رنو داستر یا شورولت ترکس؛ مقایسه دو کراس اوور روی کاغذ

جمعه ۲ بهمن ۱۳۹۴ | 14 نظر

رنو  داستر یا شورولت ترکس؛ مقایسه دو کراس اوور روی کاغذ

محمد رضا برخورداری – نخستین محصول شورولت در حالی به بازار ایران وارد می‌شود که در بازار خاورمیانه رقابت سختی با رنو داستر دارد. Trax اولین محصول برند شورولت است که ریشه‌ای غیرآمریکایی دارد و بیشتر در بازار‌های آسیایی و جنوب آمریکا به عنوان خودرویی اقتصادی در کلاس کراس‌اوور جمع‌و‌جور شهری به فروش می‌رسد.

دایهاتسو Terios‌، فورد اکواسپرت‌، سوزوکی Jimny و رنو داستر مهم‌ترین رقبای شورولت Trax در بازارهای جهانی هستند. شاسی‌بلند‌های این کلاس معمولا طولی بین ۴ تا ۴.۵متر دارند و با توجه به ارتفاع کمتر از کراس‌اوور‌های متوسط و بزرگ از سطح زمین در نگاه نخست مانند ‌هاچ‌بک‌هایی به نظر می‌رسند که کمی از سطح زمین ارتفاع گرفته‌اند.

رنو داستر جدید-اسلایدر

خودروسازان اروپایی و آسیایی معمولا با پسوند Cross‌‌، ‌هاچ‌بک‌هایشان را به کلاس کراس‌اوور‌های کوچک ارتقا‌ می‌دهند. اهمیت این کلاس با توجه به استقبال از خودرو‌های‌ هاچ‌بک و کراس‌اوور و تمرکز مشتریان روی استفاده از خودرو‌های شهری در اروپا و برخی کشور‌های آسیایی رو به افزایش است لذا عمده خودروسازان جهانی از این کلاس جدید در محصولاتشان استقبال می‌کنند.

رنو داستر اتوماتیک دو دیفرانسیل-1

به نقل از عصر خودرو، حدود 2 هفته قبل، پس از حدود 3 دهه نخستین محصول شورولت در فهرست خودرو‌های سواری مجاز برای واردات کشور قرار گرفت. شرکت سهام‌پژوهان‌مهر به عنوان نماینده واردکننده این محصول شورولت از کره‌جنوبی آن را در 2 مدل استیشن و چند‌منظوره ثبت کرده است. ترکس برادر خونی Opel Mokka است که قرار است به زودی توسط نماینده اوپل در ایران یعنی توان‌خودرو‌جی در ایران عرضه شود.

اپل موکا

از جمله خودرو‌های همکلاس ترکس در جهان که در بازار ایران نیز حضور دارد، رنو داستر است که در دو مدل تک و دو‌دیفرانسیل با قیمت 95 و 114 میلیون‌تومان (2016) توسط شرکت نگین‌خودرو به بازار عرضه می‌شود. ترکس با توجه به قیمت مدل فول‌آپشن در بازار کشورهای همسایه احتمالا با قیمتی حدود 120 تا 150 میلیون‌تومان برای نسخه تک‌دیفرانسیل به بازار ایران عرضه خواهد شد لذا باید دید که آیا قدرت برند شورولت و برتری‌های ترکس می‌توانند داستر را شکست دهند؟
ترکس یک کراس‌اوور کوچک است که در کشورهای چین‌، کره جنوبی و مکزیک تولید می‌شود.

شورولت تراکس-1

بازار هدف این محصول از ابتدا تنها آمریکا نبوده و کشورهای آسیایی‌، اروپایی و آمریکای جنوبی مورد توجه شورولت قرار گرفته‌اند. شاهد این موضوع نیز این است که با وجود تولید این خودرو از سال 2013‌، این خودرو برای 2 سال به هیچ عنوان در بازار آمریکا به فروش نرسیده و 2015 نخستین سال ورود آن به بازار آمریکا بوده است. تصویر ذهنی بسیاری از ما نسبت به شرکت شورولت‌، خودروهای بزرگ با حجم موتورهای بالاست که صدایی مهیب تولید می‌کنند؛ خودروهایی که کاهش مصرف سوخت و آلایندگی هوا به هیچ وجه در اولویت‌های طراحی آنها قرار نداشته‌اند. اگر شما هم هنوز به دنبال چنین محصولی هستید‌، متاسفانه باید تصورات ذهنی خود را به طور کامل عوض کنید زیرا جنرال‌موتورز از سال 2009 و پس از ورشکستگی تاریخی خود‌، به طور کامل رویه کاری‌اش را تغییر داد و از موتورهای حجیم و بدنه‌های بزرگ به سراغ به‌روزترین سیستم‌های کنترل مصرف سوخت و بهینه‌ترین حالت‌های ممکن و کوچک‌تر کردن محصولات خود رفت.

شورولت تراکس-2

این شرکت برای ورود به بازار‌های جهانی بسیاری از استانداردهای خود را تغییر داد و ترکس نیز زاده نسل نو تفکرات شورولت است.
این خودرو با یک موتور 1.8 لیتری با توان تولید 138 اسب بخار قدرت و 175 نیوتن‌متر گشتاور کمی از رقیب فرانسوی خود یعنی رنو داستر با پیشرانه 2لیتری(135 اسب‌بخار) قوی‌تر است. هرچند هر دو خودرو در قدرت تقریبا مساوی هستند اما گشتاور داستر 20 نیوتن‌متر از رقیب جدیدش بیشتر است.داستر در 10.2 ثانیه و ترکس در زمان 10.6 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسند. علت این برتری وزن کمتر داستر نسبت به ترکس است که باعث افزایش نسبت قدرت به وزن می‌شود و در شتاب‌گیری‌ها بسیار موثر خواهد بود.
شورولت ترکس با گیربکس اتوماتیک 6 سرعته وارد کشور خواهد شد که قطعا روی کاغذ نسبت به گیربکس 4‌سرعته اتوماتیک داستر برتری‌های فراوانی دارد. مبنای این مقایسه در نظر گرفتن هر دو محصول در کلاس دیفرانسیل‌جلو است. داستر در مدل تک‌دیفرانسیل و ترکس نیز به همین صورت لذا نمی‌تواند انتظار آفرود تمام‌عیار از هر دو خودرو داشت که در عوض وزن خودرو کاهش یافته و با مصرف سوخت کمتر عملکرد بهتری در رانندگی شهری خواهند داشت. مصرف سوخت هر دو خودرو رقمی حدود 7 تا 8 لیتر در 100 کیلومتر را نشان می‌دهد.
شاید مهم‌ترین بخش رقابت بین داستر و ترکس به کابین این دو خودرو مربوط شود به گونه‌ای که شورولت طراحی نوینی را ارائه کرده در حالی که در داخل داستر همه چیز منطقی‌، ایده‌آل و به دور از هیجان کنار هم قرار گرفته است.
از جمله امکانات ترکس در مدل فول‌آپشن می‌توان به سیستم ورود بدون کلید (Keyless)‌، ترمز ضد‌قفل ABS‌، نمایشگر 7 اینچ‌، ورودی‌های USB ‌،‌AUX و iPOD‌، سنسور عقب‌، تنظیم صندلی راننده در 6 جهت به صورت برقی‌، کیسه‌های هوای جلو‌، جانبی و پرده‌ای‌، رینگ اسپرت 16 اینچی‌، سانروف، سیستم تهویه مطبوع دستی‌، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و … اشاره کرد. در مقابل این امکانات داستر تنها از 2 کیسه‌هوا در جلو بهره می‌برد که البته هنوز مشخص نیست که سهام‌پژوهان این شورولت را با چند ایربگ وارد کشور می‌کند. ترمز‌های عقب در داستر کاسه‌ای هستند در حالی که در ترکس هر 4 ترمز به صورت دیسکی تعبیه شده‌اند. عدم بهره‌گیری از سانروف و کروز نیز از جمله نقاط ضعف دیگر داستر است.

مشخصات فنی رنو داستر شورولت ترکس

کانال خبری دنده 6 بر روی تلگرام

  کانال خبری ، صرفاً بر روی نسخه بروز شده تلگرام کار می کند،می توانید با استفاده از لینک های زیر تلگرام خود را آپدیت کنید.

 لینک آپدیت تلگرام برای اندروید:

‏«Telegram» را در بازار:
http://cafebazaar.ir/app/?id=org.telegram.messenger

برای آی‌او‌اس (آیفون و آیپد):
https://itunes.apple.com/en/app/telegram-messenger/id686449807?mt=8

تلگرام نسخه دسکتاپ (ویندوز):
https://tdesktop.com/win

محتوای مجله دنده 6 با مطالب درج شده در وب سایت متفاوت بوده و برخی اخبار کوتاه و جالب از چهار گوشه صنعت خودروسازی را شامل می شود.

از این که با شما هستیم، خوشحالیم.


14 دیدگاه

  1. sasan.sanai1 | آذر 21, 1395 | لینک نظر

    داستر 2016 دویفرانسیل رو ازشمال تا جنوب باهاش رانندگی کردم امکاناتش نسبت به قیمتش خوبه سواری نرمی داره تاکیدمیکنم سواری خوبی داره،، درسته اینجا قیمتها چندبرابر میشه ولی در مقایسه با برندهای دیگه باهمین امکانات و دویفرانسیل توی ایران عالیه به قیمتش می ارزه

  2. اینجا ایران | بهمن 4, 1394 | لینک نظر

    مقایسه این دو خودرو با توجه به قیمت گذاری منطقی نیست.
    به نظر شما داستر2016 با این قیمت با چه خودروییی قابل مقایسه ست؟

  3. امیر | بهمن 3, 1394 | لینک نظر

    داستر درمدل2016 نمونه های2دیفرانسیل نیوفیس هم داردکه هم از نظر امکانات قویتر شده وهم از نظر قابلیتهای افرود

  4. محمد رضا | بهمن 3, 1394 | لینک نظر

    داستر 100 میلیونی با تندر 90 اتوماتیک 47 میلیونی هیچ فرقی با هم ندارند و موتور و گیرببکس و تمامی قطعات فنیشون یکی است.شایان ذکر است تمامی داستر های وارد شده به ایران تک دیفرانسیل بوده و از نظر آفرود هم هیچ قابلیت و برتری خاصی نسبت به تندر نداره.به نظر من که هیچکدومشون ارزش خرید ندارن با این قیمت گزینه های خیلی بهتری هم وجود داره

    • در پاسخ به: محمد رضا

      سعید | بهمن 3, 1394 | لینک نظر

      میدونیموتور داستر چقدر حجمشه؟2لیتریه.تندر1600 سی سی است.با هم خیلی فرق دارن.داستر اشترکات زیادی با مگان وتندر داره.یه لطفیکن داخل اپارات ویوتیوب کلیپ های افرود داستر را بیین تا متوجه بشی چه اعجوبه ای در افروده

      • در پاسخ به: سعید

        محمد رضا | بهمن 4, 1394 | لینک نظر

        با عرض پوزش فراوان من تا به حال فکر میکردم داستر ها موتور 1.6 لیتری لوگان دارن و بعد از تحقیق فهمیدم حق با شماست سعید جان و از شما و بقیه دوستان به خاطر دادن اطلاعات اشتباه عذرخواهی میکنم

    • در پاسخ به: محمد رضا

      مسعود | اسفند 14, 1394 | لینک نظر

      آقامحمدرضا سلام یکی ازهمفکران شما میگفت کولیوس داشتم ترمزهاش و…اذیتم کرد باال90 عوض کردم راحت شدم.
      بنظرمن انسان باید قضاوت را دروهله اول نموارشخصیت واعتبارخودش بدونه . بنده پرشیا 82دارم ومنافعی هم دراین دوبرندندارم موفق باشید

  5. غمگسار | بهمن 3, 1394 | لینک نظر

    از این دست مقایسه ها برای ما بسیار کاربردی هست. اما کاملتر. توضیحات بالا مختصر و عموما با کمی وبگردی قابل دسترس هست. فنی تر بررسی بشه مفیدتره. بسار ممنونم از شما.

  6. برديا | بهمن 2, 1394 | لینک نظر

    در سايت ادموندز كيفيت داخل ماشين ضعيف ترين تو كلاس خودش اعلام شده و گفته شده سواري كوبنده اي داره …

  7. محسن | بهمن 2, 1394 | لینک نظر

    این دو تا هیچ شباهتی نسبت به هم ندارن. وقتی 30-20 میلیون گرونتر از داستر قیمت داشته باشه، پس مقایسه بین این دو کلاً بی معنیه. آقایون بالادستی هم یه جوری قیمت ها رو بالا پایین میکنن که هیچ تازه واردی برای قدیمی ترها رقیب نباشه. حتی شده 2 خودرو یک قیمت رو داشتن ولی یکی چند میلیون گرونتر قیمتگذاری میشه.

  8. safari livaj | بهمن 2, 1394 | لینک نظر

    فقط داستر زیباترین و باکیفیت ترین شاسی بلند ایران

    • در پاسخ به: safari livaj

      ali | بهمن 3, 1394 | لینک نظر

      داستر از طرف کمپانی داچیا چند سال قبل به عنوان ارزان ترین کراس اور اروپایی تولید شده قیمت مدل فول این خودرو در ترکیه تقریبا یه چیز بین 40 تا 45 میلیونه اونم بدلیل اینکه چون برند با کیفیتی نیست البته در ترکیه ها چون خودروهای با کیفیت تر خود شرکت رنو ، بنز ، آئودی ، و سایر برندها از استقبال کم مشتریان رو آورده به انواع طرح فروش اقساطی بدون بهره و …

      شما که اینو شاسی بلند میدونید و حس زیبای هم بهتون القا میده با قیمتی 2.5 برابر بالاتر خریدن پس باید همین حس هارو هم بهتون القا بده !!!!

  9. مهال | بهمن 2, 1394 | لینک نظر

    اگه انقدر پول داشتم (بین90 تا 150 ) سراغ هیچکدوم این 2 نمیرم

    ماشینای خیلی بهتری هستند که میشه گرفت

    خیلللییی بهترررررر

  10. Sajjad | بهمن 2, 1394 | لینک نظر

    سلام . من ساکن خوزستان هستم و هردو خودرو رو با پلاک منطقه آزاد دیدم . اول باید بگم که ممکنه خودرو های آمریکایی به نظر ما رویایی بیان ولی واقعیت اینه که خیلی چیز های خاصی نیستند . ماشین های آمریکایی از نظر کیفیت از ژاپنی ها پایین تر و از کره ای ها بالاتر و از نظر تجهیزات هم بین ایندو قرار میگیرن منتحی از نظر پرفورمنس از هردو بالاترن . ولی به احتمال قوی با واردات ترکس به صورت پلاک ملی خیلی از تجهیزات ماشین حذف میشه و قیمت گذاری مناسبی هم برای این ماشین نشده . من پیشنهادم اینه که به دلیل قیمت پایین تر و آپشن 4*4 داستر بین این دو داستر بهتره ولی درکل در بازه قیمتی ترکس میتسوبیشی asx بهترینه