تشدید شرایط رکود، چشم انداز صنعت خودروسازی

چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۹۴ | 5 نظر

تشدید شرایط رکود، چشم انداز صنعت خودروسازی

همکاری مشترک بین بانک ها و خودروسازان توانست در مدت کوتاهی هیجان را بار دیگر به بازارهای خودرو بازگرداند، اما این شادمانی مدت زیادی دوام نداشت و پس از اتمام زمان اجرای طرح بار دیگر بازار از رونق افتاد، به گونه ای که به اعتقاد بعضی از کارشناسان اوضاع نه تنها با جرای این طرح بهتر نشد بلکه بدتر هم شده است.در ماه های گذشته، رکود شدید در بازار خودرو، همچنین قهر مردم از تولید کنندگان داخلی به دلیل کیفیت پایین و قیمت بالا، باعث شد تا دولت چاره ای برای این کار بیندیشد؛ هر چند در اوایل دولت زیر بار رکود نمی رفت و رفته رفته کاهش تقاضا برای خرید خودرو و همچنین کمبود نقدیگی در بازار و از سو ی دیگر تلنبار شدن خودرو های تولید کارخانجات خودرو سازی دولت را بر آن داشت تا چاره ای برای این کار بیندیشد.

به گزارش «تابناک»، همزمانی طرح دولت برای خروج از رکود و رکود در بازار خودرو، عاملی شد تا در بسته حمایتی از تولیدکنندگان داخلی، کار با خودروسازی های داخلی شروع شود. به همین منظور برای به فروش رساندن خودروهای داخلی طرح هفت ساله پرداخت وام خودرو با نرخ سود 16 درصد در نظر گرفته شد.

با استقبال کم نظیر از این طرح، طرحی که قرار بود شش ماه اجرا شود، در شش روز به پایان رسید و تولید کنندگان توانستند در این مدت اندک، بیش 130 هزار خودرو را پیش فروش کنند، این در حالی بود که بانک مرکزی تنها برای 110 هزار خودرو اعتبار در نظر گرفته بود.

همکاری مشترک بین بانک ها و خودروسازان توانست در مدت کوتاهی هیجان را بار دیگر به بازارهای خودرو بازگرداند، اما این شادمانی مدت زیادی دوام نداشت و پس از اتمام زمان اجرای طرح بار دیگر بازار از رونق افتاد، به گونه ای که به اعتقاد بعضی از کارشناسان اوضاع نه تنها با جرای این طرح بهتر نشد بلکه بدتر هم شده است.

اجرای طرح اخیر به نظر می رسد، باعث ایجاد برخی نگرانی ها در بازار شده است، که اوضاع را بیش از پیش پیچیده کرده است؛ نخست اینکه شرکت کنندگان در طرح فوق هنوز تعیین تکلیف نشده اند و معلوم نیست چه زمانی خودرو به دست خریداران خواهد رسید. همچنین نحوه داد و ستد این خودرو ها نیز از موضوعاتی است که باعث ناراحتی خریداران شده است.

بحث دیگر در این میان، اینکه بسیاری از کسانی که خواهان استفاده از شرایط جدید خودرو بودند، با اطمینان از اینکه فرصت شش ماهه برای تنظیم کارهای خود دارند، خودرو های دست دوم خود را با زیر قیمت در بازار فروخته اند و اکنون قادر به خرید خودرو جدید نیز نیستند.

در این بین افرادی نیز وجود دارند که از خرید خودرو تا زمانی که کیفیت افزایش پیدا نکند و قیمت خودروها کاهش نداشته باشد، امتناع می کنند، مجموعه این عوامل باعث ایجاد سردرگمی در بازار خودرو شده است.

سید محمد بیاتیان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است، دولت یکی از بزرگترین اشتباهات خود را در مورد خودرو انجام داده و در گفت و گو با تابناک اظهار داشت، اکنون رکود بیش از گذشته در بازار حاکم شده و می توان گفت، رکود مطلق در بازار خودرو به چشم می خورد.

این نماینده مجلس افزود: تسهیلات در نظر گرفته شده در کوتاه‌مدت به ‌عنوان مسکّن عمل و اندکی از معظلات خودروسازان را رفع کرده است؛ اما اکنون اثر این مسکن در حال فروکش است و ما بار دیگر در روزهای آینده شاهد وضعیت بسیار بدتری در این بخش خواهیم بود، مگر آنکه دولت باید سیاست خود را درباره تولید و عرضه خودروی داخلی تغییر دهد.

وی گفت: مردم نسبت به قیمت و کیفیت خودرو منتقد هستند و این انتقاد باعث این شده که از تولید داخل استقبال نکنند، این وام نه تنها تأثیر مثبتی در بازار نخواهد داشت، بلکه مقاومت منفی مردم را نسبت به این قضیه نشان می‌دهد؛ ضمن اینکه ترس ما از این است وامی که برای خرید خودرو ارائه می‌شود در جای دیگری هزینه شود.

این نماینده در پایان گفت: اکنون کسانی که قصد خرید خودرو داشتند، اما به دلیل جو ایجاد شده برای نخریدن خودرو مردد بودند، با آغاز این طرح خودرو خریداری کرده اند، کسان دیگری هم که اتومبیل نیاز داشتند از این طریق توانسته اند خودرو مورد نظر خود را تأمین کنند. بقیه هم یا نقدینگی ندارند، یا همچنان بر نخریدن خودرو اصرار دارند؛ بنابراین رکود مطلق در بازار خودرو حاکم است و شکستن این جو بسیار سنگین تراز وضعیت قبلی خواهد بود، ولی تا دیر نشده دولت باید فکری برای خودروسازی ها بکند، در غیر این صورت این بار فرار از این وضعیت بسیار سخت تر خواهد بود.

کانال خبری دنده 6 بر روی تلگرام

  کانال خبری ، صرفاً بر روی نسخه بروز شده تلگرام کار می کند،می توانید با استفاده از لینک های زیر تلگرام خود را آپدیت کنید.

 لینک آپدیت تلگرام برای اندروید:

‏«Telegram» را در بازار:
http://cafebazaar.ir/app/?id=org.telegram.messenger

برای آی‌او‌اس (آیفون و آیپد):
https://itunes.apple.com/en/app/telegram-messenger/id686449807?mt=8

تلگرام نسخه دسکتاپ (ویندوز):
https://tdesktop.com/win

محتوای مجله دنده 6 با مطالب درج شده در وب سایت متفاوت بوده و برخی اخبار کوتاه و جالب از چهار گوشه صنعت خودروسازی را شامل می شود.

از این که با شما هستیم، خوشحالیم.

 


5 دیدگاه

  1. farshad | آذر 5, 1394 | لینک نظر

    اقا کمپین شکست نخورده و جالب ابنجاست با این وامی که دادن توش همش دروغ بود درصد الان به اسم سود مرکب و مالیات 9 د رصدی داره میشه 28 درصد حداقل و از 7 سال شد 4 سال و از اونور هم که ماشینی تحویل نمیشه و هروز یه بهانه میارن واسه همین اگه باز وام هم بدن چون دیگه مردم میدونن کلاه سرشون میره دیگه با وام هم نمیخرن البته واسه اونایی که ثبت نام کردن هم متاسفم چون خودشون حرف مارو گوش ندادن و خودشون رو اسیر کردن پول دادن فعلا نه ماشینی در کار هست نه تکلیفی بعدم که به هزار بدبختی ماشین گرفتن هروز تو تعمیگاه باید باشن و خدا کنه کسی تصادفی با اینا نکه

  2. گرفتار | آذر 5, 1394 | لینک نظر

    خدا رو شکر

  3. علیرضا | آذر 4, 1394 | لینک نظر

    کجان اونایی که میگفتن کمپین شکست خورده اگه اینا بخوان دوباره بفروشن دوباره باید وام بدن ولی تا کی میتونن!!!

  4. sunmartin | آذر 4, 1394 | لینک نظر

    بنظر من باید خودروهای پژو 206 و دنباله و اقمار نیز 405 و اقمار پراید و اقمار و خودروهای بی کیفیت چینی تولید و مونتاژ نشن و متوقف بشن در عوض مدلهای میانه قیمت جهان مثل پژو 208 پژو 308 پژو 2008 و فیات پاندا و فورد فوکوس سوبارو ایمپرزا هوندا آکورد هوندا سیتی کیا ریو کیا سراتو هیوندای النترا هیوندای آی 20 میتسوبیشی میراژ بجای مراید و کیا پیکانتو بعنوان پراید جدید تولید بشن با سود کم ولی فروش بالا یه طرح هم بزارن خودروهای 5 سال کارکرده اسقاط کنن وام بلند مدت با سود 4 درصد بدن اینطوری هم مشکل زشتی شهر و جاده ازین حجم خودروهای قرون وسطی پاک میشه و هم هوا و جو و محبط زیست آبی میشه و آسمون میشه دید وگرنه تکرار خودروهای نیم قرن پیش و جنون ساخت اونها فقط بواسطه سود سرشار و بیشمار برای دولت و خودروسازان درآینده کشور به ورطه نابودی زیست محیطی و آمار وحشتناک مرگ و میر ناشی ازین خودروهای صد درصد غیر ایمن و استاندارد میکشونه تا دیر نشده باید اینکارو عملی کنن و ازین خوان نعمت دست بردارن دولت هم باسد دستش از جیب مردم دربیاره و بفکر توسعه کشور و حتی پایلوت شدن ایران بعنوان کشوری وسیع و دارای نیروی جوان باشه و ازین فرصت جهت بستن قرار داد با هیوندای و میتسو و هوندا و مزدا استفاده کنه دریت مثل ترکیه که پایلوت محصولات روز رنو پژو و تویوتا در منطقه هست

  5. محمد حسین | آذر 4, 1394 | لینک نظر

    تنها راه کوتاه مدت برای برون رفت از بحران فعلی لگن سازهای ایرانی کاهش قیمت تا حدود 10 درصد یا بیشتر می باشد.
    در میان مدت افزایش کیفیت قطعات مدلهای فعلی
    برای یک سال آینده عدم تولید مدلهای قدیمی مثل پراید، پژو 405
    برای دو سال آینده معرفی مدلهای به روز و باکیفیت