سرگذشت “دوو” از آغاز تا پایان

پنجشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۴ | 11 نظر

سرگذشت “دوو” از آغاز تا پایان

دنياي اقتصاد/ شرکت دوو در ماه مارس سال ۱۹۶۷ توسط «کيم ووجونگ» به عنوان يک کارخانه نساجي کار خود را آغاز کرد. کيم که فرزند استاندار «دايگو» بود، مدرک اقتصاد خود را از دانشگاه يونساي سئول دريافت کرده بود و قصد داشت شرکت خود را به يکي از بزرگ‌ترين کمپاني‌هاي چندمنظوره کره‌جنوبي تبديل کند.
رييس‌جمهور کره به مدير‌ اين شرکت کمک زيادي کرد تا از حمايت‌هاي مالي بانک‌ها استفاده کند.‌اين شرکت طي برنامه‌هاي توسعه ۵ ساله کره از وام‌هاي کم بهره که بازگشت آنها معمولا توسط دولت تضمين مي‌شد و از نيروي کار ارزان، استفاده کرد. کيم همچنين با ساير سياستمداران کره ارتباطات نزديکي برقرار کرد و از‌اين طريق اعتبارات فراواني براي شرکتش جذب نمود.

دوو لاستی

در دهه‌هاي 19۷۰ و 19۸۰ شرکت دوو به سرعت رشد کرد و در صنايع مختلف سرمايه‌گذاري نمود. در سال ۱۹۷۸ شرکت دوو وارد عرصه خودروسازي شد.‌اين شرکت با خريداري ۵۰ درصد از سهام کارخانجات «سايهان موتور» (Saehan Motor) شروع به توليد اتومبيل با نام قبلي شرکت نمود. ۵۰ درصد ديگر سهام آن شرکت متعلق به جنرال‌موتورز آمريکا بود. در سال ۱۹۸۲، بعد از‌اينکه گروه دوو کنترل کامل‌اين شرکت را به دست آورد، نام‌اين شرکت به دوو موتور تغيير کرد و بعد از مدت کوتاهي شروع به توسعه خود در سراسر جهان نمود. در سال ۸۷ حدود نيمي‌از خودروهاي توليدي به آمريکا و ساير کشورها صادر مي‌شد.

دوو اسپرو

از اوايل دهه 19۹۰ دوو به فعاليت‌هاي فرا مرزي خود پرداخت که شامل مشارکت در ۴۰۰ پروژه و ۸۵ شرکت سرمايه‌گذاري بود و در‌اين هنگام دوو در گروه ۱۸ شرکت بزرگ بين‌المللي دنيا در آمده بود. شاخه‌هاي مهم شرکت دوو عبارت بودند از صنايع موتوري، مهندسي، تجهيزات ارتباطي و مخابراتي و امنيتي، صنايع سنگين، توليد کشتي و ده‌ها شرکت کوچک ديگر که به صورت خصوصي اداره مي‌شد.

دوو سیلو-6
طي‌اين دوره دوو به بزر‌گ‌ترين خودروساز کره و هفتمين خودروساز بزرگ دنيا تبديل شده و تا سال ۱۹۹۶ تمام مدل‌هاي ‌اين شرکت از روي مدل‌هاي جنرال موتورز برداشته شده بود. در سال‌هاي آخر دهه 19۹۰ شرکت دوو با مشکلات مالي مواجه شد.‌اين مشکلات در سال مالي منتهي به سال ۲۰۰۰ ميلادي منجر به ۱۰ ميليارد دلار زيان شده بود. بعد از‌اين زيان ارزش سهام شرکت ۹۴درصد افت کرد. تا آن تاريخ، ‌اين بزرگ‌ترين ميزان زيان يک شرکت در کره‌جنوبي بود.سهم بازار‌اين شرکت نيز به شدت کاهش يافت. بررسي‌ها نشان مي‌داد که دوو مقادير زيادي پول براي برنامه‌هاي توسعه‌اي خود به صورت وام از منابع مالي دريافت کرده بود. در سال ۱۹۹۹ ميزان بدهي‌هاي داخلي و خارجي‌اين شرکت بالغ بر ۱۶ ميليارد دلار مي‌شد.
مشکلات دوو از زماني آغاز شده بود که کيم ‌وو جونگ به دليل سرمايه‌گذاري در کشورهاي در حال توسعه بدهي زيادي به ميزان 3/1 ميليارد دلار به بار آورد و يک ميليارد دلار نيز بابت خريد شرکت کره‌اي «سانگ يانگ» Ssangyong Motor به شرکت زيان وارد کرد.ضعف مديريت مهم‌ترين دليل شکست بزرگترين خودروساز کره بود. مديريت‌اين شرکت که تنها به گسترش و توسعه کسب و کار در زمينه‌هاي مختلف پرداخته بود بدون در نظر گرفتن سودآوري پروژه‌ها با استفاده از رانت‌هاي دولتي و سياسي سعي در مخفي کردن بدهي‌هاي شرکت داشت که در پايان نيز چنين نشد.

تست تصادف دوو سیلو
يکي ديگر از دلايل شکست ‌اين غول اقتصادي کره سرمايه‌گذاري در مناطق و کشورهاي پر ريسک بوده است. به‌عنوان مثال، ويتنام يکي از‌ اين بازارها بود. دوو سعي داشت که محصولات خود را به صورت ارزان در‌ اين بازار به فروش برساند تا سهم بازار را از ساير رقبا بگيرد.
نيروي کار نيز يکي از دلايل ضربه خوردن‌اين شرکت بود. در سال‌هاي آخر قرن بيستم، اکثر کارگران کارخانجات‌ اين شرکت براي حقوق بيشتر يا عليه عملکردهاي مالي ضعيف مديران يا عدم امنيت شغلي اعتصاب کردند. بحران مالي جنوب شرق آسيا در سال‌هاي ۹۷ و ۹۸ نيز به مشکلات دوو افزود. تامين‌کنندگان اعتبارات شرکت فشار بيشتري براي باز پس‌گيري اعتبارات خود به دوو وارد مي‌کردند و مديريت شرکت را تحت فشار قرار مي‌دادند.

آخرین نسل دوو ماتیز

در سال ۲۰۰۰ دولت کره اموال و دارايي‌هاي شرکت دوو را به حراج گذاشت. در سال ۲۰۰۱ شرکت جنرال موتورز، سهام شرکت دوو را به قيمت 2/1ميليارد دلار خريداري کرد. بنابراين، نام‌اين شرکت به جي.ام دوو تغيير يافت. ‌اين شرکت کار خود را در ۱۷ اکتبر سال ۲۰۰۲، همراه با جنرال موتورز و شريکانش از جمله سوزوکي و شرکت صنايع اتومبيل شانگهاي که 7/66 درصد ‌اين شرکت را به ارزش ۴۰۰ ميليون دلار در دست داشتند، آغاز کرد.

دوو سرنوشت-2

دنده 6 – دوو این روزها به تولید برخی مدل های تغییر یافته و اقتصادی شورولت تحت نام خودش می پردازد، اما بخش تحقیق و توسعه مستقل این کمپانی عملا فعالیت خود را متوقف کرده است و بنابراین می توان گفت که مجموعه کمپانی های دوو به واحد مونتاژ مدل های جنرال موتورز بدل شده اند.

 

کانال خبری دنده 6 بر روی تلگرام

  کانال خبری ، صرفاً بر روی نسخه بروز شده تلگرام کار می کند،می توانید با استفاده از لینک های زیر تلگرام خود را آپدیت کنید.

 لینک آپدیت تلگرام برای اندروید:

‏«Telegram» را در بازار:
http://cafebazaar.ir/app/?id=org.telegram.messenger

برای آی‌او‌اس (آیفون و آیپد):
https://itunes.apple.com/en/app/telegram-messenger/id686449807?mt=8

تلگرام نسخه دسکتاپ (ویندوز):
https://tdesktop.com/win

محتوای مجله دنده 6 با مطالب درج شده در وب سایت متفاوت بوده و برخی اخبار کوتاه و جالب از چهار گوشه صنعت خودروسازی را شامل می شود.

از این که با شما هستیم، خوشحالیم.

 

 


11 دیدگاه

  1. علیرضا | بهمن 16, 1396 | لینک نظر

    یادش بخیر دوواسپرو.5سال سوارش شدم .چه ماشینی بود.هییییی

  2. راد | خرداد 5, 1395 | لینک نظر

    یکی از اقوام تو اداره تامین اجتماعی کار میکند تنها کارمند فامیل است که رازیه، حالا چند وقتی میفهمم چرا . البته سفارش شده از طرف یه ارگان خاص رفته. تامین اجتماعی از اداراتی است که چند وقت دیگه ورشکست میشد و میگند 35 سال و تا 65 سالگی کار کنید تا بمیریند!!!

  3. علي | دی 22, 1394 | لینک نظر

    شركت هاي دولتي هرگز ورشكست نمي شوند

  4. رضا پسبل | آذر 13, 1394 | لینک نظر

    ورشکست شدن واژه قشنگی نیس بهتره که اصلاح شن و بروز و مثل خودروسازهای بزرگ و باکیفیت بشن والا این همه پرسنل و کارگر و… واسه چی باید بیکار شن به هرحال کشور خودمونه

    • در پاسخ به: رضا پسبل

      احسان | دی 15, 1394 | لینک نظر

      حرف شما تئوری درستی داره. اما خیلی از این کارگرها، کارمند ها و … با رانت اومدن . آدم های بدی هم اصلا نیستند. اما اهل کارم نیستند. خلاصه یه سفره ای است پهن. هر کسی که پارتی داره میاد میشینه سر این سفره. حالا غذاهای سر این سفره کی تموم بشه بحث است. یعنی اگر شما بدونید که چه اتفاقی تو برخی این شرکت های دولتی داره رخ میده حتما تایید می کنی که این سفره ها جمع بشه. البته متاسفانه تا نفت هست این سفره هم بازه. همه دور هم خوشیم و می خوریم و اسراف می کنیم و مثل بچه های تنبل پول توجیبی می گیریم و کار نمی کنیم. با این وضع انتظار تولید با کیفیت یه شوخیه….

  5. Mehdi | آذر 13, 1394 | لینک نظر

    ایران خودرو و سایپا کی ورشکست میشن ایشالا!؟

    • در پاسخ به: Mehdi

      با حمایت دولت وبانک مرکزی وبخصوص مردم کشور که بایک وام می روند هجوم می یاورندتو نمایندگی های ایران خودرو و سایپا هیچ وقت ورشکست نمی شوند.

  6. alireza-r | آذر 13, 1394 | لینک نظر

    اگه دوو ورشکست نمیشد، هیوندای هیچوقت اینقدر قدرت پیدا نمیکرد. همون دوو سیلو از خیلی از ماشینای الان بهتر بود.

  7. سعید | آذر 12, 1394 | لینک نظر

    با تشکر از مقاله خوبتون
    الان شرکت جی ام دوو خودرو تولید میکنه؟

    • در پاسخ به: سعید

      ُSepehr | آذر 12, 1394 | لینک نظر

      آخرین تصویر مقاله، مربوط به خودروهای روی خط تولید هست…