قفل شدن پلاک پس از فروش؛ شیوه جدید در معاملات خودرو

پنجشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۴ | 5 نظر

قفل شدن پلاک پس از فروش؛ شیوه جدید در معاملات خودرو

تغییر شیوه معامله خودرو

پلاک خودرو پس از فروش قفل می‌شود

 مدیر سامانه اطلاعات معاملات خودرو کشور گفت: تا پایان سال سامانه اطلاعات معاملات خودروی کشور را به منظور جلوگیری از کلاهبرداری در واحدهای صنفی بدون پروانه در سطح کشور راه اندازی خواهیم کرد.

     

    به نقل از تسنیم، ابوالفضل قادری افزود: با اجرای این طرح و فعال سازی این سامانه واحدهای صنفی بدون پروانه دیگر قادر به فعالیت نیستند و اطلاعات واقعی صنفی فروشندگان خودرو در سطح کشور یکپارچه می شود.

    وی ادامه داد: روش تنظیم قرارداد فروش خودرو در کشور نیز یکسان می شود و ضریب امنیت معاملات به ویژه در زمان تنظیم قرارداد افزایش خواهد یافت.
    قادری با اشاره به اینکه یکی از قابلیت های این سامانه در زمان تنظیم قرارداد این است که می توانیم با درج اطلاعات مانند کدملی و مشخصات اصلی خودرو اطلاعات کامل را از خودرو داشته باشیم، گفت: لازمه کسب این اطلاعات همکاری دستگاه های مختلف ذینفع مانند سازمان های بیمه ای ، شهرداری، پلیس و ثبت احوال را می طلبد.
    وی افزود: در بخش اطلاعات هویتی اشخاص هماهنگی های لازم را با سازمان اسناد کشور انجام دادیم و موافقات اولیه انجام شده است تا در زمان تنظیم اسناد با درج کدملی افراد ، اطلاعات مالک را صحت سنجی کنیم.
    مدیر سامانه اطلاعات معاملات خودرو کشور گفت: درباره مشخصات خودرو هم قرار بر این است که با درج مشخصات اصلی خودرو اطلاعات مالکان و خودرو را از پایگاه داده های ناجا به دست بیاوریم.
    قادری ادامه داد: هماهنگی های لازم با پلیس ناجا انجام شده و قرار است کمیته ای در آنجا برای بررسی این موضوع تشکیل شود تا در استعلام ها مشکلی نداشته باشیم.
    وی با اشاره به اینکه درحال حاضر تنظیم قراردادها به عنوان یک الزام صنفی لحاظ شده است ، گفت: اتاق اصناف بخشنامه ای برای کل کشور ابلاغ کرده است تا اطلاعات واحدهای صنفی دارای پروانه کسب ثبت شود.
    قادری افزود: درحال حاضر 8 هزار و 600 واحد صنفی شناخته شده داریم که مشخصات آنها در سامانه ثبت شده و با دسترسی هایی که به آنها داده شده است می توانند قراردادهای خود را در آن ثبت کنند.
    وی گفت: متاسفانه نداشتن ارتباط با پایگاه اطلاع رسانی پلیس دلسردی هایی را در واحدهای صنفی بوجود آورده و انتظارات آنها را برای صحت سنجی اطلاعات خودرو در زمان تنظیم قرارداد برآورده نکره است.
    قادری افزود: در صورت موافقت و همراهی پلیس می توانیم زمینه را برای افزایش ضریب امنیت معاملات خودرو بوجود بیاوریم اما هدف اصلی ما این است که در زمان انجام معامله بخصوص زمانی که ماشین چند دست می چرخد ، بتوانیم پلاک اتومبیل را بعد از فروش قفل کنیم و مسئولیت و مخاطرات بعد از انجام معامله را از مالک اصلی سلب کنیم.
    وی با بیان اینکه بعد از فروش خودرو تمام مسئولیت ها به عهده خریدار است ، گفت: بعد از انجام قرارداد در صورتی که خودرو با مشکلی مواجه شود تمام مسئولیت آن با قفل شدن پلاک خودرو بر عهده فرد خریدار است.
    مدیر سامانه اطلاعات معاملات خودروی کشور افزود: انتظار داریم با اطلاع رسانی عمومی مسئولان و متولیان ؛ خریداران و فروشندگان به اصناف دارای پروانه کسب مراجعه کنند تا تبعات بعدی آن مثل کلاهبرداری هایی که در این زمینه انجام می شود مشکلی برای آنها بوجود نیاورد.
    قادری از همه خریداران خواست در زمان تنظیم قرارداد به واحدهای صنفی دارای پروانه کسب مراجعه کنند تا هیچ حقی از آنها از بین نرود.

     

    کانال خبری دنده 6 بر روی تلگرام

      کانال خبری ، صرفاً بر روی نسخه بروز شده تلگرام کار می کند،می توانید با استفاده از لینک های زیر تلگرام خود را آپدیت کنید.

     لینک آپدیت تلگرام برای اندروید:

    ‏«Telegram» را در بازار:
    http://cafebazaar.ir/app/?id=org.telegram.messenger

    برای آی‌او‌اس (آیفون و آیپد):
    https://itunes.apple.com/en/app/telegram-messenger/id686449807?mt=8

    تلگرام نسخه دسکتاپ (ویندوز):
    https://tdesktop.com/win

    محتوای مجله دنده 6 با مطالب درج شده در وب سایت متفاوت بوده و برخی اخبار کوتاه و جالب از چهار گوشه صنعت خودروسازی را شامل می شود.

    از این که با شما هستیم، خوشحالیم.

     

     


    5 دیدگاه

    1. sunmartin | آبان 21, 1394 | لینک نظر

      لطفا موارد بالا را توضیح بدید من که متوجه نشدم جناب سپهر با تشکر

    2. reza | آبان 21, 1394 | لینک نظر

      متاسفانه در اینده یه هزینه به هزینه ها اضافه میشه یعنی اول اگهی میزنی مشتری که پیدا شد میری نمایشگاه تا کد رهگیری بگیری بعدمیری تعویض پلاک بعد دفترخونه

    3. خلیل | آبان 21, 1394 | لینک نظر

      امیدوارم این سیستم قفل پلاک باعث حذف سند زدن بشه. هیچ کجای دنیا ماشین رو سند نمیزنن .هزینه سند واقعا یه پول یامفتیه که از جیب ملت به جیب گشاد دفاتر اسناد رسمی واریز میشه. ده ها ساله که این مفتخورهای اسناد رسمی از سیستم دولتها حذف شدند و تمام کارها مکانیزه شده ولی هنوز در ایران ماشین رو هم سند میزنن و یه پول یامفتی به جیب یک عده میریزن تا مثلا اشتغال زایی ایجاد بشه. بله اشتغال زایی ما هم این جوریاس 🙂

      • در پاسخ به: خلیل

        ُSepehr | آبان 21, 1394 | لینک نظر

        مسئله ریشه ای تر و پیچیده تر از این حرفاست، مشکل سر اینکه قوه قضاییه سند رسمی رو به عنوان مالکیت خودرو میشناسه و در صورت وقوع حادثه، پای صاحب سند هم گیر خواهد بود و متاسفانه نه قوه قضاییه و نه نیروی انتظامی راهکاری برای حل این مناقشه ارائه نمی دهند.