آشنایی تخصصی با عملکرد فرمان خودروهای F1

جمعه ۲۹ آبان ۱۳۹۴ | 5 نظر

آشنایی تخصصی با عملکرد فرمان خودروهای F1

فرمان 1 میلیون دلاری فرمول۱ | تحلیل تخصصی فرمان ماشین های فرمول۱

به راستی این همه دکمه و سوئیچ روی فرمان ماشین فرمول۱ چه کاری انجام می دهد؟نگاه ورزش | نگاه تخصصی به فرمان های اتومبیل فرمول۱

تیم فرمول۱ سایت نگاه ورزش٬ کارایی واقعی دکمه ها و سوئیچ های فرمان اتومبیل های فرمول۱ را بررسی می کند.

فرمان فرمول یک-1

سال ۲۰۱۴ بود که شاهد ظهور نشانه هایی از عصر جدیدِ تغییرات در فرمول۱ و مشخصا فرمان اتومبیل ها بوديم.
مهندسین شاغل فرمول۱ این بخش را بیش از یک دهه به حال خود رها کرده بودند،از اين سال به بعد با بسیاری از تصمیمات اتخاذ شده در ورزش های مختلف موتور اسپرت که اخیراً با ساختار گوناگون نمایش داده شده اند. شرکت های سازنده میتوانند این امکان را به راننده بدهند که تنظیمات بیشتری را از داخل کاکپيت(کابین راننده) انجام دهد. به هرحال، اوج این ابتکار٬ تمایل سازنده براى تبدیل کردن تنظیمات با ارتقای سیستم الکترونیکی اتومبيل برای فرمان٬ چرخ ها و مشخصا برای سیستم بازیابی انرژی می باشد. در این مقاله که منحصرا برای فرمان اتومبیل مرسدس مدل w05 در نظر گرفته شده است عملکرد کامل این فرمان ها را نشان خواهیم داد هرچند که این ویژگی ها عملکرد یکسانی برای سایر اتومبیل های فرمول۱ خواهد داشت.

فرمان فرمول یک-2

سیستم الکترونیکی فرمان 

در مرکز (منظور روی فرمان) تمامی سوئیچ ها، دکمه ها و گردونه هایی  وجود دارند که بیشتر تیم ها از سیستم الکترونیکی مک لارن مدل PCU-8 Dashborad استفاده میکنند اگرچه تیم هایی مثل ویلیامز، ردبول و لوتوس هنوز مدل قدیمی این سیستم را انتخاب کرده اند و کماکان از آن استفاده میکنند (PCU-6D)

در مدل قدیمی تر قابلیت های محدودتری هست چون تنها یک رشته نوار چراغ های LED که شامل سه قمست مجزای نمایشگر اعداد الفبایی کوچک که یکی از انها شماره دنده درگیر را نشان می دهد، اما این قابلیت در فرمان های نسل قبل بهم ریخته تر بود.

در آن دست مدل PCU-8D صفحه نمایشی با نور پس زمینه ای به بزرگی ۴.۳ دهم اینچ که اطلاعات زیادی از جمله شارژ و تخلیه شارژ از منبع ذخیره انرژی را عرضه میکند (باطری سیستم ذخیره سازی انرژی) یک عنصر مهم وقتی که تغییرات راه اندازی داخل ماشین سِت میشوند اطلاعاتی از مسیر را برای شما آشکار خواهد ساخت. اگرچه هر دو نمایشگر میتوانند مقادیر مشابهی از اطلاعات را نمایش دهند اما راننده میتواند از طریق گزینه های دیداری که قابل دسترس هستند تنظیمات مورد علاقه خود را پیاده کند.
خب حالا اجازه بدهید برای شما فرمان امسال اتومبیل لوئيس همیلتون را کنکاش کنیم و با کارکرد هر دکمه آشنا شویم :

کارایی حقیقی هر دکمه و سوئیچ چیست؟ 

فرمان فرمول یک-3

من همیشه تفاوت های واقعا جالبی را بین نیکو رُزبرگ و لوئيس همیلتون پیدا کرده ام کمااینکه امسال آنها مقادیر تعدیل پذیر کننده یکسانی را دارند و تفاوت زیادی بین انها نيست. هر راننده در طرح بندی مورد علاقه خود رنگ هایی را انتخاب میکند که این موضع به او کمک میکند تا هدایت اتومبیل را زمانی که حتی تحت فشار قرار دارد به خوبی انجام دهد.

دکمه های شماره ۱ و ۲ حاکی از ۴ حالت مختلف قابل دسترس برای راننده هستند با ورودی در سمت چپ و خروجی در سمت راست٬ این دو دکمه چرخ دنده ای شکل به راحتی توسط انگشت شست قابل دسترسی هستند و این نشان می دهد که این دو چه اهمیتی را داراست. چرخاندن این دو دکمه در حالت ورودی و خروجی دو پارامترى هستند که به راننده این اعتماد به نفس را میدهند که در طول زمان مسابقه در صورت نیاز میزان مصرف سوخت خود را مدیریت کند و دمای سطح لاستیک ها را در طول مسابقه محدود کند.

دکمه های ذکر شده برای هر راننده جای مختلفی دارند طبق سلیقه هر راننده برای مثال نیکو رُزبرگ دکمه DRS را بالا سمت چپ به رنگ زرد انتخاب کرده است در حالیکه جای همین دکمه برای فرمان همیلتون در پشت آن در سال قبل تعبیه شده بود. این همان دکمه شماره ۳ هست.

دکمه های 4 و 7 که رنگ هماهنگی دارند چند تابع دوار شماره دار  نشان می دهند که هر دو مرتبط با هم هستند. برخی از توابع فقط در صورت نیاز تنظیم شده برای +1 در یک زمان, در حالی که در صورت نیاز بیشتر به تنظیمات +10 این دکمه قابل لمس خواهد بود٬ در واقع این دکمه تنظیماتی را در خصوص دیفرانسیل ماشین و عملکرد مطلوب تر به خصوص در پیچ ها برای راننده در نظر می گیرد.

دکمه شماره ۵ که به راننده امکان میدهد در لحظه ای که دنده درگیر میباشد آن را اصطلاحا در حالت خلاص قرار دهد، این قابلیت هرگز نمی تواند به یکباره توسط دکمه دنده معکوس انجام شود دکمه ای که پشت فرمان و سمت چپ آن تعبیه شده است، از موارد استفاده این دکمه میتوان به نیاز سریع دنده عقب گرفتن راننده اشاره کرد که دیگر نیاز نیست از دنده های بالا معکوس بکشد تا ماشین خلاص شود.

راننده میتواند طبق دستورالعمل موجود در قسمت پیت لین- Pit Lane سرعت اتومبیل خود را تثبیت کند روی سرعت مجاز ۸۰ کیلومتر در ساعت توسط دکمه کاهنده سرعت که همان دکمه شماره ۶ می باشد

فرمان فرمول یک-4

چراغ های LED سفید و زرد موجود در بالای این قسمت نشان میدهد که کمیسرهای مسابقه پرچم های زرد یا سفید را در منطقه خطر به احتزار در آورده اند یا خیر

دو دکمه دوار شماره ۹ و ۱۰ تنظیم کننده بالانس ترمز ها هستند، علامت + نشان میدهد که چگونه مکانیزم ترمز گیری توسط اهرم از داخل کابین راننده افزایش می يابد. BBAL به دکمه شماره ۹ که در سمت راست فرمان قرار دارد به عبارتی تنظیمات بیشتری را نشان می دهد٬ بوسیله سیم کشی سیستم ترمز یا به اختصار BBW برای چرخ های عقبی.
دکمه شماره ۱۰ در واقع تعدیل کننده سیستم ترمز موتور برای زمانی که راننده دنده معکوس ميکشد.
تصور میکنیم که هر دو آپشن به طور همگن تنظیم و اطمینان خاصی به راننده جهت سیستم ترمز گیری بهینه میدهند، و عدم توازن کافی بین این دو مشکلاتی را در قسمت عقب اتومبیل به دنبال خواهد داشت.

 

دکمه شماره ۱۱ یک نوع کلید تایید است، که میتواند استفاده شود به عنوان تایید دستورالعملی که از اتاق فرمان در پیت لین تیم (توسیط مهندس مسابقه ای هر راننده) یا به عنوان یک کد مخفی که بین راننده و مهندس مسابقه در زمان های پر فشار رد و بدل میشود. این امر زمانی اهمیت می یابد که ارتباط رادیویی دچار خلل شده باشد.

دو دکمه دوار با شماره های ۱۲ و ۱۳ که MID و Hi Speed روی آنها درج شده، اگرچه دارای تنظیمات مختص به خود هستند ولی این دو خسيسه باید توسط ارتباط رادیویی و گفتگو ها صورت پذیرد و در هر وضعیت کارایی خاص به خود را دارد.

دکمه شماره ۱۴ مربوط به سبقت گیری است که با حروف اختصاری OT روی دکمه مشخص است، این دکمه عملکرد های اضافه تری از احتراق داخلی موتور و سیستم بازیابی انرژی را به راننده میدهد.

راننده و تیم میتوانند با استفاده از این دکمه از طریق امواج رادیویی بایکدیگر ارتباط برقرار کنند.  راننده میتواند هربار با نگه داشتن دکمه شماره ۱۵ که روی آن عبارت Talk نیز مشخص است به ارسال پیام رادیویی بپردازد، یا اینکه یک بار دکمه را فشار داده٬ پیام خود را ارسال و سپس مجدداً دکمه بزند تا رادیو خاموش شود. گفتنی است که این پیام ها توسط کلیه تیم های قابل شنود هستند.

هر راننده در آغاز مسابقه یک فاز از پیش تنظیم شده را انتخاب خواهد کرد که با دکمه شماره ۱۶ که در تصویر روی آن عبارت RS که مخفف دو کلمه Race Start هست مشخص است. این دکمه دسترسی از پیش راه اندازی شده ای را در اختیار راننده میگذارد که شامل سیستم بازیافت انرژی معکوس ، کلاچ و تنظیمات خنک کننده سیستم بازیابی انرژی است . دکمه هایی که در پایین فرمان بوسیله گردونه های بزرگ جای زیادی را اشغال کرده اند به دور از LCD و LED دو گردونه از سه گردونه حاضر در فرمان نیکو رُزبرگ که در کناره ها تعبیه شدند.

فرمان فرمول یک-5

دکمه شماره ۱۷ دکمه راه اندازی مجدد سیستم الکترونیکی اتومبیل یا اصطلاحاً ریست می باشد.
دکمه شماره ۲۱ نشانه است٬ این دکمه تایید عملکرد دکمه چند منظوره شماره ۱۹ را بر عهده دارد که در بالا توضیح داده ام.
دکمه Mark یا نشانه در واقع در روی نمایشگر استفاده شده که راننده میتواند در خلال چرخه تنظیمات منوها در یک جلوه منحصر بفرد از انتخاب هایش را علامت گذاری کند یا به قول معروف Save کند.

دکمه شماره ۱۹ یک گردونه چند منظوره است که به دنبال چرخاندن آن شما می توانید ببینید گزینه های گوناگون را ماننده Bite یا جستجوگر نقطه گاز، Trq یا گشتاور، BBW یا ترمز گیری سيمى و لاستیک ها.

فرمول یک چین- مسابقه3

دکمه شماره ۱۸ یک استراتژی گردشی بوده که توسط مرسدس برنامه ریزی شده است.
تیم از قبل مقرر کرده که این برنامه اساسا برای تنظیمات سیستم خنک کننده بازیافت انرژی و سوخت وساز مورد استفاده قرار گیرد.
این دکمه از این فصل به بعد بیشتر دیده خواهد شد و مورد استفاده قرار خواهد گرفت و راننده میتواند با اتکا به این ویژگی که به تازگی جایگزین MGU دو گانه شده و تنها یک واحد تولید کننده قدرت را تشکیل داده با توجه به محدودیت جدید جریان سوخت که اتخاذ شده است .
و در نهایت دکمه شماره ۲۰ با حروف اختصاری HHP انتقال قدرت با کارایی بالا را نشان میدهد، هر درجه از این گردونه نسبت های متغیری را از میزان ترکیب سوخت و احتراق بر حسب واحد زمان را مدیریت میکند با در نظر داشتن اینکه راننده در چه شرایطی قرار دارد که مشخصا شرایط آب و هوایی مرطوب بیشتر مد نظر است.

امیدوارم که این تلاش کمک کرده باشد که با کارایی واقعی فرمان های اتومبیل آشنا شده باشید.

 

کانال خبری دنده 6 بر روی تلگرام

  کانال خبری ، صرفاً بر روی نسخه بروز شده تلگرام کار می کند،می توانید با استفاده از لینک های زیر تلگرام خود را آپدیت کنید.

 لینک آپدیت تلگرام برای اندروید:

‏«Telegram» را در بازار:
http://cafebazaar.ir/app/?id=org.telegram.messenger

برای آی‌او‌اس (آیفون و آیپد):
https://itunes.apple.com/en/app/telegram-messenger/id686449807?mt=8

تلگرام نسخه دسکتاپ (ویندوز):
https://tdesktop.com/win

محتوای مجله دنده 6 با مطالب درج شده در وب سایت متفاوت بوده و برخی اخبار کوتاه و جالب از چهار گوشه صنعت خودروسازی را شامل می شود.

از این که با شما هستیم، خوشحالیم.

 


5 دیدگاه

  1. rahmet bingal | آبان 30, 1394 | لینک نظر

    شبیه دسته پلی استیشنه

  2. سعید | آبان 29, 1394 | لینک نظر

    من شنیدم که سازندگان اتومبیلهای فرمول یک حق ندارند از برخی سیستمها مثل ترمز ABS یا توربوشارژر و سوپرشارژر استفاده کنن. آیا واقعیت داره؟ اگر واقعیت داره دلیلش چیه؟

    • در پاسخ به: سعید

      ُSepehr | آبان 29, 1394 | لینک نظر

      ABS و سیستم های کمک رانندگی ممنوع هستند اما چند سالیست که موتورها 1.6 لیتری توربو چارجر شدند با آرایش V6

      • در پاسخ به: ُSepehr

        سعید | آبان 29, 1394 | لینک نظر

        مرسی سپهر جان. چه تکنولوژی منحصر به فردی توی موتور 1.6 به کار میره که چنین شتابی بهش میده؟ آلفارومئو جولیتا هم که موتور 1.3 داره شتابش باور نکردنیه! من یه دونه جولیتا دیدم با هیوندا کوپه و مزدا 3 کل انداخته بود یعنی باورت نمیشه توی یک چشم به هم زدن جفتشون رو پشت سر گذاشت و رفت. بعد رفتم تحقیق کردم دیدم موتور جولیتا 1.3 هست از تعجب داشتم شاخ درمی آوردم. آخه چه تکنولوژی داره که چنین شتاب باور نکردنی رو با یه موتور کم حجم میده؟

  3. مهدی | آبان 29, 1394 | لینک نظر

    ضمن عرض تشکر و خسته نباشید، اما متاسفانه ترجمه متن بسیار بسیار ضعیف است. موفق باشید