سایه رکود همچنان بر پیکره بازار خودرو + آخرین قیمت ها

پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۴ | 23 نظر

سایه رکود همچنان بر پیکره بازار خودرو + آخرین قیمت ها

پاییز در حالی از فردا وارد دومین ماه خود خواهد شد که بازار خودرو همچنان در رکودی سنگین به سر می‌برد و خرید و فروش رونقی را به خود نمی‌بیند.

دنیای اقتصاد – آن طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند، هرچند رکود بازار به همان دلایل معروف (کمبود نقدینگی مشتریان، قیمت‌های بالا و انتظار برای ارزانی خودروها و همچنین ورود محصولات جدید خارجی به کشور) مربوط می‌شود، اما فرا رسیدن ایام محرم نیز به نوبه خود بر کاهش هرچه بیشتر خرید و فروش تاثیر داشته است، البته اثری ناچیز. در این شرایط اما دولت از بسته سیاستی خود برای خروج از رکود رونمایی کرده و این در حالی است که طبق آن، تسهیلاتی 25 میلیون تومانی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. اگرچه بسیاری از کارشناسان معتقدند تسهیلات موردنظر می‌تواند تا حدی به بازار خودرو رونق ببخشد، اما به گفته فعالان بازار، این تصمیم دولت در حال حاضر اثری منفی یا نهایتا خنثی در خرید و فروش خودرو داشته است. به گفته آنها، با اعلام خبر تسهیلات 25 میلیون تومانی، خیلی‌ها صبر می‌کنند تا این تسهیلات عملی شود و آن زمان اقدام به خرید خودرو خواهند کرد. به عبارت بهتر، مشتریانی که کمبود نقدینگی اجازه خرید خودرو صفر را به آنها نمی‌داد، حالا با توجه به تسهیلات 25 میلیون تومانی، به خرید خودرو امیدوار شده و از همین رو تا زمان عملی شدن تسهیلات مذکور، صبر خواهند کرد. فعالان بازار تاکید می‌کنند که تسهیلات جدید سبب می‌شود برخی مشتریان به فکر خرید خودروهای با کیفیت‌تر افتاده و اگر تا پیش از این قصد خرید داشته‌اند، تا زمان پرداخت تسهیلات دست نگه خواهند داشت.

 بازار خودرو-1

با توجه به این گفته فعالان بازار خودرو، احتمالا تا سه، چهار هفته دیگر که قرار است پرداخت تسهیلات 25 میلیون تومانی آغاز شود، بازار بیش از پیش در رکود فرو خواهد رفت و این خبر خوبی برای خودروسازان نیست. با این حال اما اگر پیش‌بینی‌ها مبنی بر تحریک بازار خودرو به‌واسطه تسهیلات 25 میلیونی، تحقق پیدا کند، غول‌های جاده مخصوص می‌توانند حداقل به خالی شدن پارکینگ‌هایشان (البته به‌صورت موقت) امیدوار باشند. به گفته فعالان بازار، اهمیت تسهیلات جدید خودرو از آن جهت است که خیلی‌ها به‌دلیل کمبود نقدینگی و کاهش شدید قدرت خرید، توان قدم گذاشتن به بازار را ندارند و از همین رو وقتی امکان دریافت 25 میلیون تومان فراهم بیاید، این موضوع آنها را به خرید خودرو ترغیب خواهد کرد. با توجه به گفته کارشناسان و فعالان بازار، باید حداقل تا سه چهار هفته دیگر (که احتمالا پرداخت تسهیلات 25 میلیون تومانی به جریان خواهد افتاد) صبر کرد و دید بازار تا چه حد تکان می‌خورد و آیا خرید و فروش خودرو، رونقی قابل‌توجه را تجربه خواهد کرد.

افت و خیز محدود قیمت‌ها در بازار

به بازار خودرو برویم و ببینیم حال و هوای این روزهایش به خصوص پس از اعلام خبر تسهیلات 25 میلیون تومانی خرید خودرو،به چه شکل است. به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 36 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از تثبیت قیمت خودروی موردنظر در هفته‌جاری حکایت می‌کند. همچنین پژو 206 صندوقدار در مدل V8 هم‌اکنون 36 میلیون و 900 هزار تومان قیمت دارد. با این حال اما از بازار پژو 405 در مدل SLX خبر می‌رسد که این محصول با توجه به افت قیمت 100 هزار تومانی اش، در حال حاضر 28 میلیون و 800 هزار تومان به فروش می‌رسد.

به گفته فعالان بازار، پژوپارس نیز که هفته گذشته با افزایش قیمت مواجه شده بود، در حال حاضر با همان قیمت 35 میلیون و 500 هزار تومان معامله می‌شود. دیگر محصول ایران خودرو به نام سمند EF7 نیز طی هفته جاری تغییر قیمتی خاصی را به خود ندیده و در حال حاضر 30 میلیون و 100 هزار تومان قیمت دارد. سمند معمولا نوسان قیمت کمی را در مقایسه با سایر خودروهای داخلی تجربه می‌کند. اما آن طور که از بازار رانا خبر می‌رسد، این خودرو کماکان 32 میلیون تومان به فروش می‌رود و از سوی دیگر دنا نیز 42 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. دنا تا همین چند ماه پیش قیمتی نزدیک به 50 میلیون تومان در بازار داشت. فعالان بازار اما در مورد تیبا نیز می‌گویند که این خودرو قیمت 24 میلیون تومانی خود را حفظ کرده و طی هفته جاری نه ارزان شده و نه گران. همچنین برای خرید مدل 132 پراید هم در حال حاضر باید 20 میلیون و 500 هزار تومان هزینه کرد که این موضوع از ثبات قیمت خودروی موردنظر حکایت می‌کند. قیمت پراید مدل 131 نیز 19 میلیون و 900 هزار تومان است و مدل 111 هم 20 میلیون و 200 هزار تومان به فروش می‌رود.

اما فعالان بازار از کاهش قیمت تندر-90 در مدل‌های پارس‌تندر و E2 طی هفته جاری صحبت به میان می‌آورند. بر این اساس، پارس‌تندر قیمتی برابر با 38 میلیون و 800 هزار تومان دارد که این موضوع از کاهش قیمت 100 هزار تومانی آن طی هفته جاری حکایت می‌کند. این خودرو زمانی بالای 44 میلیون تومان به فروش می‌رسید، اما طی دو سه ماه گذشته با در پیش گرفتن روندی نزولی، قیمت آن به زیر 39 میلیون تومان افت کرده است. همچنین تندر مدل E2 نیز که طی هفته جاری 200 هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده، در حال حاضر 38 میلیون و 600 هزار تومان به فروش می‌رود. این خودرو نیز قبلا بالای 40 میلیون تومان قیمت داشت. از دیگر تندر تولیدی کشور یعنی مدل اتومات نیز خبر می‌رسد که این محصول خلاف هم خانواده‌هایش حرکت کرده و 100 هزار تومان به قیمت آن طی هفته جاری اضافه شده است. با این حساب، تندر اتومات که در ایران خودرو به تولید می‌رسد، در حال حاضر 46 میلیون و 800 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.


23 دیدگاه

  1. علیرضا | آبان 3, 1394 | لینک نظر

    میدونی اسلام گفته ساده زیست باشی یعنی چی یعنی اینکه مثه این بچه پولدارا عینک آفتابیت 1 میلیون ساعت مچیت 10 میلیون توالت خونت 30 متر نباشه یه عده شبا تو خیابون بخوابن منظورش از رفاه اینه شما که جوون 19 ساله ای بتونی بری سر کار یه در آمد داشته باشی دوسه سال دیگه یه ماشین خوب بخری بعدشم آرزوی خونه نداشته باشی داداش متاسفانه یه عده با استفاده از اسم اسلام سوء استفاده کردنو منو شما رو از اسلام زده کردن دقیقا مثه معاویه که دم از اسلام میزد ولی اسلام علی کجا اسلام اون کجا شما خودت منطقی فکر کن ببین کدوم حرف درسته و منفعت عمومی توشه اونو عمل کن کاری هم نداشته باش اسلام گفته یا زرتشت مسیحیت

  2. هادى | آبان 2, 1394 | لینک نظر

    هيچ عقلى بهتر از عقل جمعى نيست.

  3. هادى | آبان 2, 1394 | لینک نظر

    يعنى الآن به گفته كاربرwvw ما ايرانيا با يك سرى اشتباهات كه داريم شان نداريم پس دوستان خودشون تأييد ميكنن كه شانشان پايين است خوب پس تو اين حركت كمپين هم وارد نشن لطفا چون شانشان پايين است. اما واقعيت اين است كه كمپين حركتى اصولى و مثبت است و در اينجا مردم خودشان پايش مى كنن و آن ا تعالى مى بخشن چون دائماً در حال هم افزايى و گفتگو هستن اين كه حرفى زده شود و أصرار كنيم كه درست است در حالى كه محتواى توهين آميز دارد روش اينگيليساس . هيچ انسانى برى از خطا نيست ولى توهين كسى را از خطا باز نمى دارد هيچ عقلى هم بهتر از عقل جوعى نيست كسانى كه قصد هدايت افكار عمومى را دارن بايد سليم النفس باشند و خير خواه اكثريت نه خير يك جماعت فرصت طلب . اين وام در شرايط تورم زير١٥درصد ظلم به اكثريت است كه به ظلم قبلى كه توليد آشغال بود اضافه شده و متاسفانه قشر پايين دست را نشانه گرفته است.امروز حتى توليد كنندگان و برخى از كسبه از سرمايه خود مى خورند و ضرر مى دهند چى مى شود اگر خودرو سازان هم ضرر كنند؟ خواهى نشوى رسوا همرنگ جماعت شو!!

  4. علیرضا | آبان 1, 1394 | لینک نظر

    دوستان حالا دیدید ما از چه فقر فرهنگی رنج میبریم نگاه نمیکنیم حرف درست چیه نگاه میکنیم کی بهمون گفته که البته اونایی که این حرفو زدن بهترین آدمان وروشنفکر ترینشون برای مثال حضرت علی میگه علم بیاموزید حتی اگر از کافر باشد یا میگه هرکس کلمه ای به من بیاموزد مرا بنده خویش کرده( اهمیت علم آموزی از دیدگاه امامان) حالا به گفته دوستمون اینها یه مشت خرافاته و ما برای ساختن جامعه متمدن نیازی به علم آموزی نداریم!!!!

  5. خودرو صفر نمیخریم وام نزول هم نمیخواهیم ما مسلمانیم

  6. لعنت به کارخانه های لگن سازی داخلی به خصوص سایپا> با هزار قرض و وام یه پراید صفر خریدم دیشب نیم ساعت زیر باران پارک کردم برگشتم دیدم کف ماشین عین استخر پر آب شده اقای رییس سایپا دلخوش به ریاستت نباش چون در حقیقت مسوول یه کار گاه لگن سازی هستی

  7. david | مهر 30, 1394 | لینک نظر

    قیمت ها بالاست.این همه رکود رکود رکود اینه؟!؟رکود رو باید زمانی بکار برد که پراید بشه 7 تومن.ملت نخرید نخر نخر.

  8. سعید | مهر 30, 1394 | لینک نظر

    این وام به درد دسته ای از مردم میخوره که جان خود و خانواده هاشون اهمیت نداره و حاضرن حتی یه پراید بگیرن که تو فامیل بگن فلانی اول جوونی ماشین گرفته یا مثلا چند ساله هم خونه خرید هم ماشینو…شاید بعضی ها هم با این وام بگن ای بابا مرگ هر جا باشی میاد سراغت یا بگن اگه درست رانندگی کنیم هیچ اتفاقی نمی افته …
    درد مردم ما با اون دسته از مردم با فرهنگی درمان میشه که شان ایرانی رو با این مسائل احمقانه زیر سوال نمیبرن
    اگه احترام و ارزش بخوایم خودمون باید فراهمش کنیم ، با رفتار اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و …دیگه وقتشه یه ضره هم به فکر مردم باشن.

    • در پاسخ به: سعید

      WVW | مهر 30, 1394 | لینک نظر

      خواستی “شان” ایرانی ها رو ببینی یه باز یکی از این فیلم ها اعدام ها مثلا اشرار رو نیگاه کن عزیز دل تا خوب شان ایرانی دست بیاد.
      کافی نبود فیلم سوختن تاکسی و مسافراش و عکس العمل ملت قهرمان ایران در فیلم برداری از صحنه و کمک نکردن رو نگاه کن.
      کفایت نکرد صف نانوایی رو نگاه کن .
      هنوز کافی نبود رانندگی شون رو نگاه کن.
      کم بود برات ادبیات و ادب و فرهنگشون رو نگاه کن.
      کفایت نداشت سرانه مطالعه اشون رو ببین سرانه تولید ناخالص ملیشون رو ببین.
      رشوه بگیری و رشوه بدیهشون رو ببین. تخریب محیط زیستشون رو ببین امار مصرف مواد مخدرشون رو ببین
      بسه یا بازم بگم؟ خیلی توهم داریم ما.
      شان این ملت بازم میگم “گالش” و دمپایی و کف پاشون هم نیست چه برسه به خودرو.

      • در پاسخ به: WVW

        کاوه | مهر 30, 1394 | لینک نظر

        در تایید سخنان شما
        بعضی هام فقط بلدن دعا کنند

      • در پاسخ به: WVW

        david | مهر 30, 1394 | لینک نظر

        با شما موافقم.ملت ما بهر حال خواسته که اینطوری باشه و با دستان خودش همه چیز ها رو رقم زده,خود کرده را تدبیر نیست.

  9. سعید | مهر 30, 1394 | لینک نظر

    یعنی ما مردم منتظریم که 25 میلیون وام بگیریم تا آشغالهای ایران خودرو و سایپا و لگنهای چینی بخریم و دو سال سوار بشیم و هشت سال قسط بدیم؟ اگر قرار باشه قسط بدم حداقل یک برند بادوام و کم مصرف و ایمن مثل اوپل یا فولکس واگن یا تویوتا و نیسان و مزدا رو انتخاب میکنم که از سواریش لذت ببرم و ارزش نزول 17 میلیونی وام رو داشته باشه نه اینکه بیام آشغال چینی و ایرانی بخرم و هر روز آواره نمایندگی ها باشم .

    • در پاسخ به: سعید

      غمگسار | آبان 1, 1394 | لینک نظر

      من نطرم اینه که حداقل کسایی که ماشین دارن و تعدادشون کم هم نیست یکی دو سال دندون رو جیگر بزارن بلکه تغییری مثبت و اساسی صورت بگیره.سفارشم به دوستانی که هنوز ماشین نخریدن و این وام وسوسه انگیزه براشون،نگران نباشید با نخریدن این آشغالهای چینی چیزی رو از دست نمیدید که هیچ در وقت و مال و جان خودتون هم رحم فرمودید.ما که سال 87 خریدیم مثل سگ پشیمونیم دیگه الان با این کیفیت افتضاح که جای خود دارد.کمک کنیم دست در دست هم نخریم تا به نتیجه ای که مطلوب همه باشه برسیم فرقی نداره کی.ممنونم.

  10. علیرضا | مهر 30, 1394 | لینک نظر

    من نمیدونم این کجای قانون اسلامه مگه ایجا جمهوری اسلامی نیست چرا کسی با اینا که دارن برای فروش و کلاهبرداریشون نه تنها نزول میخورن بلکه مردم رو هم به گناه میندازن مجبور به نزول میکنن آخه کی باید به فریاد ما برسه مردم اگه از آتش جهنم میترسید نخرید

    • در پاسخ به: علیرضا

      سعید | مهر 30, 1394 | لینک نظر

      من نمیدونم چرا امثال شماها داخل یک صندوقچه پر از خرافات دارید دنبال زندگی مدرن و مرفه و حقیقت میگردید در صورتی که حقیقت و رفاه و آسایش از نتایج عقلانیت و مدرنیسمه نه چسبیدن به طرز فکر آدمهای که قرن ها پیش می زیسته اند.

      • در پاسخ به: سعید

        اسلام عزیز مخالف رفاه و زندگی خوب نیست لطفا به دور از تعصب صحبت کنید

        • در پاسخ به: ایرانی مسلمان

          بهمن | آبان 1, 1394 | لینک نظر

          به نظر بنده هم ساختن جامعه ای متمدن و مرفه در قرن 21 با طرز فکر عهد دقیانوس مثل سفر به ماه با قاطر غیر ممکن است.

          • در پاسخ به: بهمن

            علیرضا | آبان 1, 1394 | لینک نظر

            دوست عزیز شما نیوتون رو میشناسی نیوتون مال چند سال پیشه ؟!! ولی جالبه بدونی تقریبا تمام وسایل و تکنولوژی های محرک امروز بدلیل قانونیه که نیوتون کشف کرده آیا شما مایکل فاراده رو میشناسی حتی ادیسون هم در اختراعاتش از قوانینی که او برای الکتریسیته بنا نهاد استفاده کرده اگه قرار باشه ما هر بار از اول شروع کنیم به کشف و علم تازه میرسیم به اون چیزایی که سالها کشف شده ما باید با استفاده از نتایج گذشتگان باعث پیشرفت بشیم مطم

          • در پاسخ به: بهمن

            علیرضا | آبان 1, 1394 | لینک نظر

            آقا سپهر اگه میشه امکان ویرایش نظراتمون رو هم قرار بده بعضی جاها ممکنه ایراد تایپی داشته باشیم یا بخوایم چیزی کم و زیاد کنیم یه فرصت 30 ثانیه ای برای امکان ویرایش بده ممنون

      • در پاسخ به: سعید

        علیرضا | آبان 1, 1394 | لینک نظر

        آقا سعید اگه همینایی که قرن ها پیش میگفتن نزول بده واسه همین بلاییه که امروز سر من و تو اومده ببین اونا چقدر جلوتر فکر میکردن که این روزو برای من و تو پیش بینی میکردن ولی همین اروپا دارن از روش اونا تو اقتصادشون استفاده میکننو الان مردمشون تو رفاهن نه عده خاصی ( نزول خورا تو مملکت ما )

    • در پاسخ به: علیرضا

      علیرضا عزیز برادرم در هیچ کجای زندگی ما ایرانیها اثری از اسلام عزیز نیست . وای به روزی که در نفخ سور بدمند…..

    • در پاسخ به: علیرضا

      جوابت تو کامنت خودت نهفتست عزیزه دل انگیز علیرضا

  11. Zonda R | مهر 30, 1394 | لینک نظر

    ببینید ارزون ترین ماشین پرایده که حدود 20 تومن قیمت داره
    خب 120000 هزار خودرو تو کف کارخونه هاست
    2400000000000=20000000×120000
    حدودا 2/5 میلیارد دلار میشه
    خب سود پول ماهانه ی و خواب این پول چقدر ضرر میده
    حالا میخوان 3 میلیارد دلار وام بدن وامی که از منو شما با انواع و اقسام روشها مالیات دادیم که چی؟
    اصلا این دفعه مردم خریدند انبارا خالی شد بعدش چی میشه؟