تاخیر در پرداخت حقوق برخی کارمندان سایپا

جمعه ۱۵ آبان ۱۳۹۴ | 56 نظر

تاخیر در پرداخت حقوق برخی کارمندان سایپا

بحران خودرو در کشور به مرور عمیق تر شده و تلاش های خودروسازان و دولت در راستای بهبود بازار این صنعت در کشور چندان تا کنون نتیجه بخش نبوده است. وام ۲۵ میلیون تومانی خودرو در کنار برخی مکانیزم های دیگر برای تسهیل خرید خودرو، گویی آخرین تیر در ترکش دولت و خودروسازان برای رهایی از این رکود عمیق و دامنه دار است؛ اقداماتی که البته به خوبی می توان جریانات پشت پرده و میزان کارآمدی آن را بررسی کرد.

به گزارش تابناک، به تازگی اخباری جالب از وضعیت شرکت های خودروسازی در کشور منتشر شده است. بعد از افشاگری های خواسته و ناخواسته متولیان و مسئولان دولتی پیرامون وضعیت اسفناک خودروسازان در کشور و انبارهای پر خودروسازان ـ که البته از سوی مدیران خودرویی و برخی مسئولان در دولت تکذیب هم شده است ـ اکنون نوبت برخی مستندات پنهان و آشکار دیگر از وضعیت رکود عمیق خودروسازان در کشور رسیده است.

اولین خبری که به ویژه در روزهای اخیر مورد توجه قرار گرفته، موضوع پرداخت حقوق کارگران یک شرکت خودروسازی با تاخیر ۱۰ روزه است. یکی از خبرگزاری ها اخیرا در گزارشی اعلام کرده که مدیر عامل شرکت خودروسازی سایپا بعد از ده روز از زمان پرداخت حقوق کارگران این شرکت، طی نامه ای خواستار رسیدگی به این موضوع شده است.

 

بر اساس این گزارش در نامه‌ای که از سوی جمالی، مدیرعامل سایپا به شجاعی معاون مالی و اقتصادی این شرکت نوشته شده، از وی خواسته شده تا نسبت به پرداخت حقوق کارگران در روز جاری یعنی ۱۰ آبان ماه اقدام کند. همچنین اشاره شده که علاوه بر حقوق کارگران، حقوق بخش اداری سایپا نیز هنوز پرداخت نشده است. تأخیر در پرداخت حقوق کارکنان سایپا در حالی اتفاق افتاده که پرداخت آکورد (بهره‌وری) کارکنان نیز با کاهش همراه بوده است. سایپا علاوه بر مشکل پرداخت حقوق کارکنان خود با بدهی معوقه به قطعه سازان نیز روبه روست.

البته این برای اولین بار نیست که یک چنین گزارش هایی در مورد شرایط مالی شرکت های خودروساز در پی حاکم شدن رکود بر بازار آنها منتشر می شود. چندی پیش نیز گزارش هایی در مورد تعطیلی برخی از خطوط تولید خودرو در شرکت ایران خودرو و همچنین اقدام خودروسازان برای تعدیل نیرو در این شرکت ها منتشر شده بود.

بدون هیچ شک و شبهه ای می توان به خوبی دریافت، هم اکنون وضعیت خودروسازان در کشور اصلا مساعد نیست و رکود بازار خودرو تأثیرات عمیق خود را بر درآمدهای این شرکت ها گذاشته است. این مستندات همگی حاکی از همین امر است.

 

نامه یک ماه گذشته وزرا به روحانی صراحتا بیان کرده بود که در حال حاضر ۱۰۰ هزار خودرو فروش نرفته در انبار خودروسازان وجود دارد؛ موضوعی که واکنش های زیادی از سوی خودروسازان و برخی مسئولان دولتی در پی داشت؛ اما این عدد و رقم واجد برخی از واقعیت ها نیز هست؛ واقعیت هایی که مستندات متعدد بیانگر آنهاست.

تلاش های دولت برای نجات خودروسازان از وضعیت رکود وخیم از همان زمان شدت گرفت، به گونه ای که بسته جدید اقتصادی دولت بخش اعظمی از توجهات خود را معطوف به این صنعت و وضعیت فعلی آن کرده است.

وام ۲۵ میلیون تومانی برای خرید خودرو، ترفند جالبی از سوی خودروسازان و دولت برای دور زدن رکود و تشویق مشتریان برای خرید خودرو بوده است؛ وامی که اکنون جزئیات آن بیشتر باز شده است. این وام در اقساط حدود ۵۰۰ هزار تومانی ماهیانه با نرخ سود ۱۶ درصد پرداخت می شود که نهایتا معادل ۱۷ میلیون تومان بهره در پایان دوره به آن تعلق می گیرد.

این وام نه برای تسهیل خرید خودرو برای مشتریان، بلکه راهی برای فروش خودروهای فروش نرفته خودروسازان از یک سو و منبع درآمدی عالی برای دولت و بانک هاست.

خوب که نگاه کنیم به یاد می آوریم که چند ماه قبل موضوع پرداخت ۲ هزار میلیارد تومان کمک مالی به خودروسازان از سوی دولت مطرح شد. این موضوع انتقادات و واکنش های فراوانی را در سطح رسانه ها و افکار عمومی در پی داشت و حجم انتقادات به قدری بالا بود که دولت و خودروسازان مجبور به مسکوت گذاشتن آن شدند.

اما این طرح هیچ گاه متوقف نشد. بنا بر اخبار منتشره، مجموع تسهیلات اعتباری در نظر گرفته شده در این بخش (وام ۲۵ میلیونی خودرو) برابر با ۲ هزار میلیارد تومان است. این موضوع خود سؤالی در ذهن برمی انگیزد که آیا این ۲ هزار میلیارد تومان همان تسهیلاتی نیست که پیش از این قرار بوده، به شکل منابع مالی در اختیار خودروسازان قرار بگیرد؟

همان گونه که گفته شد، وضعیت خودروسازان وخیم است. وخیم تر از آنچه اکنون در ظاهر امر مشخص است. البته این وضعیت وخیم جای خوشحالی ندارد؛ اما خودروسازان بی هیچ شکی، تاوان سهل انگاری، سوء مدیریت، اجحاف در حق مشتریان و زد و بند های چندین ساله خود برای سود بیشتر در این صنعت را پس می دهند.

منبع : تابناک،خراسان نیوز و الف

 

 

کانال خبری دنده 6 بر روی تلگرام

  کانال خبری ، صرفاً بر روی نسخه بروز شده تلگرام کار می کند،می توانید با استفاده از لینک های زیر تلگرام خود را آپدیت کنید.

 لینک آپدیت تلگرام برای اندروید:

‏«Telegram» را در بازار:
http://cafebazaar.ir/app/?id=org.telegram.messenger

برای آی‌او‌اس (آیفون و آیپد):
https://itunes.apple.com/en/app/telegram-messenger/id686449807?mt=8

تلگرام نسخه دسکتاپ (ویندوز):
https://tdesktop.com/win

محتوای مجله دنده 6 با مطالب درج شده در وب سایت متفاوت بوده و برخی اخبار کوتاه و جالب از چهار گوشه صنعت خودروسازی را شامل می شود.

از این که با شما هستیم، خوشحالیم.

 

 

 


56 دیدگاه

  1. محمد | آبان 18, 1394 | لینک نظر

    سلام
    دنیا دار مکافاته
    همینا بودن خون ملتو تو شیشه کردن
    پراید 5 تومنی رو 22 تومن به ملت میدن
    به خدا روزی میرسه همینا به گدایی میافتن و اون روز داره فرا میرسه
    قصاص برا اون دنیا نمیمونه همینجا همه تصفیه میشه

  2. سعید ق | آبان 17, 1394 | لینک نظر

    آقای WWW
    حرف مفت تو این مملکت کم زده نمیشه
    تو دیگه ادامه نده
    فیلسوف میدونی خودت رو برو تو دانشگاه درس فرهنگ و منطق بده
    50سال صبر کردیم پدر بزرگ من پیکان سوار بود من هم پیکان وانت سوار میشم بدبختی از این بالا تر هم نداریم تازه جالب اینجاست کیفیتش هم 10 برابر کمتره

  3. حمیدرضا | آبان 17, 1394 | لینک نظر

    آقای شهاب من هم مثل شما آرزو میکنم هرکز دوران سیاه احمدی نژاد تکرار نشه ، و فکر میکنم این هم زمانی محقق میشه که مردم ما به اون رشد و درک رسیده باشند که دیگه گول شعارهای عوامانه و پوپولیستی رو نخورن…

    • در پاسخ به: حمیدرضا

      شهاب | آبان 17, 1394 | لینک نظر

      دوست عزیز وعده پول تو همه دنیا آدما رو فریب میده و کم نبودن آدمایی که تو مملکت ما هم فریب خوردن.ولی خودت و خودم میدونیم که این همه ماجرا نبود!!!!

  4. شهاب | آبان 17, 1394 | لینک نظر

    نظرات دوستان بسیار عالی وادبیات تنظز گاهی همراه با خشونت بود.ولی بیشتر از اینکه خبر جالب باشه کامنتها بسیار عالی بودن و من به داشتن هموطنایی چون شما به خودم میبالم.همیشه به اطرافیانم میگم با اینکه مردم از طبقات مختلف اجتماعی هستن و گاهی ما بعضی از اونها رو به اشتباه حقیر میشماریم ولی در زمانهای خاص انتخابهای اکثریت ما مشابه بوده چه بی سواد چه علامه دهر…اون دوستی که جامعه رو حقیر فرض میکنه نمیدونم چطور نگران آینده فرزندان این
    دون صفتهاست!!!!اما من هم با همه شما در زمینه کیفیت کالا و خودرو وخیلی چیزای دیگه موافقم.چیزی که یه کم باعث میشه دلم بسوزه اینه که 3 سال قبل همه خودروهای تاریخ گذشته تولید میشد و همه برای خریدنش سرو دست میشکوندن.یادمه پارس 34تومنی 44تومن معامله میشد.تندر 45 تومن وووو.مملکت در تحریم و سرمایه به سمت بازار خودرو و مسکن کشیده شده بود و بازار سیاه و دلالی حسابی رونق داشت.دولت قبلی هم که چیزی نگم راجبش بهتره.ولی 2سال قبل دولتی اومد که هدفش خارج کردن این بازارها از حالت سرمایه ای به مصرفی بود و اولین هدف افزایش تولید بود تا مصرف کننده واقعی بتونه بطور مستقیم خودرو رو تهیه کنه و نتیجش این شد که قیمت خودرو از قیمت کارخانه پایین تر بیاد.البته این دولت در زمینه های دیگه هم موفق بود که اوجش در مذاکرات هسته ای بود.اهداف دیگه ای هم عنوان شده که احتمالا با وجود دست تنها بودن در شرایط فعلی محقق شدن سخته که امیدوارم بشه.حالا بر میگردیم به شرایط عدم خرید خودرو که عللش بغیر از کمپین میتونه کاهش قدرت خرید،انتظار به شرایط پسا تحریم،خروج دلالی و بازار سیاه از بازار خودرو و دیگر دلایل باشه.اما یک نکته منو آزار میده آدمای نالایقی که خودشون مسبب این شرایطن امروز دولت روحانی رو عامل بد بختی و ای فلاکت میدونن!!!!گاهی احساس میکنم این کمپین (که خودم طرفدارشم و نوعی اعتراض مدنی از جامعه متمدن نسبت به شرایط نامطلوب میدونم)داره آب به آسیاب همون عده اقلیت و رانت خوار جامعه میریزه که دولت فعلی رو تحت فشار قرار بده.چه بسا که همین دولت برای آینده خودرو در پسا تحریم و افزایش کیفیت و حتی خصوصی سازی این صنعت برنامه هایی داشته باشه که ماهارو راضی تر کنه.امیدوارم این کمپین موجب قهر ما از شرایط فعلی نشه که یک بار سال 84 امسال من این اشتباهو کردن و نتیجش 8سال گرفتاری عقب موندگی بود…

  5. امين | آبان 16, 1394 | لینک نظر

    آلمان اگر مثلا كالايي داخلي رو حمايت ميكنه و مياد برند ساخت خودش رو ميزنه ، در مملكتش بازه و تمام ماركهاي كشورهاي ديگه هم ميان همه چيده ميشن كنار هم بدون ايجاد محدوديت مشتري از بينشون انتخاب ميكنه. باشه دولت هم بياد براي بار هزارم ايران خودرو و سايپا رو حمايت كنه و كمكشون كنه ولي اگر جرات داره در مملكتو باز كنه تمام خودروهاي خارجي بدون محدوديت بيان وارد ايران بشند در اينصورت ما هم حمايت ميكنيم. آخه اينطوري كه هم بيت المال رو بدي به اينا و هم مردم رو بگذاري تو منگنه كه حتما همينا رو بخريد و بعدش تهديد كني كه اينا كه نميخرن ضد انقلاب هستند كه ديگه ….. فكر كنم تو قرون وسطا هم با مردم اينگونه رفتار نشده.

  6. امين | آبان 16, 1394 | لینک نظر

    مشكل اينجاست كه ما به هيچ وجه به مديران بخش دولتيمون اعتماد نداريم كه بخوايم حمايتشون كنيم. وقتي تو همين ٣-٤ ماه تمام مديران دولتي و حتي شخص جناب وزير صنعت به جاي همدردي با مردم ميان مردم رو تحقير ميكنند!!! انتظار داريد ما بگيم اين مديران دولتي مردمي هستند. مطمئنا اون مصاحبه ها مردم رو مي انگيزه كه تيشه به ريششون بزنند. يعني واقعا كسي انتظار داره كه الان مردم بيان از صنعت خودرو حمايت كنند!؟ به نظر من اگر ما همين الان دست به دست هم نديم و اين صنعت مذبوح و خيانتكار و ربا خوار و حروم كننده بيت المال رو هر چه زودتر معدوم نكنيم، همون خيانتي رو به بچه هامون كرديم كه پدرانمون به ما كردند؟ مگه آيه نازل شده كه ايران حتما ماشين بسازه!؟!؟ مگه سوييس ماشين ميسازه؟ مگه دانمارك و كانادا ماشين ميسازند؟! مگه انگلستان خودروسازي رو نگذاشت كنار؟ مگه هلند و اتريش كه بعد از آلمان و فرانسه سومين و چهارمين اقتصاد اروپاي غربي هستند، خودروساز هستند؟چرا ما فكر ميكنيم همه چيز رو بايد خودمون بسازيم؟ آلمان ميوه رو از ايتاليا و اسپانيا ميخره، پيچ و ميخ رو از چين ميخره. شير و پنير رو از هلند ميخره. عطر و لوازم آرايشي رو از فرانسه، فولاد رو از سوئد و فرانسه، شكلات رو از سوييس و بلژيك، شراب رو از ايتاليا و اسپانيا و فرانسه، تمام فست فودش رو مك دونالد و برگر كينگ و كي اف سي و پيتزا هات كه همه آمريكايي هستند ميدن. نوشابه رو فقط از پپسي و كوكا ميخره و…… و البته در اين بين اگر يه شركت آلماني بخواد يكي از اين محصولات رو بزنه مياد حمايت ميكنه براي يه دوره ٥ ساله. اگر نشد ديگه ول ميكنه. به اين نتيجه ميرسند كه آقا ما نوشابه رو از آمريكا ميخريم و خودم و نميزنيم…. ولي ايرانيها الان ٥٠ ساله كه پول بيزبون رو دارند ميريزند تو حلقوم اين دو تا شركت و تا به حال هم جز ضرر هم وطنهامون هيچ چيزي عايدمون نشده. ديگه دوره نطقهاي پا منبري گذشته عزيزان. ايشالا همين اينترنت خيلي مسايل رو تو جوامع بسته جهان سومي درست خواهد كرد من مطمئنم…

  7. مجتبی | آبان 16, 1394 | لینک نظر

    دوست عزیز WVW ، همونطور که خودتون قبلا هم گفتید ، یک بازنشسته هستید و به قول خودتون آردتونو بیختید و الکتونو آویختید. به نظر بنده همین که یاد گرفتید بیاید تو اینترنت و اینطور با آب و تاب و اینقدر مصرانه جواب سایر کاربرا رو میدی و به خیال خودت سعی در هدایت این جوانان خام و بی تجربه داری ، خودش خیلیهههههههههه !!
    البته همینطوری که این شور و هیجان و عطش اصلاح صنعت کشور اقتضای سن جوانان است ، ثبات ، مدارا و اجتناب از اصلاحات و تغییرات هم اقتضای سن شماست. معمولاً انسان وقتی پا به سن میزاره بسیار محافظه کار و راکد میشه. (این نوع نظرات رو بارها در همسنان شما دیدم)
    فقط توصیه اکید به شما دارم که کمی از هیجان بپرهیزید، که برای شما تو این سن واقعاً سمه!

    • در پاسخ به: مجتبی

      هرچی بدبختی میکشیم از ناپختگی و ناآگاهی نسل های قبله اونوقت ایشون اومده اینجا با لفظ پسرک ماروخطاب قرار میده و سعی داره بگه کمپین نخریدن خودرو به ضرر مردمه! جناب WVW از همونهایی هستن که سرنخ تمام بدبختیهای کنونی به نسل ایشون میرسه . واقعا نمیشه خیلی حرفها رو زد

      • در پاسخ به: خودروهای صفر=آشغال

        علیرضا | آبان 16, 1394 | لینک نظر

        درود بر شما.
        امثال این آقا اگر خیلی از کار ها را نمی کردند الان ما به اینجا نمی رسیدیم.
        اشتباهات نسل این آقا را ما باید بدیم.
        هر چند من احتمال می دم این آقا یک دلال باشه و نونش آجر شده حالا دایه عزیز تر از مادر شده

    • در پاسخ به: مجتبی

      cok | آبان 16, 1394 | لینک نظر

      واقعا منم تعجب کردم چطوری تایپ میکنه.احتمالا با یه حرکت انقلابی کیبورد کامپیوترو از لمس رسونده به صوت.دست مریزاد.احتمالا در اینده ای نزدیک طرح و ایده شتر قاره پیما رو با چاشنی اقتصاد مقاومتیو و خلاقیت دوستانشون تو سایپا و ایرانخودرو میخوان رونمایی کنن.

  8. احسان | آبان 16, 1394 | لینک نظر

    خودرو هم نخرید بجاش . . . . . . . . . . . . . . . . .

  9. احسان | آبان 16, 1394 | لینک نظر

    سلام دوستان عزیز
    جون من این خودرو رو رها کنید برید سراغ خوراک و کیفیت غذاها و….. اعتراض و یا هر چیز دیگه رو توی اون بخش که خیلی بیشتر نیازه مطرح کنید
    شاد باشید حرص خودرو رو نخورید – کتاب بخونید – تلویزیون نگاه نکنید – دوچرخه برانید – و به دنبال چرا باشید – نه که من خوبه هستم ها نه منم دارم تلاش میکنم از دیروزم بهتر و مفید تر باشم (همه هم فکر کنم دنبال همین هستیم ) گرچه هنوز اول راه هستم به قول آقا بابک تلاش کنیم خودمون فرهنگون و رفتارمون رو درست کنیم (بهتر و بهتر کنیم) درست میشه یا برای خودمون یا برای فرزندانی که تلاش کنیم از خودمون بهتر و مفید تر تربیت کنیم
    ببخشید ممکنه از من بزرگتر هم اینجا باشه نصیحت نکردم گفتم حرف رو به عمل بیاریم همه ی کار هایی رو که میگیم و میدونیم و بهمون بزرگتر ها گفتند و میگن را در عمل انجام بدیم (همه ی کارهای درست و درست تر)
    سپاس

  10. linkoln6ft | آبان 15, 1394 | لینک نظر

    دوستان این عکس رو ببینید ، یکم شاد بشید 🙂

    http://www.bartarinha.ir/fa/news/262790/عکس-رانندگی-یک-خانم-در-دهه-40

  11. رضا7 | آبان 15, 1394 | لینک نظر

    آدم تو این جور مواقع خیلی تاسف میخوره..
    تاسف برای اینکه مملکتی 30 سال انقد بد مدیریت و سیاست گذاری بشه که آخرش مردم مجبور شن اونو وادار به مدیریت صحیح بکنن اونم از راه تحریم و اعتصاب..
    واقعا جای تاسف داره که عده ی زیادی از مردم چه خریداران خودرو و چه کارکنان این شرکت ها به خاطر سوء مدیریت چند نفر متحمل ضرر جانی و مالی بشن، واقعا مسئولین چطور میتونن جوابگو باشن؟

  12. سعيد | آبان 15, 1394 | لینک نظر

    عزيزدل برادرمردم ديگه ازاين حرفهاي مفت خسته شده اندجنابعالي يه سري هم به تركيه وچين بزنيدببينيدچه ماشينهايي سوارميشوند

  13. بابک | آبان 15, 1394 | لینک نظر

    خداییش بعضی ها اصلا منطق ندارن بگید چرا؟
    طرف ساختمون سازه میری پیشش داره فحش میده به خودروسازا بعد ازش میپرسم تو خودت که ساختمون میسازی شده یه ساختکون درست و حسابی تئ این سال ها تحویل مردم بدی؟ساختمونای اکباتان عمر مفیدشون 300 ساله ولی ساختمونای شما افراد پول پرست واقعا عمر مفیدشون زیر ده ساله.
    این فقط یه مثالش بود و خواستم بگم چیمون درسته که خودروسازیمون درست باشه؟
    میگید کارگرای خودروسازی تن پرورن و زورشون میاد یه پیچو ببندن براتون یه مثال دیگه میارم.
    تا پارسال که برای واریز پول حساب مسکن جوانان به صورت حضوری میرفتم پول بریزم طرف صداش در میومد که باید کارت بگیری و دیگه اینجا نیای و تازه تو بانکم که اصلا خبری نبود به خاطر اینرنتی شدن پرنده هم پر نمیزد باهاش حرفم شد گفتم که بابا شماها دیگه خیلی زرنگید چون اگه چهار تا مثل من نیاد پس شماها به چه دردی میخورید؟میخواین لم بدید رو صندلی و اخر ماه هم بیاید حقوقتونو بگیرید؟
    فقط میخوام بگم که همه توقع دارن بهترین خدمات بهشون ارایه بشه ولی هیچکسی خدمات درست و حسابی ازشون نخواد؟
    حرف اخرم اینه که اگه هر کدوم ما خودمونو درست کنیم همه چی حل میشه.

    • در پاسخ به: بابک

      بابک | آبان 15, 1394 | لینک نظر

      یه مورد دیگه هم اینکه مردم واقعا خسته شدن از این وضعیت و اولین سپر بلا خودرو سازی بوده و پس از خودرو سازی به بقیه مشاغل هم سرایت میکنه و این نشون دهنده اینه که اقتصاد ای کاش ضعیف بود ولی واقعیت اینه که……………

      • در پاسخ به: بابک

        linkoln6ft | آبان 15, 1394 | لینک نظر

        دوست عزیز ، آقا بابک همه این مشکلاتی که شما فرمودین با رقابت حل میشه ولی در حال حاضر انحصار اجازه نمیده و کسانی هم که شما درموردشون گفتین ، اگه میفهمیدن که شما یا دیگران ، ده تا گزینه دیگه برای انجام کارشون دارن ، اینطور رفتار نمیکردن.

  14. امیر | آبان 15, 1394 | لینک نظر

    حالا دیدید مردم .اتحاد یعنی همین. ما نباید خودمون دستکم بگیریم. انشاالله در همه چیز اینجور اتحاد داشته باشیم.

  15. سهیل | آبان 15, 1394 | لینک نظر

    اقا سپهرایمیلتون چیه میخواستم یه مقاله ارسال کنم.در قسمت تماس متن مینویسم ولی ارسال نمیشه وخطا میده

  16. رافال ام | آبان 15, 1394 | لینک نظر

    احتمالن به زودی ورشکست بشن ، خدا هم ازشون نگذره در این مثلا کار خونه رو هر وقت ببندی منفعته
    استثمار داخلی ندیده بودیم که دیدیم
    فقط خدا کنه خوش به حال چینی ها نشه بدون رقیب می شن

  17. Wvw | آبان 15, 1394 | لینک نظر

    واقعا موندم چی بگم. واقعا وقتی میبینم یه ملت متوهم جو زده هستیم که قدرت خدا عقل و درایاتمون رو کلا تعطیل کردیم تا خدای ناکرده اندکی فکر نکنیم تا مبادا اندکی گلوکز بسوزونيم تعجب میکنم اعتراض شما به چی هست? شرایط امروزمون نتیجه دهه ها جو زدگی و بی فکری و همچنین مدیریت افرادی مانند خودتونه که اسیر تصمیم های خلق الساعه عجول و شتابزدن. واقعا اگر قصدتون افزایش کیفیت تولیدات داخلی هستش و دردتون درد کيفيته نباید فکر کنید که این پروسه زمانبر هستش و باید سیر طبیعی خودش رو طی کنه? اگر سقف ارزوتون به کوتاهی سوار شدن بر یک خودروی خارجی است که هیچ اما اگر داستانتون بالندگی صنعت کشوره آرزوی نابودی یک صنعت مادر و بیکاری شاغلان در اون واقعا به چه معناست?جدا فکر کردین ?جدا فکر ميکنيد? سوال احمقانه ای بود عذر خواهي میکنم. ملتی که سرانه مطالعه اشون چند دقیقه است و اونم محدود به صفحه سوانح روزنامه ها ملتی که تا گلو تو لجن فرو رفتن و هم و غمشون گسترش فقر و بيکاريه چه انتظاريه ازش? خوهيم دید برای همیت خودروهای اشغال ایرانی چه نخواهید کرد امت مبارز همیشه در صحنه . یا حق

    • در پاسخ به: Wvw

      احمد | آبان 15, 1394 | لینک نظر

      اینکه شما خودتون رو دانای کل و بقیه مردم رو عوام و جو زده و متوهم و خلاصه تمام ویژگیهایی که در اصل متعلق به خودتون هست ولی اصرار دارین به دیگران نسبت بدین میدونین 1 دلیل ساده داره اونم دوستان بهش اشاره کردن یعنی نون خوردن شما از صنایع بنجل مونتاژ کن داخلی! کاملا مشخصه که از این صنایع بیمار داخلی ارتزاق میفرمایید برای همین بد جوری به رگ غیرت مبارک بر خورده و همه مردم رو نفهم و غرق در لجن میبینین که البته دلیل اصلیش ادمای نون به نرخ روز خوری مثل جنابعالی هستن! افزایش کیفیت پروسه زمانبریه!؟ نفرمایید قربان! 100 سال دیگه صبر کنیم خوبه!؟ 200 سال چی!؟ عجب ملت عجولی هستیم ما !!! اخه 30 -40 سال هم شد زمان آخه!؟ جناب شما خودتون احیانا قبل نوشتن مشغولیات ذهنیتون بهش فکر هم میکنید جسارتا یا صرفا تایپ میکنین!؟ بنجل مونتاژ کنای داخلی کم وقت داشتن که شما دم از پروسه زمانبر میزنین!؟ تو این همه سال یه محصول تونستن از خودشون طراحی و تولید کنن!؟ خدایی نکرده نمیخواین بگین سمند که! این همه سال پس چیکار میکردن!؟ البته جز بخور بخور منظورم هست! شما که سنگ این عزیزان رو به سینه مبارک میزنین چجوری روتون میشه از عملکرد این سالهاشون دفاع کنین!؟ هیوندایی کره کی شروع کرد ویران خودرو کی!؟ الان هیوندایی کجاست ویران خودرو کجا!؟ لطفا قبل اینکه بگین همه بدن من خوبم یکم فکر کنین بزرگوار!

      و من الله توفیق!

      • در پاسخ به: احمد

        WVW | آبان 15, 1394 | لینک نظر

        من دانای کل نیستم همچین ادعایی هم ندارم اما تجربه ام قطعا از شما پسر جان بیشتره. حرفهام هم از باب تجربه است و لاغیر.بنده بد شما خوب. چیزی تغییر میکنه؟
        در عوام بودن و بی فکر بودن و خودخواه بودن و منفعت طلب بودن ملت ایران یک لحظه هم شک نکنید. اگر یک روز از خواب بیدار شدید و تا شب یک دروغ نگفتید بدونید که به لقاء الله پیوستید.
        من نون خور صنعت خودرو. من منفعت طلب. من هرچی شما میگید. اما اگر توان دارید منطق حرف من رو زیر سوال ببرید. چه کسی از نابودی صنعت انحصاری عقب مونده دولتی خودرو سود میبره؟
        پسرک حداقل برو یک مقدار مطالعه کن. خیلی نگذشته . برو ببین وقتی صنعت نساجیمون کلا نابود شد چه کسی سود برد. مشتری؟ مصرف کننده؟ کارگر؟ بازار تولید؟ یا دوستان دلال و وارد کننده منسوجات چینی؟ این همه لیاقت لیاقت میکنین این همه از شان نداشته ایرانی میگید نمیفهمید که بیشتر لباسهایی که دارید به قیمت گزاف میخرید وارداتی از چین و از اون بدتر در حجم گسترده ای لباس های به قولی تاناکوراست! ولی ملت میپوشن و با کم عقلی خاص ایرانی ها مارکش رو هم به رخ هم میکشن!
        به رگ غیرت من وقتی بر میخوره که میبینم جوان 30 ساله با مدرک تحصیلی هنوز در خانه نان خور پدرشه.
        به غیرت من وقتی برمیخوره وقتی میبینم راننده آژانس مهندس مملکته.
        به غیرت من وقتی برمیخوره که میبینم طبقه مرفه جامعه دلال ها و مواد فروش و کارچاق کن ها هستند.
        چی به غیرت نداشته شما بر میخوره؟ سوار شدن به سمند مزخرف به جای مرسدس بنز؟
        پسرک من نوشتم براتون از چه مسیری ارتزاق میکنم دوست داری باور کن دوست نداری نه. برای من باور شما اهمیتی نداره.
        پسرک اگر لازمه باید تا اخر عمرت صبر کنی. باید یاد بگیری منفعت جمع بر منفعت “تو” ارجهیت داره. اگر صنایع خودرو ایران الان در این وضعیت بیماره برای همینه که مدیران دولتیش منفعت خودشون رو به منفعت جمع و شرکت و سیستم ترجیح دادند.
        برای اینکه که موجودات حقیری با تفکری مثل شما اومدن و شدن سکاندارد سیستم. همه اومدن درو کنن کسی نیومده بکاره.
        پسرک چرا باید ماشین خوب سوار شی؟ چه منفعتی از تو و امثال تو و امثال من به دنیا رسیده که باید منفعتش رو ببریم؟ بجز یک سری موجود مصرف کننده و زباله ساز و باطل کننده اکسیژن مگر چیزی دیگری هستیم؟
        30 40 سال که میفرمایید صبر کردید ( که به خدای احد و واحد زیر 25 سال سن داری) تقاص همین تفکر بی فکر امثال شما بوده و هست.
        فکری که سازنده نیست و فقط نابود میکنه. اگر مشکلی هست اصلاحش کنید قدم به قدم اهسته و پیوسته.
        انقلاب صنعتی در اروپا معناش پا نهادن بر داشته ها نبوده. بر دوش داشته هاشون استوار شده.
        حالا ما باید بیایم این صنعت نیمه جان رو نابود کنیم که شما چند صباحی ماشین خوب سوار شید؟ خوب نشید.
        هنوز هم میگم افزایش کیفیت یک پروسه زمانبره. اگر در سایر کشورها 5 سال طول بکشه در ایران با توجه به مدیریت دولتی بیسواد و بوروکراسی و ملت بیسواد لااقل 15 سال طول خواهد کشید.
        و در نهایت در کجای نوشته های من در کدوم یکی از عرایض من صحبت از حمایت از اشغال ساز های داخلی بود؟
        کی من از عملکردشون دفاع کردم؟
        هنوز هیچ کس در این سایت جواب من رو نداده : چرا باید پول محدود ارزمون صرف واردات به خصوص صرف واردات یک کالای غیر ضروری مثل خودرو بشه؟

        • در پاسخ به: WVW

          ُSepehr | آبان 16, 1394 | لینک نظر

          تفکر دیجیتالی 0 و 1 هیچگاه در دنیای واقعی راهکار نخواهد بود.پاسخ شما قبلا داده شده منتهی علاقه عجیبی به تکرار مکررات دارید.ادامه صنعت خودروسازی ایران با شکل و روند فعلی امکان پذیر نیست،اما لزوما دلیلی برای ورشکستی و عقبگرد هم وجود ندارد.راه حل عملی اخراج نیروهای مازاد و حرکت به سمت مدیریت بهتر و تولید خودروهای منطقی و نسبتا ایمن (مانند تندر 90) خواهد بود که درصد داخلی سازی بالایی هم دارند.به امید آنکه هیچ نیروی لایقی بیکار نشود و هیچ ملتی تاوان شغل کاذب 500 هزار نفر را پس ندهد.

        • در پاسخ به: WVW

          احمد | آبان 16, 1394 | لینک نظر

          تو نوشته هاتون به وفور از واژه پسرک استفاده کردید که نشون میده سن و سالی ازتون گذشته و منم در جوابتون میتونم بگم ببین بابا بزرگ،یا از اون بدتر ببین پیری! ولی من درخور شخصیت خودم نمیبینم که طرف مقابل رو با این الفاظ سخیف صدا کنم که مسلما نشون دهنده تفاوت تربیت خوانوادگی من و شماست! پس دوست عزیز بهتره در خطاب قرار دادن دیگران بیشتر تامل کنید لااقل در این یک مورد چون در باقی نوشته هاتون نه منطقی هست و نه فکری! چرا!؟ چون هر ادم با سوادی نوشته هاتون رو بخونه به نگاه بچگانتون پی میبره! چون بجای اینکه از صنعت بیمار و مخرب خودرو مونتاژ کنی کشور که سالهاست خون مردم رو تو شیشه کرده انتقاد کنین و خواستار اصلاح و در غیر اینصورت تعطیل شدنش باشن نه تنها از اون دفاع میکنین بلکه دیگران رو هم نادان و بیسواد میدونین هرچند که از حرفاتون مشخصه کاملا بیسوادید! از غیرت نداشتتون گفتین! وگرنه رگ غیرتون برای هزاران ایرانی که تو لگنهای ساخت دست رفقاتون جونشون رو از دست دادن باد میکرد نه واسه دفاع از یه مشت دزد که دستشون به خون ملت الودست! شما خودتو بیلیاقت و پست میدونی مشکل خودته! برید به گذشته خودتون رجوع کنین ببینین چه گندهایی زدین که خودتون رو بیلیاقت میدونین ولی حق ندارید با این ادبیات سخیف به مردم توهین کنین! شرایط الان مملکت دست گل تو و امثال توست نه من جوون ۳۰ ساله پس برید به گندهایی که تا بحال زدید فکر کنین بعد اگه بازم روتون شد برید بالا منبر و حرفای صد من یغاز تحویل ملت بدین! در اخر هم شما میتونید تا پایان عمرتون صبر کنین و به خیال باطل خودتون منتظر ارتقای کیفیت بنجلهای داخلی باشین ولی ما نمیخریم تا یا اینا حساب کار دستشون بیاد و رویشون رو عوض کنن یا در کارخونشون رو گل بگیرن و من و امثال من سوار ماشینهای اقتصادی و نه گران قیمت خارجی بشیم و شما و امثال شمام سمند خودروی ۱۰۰٪ ایرانیتون (خنده حضار!) رو سوار شید چون همونطور که خودتون فرمودید لیاقتتون همین لگنهای ۳۰ سال پیشه ولی من نه!

          • در پاسخ به: احمد

            ُSepehr | آبان 16, 1394 | لینک نظر

            لطفا همه دوستان ادب رو در ارسال نظراتشون رعایت کنند.مخصوصا جناب WVW که قبلا هم تذکر دادیم اما در کوبیدن مردم نجیب ایران زمین در هر زمینه ای کم نمیذارن…

          • در پاسخ به: احمد

            85% | آبان 17, 1394 | لینک نظر

            من بالای 85% با نظره شما موافقم دوست عزیز .

      • در پاسخ به: احمد

        فرهاد | آبان 15, 1394 | لینک نظر

        احسنت جناب احمد پاسخ کامل و زبان حال اکثریت مردم .

    • در پاسخ به: Wvw

      کیان | آبان 16, 1394 | لینک نظر

      ماشااله چقدر عصبانی؟! دو روز دیگه بیا و کامنت های خودت و دوستان دیگر و دوباره بخون، متوجه میشی این طرز صحبت کردن اصلا درست نیست، شما وقتی مخاطب رو ملت قرار میدی سعی کن مودب باشی… اینطور که شما حرص میخوری آدم شک میکنه این وسط ذینفع هستی…

    • در پاسخ به: Wvw

      mani jay | آبان 16, 1394 | لینک نظر

      آنکس که نداند و نداند که نداند/در جهل مرکب ابدالدهر بماند…

  18. Sajjad | آبان 15, 1394 | لینک نظر

    هرکی بخاد جلوی مردم وایسه نتیجش همینه شکست میخوره ! چون دست خدا با جماعت است هرکسی هم که میخوای باشی باش . من که منتظر اعلام ورشکستگیشونم.

  19. reza | آبان 15, 1394 | لینک نظر

    عدم مدیریت (نبود مدیر ) باعث این مشکل شده است بازار داخلی هم زمانی خوب بود که اینترنت نبود و مردم اگاهی اندکی داشتن از قیمت ها و کیفیت خودروهای بیرون از مرز اما حالا مردم میبینند که شرکتهای خارجی برای استقامت در بازار تمام تلاش خودشان را میکنن و هرسال خودروها با ایمنی بالاتر کیفیت بالاتر و همان قیمت یا ارزان تر اگر هم افزایش قیمت باشد منطقی هست اما در کشور ما با تغییر چراغ بالای چند میلیون افزایش قیمت مردم خسته شده اند از این همه تکراری این هم ازار و اذیت همش در تعمیرگاه هرروز قیمت بیشتر کیفیت واقعا پایین تر در چنین شرایط طبیعی هست که به این کردار خود گرفتار شود. “اندکی صبر سحر نزدیک است”

  20. reza | آبان 15, 1394 | لینک نظر

    به امید خدا دارن نابود میشن مردم کمی همکاری کنن نابود شدن و جشن پیروزی می گیریم

    • در پاسخ به: reza

      مهمان | آبان 15, 1394 | لینک نظر

      برای ورشکست شدن خودروسازان نباید جشن شادی و پیروزی گرفت بلکه باید افسوس خورد چرا که سرمایه گذاری های عظیمی در این صنعت صورت گرفته اما با مدیریت های غلط و مافیایی تاکنون این صنعت کمترین بازدهی را نداشته و حتی نتوانسته پاسخگوی نیاز مردم کم توقع ایران باشد.
      هدف این کمپین مجبور کردن خودروسازان به تغییر، و قرار دادن انها در راه درست و پیشرفت بوده اما مدیران خودروسازان با پیش فرض های غلط مربوط به 20 سال قبل و عدم احترام به مشتری، دوباره همان راه های قدیمی مثل تهدید و … را امتحان کردند و فقط به خشم مردم افزودند. حالا در گردابی گرفتار شده اند که معلوم نیست سالم از ان بیرون بیایند اما بااینحال حاضر نیستند از سودهای نامتعارف خود کم کرده و با ملت همراه شوند و حالا با بهانه های قدیمی مثل اشتغال (که گویی فقط با تولید خودروهای از رده خارج محقق می شود) دست به دامن دولت شده اند تا از این گرداب نجات یابند.

    • در پاسخ به: reza

  21. محمد | آبان 15, 1394 | لینک نظر

    البته پرداخت نشدن حقوق پرسنل برای ما خوشایند نیست وهدف ما هم نبوده.هدف ما بهبو کیفیت وقیمت وبه روز رسانی محصولات است وتا به این هدف نرسیم خودروی صفر ممنوع است.به جای 2 میلیارد 200 میلیارد بدهند.حق الناس است.ملت راصی نیستند.این کارها خللی در اراده ملت وارد نمیکند

  22. فرهاد | آبان 15, 1394 | لینک نظر

    سرمایه گذاری در صنعتی که در آن نه مزیت مطلق داریم نه مزیت نسبی از ابتدا اشتباه بود و ادامه این سیاست شکست خورده به هر قیمت ، اشتباه بزرگتر. در حالی که این صنعت با هزار ترفند و ارزان فروشی 110 میلیون دلار صادرات داشته رب گوجه فرنگی نزدیک 300 میلیون دلار ارزآوری داشته !!! و این در حالی است که برای تولید 3 میلیون خودرو برنامه ریزی میکنند که طبعا خریدار ان کسی نباید باشد جز ملت بدبخت ایران لذا منطقی است اگر از شنیدن درخواست افزایش هرچه بیشتر تعرفه واردات توسط خودروسازان تعجب نکنیم ، نه فقط چون حتی تحمل واگذاری 3درصد بازار را به رقیب خارجی ندارد بلکه چون اصولا مردم نباید با دیدن خودروی با کیفیت و زیبا و مدرن روز دنیا پرتوقع و لوس و پررو شوند و همه اینها با چه بهانه ای بهتر از اشتغال و تولید ملی .

    • در پاسخ به: فرهاد

      WVW | آبان 15, 1394 | لینک نظر

      عزیز دل برادر چند نفر توسط صنایع مرتبط با رب گوجه صاحب شغل شدند و چند نفر در صنایع مرتبط با خودرو؟؟؟
      در همه جای دنیا دولت ها از صنایعی که باعث اشتغال میشوند حمایت میکنند. مگه یادتون رفته در همین امریکا وقتی خودروساز ها داشتند ورشکست میشدند دولت امریکا از ورشکستگی اونا جلوگیر کرد؟ جوری عقده خودرو خوشگل خارج کورتون کرده که اصلا حاضر نیستید چشم باز کنید و شرایط اسفبار اقتصادیمون رو ببینید. شرایط اسفبار بازار کارمون رو ببینید.
      ملت بدبخت ایران تا نخواهد “بفهمد” و از این عوام بودن و بی فکری دست بردارد لیاقتی جز این ندارد.
      اگر روزی هند رفتید شاید چیزهایی ببینید که اندکی چشمتون رو به حقایق زندگی بیشتر باز کنه.
      هند یک قدرت اقتصادی است . کشوری است که از ما پیشرفته تر است ولی به علت جمعیت زیاد نیروی کار بیش از تقاضای بازار درش وجود داره . در جاده های بین شهرها قدم به قدم عوارض است و سیستم عوارضیش بسیار جالبه. یک نفر پول رو ازشما میگیره میبره میده باجه. باجه دار فیش صادر میکنه میده یک نفر دیگه که بده به شما. شخص دیگری گیت رو برای شما باز میکنه! تو همین ایران کلا همه اینها یک نفرن. در سایر کشورها کاملا الکترونیکی و بدون دخالت انسان.
      فکر کردید چرا؟ چون این نیروهای بیکار رو باید بالاخره به کاری گماشت. حالا در روز کلا 5 دلار بهشون میدن بحث دیگری است.
      واقعا نمیتونید تصور کنید با ورشکستگی این صنعت که جزو صنایع مادر ماست چه اتفاقی می افته؟
      میدونید از چی لجم میگیره؟ شمایی که اینجور میایید از ملت مظلوم ایران دفاع میکنید و در نداشتن مزیت نسبی در این صنعت سخنرانی میکنید هرگز نفگتید توی مملکت خشکی مثل ایران چرا باید با ایجاد کشاورزی پدر محیط زیستمون رو دربیاریم. هرگز نگفتید چرا با سیاست غلط خودکفایی گندم تمام منابع ابیمون رو نابود کردیم و هزاران مشکل دیگه ایجاد کردیم. وارد کننده مواد اولیه برای دامداریمون شدیم و هزاران مورد دیگر که بهتر بود ابتدا برای اونها دلسوزی میکردید.
      اب الوده گوشت و مرغ هورمونی روغن پالم سبزیجات الوده پارازیت برنج الوده و دکترهای سهمیه ایمون قول میدم به مراتب تعداد بیشتری از تصادفات جاده ای مردم عزیزمون رو راهی قبرستون میکنن ولی اونجا دلتون به درد نمیاد و اعتراضی ندارید فقط خودرو!
      چون میشه باهاش پز داد و چشم ملت رو در اورد. میشه باهاش تو خیابون های کیپ تهران و سایر شهرها گاز داد و سر و صدا ایجاد کرد مزاحمت ایجاد کرد. میش درگ کرد دریفت کرد ریس گذاشت و ……
      خانه از پایبست ویران است خواجه در فکر نقش ایوان است.
      خدا مارا شفای عاجل دهد.
      یا حق

      • در پاسخ به: WVW

        محمد | آبان 15, 1394 | لینک نظر

        چرا عزیز به بقیه کمبودها هم اعتراص داریم.وقتی صبر مردم تموم بشه از یه جایی شروع میکنن.فعلا خوررهای ناایمن عاملیست که از جنگ هم بیشتر کشته میده از بین مردم.شما چرا دفاع از اشغال سازان میکنید؟ شما پیشنهادی برای رفع بقیه مشکلاک دارید بفرمایید ما سراما گوشیم .راه حل خودرو نخریدنه وبس.امریکا از جنرال موتورز دفاع کرد چون خودری با کیفیت میسازه.به کل دنیا صادراتداره.براش درامد زاست .لیا ایران خودرو درامدی ونفعی برلی ایران داشته؟

      • در پاسخ به: WVW

        بی نام | آبان 15, 1394 | لینک نظر

        قسمتی از نظرات این دوستون منطقی است ولی اینکه به نوعی در این صنعت پوسیده خودرو ذینفع هستند در صحبت هاشون موج میزنه

      • در پاسخ به: WVW

        مهمان | آبان 15, 1394 | لینک نظر

        به کسی که هنوز فرق کالای استراتژیکی مثل گندم با خودرو رو نمیدونه چی هست چه میشه گفت؟؟؟
        شما گندم نداشته باش برو بزرگترین کارخونه خودروسازی جهان رو بزن و بیکاریتو به صفر برسون. بعدش بیا ببینیم وضعت از کره شمالی بهتر میشه یا نه

        • در پاسخ به: مهمان

          WVW | آبان 15, 1394 | لینک نظر

          پسر خوب نمیخواد شما به من ارزش کالای استراتژیکی!!!! مثل گندم رو یاد آوری کنی! اگر کمی مطالعه میکردی و میدید در سال گذشته 1393 نزدیک به هفت میلیون تن! یا دو میلیارد دلار گندم وارد کردیم! یعنی بیشتر حجم وارداتمون گندمی بوده که به خاطر خودکفایی!! در تولید مملکتمون رو اتیش زدیم.
          درد این مملکته بیسوادان مدعی است.

      • در پاسخ به: WVW

        iq7 | آبان 15, 1394 | لینک نظر

        WVW عزیزم! بخشی از حرفاتون در ارتباط با کشاورزی و اینا کاملا درست هست فقط نمیدونم ( یعنی میخوام خودم رو بزنم به اون راه و گرنه میدونم چرا انقدر حمایت میکنی از خودروسازها ) چرا شما مشکلات کشاورزی و دامداری و تورم و …. رو میای تو سایت های مربوط به خودرو میگی؟؟!! خب عزیزم برو تو جای مربوط به خودشون تمام توضیحاتت رو با راه حل بده مطمئن باش استقبال میکنن

        منطق شما اینه کشور بی آب هست خب پس برید ماشین 40 سال پیش رو ده برابر قیمت واقعیش بخرید

        کشاورزی تو کشور به زمان مادها بر میگرده پس کسی حق نداره بگه چرا 206 که 25 سال پیش تولید میشد و الان فقط اسمی ازش مونده به قیمت بهترین هاچبک های روز دنیا فروخته میشه

        منطق شما اینه که گوشت و مرغ هورمونی هست پس غلط میکنید میگید چرا 405 که 30 سال پیش به قیمت بهترین ماشین های روز دنیا فروخته میشه و تو حرکت خاموش میشه!!

        نه عزیزم! اینا ربطی بهم نداره همه چی باید درست بشه کسایی هم که تو صعنت خودرو بودن ( شاید یکی هم مثل شما ) به اندازه کافی خوردن و بردن دیگه کافیه بس براشون

        • در پاسخ به: iq7

          WVW | آبان 15, 1394 | لینک نظر

          پسرجان من تک افتادم در این سایت و نمیتونم جواب همه رو بدم اما چون شما واقعا سوال کردید من هم واقعا جواب میدم.
          باور بفرمایید ( اگر هم نفرمایید مهم نیست ) رزق و روزی من به خودروسازان وصل نیست. عرض کردم بنده اردم رو بیختم الکم رو اویختم. اگر همانند اسپند بر روی اتشم نگرانی از اینده فرزندان خودم و سایرین است. نه سنگ کسی رو به سینه میزنم نه وامدار کسی هستم.
          در جواب سوالتون باید بپرسم مگر ما در یک خلاء و در یک جهان انتزاعی زندگی میکنیم که هیچی چیز به چیزی دیگری مربوط نیست؟ حرف من این است باید اهم فی الهم کرد و تشخیص داد اولویت های چیست. در شرایطی که دولت روحانی بعد از هشت سال خرابی اقتصادی فرهنگی و سیاسی به بار امده در دوره محمود! سر کار اومده و داره تلاش میکنه که امورات رو سامان بده واقعا درسته که بیایم چوب لای چرخ این گاری زهوار دررفته بکنیم و در بدترین زمان ممکن رشد اقتصادی کشور رو با دستان خودمون مجدد به سمت عدد صفر و منفی نزدیک کنیم؟ هیچ عقل سالمی این موضوع رو تایید میکنه؟
          بگذریم.
          یعنی از نظر شما قیمت یه 206 سه میلیون دویست هزارتومانه؟؟؟ بعد شما تشریف میبرید رستوارن یک شام ساده درمیاد دویست هزار تومان برای 5 نفر؟ پیتزای آشغالی 15000 تومان؟ پسرم حالتون واقعا خوب نیست.
          تو این مملکت کارگر بینوا!!!! 16 ماه حقوق میگیره و شاید نزدیک به 11 ماه کار بکنه/ همین یک مورد از نظر من کافیه تا قیمت های به قول شما نجومی خودرو های ایرانی رو توجیه کنه.
          پسرجان به قول خودت من خوردم و بردم( که اینطور نیست ) من نگران اینم که شما و فرزندان خودم از گشنگی نمیرن.
          انشالله که عاقبت به خیر بشیم.

      • در پاسخ به: WVW

        فرهاد | آبان 15, 1394 | لینک نظر

        اولا زمانی که امریکا به جنرال موتورز وام داد ورود خودروی خارجی را به بهانه حمایت ممنوع نکرد یا بر آن تعرفه 120% نبست و جنرال موتورز با مدیریت صحیحح و در بازار 100% رقابتی و با تولید با کیفیت و رقابتی دوباره برخواست و حتی وام دولت را با سودش زودتر از موعد پس داد نه مثل خودروسازانی که تو سنگشان را به سینه میزنی به اسم اشتغال بازار داخل را ناموس خود بخواند و در بازار کاملا انحصاری ماشین پرمصرف را با قیمت بالاتر بچاپند تو حلق ملت امریکا و بگوید همین است که هست .
        دوما مثل تو مثل اون مسولان اداره مالیات است که وقت گرفتن ارزش افزوده مارا با نروژ و فنلاند مقایسه میکنند وقت محاسبه درامد سرانه با بورکینافاسو ، چرا مارا با هند 1 میلیاردی مقایسه میکنی که 700 میلیون مردمش در خیابان قضای حاجت میکنند، چرا ایران را با اینهمه ثروت و امکانات با کویت و عربستان و ترکیه مقایسه نمیکنی ؟ چرا با سرمایه گذاری نباید نیروی کار ایران را در صنایع پربازده و های تک بکار گرفت ؟
        سوما جهت اطلاع شما برادر عربستان لم یزرع و بیایان با سرمایه و دانش جدید بیشتر از ایران گندم تولید میگند پس لزوما سرمایه کردن در کشاورزی اشتباه نیست . دادن پول ابیاری تحت فشار و خرید دانش نوین کشاورزی به خودروسازان ننر اشتباه است .
        چهارما تو به چه حقی منتقدان صنعت خودرو را متهم میکنی که قصد پز دادن یا ایجاد مزاحمت در خیابان را دارند ؟ نخیر آقا من یک خودروی به روز و مدرن میخواهم که خودم و خانواده ام در آن در امنیت و اسایش باشند ، ماهی یکبار کارم به تعمیرکاه نکشد ، در یک سفر 4 ساعته پدرم در نیایید و احساس خستگی نکنم .
        و سخن آخر برادر من ، بالا بری پایین بیایی ما خودروساز نیستیم و این صنعت فقط با دستور و ایجاد بازار انحصاری سرپا مانده و لاغیر .

        • در پاسخ به: فرهاد

          WVW | آبان 15, 1394 | لینک نظر

          اوردن مثالی از امریکا به منظور نشان دادن مثال از یک بازار ازاد واقعی و بدور از دخالت های دولت بود که با این وجود دولت امریکا به منظور جلوگیر از تبعات بسیار سنگین ورشکستگی صنایع خودرو سازی کاری رو انجام داد که سابقه نداشت. مقایسه ما با امریکا هم قیاس مع الفارقه. در ضمن ” تو” نه ” شما” یاد بگیر به بزرگتر از خودتون احترام بزارید.
          چرا باید با کویت و عربستان مقایسه بشیم؟ ایران یک کشور هفتاد میلیونی فاقد منابع ابی کافی و درامدی غیر قابل مقایسه با کشورهای ذکر شده است. ایران قابل مقایسه با قرقیزستان تاجیکستان تاتارستان و اگر خیلی بخواهیم بهش لطف کنیم پاکستان و افانستانه. سرتون رو از زیر برف بیرون بیاورید و در دنیا واقعی زندگی کنید. همین الان اگر دولت سوبسید هایی رو که به همه چیز میده قطع کنه اگر برای شام نون و سنگ گیرتون بیاد باید خدا رو شکر کنید.
          میشه مثالی از اون صنایع “پربازده” و “تک” رو برای من هم بگید تا از جهل و نادانی بیرون بیام؟
          در رابطه با سوما : ایران یک کشور با اقلیم خشکه . کشاورزی در چنین شرایطی نتیجه اش خشکی دریاچه ارومیه و توفان شن و ریزگرد نمک و …. است. ایران با توجه به اقلیمش ( و اینکه شعور و فرهنگ جذب صنعت گردشگری رو نداره ) راهی نداره به جز صنعتی شدن وگرنه باید در فقر و نکبت بعد از به پایان رسید نفت و یا پس از اقتصادی شدن نفت شل دست و پا بزنیم.پسرک دلت به چی خوشه؟ برو ببین چه بخشی از درامد ایران ناشی از فروش نفته خامه و اگر در اینده نزدیک استخراج نفت شل اقتصادی بشه واقعا چه باید بکنیم؟
          چهارما : شما و خوانندگان این سایت شدن ” منتقدان صعنت خودرو”؟ مزاح خوبی بود تفریح کردیم.
          باز هم تکرار میکنم. لیاقت خودرو به روز و مدرن رو ندارید و باید به همراه خانواده محترمتون سختی بکشید و باید هفته ای یکبار به تعمیرگاه سر بزنید تا یاد بگیرید “منافع عام” بر ” منافع خاص” ارجحیت داره. اگر پیشینیان شما این موضوع رو یاد گرفته بودند الان شما در یک مسافرت کوتاه خسته نمیشدید و هر ماه به تعمیرگاه سر نمیزدید.
          در نهایت بالا برم پایین بیام حرفم اینه ” ما هیچی نیستیم” و وقتی هیچی نیستیم این همه ادعا و طلب بی معناست.
          امیدوارم توان مالی همتون به اندازه خرید بهترین خودروها بشه ولی انقدر بالغ باشید که به منظور حفظ منافع عامه جامعه از خرید خودرو چه ایرانی چه خارجی چه ارزان چه گران خودداری نمایید.
          یا حق.

      • در پاسخ به: WVW

        جناب نابغه مشخصه که شما هم جزو همون اراذلی هستی که دارن خون ملت میخورن و به ریششون می خندند.حیا کن واز خدا بترس.با این حرف های نخ نما هم نمی تونی اراده ما رو ضعیف کنی .این حرف هارو قبلا بزرگترهات گفته بودن یه چیز جدید بگو………..

      • در پاسخ به: WVW

        آرش | آبان 15, 1394 | لینک نظر

        باز هم این دوست عزیزمون …
        عزیز جان … دقیقا به همین دلیل مردم نمی خرن که خودرو کالایی لوکس محسوب می شه !!! وگرنه اگه مثل نون باشه که خدا تومن هم بدن باید بخریم تا از گشنگی نمیریم … البته این تنها راه مسالمت آمیزه … وگرنه که کلی راه حل غیر مسالمت آمیز هم هست
        یک زمانی مردم فکر می کردن گوشت هم کالایی ضروری هست که با بالا رفتن قیمتش دیگه نتونستن بخرن و شد لوکس …
        در تمامی موارد همینه …
        حالا هم در این مورد به خاطر اینکه شبکه های اجتماعی اوج گرفتن، مردم دارن اعتراضشون رو نشون می دن … قدیما این اعتراضا تو تاکسی بود یا تو صف نون و شیر …
        این مردمی که از خدا براشون شفا می خواید، می خوان قبل اینکه خودرو هم بشه یه چیز مثل هزاران چیز دیگه که از دسترسشون خارج شد، درست بشه !!! آشغال رو به قیمت طلا نخرن … ایشالا که این مورد بشه، بلکه یاد بگیریم که در موارد دیگه هم میشه اعتراض کرد و نخرید تا درست بشه … که البته عزیزان و بزرگان هم از همین می ترسن

        • در پاسخ به: آرش

          WVW | آبان 15, 1394 | لینک نظر

          من به حرف شما مثبت دادم. شاید با ادبیاتی مختلف ولی من هم تلاش میکنم همین حرف رو بزنم.

      • در پاسخ به: WVW

        گرفتار | آبان 15, 1394 | لینک نظر

        البته خودرو سازی نه خودرو مونتاژ کنی اونم خودروی زمان استالین

      • در پاسخ به: WVW

        سید مرتضی | آبان 15, 1394 | لینک نظر

        دوست عزیز تنها بهانه ای که خودرو ساز ها و شما دارید میارید اشتغالی هست که این صنعت ایجاد کرده اما اگر یکم سواد داشتید میدونستید که هزینه ایجاد شغل در صنعت خودرو 10 برابر کشاورزی هستش یعنی به ازای یک شغل در خودرو سازی میشه 10 نفر
        رو تو کشاورزی سرکار گذاشت
        در ضمن اینو بدونید کشاورزی اون چیزی که شما فکر میکنید نیست ایران اگه یکم تو حوزه آبخیز داری و منابع آبش سرمایه گذاری
        میشد و ابیاری مدرن رو روش سرمایه گذاری میکرد یکی از قطبهای کشاورزی تو آسیا میشه
        الان مگه مثلا کشوری مثل استرالیا گیرمیده که باید خودرو ساز بشه میره تو کشاورزی که مزیت داره سرمایه گذاری میکنه
        این صنعت نه تنها داره با تولیدات تاریخ گذشته خودش جون مردم رو به خظر میندازه
        به طوری که 200هزار کشته و 2.5 میلیون زخمی در 10 سال به جا گذاشته که برآورد خسارت همینها رو به عهده خودتون میزارم
        هزنه مصرف بنزین این ماشینهای قدیمی فقط سالی 10میلیارد دلار به کشور خسارت میزنه
        از هزینه آلودگی هوا و بیماریهای تنفسی و قلبی هم فاکتور میگیرم
        علاوه بر اینها جلوی رشد بخشهای دیگه اقتصاد رو هم گرفته همین 2000میلیارد تومن میدونید چه جهشی تو کشاورزی میتونست
        ایجاد بکنه
        نمیدونم شما ها از چی دفاع میکنید ؟

    • در پاسخ به: فرهاد

      cok | آبان 15, 1394 | لینک نظر

      قبل توافق همه منتظر بعد توافق همه خوشحال . یکی در حال هلیکوپتری کف جاده.یکی در ارزوی موستانگ دیگری در ارزوی کامارو.یکی در ارزوی باز شدن فضای کسب کار یکی در انتظار شغل و درامد. یکی تو خیالش مک دونالد گاز میزد.یکی میگفت دلاره هزار تومان.یکی تو فکر این بود درامدش کفاف زندگی بده از این به بعد شرمنده زنو بچش نشه .یکی میگفت پول بلوکه‌ .وووو اخرش چی شد.؟دوستان ملت اگه با هم اتحاد نداشته باشن خودشون به فکر هم نباشن کسی به فکرشون نیست .کارنامه ها‌ مشخصه..والسلام.