو یاد کرده و معتقدند اگر دولت و خودروسازان بتوانند این دو مانع را تا حد امکان برطرف کنند، امکان تحریک بازار وجود دارد.

البته رکودی که در بازار خودرو سایه انداخته، فقط مختص این بازار نبوده و در کل اقتصاد کشور قابل مشاهده است، چه آنکه دیگر بازارهای داخلی نیز با کاهش شدید تقاضا روبه‌رو شده‌اند. اتفاقا از همین رو است که دولت تصمیم گرفته تا با ارائه بسته ای سیاستی، عملیات خروج بازارها از رکود را استارت بزند و در این میان ظاهرا «خودرو» جزو اولویت‌ها قرار دارد. به اعتقاد کارشناسان، دولت اگر بتواند به واسطه افزایش وام و تسهیلات و همچنین احیای لیزینگ‌ها، از مشتریان حمایت کند، بازار خودرو تا حدی تحریک خواهد شد و این موضوع می‌تواند تضمینی باشد برای رشد دوباره تولید خودروسازان. طبق آخرین آمار اعلامی، تیراژ خودروهای داخلی به شدت افت کرده و از روزی پنج هزار دستگاه طی دو ماه ابتدایی امسال، به کمتر از نصف کاهش یافته است.

این افت تولید، بیش از هر موضوع دیگری به کاهش تقاضا در بازار خودرو مربوط می‌شود، بالا نگه داشتن تیراژ در شرایط فعلی رکود، تنها به پر شدن پارکینگ‌ها و انبارهای خودروسازان خواهد انجامید. خودروسازان نیز که به خوبی متوجه شرایط رکود شده‌اند، تولید را پایین آورده‌اند تا محصولات شان بیش از این روی دست نماند.

در این شرایط باید منتظر ماند و دید بسته سیاستی دولت چه اثری روی بازار خودرو کشور خواهد گذاشت و آیا مشتریان برای خرید خودرو انگیزه و توان مالی لازم را پیدا خواهند کرد یا اینکه رکود به میهمانی اش در این بازار ادامه خواهد داد.

افت‌و‌خیز قیمت‌ها

به بازار برویم و ببینیم قیمت خودروهای داخلی طی هفته جاری چه افت‌و‌خیزی را تجربه کرده است.

به روایت نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 36 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از افزایش قیمت 300 هزار تومانی خودرو موردنظر حکایت می‌کند. با این حال، پژو 206 صندوقدار در مدل V8 ثبات قیمت داشته و هم‌اکنون 36 میلیون و 900 هزار تومان قیمت دارد.

اما از بازار پژو 405 در مدل SLX نیز خبر می‌رسد که این محصول با توجه به افزایش قیمت 700 هزار تومانی اش، در حال حاضر 29 میلیون و 200 هزار تومان به فروش می‌رسد. پژو پارس نیز که ظاهرا با کمبود مدل پلاک شده در بازار مواجه است، حدود 600 هزار تومان طی هفته جاری گران شده و در حال حاضر 35 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رود.

قیمت انواع خودروهای داخلی در بازار و کارخانه به شرح جدول زیر است:

خودرو

قیمت بازار

قیمت کارخانه

سمند SE

27 میلیون و 200 هزار تومان

27 میلیون و 438 هزار تومان

سمند LX

29 میلیون و 200 هزار تومان

29 میلیون و 843 هزار تومان

سمند سورن ELX سال

35 میلیون و 800 هزار تومان

36 میلیون و 744 هزار تومان

پژو GLX 405

27 میلیون و 700 هزار تومان

28 میلیون و 880 هزار تومان

پژو پارس سال

34 میلیون تومان

35 میلیون و 327 هزار تومان

پژو پارس ELX

37 میلیون و 800 هزار تومان

38 میلیون و 937 هزار تومان

پژو 206 تیپ 2

31 میلیون و 600 هزار تومان

32 میلیون و 516 هزار تومان

رانا LX

31 میلیون و 500 هزار تومان

33 میلیون و 232 هزار تومان

رنو تندر E2 دوایربگ

36 میلیون و 900 هزار تومان

37 میلیون و 290 هزار تومان

سوزوکی ویتارا دنده ای کلاس 8

124 میلیون تومان

130 میلیون تومان

سایپا SE 111

19 میلیون و 800 هزار تومان

20 میلیون و 350 هزار تومان

سایپا EX 151

16 میلیون و 600 هزار تومان

17 میلیون و 420 هزار تومان

تیبا EX یورو 4

24 میلیون و 500 هزار تومان

24 میلیون و 610 هزار تومان

تیبا 2 هاچ بک EX

26 میلیون و 800 هزار تومان

28 میلیون تومان

وانت زامیاد 24

26 میلیون و 900 هزار تومان

29 میلیون و 220 هزار تومان

لیفان X50 دنده ای

50 میلیون تومان

47 میلیون و 900 هزار تومان

جک J5

47 میلیون تومان

49 میلیون و 200 هزار تومان

مزدا 3 تیپ3 صندوقدار

104 میلیون تومان

MVM 530

36 میلیون و 600 هزار تومان

44 میلیون و 510 هزار تومان

 

همچنین آن طور که از بازار رانا خبر می‌رسد، این خودرو همچنان 32 میلیون تومان به فروش می‌رود. از سوی دیگر اما دنا نیز که دیگر خبری از اختلاف فاحش میان قیمت کارخانه و بازار آن نیست، هم‌اکنون 42 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

در بین دیگر خودروهای داخلی اما تیبا بدون تغییر قیمتی خاص، هم‌اکنون 23 میلیون و 900 هزار تومان خرید و فروش می‌شود و همچنین برای خرید مدل 131 پراید نیز باید 19 میلیون و 900 هزار تومان هزینه کرد. به گفته فعالان بازار، این هفته پراید مدل 111 نیز با قیمتی معادل 20 میلیون و 200 هزار تومان خرید و فروش شد.

اما فعالان بازار در مورد تندر-90 نیز می‌گویند که یکی از مدل‌های این خودرو طی هفته جاری، با کاهش قیمت مواجه شده‌ است. به گفته آنها، پارس‌تندر با توجه به کاهش قیمت 300 هزار تومانی اش، در حال حاضر 38 میلیون و 900 هزار تومان قیمت دارد.

این در شرایطی است که تندر-90 در مدل‌های اتومات و E2 تغییر قیمت خاصی را طی هفته جاری تجربه نکرده‌ است. بر این اساس، تندر اتومات که در ایران خودرو تولید می‌شود، قیمتی برابر با 46 میلیون و 700 هزار تومان دارد و تندر مدل E2 نیز 38 میلیون و 800 هزار تومان به فروش می‌رود.


12 دیدگاه

  1. هادى | مهر 24, 1394 | لینک نظر

    آقا سپهر لطفا اجازه ندهيد تو اين سايت تبليغات فروش چينى ها را بكنند ومردم را از كمپين دلسرد كنند.ما تا برقرارى شرايط كامل به نفع مصرف كننده و رسيدن به استاندارد جهانى صفر نمى خريم .

  2. هادى | مهر 24, 1394 | لینک نظر

    دوستان به نداى عقل و دل خودتان گوش كنيد و بغض خودتان را فرو بريد و فقط خودروى صفر نخريد تا شرايط هرچه زودتر به نفع اكثريت مصرف كننده تغيير كند به ما علنا در رسانه ملى توهين مى كنند كه فرهنگ رانندگى نداريم آخه چه ربطي داره چرا ايز به گربه گم مى كنيد يا تبليغ كيفيت فلان خودروى چينى مى كنند بحث روى كيفيت تنها نيست بحث اصلى روى قيمت و خدمات پس از فروش و البته شامل كيفيت هم مى شود هر كس مردم را با حذف هريك از مؤلفه هاى فوق تشويق به خريد كند منفعت طلب است و از مردم نيست به هوش باشيد صبر كنيد موفقيت نزديك است.

  3. اث میلان | مهر 24, 1394 | لینک نظر

    سلام هم وطن،حدود 2 ماه قبل بود به همگی گفتم بگذارید محرم بیادببینید قیمت ها بازهم بیشتر میشکنه، ببینید که بازهم با شانتاژ خبری نتونستن مانع بشن،بازهم قیمت ها داره میشکنه، روزی میاد که قیمت گذاری از دست حرومزاده هایی مثل ایرتویا و آسان خودرو و اطلس موتور و رامک خودرو و،،،در میاد شک نکنید، قیمت گذاری بیشتر به نفع مشتری خواهد بود و منطقی تر میشه،چینی ها و،،،،دارن ارزانترین ها را وارد میکنن،ولی خبر ندارن ملت تصمیمی به خرید ندارند،کمپین داره با صلابت به راه خودش ادامه میده،امیدوارم اثر اصلی این کمپین کاهش مرگ و میر جاده ای باشه حتی به شکل غیر مستقیم، و در درجه بعد کاهش قیمت بخاطر تمام ملت استوار و محکم ایران زمین،یا حق خاک پای همه هستم

  4. امیر | مهر 24, 1394 | لینک نظر

    تمام مردم باید هوشیار باشین. اینا میخوان باورود ماشینای چینی ارزان وقالب کردنش باقیمت زیاد به مردم اونم اقساطی بدون بهره مردمو گول بزنن.ولی باید مواظب باشین وکمپین.خرید خودرو صفرممنوع رو حمایت کنین تا این دوشرکت اشغالسازی ورشکست بشن.اساس،صنعت خودروسازی مشکل داره واونم بخاطر اینکه دولتی هستن.باید خصوصی سازی بشه اونوقت میبینین که همین دوشرکت از بهترین مهندسان برای طراحی خودرو ومشاوره گرفتن از بهترین خودروسازان جهان چه جوری با هم رقابت میکنن.

  5. محمد | مهر 23, 1394 | لینک نظر

    تا رسیدن قیمتها به قیمت جهانی و خدمات پس از فروش در حد جهانی و نابودی مافیای هزار فامیل خودرو کمپین نخریدن خودروی صفر ادامه خواهد داشت. اینها 37 سال است که با حقه بازی و بهانه حمایت از صنعت و اشتغال و انحصاری کردن واردات لگن های بی کیفیت و بدون ایمنی و پرمصرف و عقبمانده خود را با کمترین خدمات پس از فروش به قیمت های نجومی به مردم ایران قالب کرده اند و مردم هم به اجبار خریده اند حال نوبتی هم باشد نوبت ما مردم است که از حق قانونی خود استفاده کنیم و با تحریم و نخریدن نفرت خود را از این مافیای بی در پیکر خودرو اعلام کنیم و آرزوی نابودی و نیستی این صنعت مافیایی را داشته باشیم.
    نه چینی نه ایرانی نه کره ای نه ……..
    نمیخریم تا این مافیای وارد کننده هم همراه با لگن ساز داخلی نابود شود.

  6. محمد رضا | مهر 23, 1394 | لینک نظر

    این جور که زمزه اش میاد رئیس شورای رقابت گفته احتمال خروج شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو وجود دارد!!!حالا دیگه نمیدونم میخوان تو شورا بشینن فوتبال ببینن یا قلیون بشکن.یعنی میخوان تنها حامی مردم رو حذف کنن و قیمت خودرو رو به قول خودشون آزاد کنن و اختیار رو بزارن به عهده خود خودروسازها.یه روز پراید 20 میلیونی هم خاطره میشه با این وضع بی سر و سامون مملکت ما.افسوس میخورم عده ای جاه طلب برای سرنوشت ما و مملکتمون دارن تصمیم گیری میکنن

    • در پاسخ به: محمد رضا

      علیرضا | مهر 23, 1394 | لینک نظر

      ببخشیدا ولی شورای رقابت غلط کرده که حامی مردمه هر وقت هم شورای رقابت وارد کار شده جز افزایش قیمت هیچ حاصلی واسه مردم نداشته اینا همش جنگ زرگری وایه فریب دادن مردمه ما نیاز به شورای رقابت و هیچ ارگان و سازمانی نداریم ما خودمون با تحریم خودروی صفر تکلیفمون رو روشن می کنیم
      کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من

  7. علی جگوار | مهر 23, 1394 | لینک نظر

    کیفیت اصلاح بشه قیمت پیشکش .

  8. حسين | مهر 23, 1394 | لینک نظر

    جدیدا:
    آنکس که بداند و بداند که بداند باید برود غاز به کنجی بچراند

    آنکس که بداند و نداند که بداند بهتر برود خویش به گوری بتپاند

    آنکس که نداند و بداند که نداند با پارتی و پول خر خویش براند

    آنکس که نداند و نداند که نداند بر پست ریاست ابدالدهر بماند

    قدیما:(ابن یمین)

    آن کس که بداند و بداند که بداند اسب شرف از گنبد گردون بجهاند

    آن کس که بداند و نداند که بداند بیدار کنیدش که بسی خفته نماند

    آن کس که نداند و بداند که نداند لنگان خرک خویش به منزل برساند

    آن کس که نداند و نداند که نداند در جهل مرکب ابدالدهر بماند

  9. حسين | مهر 23, 1394 | لینک نظر

    جالبه كه، كيفيت بسيار پايين، عقب موندگي تكنولوژيك، ضعف طراحي، قيمت بسيار بالا و در نهايت ضعف شديد مديريت به عنوان فاكتور هاي اساسي ركود، حتي در حد يك گزينه هم در نظر گرفته نمي شه. ديگه قضيه فراتر از به خواب رفتن يا به خواب زدگي آقايان هست. مشكل “آنكس كه نداند و نداند كه نداند” است كه خب نتيجه اش جز تباهي زندگي ٧٠ ميليون ايراني چيزي نيست و متاسفانه وصف حداقل ٦٠ ميليون ايراني هم در همون مصرع آخر خلاصه ميشه!

  10. مسعود | مهر 23, 1394 | لینک نظر

    سلام به همه دوستهای گلم
    شواهد نشان می ده اقای روحانی با دفاعی که از صنعت خودرو (ایران خودرو) در مصاحبه تلوزیونیشون کردن عملا مدیران این شرکت رو گستاخ تر کردن و قیمتها به جای انکه کاهش یابد ( در این شرایط خفقان خرید و فروش ) افزایش پیدا کرده .

    گویا مدیران محترم صنعت خودرو ایران دست از سیاست کثیف ایجاد میل و کشش در بازار با استفاده از طرفند افزایش قیمت ( تجربه علاوه بر خودرو در حوزه ارز و طلا هم ثابت کرده ایرانی جماعت همیشه حول گرون شدن داره ) بر نمی دارن .

    به نظر بنده مادامی که شرکتهای خودروسازی کشور عزیزمان به صورت دولتی ( الان خصوصیاش هم از روش دولتی استفاده می کنند و همون جوری مشتری رو احترام می کنند ) اداره شوند و مدیران ان رو دولت انتخاب کنند وضع خودرو سازی ایران بهتر که نمی شه …. شاهد گفته های بنده هم طرخ مرسدس بنز برای سرمایه گذاری در ایران است ( ایران خودرو رو مجبور به باز خرید مدیران خود کرده ) تا کمی از سیاهی سیستم مدیریتی خودرو در ایران کم بشه .

    دوستان من بیگانه پرست نیستم ولی باید بگم زنده باد مرسدس بنز و مدیران لایق ( که البته الان نسلشون منقرض شده ! )

    با تشکر