10 هزار میلیارد تومان، زیان انباشته ایران خودرو و سایپا

شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ | 10 نظر

10 هزار میلیارد تومان، زیان انباشته ایران خودرو و سایپا

حیات با تنفس مصنوعی

صنعتی که به برنامه‌های اساسی‌تری نیاز دارد

عسل داداشلو – فرصت امروز : نقــدینگــی حـــاصــل از تسهیلات 25 میلیون‌تومانی خودرو که به حساب خودروسازان واریز شده، صرفا مانع از توقف فعالیت کارخانه‌های خودروسازی شده، بنابراین نمی‌توان و نباید منتظر تحولی در صنعت خودرو بود، زیرا زیان انباشته شناسایی شده ایران خودرو و سایپا، رقمی حدود 10 هزار میلیارد تومان است.این جملات جمع‌بندی نظرات کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به تفکری است که منتظر تغییر چشمگیر در وضعیت دو خودروساز بزرگ ایران پس از اجرای طرح تحریک تقاضا بود.

دو ماه پیش وقتی که خودروسازان بحرانی‌ترین روزهای خود را سپری می‌کردند و به گفته وزیر صنعت حتی گروه خودروسازی سایپا در آستانه توقف بود؛ دولتی‌ها طرح رونق اقتصادی و در قالب آن تسهیلات 25 میلیون تومانی را برای خرید خودرو ارائه کردند که قرار بود تا 80 درصد قیمت خودرو به مشتریان وام داده شده و تا شش ماه ادامه داشته باشد. اما این طرح در همان شش روز نخست با فروش حدود 130 هزار دستگاه خودرو به پایان رسید. چند روز پیش بانک مرکزی اعلام کرد که مبلغ هزار و 774میلیاردتومان برای تامین مالی تسهیلات برای 97هزار دستگاه خودرو به حساب خودروسازان واریز شده است.

ال 90 جدید شرایط فروش

تخمین زده می‌شود که از پیش‌فروش خودروها نیز مبلغی حدود 500میلیـاردتومــان عــایـد خودروسازان شده باشد. در مجموع با احتساب تامین مالی 13 هزار دستگاه خودرو باقی مانده از سوی بانک مرکزی، رقم حدودی که دست خودروسازان را خواهد گرفت در نهایت حدود 3هزار میلیارد تومان خواهد بود. اما طبق نظر برخی از کارشناسان آیا این رقم قرار است تحول چشمگیری در صنعت خودرو ایجاد کند؟

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودروی ایران، در پاسخ به این پرسش به «فرصت‌امروز» می‌گوید: «4هزارمیلیاردتومان بدهی‌های شناسایی شده ایران خودرو و 6هزارمیلیاردتومان بدهی‌های شناسایی شده سایپا است. بنابراین چرا باید با رقمی معادل 3هزار میلیارد تومان منتظر تحول در صنعت خودرو بود؟ تنها کاری که بانک مرکزی با اجرایی شدن این طرح انجام داد، جلوگیری از توقف فعالیت این دو خودروساز بود.»

ساینا سایپا

او می‌افزاید: «بانک مرکزی هزینه سرمایه‌گذاری برای این دو خودروساز تامین نکرده یا مشکلات آنها را حل نکرده که امروز منتظر تحول باشیم، بلکه فقط جلوی توقف این دو خودروساز را گرفته است. این پول نیز صرف تامین بخشی از بدهی‌ها به قطعه سازان و پیمانکاران و تامین هزینه‌های حقوق و دستمزد خواهد شد و چند ماه دیگر به مدت حیات این خودروسازان می‌افزاید. مشکلات خودروسازان ما با این ارقام برطرف نمی‌شود.»

همچنین ساسان قربانی، سخنگوی شورای سیاست‌گذاری خودرو، در این زمینه در گفت و گو با «فرصت امروز» بیان می‌کند: «بحث پرداخت تسهیلات برای خرید خودرو، در همه جای دنیا در قالب لیزینگ اتفاق می‌افتد و خرید کالاهایی نظیر خودرو از محل درآمدهای آتی صورت می‌گیرد. بنابراین اتفاقی که در ایران افتاده، ‌کمک به صنعت خودرو نیست، بلکه حداقل در 20 کشور تراز اول دنیا باب است.»

او با بیان اینکه تولیدکنندگان ما با بهره 30درصد کار می‌کنند، تصریح می‌کند: «برای بررسی موفقیت تولید و اینکه چه میزان از این پول به صنایع زیرمجموعه خودروسازی می‌رسد باید همه عوامل در نظر گرفته شود.قطعا این پول صرف هزینه‌های خودروسازان می‌شود و نمی‌توان منتظر تغییر بود زیرا مشکل ساختاری است که ما در آن کار اقتصادی انجام داده و تولید می‌کنیم که متاسفانه هیچ کس به این ساختار نمی‌پردازد.»

زیرساخت‌ها اصلاح شود

آنگونه که شرایط گواهی می‌دهند، خودروسازان با این پول فقط تا چند ماه آینده می‌توانند خط تولیدهای خود را فعال نگه دارند، زیرا شرایط امروز بازار پس از تزریق این تسهیلات، مجددا به قبل از دو ماه پیش بازگشته و رکود همچنان باقی است. اکنون این پرسش مطرح است که برای تحول در صنعت خودرو چه باید کرد؟

قربانی در پاسخ به این پرسش، اظهار می‌کند: «در یک ساختار غیر‌رقابتی نمی‌توان محصول رقابتی تولید کرد. کاهش نرخ بهره بانکی و تک نرخی شدن ارز از جمله اتفاقاتی است که حتما باید رخ بدهد. بعد از اینکه این مشکلات رفع شد می‌توانیم درباره نحوه عملکرد خودروسازان و قطعه‌سازان نظر بدهیم.

بستر اقتصادی و کسب‌و‌کار ما بسیار با دنیا فاصله دارد و تا زمانی‌که این بسترها تغییر نکند، تسهیلات این‌گونه نمی‌تواند تحولی ایجاد کند.» او ادامه می‌دهد: «اصلاح سیستم پولی بانکی به سمت حمایت از تولید، ایجاد امنیت و فرصت برای سرمایه‌گذاران خارجی، ثبات در برنامه‌های اقتصادی، استفاده از منابعی نظیر نیروی انسانی در توسعه و. . . می‌تواند ما را به تحول برساند.»

جوینت ونچری وجود ندارد

یکی دیگر از روزنه‌هایی که خودروسازان ما به آن چشم امید دوخته‌اند، امضای قراردادهای جوینت ونچر و آمدن سرمایه‌های تازه به بازار ایران است. اما آیا این قراردادها به تغییر منجر می‌شوند؟ زواره درباره حضور سرمایه‌های خارجی به‌عنوان راه نجات صنعت خودرو، توضیح می‌دهد: «وقتی دولت در رأس هیات‌مدیره‌های دو شرکت حضور دارد و هر وقت اراده کند می‌تواند قوانین را تغییر دهد، طبیعتا سرمایه‌گذار سرمایه‌اش را از سر راه نیاورده که به راحتی بخواهد در جایی سرمایه‌گذاری کند که ریسک سرمایه در آن بالاست. بنابراین جوینت ونچری در کار نیست و فقط قراردادهای خریدوفروش کالاست.زمانی می‌توانیم بگوییم جوینت ونچر که سرمایه به ایران بیاید اما مشکل اینجاست که ما می‌خواهیم بازی را با قواعد خودمان پیش ببریم که مطابق قوانین بین‌المللی نیست.»

این کارشناس صنعت خودرو پیش شرط جذب سرمایه‌های خارجی را کنار کشیدن دولت از نقش‌های مدیریتی می‌داند و می‌گوید: «دولت باید نقش مجری را داشته باشد و وزارت صنایع باید بپذیرد افرادی مانند معاون وزیر در هیات‌مدیره‌ها حضور نداشته باشند. مثلا حضور آقای صالح نیا، معاون وزیر صنعت در هیات‌مدیره ایران خودرو چند اشکال ایجاد کرده؛ یکی اینکه رنو هیچ‌گاه به این فکر نمی‌کند که بخواهد به‌عنوان یک قطب سوم در ایران فعالیت کند، زیرا اگر با ایران خودرو به اختلاف بربخورد قطعا ایران خودرو برنده خواهد بود.مشکل دوم این است، کسی که می‌خواهد با ایران خودرو و سایپا شراکت کند به دنبال این است که از رانت وزارتخانه استفاده کند زیرا این دو خودروساز تحت حمایت وزارتخانه هستند.»

با تزریق پول‌هایی نظیر آنچه در طرح 25 میلیون تومانی وام خودرو رخ داد، فقط درمان موقتی برای صنعت خودرو خواهد بود و با این مسکن‌ها نه باید منتظر تغییر بود و نه توسعه. اگر قرار است صنعت خودروسازی پابرجا بماند، پیش از هر چیز باید لایه‌های زیرین اصلاح شود.

کانال خبری دنده 6 بر روی تلگرام

  کانال خبری ، صرفاً بر روی نسخه بروز شده تلگرام کار می کند،می توانید با استفاده از لینک های زیر تلگرام خود را آپدیت کنید.

 لینک آپدیت تلگرام برای اندروید:

‏«Telegram» را در بازار:
http://cafebazaar.ir/app/?id=org.telegram.messenger

برای آی‌او‌اس (آیفون و آیپد):
https://itunes.apple.com/en/app/telegram-messenger/id686449807?mt=8

تلگرام نسخه دسکتاپ (ویندوز):
https://tdesktop.com/win

محتوای مجله دنده 6 با مطالب درج شده در وب سایت متفاوت بوده و برخی اخبار کوتاه و جالب از چهار گوشه صنعت خودروسازی را شامل می شود.

از این که با شما هستیم، خوشحالیم.


10 دیدگاه

  1. saman | دی 26, 1394 | لینک نظر

    اول بگم که خاک تو سر اونایی که با وام ۲۵ میلیونی ماشین خریدن
    هر شرکت بزرگی مثل خودرو سازی اگه ازش حمایت دولتی بشه آخرش همینه نمونش پروتون مالزی با این که ماشینای با کیفیت مناسب تولید میکرد دیگه سهامش اونقد کم شده که الان به جاش هیوندای داره با لوتوس همکاری میکنه و اون موتوری که باید روی جنتو میدیدیم الان رو الانترا نصبه چرا؟
    چون حمایت دولتی باعث میشه یه سری منافع و رانت به وجود بیاد واس همین بهتره دولت از شرکت های کوچیک حمایت کنه تا به جای دو تا شرکت ۱۰ تا شرکت خودرو سازی بزرگ باشه حالا بحث این که چقدر هم رو اقتصاد کل کشور و اشتغال تاثیر میزاره جداس
    بعدشم این مشکلا همش تقصیر خودمونه میبینی یارو سرمایه داره میخواد خط تولید بزنه میاد خط پیکان وانت میزنه چرا؟ چون سودش بیشتره دإ آخه لاکردار مگه نمیخواستن این ماشینو از تولید حذف کنن چرا با رشوه نگرش داشتی؟
    میمردی به جاش مثلا آریسان بزنی؟
    طمع کورش کرده
    آخرشم میشه همین این همه تصادف و کشته و عدم رضایت

  2. واقعا باید به حال این صنعت گریست .ماشین ۵تومنیو روش ۲۰تومن میخوره تازه ضررو زیان هم میده .ااا .اگه دسته من بود خودروسازا رو تبعید میکردم کره شمالی تا جیم یونگ سو یه حال اساسی با سگهای گرسنه و تمساحهای خشمگینش به این گاریسازا بده.الانم که خشمگینه از تحریمهای غرب ببین چه شود .فوری میپیچه به پروپاشون .تبدیلشون میکنه به اتمهای هیدروژن.

  3. Mohsen | دی 26, 1394 | لینک نظر

    ده هزار میلیارد تومن میشه سه میلیارد دلار نه ده!

  4. امیر | دی 26, 1394 | لینک نظر

    این خودروسازان تولیدات سی سال پیش را با کیفیت پایین و قیمت بسیار بالا به مردم غالب می کنند بعد 10 میلیارد
    دلار زیان هم بالا اورده اند.!!!!!!!؟ واقعا حمایت بی دریغ از خودرروسازان ناکارامد چه ظلمی به مردم و کشور وارد می کند.
    وقتی این خودروسازان سایت های تولیدی بدون مطالعه و کارشناسی در ونزوئلا و اکراین و روسیه احداث ولی بعد مجبور
    به تعطیلی ان می شوند باید چنین زیانهایی هم به بار اورند.البته مهم نیست چون ضرر را از جیب مردم جبران می کنند.!!!

  5. کیان | دی 26, 1394 | لینک نظر

    برای رفع این مشکل مثل همه جای دنیا، خودروسازها باید قسمتی از منابع شون و بفروشن تا مشکل حل شه، مشتری هم که دارن، رنو حاضره بخره، خوب بفروشن و بدهی هارو تسویه کنن، اما اینا دنبال گرون کردن خودرو هاشون هستن نه فروش سرمایه هاشون، بازار ایران توانایی خرید یک و نیم میلیون خود رو در سال داره و با اضافه شدن بازار منطقه میشه یه بازار سه میلیونی رو حدس زد که خوب برای خیلی از کمپانی ها وسوسه انگیزه.

  6. جواد | دی 26, 1394 | لینک نظر

    با ماشینهای گران قیمت و بی کیفیت و عهد بوقی به مردم میفروشند آنوقت اینهمه ضرر کرده اند وای به روزی که ماشینهای با کیفیت و ارزان به ملت بفروشند!
    آیا 206 واقعا ارزش 37 میلیون تومان رادارد ؟ 206 که موتورش ایرانی شده و صدای تراکتور میدهد و ریپ میزند و گیربکسش ایرانی شده و دیسک و صفحه اش چینی شده و وقتی گرم میشود کارایی خود را از دست میدهد و کمکهایش ایرانی شده و سنگریزه های کف خیابان را هم به اتاق انتقال میدهد و سیستم برقش ایرانی شده و …..
    آیا تیبا که گیربکسش در بهترین حالت خشک تر از پرایدهای 15 سال کارکرده است و صدای داخل کابینش سوهان اعصاب است ارزش 28 میلیون را دارد؟
    آیا ال 90 که خودرویی خشک و ارزان و خسته کننده است و فقط 3 ستاره ایمنی دارد و برای قشر فقیر اروپای شرقی طراحی شده ارزش 40 میلیون تومان را دارد؟
    هیچکدام از خودروهای تولید شده در ایران و وارداتی کره ای و چینی و آلمانی و ژاپنی و سوئدی که در بازار ایران توسط مافیای دولتی خودرو به مردم بینوا فروخته میشوند ارزش پول پرداختی را ندارند یعنی مثلا یک آلمانی برای خرید یک آئودی باید n ساعت کار کند ولی یک ایرانی برای خرید همان ماشین باید 50n ساعت کار کند یعنی اگر یک کارمند یا کارگر اروپایی با درآمد 3 سال کارش بتواند یک بنز بخرد اینجا باید همان کارمند 150 سال کار کند تا همان خودرو را بخرد .

  7. مقصر خودمون هستیم که تا به امروز این هارو با خریدن خودروهاشون سرپا نگه داشته ایم.وگر نه همون 20 سال پیش تعطیل می کردیم این هارو

  8. سعید | دی 26, 1394 | لینک نظر

    اندکی صبر سحر نزدیک است…

  9. دانیال | دی 26, 1394 | لینک نظر

    تو این عمر پر برکت اینا سر جمع 10 هزار میلیارد تومان ماشین فروختن که الان انقدر بدهی بالا آوردن ؟
    وقتی سالی 500 میلیارد سود دهی دارن ولی پر کردن جیب خودشون و اطرافیان زیر 2000 میلیارد در سال نمیشه معلومه تو چند سال گندش در میاد که نمیتونن هیچ جوری روشو بپوشونن !!!

    این 10 هزار میلیارد کمبود مال یکی دو روز نیست جمع دزدیاالان انقدر شده و چیزی هم که مشخصه تو یکی دو سال حل نمیشه حداقل باید 10 سال مثل تویوتا مدیریت کنن و 1 ریال و رانت و رشوه و اختلاص نکنن تا کم کم تو بلند مدت درست بشه ولی تو ایران جای این مزه ها نیست ! امسال 10 هزار میلیارد کم دارن سال دیگه 5 هزار میلیارد دیگه بش اضافه میشه انگار نه انگار این وسط دارن ماشیناشون رو به دو برابر قیمت به مردم میندازن ! با این وضعیت فروش اگر هر شرکت دیگه این تو ایران فعالت کرده بود الان پرچمدار خودرو سازی دنیا شده بود و اینا حتی نمیتونن حقوق کارمنداشون رو تامین کنن با این همه سود !

  10. فرهاد | دی 26, 1394 | لینک نظر

    عقل سالم میگوید جلوی ضرر را هر جا بگیری سود کرده ای ، همین امروز با اعلام ورشکستگی این دو مثلا غول درب و داغون که حتی توان ایستادن روی پای خود را ندارند یکبار برای همیشه ملت و دولت و اقتصاد و آینده این کشور را از این صنعت پرهزینه و کم بازده که کوچکترین مزیت مطلق و نسبی در آن نداریم نجات دهید که هرروز تاخیر خیانت در حق همگی است حتی ذینفعان این رانت که باید بدانند این وضع نمیتواند تا ابد ادامه یابد.