لزوم گرم کردن خودرو در زمستان/ افسانه یا واقعیت

سه شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ | 6 نظر

لزوم گرم کردن خودرو در زمستان/ افسانه یا واقعیت

پاسخ به یک سوال زمستانی درباره خودرو

درباره نحوه مراقبت از خودرو، نکات و راه‌حل‌های مختلفی دهان به دهان می‌چرخند اما مشخص نیست که آیا واقعا اینها جنبه علمی دارند یا خیر؟

 برخی از توصیه‌ها و نکاتی که راجع به نحوه نگهداری از خودرو دهان به دهان منتقل می‌شوند، مفید هستند اما بسیاری از آنها کاملا منسوخ بوده یا از درجه اعتبار ساقط هستند و بیشتر به درد زمانی می‌خورند که پیکان خودروی روز بوده است!

یکی از معروف‌ترین باورها درباره خودرو، گرم کردن موتور آن در فصل زمستان است. اما آیا تابه‌حال از خود پرسیده‌اید که این باور تا چه اندازه علمی و درست است؟

به‌گزارش پایگاه اینترنتی بولد‌راید و اقتصاد نیوز، باور عمومی درباره گرم کردن موتور خودرو در فصل زمستان از آنجا نشات گرفته که یک خودروی سرد آمادگی حرکت ندارد. چگالی سیالات داخل خودرو نظیر روغن‌موتور یا گریس در فصل سرد افزایش یافته و سفت‌تر می‌شوند؛ در نتیجه هر وسیله‌ای در فصل زمستان نیاز دارد تا اندکی گرم شود تا فعالیت مطلوب‌تری داشته باشد. باور عمومی و فرض بر این است که باید چند دقیقه پس از استارت زدن اجازه دهید تا دمای این سیالات کمی افزایش یابد تا از فرسایش موتور کاسته و بر عمر آن افزوده شود.

اما به اعتقاد «جان پائول»، تعمیرکار باسابقه خودرو، این باور بیشتر شبیه افسانه است؛ چراکه حتی در زمستان سخت و یخبندان که از شدت سرما دندانهایتان به هم می‌خورد هم نیازی نیست پیش از حرکت موتور خودرو را گرم کنید. البته این بدان معنا نیست که به ‌محض سوار شدن در خودرو استارت بزنید و تخت گاز برانید؛ اما نیازی نیست چند دقیقه موتور درجا کار کند تا گرم شود فقط باید در شروع حرکت کمی مدارا کنید و رفته رفته سرعت را افزایش دهید.این کار ضمن گرم کردن تدریجی موتور به افزایش دمای سایر قطعات محرک از جمله گیربکس نیز یاری می رساند و از تولید آلایندگی در حالت کارکرد درجا و مصرف شدن سوخت فراوان جلوگیری می کند. در چنین شرایط که موتور هنوز گرم نشده است، افزایش دور موتور بیش از محدوده میانی (حدود 3000 RPM) برای خودروهای معمولی صحیح نیست و می تواند باعث آسیب دیدن برخی اجزای مهم موتور شود.

زمستان-1

بسیاری از خودروهای مدرن امروزی، حتی در قسمت کنسول راننده نشانگری آبی رنگ دارند که نشان می‌دهد موتور خودرو هنوز گرم نشده و مادامی که این چراغ روشن است باید از شتاب‌گیری ناگهانی و شدید اجتناب کرد اما وقتی این چراغ خاموش شد، می‌توان با خیال راحت سرعت را افزایش داد.

 

 

کانال خبری دنده 6 بر روی تلگرام

  کانال خبری ، صرفاً بر روی نسخه بروز شده تلگرام کار می کند،می توانید با استفاده از لینک های زیر تلگرام خود را آپدیت کنید.

 لینک آپدیت تلگرام برای اندروید:

‏«Telegram» را در بازار:
http://cafebazaar.ir/app/?id=org.telegram.messenger

برای آی‌او‌اس (آیفون و آیپد):
https://itunes.apple.com/en/app/telegram-messenger/id686449807?mt=8

تلگرام نسخه دسکتاپ (ویندوز):
https://tdesktop.com/win

محتوای مجله دنده 6 با مطالب درج شده در وب سایت متفاوت بوده و برخی اخبار کوتاه و جالب از چهار گوشه صنعت خودروسازی را شامل می شود.

از این که با شما هستیم، خوشحالیم.


6 دیدگاه

  1. حمیدرضا | آذر 16, 1394 | لینک نظر

    دوستانی که در مورد ذیل اطلاع دارند ممنون میشم اگه راهنمایی کنند:
    از لحاظ بهتر بودن تخلیه رسوبات کارتل روغن ، تعویض روغن با روش ساکشن تفاوتی با تخلیه روغن از زیر ماشین (با باز کردن پیچ زیر کارتل روغن ماشین )دارد ؟

  2. S | آذر 11, 1394 | لینک نظر

    ٢٠٦ ك اصلا سر صبح راه نميره بايد حتما گرم شه

    • در پاسخ به: S

      Saeed | آذر 12, 1394 | لینک نظر

      206 دمای کارش فکر کنم از بقیه ماشینا بالاتره حدود 90 هست

      • در پاسخ به: Saeed

        سعید | آذر 12, 1394 | لینک نظر

        دمای کارکرد موتورهای بنزینی سواری های مختلف تقریبا یکی هست و آنچنان تفاوت زیادی با هم نداره ولی چون نسبت تراکم موتورهای tu5 بالاتره اتفاقا سریع تر گرم میشه.
        این که موتورت دقیقا چقدر طول میکشه تا بعد استارت اول صبح نرم کار کنه یا به قول خودمون گرم بشه بشه به دوتا فاکتور عمومی
        بستگی داره.
        ریسکوزیته یا همون غلظت روغنی که توی ماشینت ریختی
        دمای هوای پارکینگت
        یکسری دوستان سرخود و روی یکسری تفکرات غلط برمیدارن غلظت و نوع روغن موتورشون رو تغییر میدن و فکر میکنن به نفعشونه در صورتی که کاملا به ضرر موتورشونه. روغن موتور دقیقا دقیقا دقیقا همون چیزی رو بریزید که طراح گفته و مطمئن باشید طراح موتور تمام شرایط آب و هوایی کشورتون رو در نظر گرفته با یک ضریب اطمینان بالا .

  3. سعید | آذر 10, 1394 | لینک نظر

    روغن موتورهای طراحی شده بعد از سال 2000 سینتتیک یا نیمه سینتتیک هستند و با سرد شدن غلیظ نمیشن بلکه غلظتشون با گرم شدن بیشتر میشه(برعکس روغنهای پایه مینرال که در موتورهای قدیمی به کار میره) پس این افسانه که روغن در اول استارت سفت هست و اینطور داستانها برای موتورهای قدیمی مثل پیکان و پراید و نیسان هست نه 206 و دنا و رانا و…
    برای موتورهای جدید گرم شدن در سردترین شرایط فقط 30 ثانیه تا حداکثر یک دقیقه کافیه اون هم فقط به خاطر اینکه پیستونها از حالت بیضی دربیان به حالت دایره کامل تبدیل بشن (طراحی پیستون تمام ماشینها طوریه که در حالت سرد چند صدم میلیمتر بیضی هستند و با رسیدن به دمای کارکرد کاملا دایره میشن) و اگر بیشتر از یک دقیقه درجا کار کنه به خاطر انتقال حرارت اگزوز به محفظه موتور ممکنه به مرور زمان موتورتون با آسیب های جدی مواجه بشه.