سورن توربو در قیاس با سورن EF7

شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ | 52 نظر

سورن توربو در قیاس با سورن EF7
آزمایش 15 روزه جدیدترین محصول ایران خودرو در بازار
وقتی به سابقه صنعت خودرو ایران نگاه می کنیم، به این نکته می رسیم که سال ها بود ایرانیان به دنبال خودرو ملی می گشتند و در هر کمپانی خودروساز ایرانی، تعدادی مهندس روی این پروژه کار می کردند. گذشت تا اینکه ایران خودرو نام خود را به عنوان اولین خودروساز ملی در ایران ثبت کرد. از همان زمان انتقادها آغاز شد که بازنگری بر روی پلتفرم پژو ۴۰۵ را نمی توان دست آوردی در حد نام خودرو ملی دانست. با توجه به اینکه، مشخصات فنی سمند و پژو ۴۰۵ هم مشابهت دارند. برخی کارشناسان صنعت خودرو که در گذشته سِمَتی در آن داشتند، به این مسئله اشاره می کنند که طراحی پلتفرم برای خودرو ملی صرفه اقتصادی ندارد و سمند هم توقع ما را بر آورده نکرده است.
سال ۸۵ بود که ایران خودرو از نسل دیگر سمند، یعنی سورن رونمایی کرد. سورن حکم یک خودرو جدید را داشت، ولی تنها در طراحی چراغ ها و سپر با سمند متفاوت بود و نمی شد فرقی بین این دو خودرو گذاشت. بعدها قلم طراحان ایرانخودرو بیشتر چرخید و دستی هم به سر و گوش داخل سورن کشیدند که حداقل تفاوت اسمی بیشتر احساس شود. اوج خلاقیت خودروی ملی ایران، به دنا ختم می شود. خودرویی که در سال ۱۳۹۱ معرفی شد و دو سال بعد به بازار راه پیدا کرد. این بار تغییرات اساسی تر بود. ولی باز می دیدیم که پلتفرم، شیشه ها، دربها، سقف و ستون هم برای همان سمند دهه ۸۰ است و تغییر نکرده. با آمدن دنا دیدیم که بازار هیجان خاصی را از خود نشان داد و قیمت دنا را تا ۵۰ میلیون تومان هم بالا برد. این روزها دنا تا سقف ۴۵ میلیون تومان در بازار معامله می شود و خریداران آن، تعداد نمایندگی و کیفیت بیشتر دنا را برتری نسبت به خودروهای چینی هم قیمت می دانند.سمند سورن توربو-1
در این مدت که طراحان ایران خودرو در حال تلاش برای بدنه بودند و سعی می کردند خودرویی قدیمی را جدید جلوه دهند، آن طرفتر واحد فنی در حال بررسی روی موتورهای جدید بود. منظور از موتورهای جدید در سال های اول، هر آنچه که پژو به ایران می فرستاد بود. ولی با گذشت چند سال، بالاخره EF7 که موتور ۱٫۷ لیتری و ۱۱۴ اسب بخاری بود معرفی شد و به عنوان موتوری با قابلیت پایه گاز سوز روی نمونه های مختلف سمند نصب شد. اوایل ایراداتی از این موتور گرفته می شد و خدمات نه چندان جالب در مقابل مهندسی به نسبت جدید خودرو باعث می شد که خیلی ها از خرید خودرویی با موتور EF7 دوری کنند. با گذشت مدت کوتاهی و رفع اکثر نواقص شاهد بودیم که بازار نسبت به این موتور کم مصرف واکنش خوب نشان داد و کم کم فروش سمندهای EF7 بهبود پیدا کرد.
یاد دارم که وقتی قرار بود دنا به بازار معرفی شود، اعلام شد با چند موتور مختلف به بازار عرضه می شود. یک موتور که همین EF7 فعلی است که روی خودرو نصب است. یک موتور هم ۱۹۰۲ سی سی حجم داشت که امروز روی پارس های ELX جدید نصب می شود.

موتور سوم هم با عنوان توربو یا پرخوران معرفی می شود. ولی هرگز این بحث ادامه پیدا نکرد که بالاخره این موتور توربو چه هست؟ روز شنبه، هفدهم بهمن ۱۳۹۴ بالاخره معلوم شد که منظور ایران خودرو از موتور توربو چه بوده است.

این موتور ۱٫۷ لیتر حجم دارد و بر مبنا EF7 طراحی شده است. با تغییراتی که هر شرکتی برای توربو کردن موتورهای خود استفاده می کند، مثل تغییر قطر قطعات داخلی، تغییر دریچه ها و دهنه های ورودی و خروجی، تغییر دبی و کانال کشی و… در موتور EF7 اتفاق افتاده و با نصب کیت توربو، قدرت این موتور در حالت استاندارد به ۱۵۵ اسب بخار و گشتاور ۲۱۵ نیوتون متری رسیده است. به گفته یکی از مهندسان ایران خودرو، توان تولید این موتور توربو تا ۱۷۵ اسب بخار هم است.

 

سمند سورن توربو-1

ولی بخاطر مسائل ایمنی و استهلاکی، سیستم توربو محدود شده است و تا دورهای قبل ۵۵۰۰rpm کار می کند. علاوه بر موتور سیستم گیربکس هم بازنگری شده و ضرایب دنده تا حدی ملموس تغییر کرده است. این تغییر ضرایب باعث شده تا در حین رانندگی، استفاده بهینه ای از سیستم توربو داشته باشید و لذت رانندی بیشتری را احساس کنید.
این موتور ۱۵۵ اسب بخاری روی سورن نصب می شود. خودرویی که سال ۱۳۸۵ رونمایی شده است، در سال ۱۳۹۴ با موتور جدیدی به بازار معرفی می شود. نمی دانیم چرا ایرانخودرو این تغییر را روی دنا اعمال نکرد که خودرویی به روزتر به حساب می آید! سورن توربو از نظر ظاهری تفاوتی با سورن های دیگر ندارد. تنها یک لوگو توربو است که روی گلگیر جلو سمت راننده نصب شده است.

شاید بهتر بود که ایران خودرو این دستاورد خود را با نماد بهتری در اولین محصول توربو خود نمایش می داد. شاید یک خط کشی ملایم یا تغییر در رنگ قطعاتی مثل جلو پنجره، آینه و یا نصب قطعه ای مثل رکاب اسپرت، باعث می شد تا این خودرو کمی جدید به نظر برسد و حداقل در خیابان تفاوت آن ها برای ماشین بازها در نگاه اول مشهود شود. البته اگر کاپوت را بالا بزنید، کاور توربو روی موتور را مشاهده می کنید.

دوهفته آزمایش سورن توربو
قبل از اینکه سورن توربو به طور رسمی معرفی شود، شرایطی فراهم شد که تستی از یکی از ۲۶۰ دستگاه تولید اولیه این خودرو را داشته باشیم. تست و آزمایشی که کوتاه نبود و دو هفته طول کشید. احتمالا این زمان برای بررسی یک خودرو در ایران کافی و معقول باشد و به توان به نکاتی در مورد خودرو رسید. اولین مسئله که واقعا در سورن توربو مورد بررسی ما دلچسب نبود، عدم تغییر در طراحی خودرو بود که هیچ تفاوتی را بین توربو و بقیه سورن ها پیدا نمی کردید. شاید اگر این مسئله با نکات فوق جلوه داده می شد، این خودرو در ظاهر جذاب تر دیده می شد.
سورن EF7-1

وقتی پشت سورن توربو می نشینید و استارت می زنید، قرار نیست اتفاق خاصی بی افتند. زیرا در اصل یک موتور EF7 را روشن کرده اید. خودروی مورد بررسی ما هفت هزار کیلومتر راه رفته بود و همین مسئله نشان می داد که احتمالا در این دوره های تست مختلف آب بندی شده است.

وقتی دنده را در حالت یک قرار می دهید، به نرمی جا می رود و راحت می توانید حرکت کنید. ریگلاژ کلاچ تا حد قابل قبولی خوب انجام شده و زیاد خسته کننده نیست. وقتی به دور موتور ۱۶۰۰rpm می رسید، کمی احساس می شود که قرار است اتفاقی بیافتد و صدای سوت خفیفی شنیده می شود.

برای اینکه مطمئن شوید، پا را تا ته روی گاز می گذارید می بینید که این دور موتور ۲۰۰۰ تا ۲۳۰۰ است که سوت اصلی اوج فعالیت توربو را می زند و به طور ناگهانی قدرت خودرو افزایش پیدا می کند و به صندلی می چسباندتان.

این تغییر ناگهانی قدرت و اعمال بیش از حد گاز باعث می شود تا گشتاوری خروجی جدید فرمان را در بعضی مواقع بازی دهد که به احتیاط بیشتری در حین رانندگی اسپرت احتیاج دارید.

به لطف ضریب دنده های خوب که اصلاح شده است، موتور خودرو خوب خود را نشان می دهد و دنده ها راحت تر اعمال نیرو را به چرخ ها انجام می دهند. مسئله ی ناراحت کننده در این خودرو این است که بعد از دور موتور ۲۰۰۰، سرعت پیمایش عقربه دور سنج بالا می رود و تا به ۵۵۰۰ می رسد، توربو از مدار خارج شده و به مرز کات آف می رسید.

این مسئله باعث می شود که در حین شتابگیری کمی سرعت تعویض دنده را بالا ببرید و تازه در اوج لذت رانندگی با توربو، باید از اوج هیجان خود کم کنید و دوباره از اول تعویض دنده کنید.

با کمی رانندگی پر شتاب متوجه می شوید که کات آف در ۵۵۰۰ دور، بدون دلیل نیست. شرکت ایران خودرو تغییر مشهودی را بر روی جلوبندی و سیستم ترمز و پایداری خودرو انجام نداده است.

برای همین احتمال دارد با خودرویی که به راحتی ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت می رود، در سرعت ها و شتابگیری های بالا به مشکل بخورید. طبق اعلام شرکت شتاب صفر تا صد این خودرو در محدود ۱۰ ثانیه است.

در تست هایی که ما در تهران با بنزین سوپر انجام دادیم، با پنج سرنشین در هوای بارانی عدد ۱۰٫۷ ثانیه را ثبت کردیم که نمی توان آن را شتابگیری اصولی نامید. ولی در هوای صاف و زمین خشک و یک راننده با بنزین سوپر، این شتابگیری را در ۹ ثانیه می توان رکورد زد که واقعا عدد جذاب و خوبی به حساب می آید.
در هفته اول تست ها و رانندگی با سورن توربو، خودرو را در جاده های مختلف و شرایط متفاوت آب و هوایی و ترافیکی بررسی کردیم. در برخی جاده ها فشارهای نامتعارفی به خودرو آوردیم و گاهی در ترافیک هم فشارهای ناگهانی به سیستم توربو وارد می کردیم.

نکته جالب این بود که مصرف سوخت خودرو در این فشارهای غیر طبیعی، بعد از محاسبه ما ۱۰٫۵ لیتر به ازای هر صد کیلومتر بدست آمد. در تست های بعدی که فشار به خودرو را کاهش دادیم، شاهد بودیم که مصرف سوخت ترکیبی در محدوده ۷٫۱ تا ۷٫۵ لیتر متغیر است. با توجه به ارقام بدست آمده می توان پیش بینی کرد که این خودرو در شرایط رانندگی عادی مصرف سوخت معقولی دارد.

طبق اعلام شرکت ایران خودرو هم حدود ۱۳ در صد از میزان آلاینده های خروجی سورن کاهش پیدا کرده است. در بررسی های انجام شده طی ۱۵ روز، به این نتیجه تجربی رسیدیم که بنزین سوپر باعث عملکرد بهتر موتور می شود. هرچند که بنزین سوپر هم داستان دراز خود را دارد.
سورن توربو-33

اگر تجربه ای از سورن EF7 با قدرت ۱۱۴ اسب بخار داشته باشید، نسخه توربو برایتان هیجان انگیز و چالاک به حساب می آید. این مسئله تا حد زیادی درست است. زیرا دیگر لازم نیست به خاطر هر سربالایی دنده معکوس بکشید و با ظرفیت تکمیل، در مقام راننده احساس تنبلی را در خودرو بکنید. ولی اگر تجربه ای از خودروهای مثل سورن و دنا نداشته باشید، شاید سورن توربو آنقدر احساس اسپرت بودن را به شما ندهد. زیرا در دور موتور زیر ۵۵۰۰rpm کات آف اتفاق می افتد که شاید از نظر ماشین بازها زود باشد.

ولی باید یادمان باشد که همین توربو باعث شده تا سورن توربو چالاک تر از محصولات دیگر ایران خودرو و شاید تولیدات داخلی باشد. در بررسی انجام شده، سورن توربو با اختلاف زیادی از نسخه ELX جلو می افتد و در بدو حرکت MG6 توربو ۱۶۰ اسب بخاری را پشت سر گذاشته و در سرعت های بین ۷۰ تا ۱۴۰ پا به پای ام جی ۶ حرکت می کند که با توجه به خودرویی تولید ملی قابل قبول است.
ایران خودرو تولید موتور توربو را امری افتخار آمیز می داند. زیرا تلاش مهندسانش است که به نتیجه رسیده و تا حد زیادی به دانش روز جهانی در خصوص موتورهایی با تنفس مصنوعی دست پیدا کرد که ما هم از همین جا تبریک می گوییم. ولی شاید جای سوال باشد که چرا این موتور روی دنا که محبوبتر است نصب نشد.

سورن خودرویی است با عمر حدودی ۱۰ سال که تازه به موتور توربو مجهز شده است. این در حالی است که تنها بخش دینامیک و فنی خودرو تقویت شده است و ارتقایی عامه پسند در سورن توربو اتفاق نیافتاده است.

مثلا خبری از صندلی برقی با حالت های بیشتر نیست یا سیستم پایداری الکتریکی و کیسه هوای هوای جانبی روی خودرو نصب نشده است. نکته عجیبتر این است که سورن توربو از داشبوردی بهره مند است که جدید نیست و از نظر طراحی و کارایی، داشبورد سورن ELX بهتر ظاهر شده است. به هر حال انتظار می رود که یک خودرو از همه جهت کامل به سبد محصولات ایران خودرو در بحث تولیدات ملی بپیوندد.

 

سورن توربو-2
پاسخ مسئول پروژه موتور توربو، به نتیجه تست های اختصاصی
بعد از رونمایی از خط تولید سورن توربو، کیوان وزیری، قائم مقام معاون توسعه محصولات جدید ایران خودرو در جمع خبرنگاران حاضر شد و به عنوان مسئول پروژه موتور توربو شارژ به سوالاتی پاسخ داد. خبرنگار روزنامه دنیای خودرو با توجه به تست های انجام شده اختصاصی این نشریه از سورن توربو، به نکاتی در خصوص داشبورد قدیمی و سیستم ترمز نه چندان قوی اشاره کرد. وزیری در پاسخ به این نظرات و سوالات گفت: موتور توربو به تنهایی طراحی نشده است و در کنار آن مسئله های دینامیک سورن برای آن در نظر گرفته شده است.

وقتی می گوییم که دینامیک خودرو از موتور و گیربکس گرفته تا مسائل دیگر همسان سازی شده است، بدین منظور بوده که سیستم ترمز هم در این خودرو به نسبت لازم تقویت شده است. این خودرو در تست های معتبر قرار گرفته و از طرف ناظرین اروپایی نمره قبولی را اخذ کرده است. در مورد داشبورد هم باید گفت که تمام امکانات حتی سیستم تهویه اتوماتیک هم روی خودرو نصب است. امیدواریم در سال آینده سورن توربو را طرح داشبورد جدید تولید کنیم.
نکته جالب
با اینکه چند وقتی است از موتور توربو رونمایی شده است، ولی هنوز در مورد اطلاعات فنی این خودرو سوالاتی و ابهاماتی وجود دارد. زیرا قدرت خروجی این موتور ۱۵۰، ۱۵۵ و گاهی ۱۴۸ اسب بخار اعلام می شود که خود کمی جای سوال دارد.
گروه مستند اسب بخار و روزنامه دنیای خودرو
حسین دلاور- محمد مهدی تفضلی

 


52 دیدگاه

  1. محمد | مهر 27, 1397 | لینک نظر

    سلام یه مشکلی که من با سورن توبو شارژ داشتم این بود که موقع دنده عقب گرفتن یه صدای ممتد و ناهنجاری ماشین می داد که فک می کنم علتش این بود که یه چند ماهی ماشین را طولانی توی شیب قرار دادم بردمش نمایندگی دو تا واشر که مثل کلید میموند را کنار لنت ها گذاشت اون صدای بلند که هنگام دنده عقب می داد برطرف شد اما کاش همون موقع تحویل خودرو این دو تا واشر را می گذاشتن چون هم خیلی نمایندگی ها سر در نمی اورند که چطوری این صدا را برطرف کنند همم اینکه اکثر خودرو ها به این مشکل دچار می شوند.

  2. علی سوری | دی 1, 1396 | لینک نظر

    با سلام . دوستان توجه کنند که یک ضرب المثل هست که میگه هرکی بامش بیش برفش بیش.
    توربو در کنار اینکه شتاب و سرعت و قدرت بالاتری برای ما به ارمغان میاره ، نگهداری و هزینه بیشتری هم داره. سیستم توربو این شکلیه که از دو توربین پره ایی تشکیل شده که جلوی خروجی اگزوز نصب میشود. و پره دوم هوا را با فشار بیشتر روی سیلندر ارسال میکنه . خب گاها سرعت دوران این پره ها تا دویست هزار دور در دقیقه میباشد ،خب اگر یک براده آهن یا ریز گرده ایی وارد مجموعه شود واقعا خسارت زیادی وارد میکند ویا اینکه سیستم خنک کاری به هر دلیلی بد عمل کنه سبب ذوب پره ها میشود . که در نتیجه باید فیلتر های اصلی و مراقبت های بیشتر و بازدید های بیشتر و تعویض روغن در زمان کمتر و روش روشن و خاموش کردن ماشین طبق اصول توربو را مد نظر داشت همچنین با این روند افزایش قیمت بنزین این موتور حتما باید بنزین سوپر مصرف کنه و نفرات تعمیر کار خاص و گاها شاید در شهر های کوچک نتوانی پیدا کنی. همچنین در مناطق که هوای گرم دارند موتور بیشتر در معرض خطر هست بصورتی که تعداد مراجعه در شهر های جنوبی خیلی بیشتر می باشد.
    در سمند توربو دنده گیربگس سه به بعد رو کوچکتر کردند تا سرعت بیشتری بگیره.
    نتیجه ایی که میشه گرفت علارقم لذت رانندگی با این ماشین نگهداری و هزینه روتینگ بیشتری هم داره و اگر خدای ناکرده توربو خوب جواب نده و دهن به دهن تو ایران بیوفته دیگه فروختنش کار حضرت فیله.

    • در پاسخ به: علی سوری

      محمد | تیر 10, 1397 | لینک نظر

      احسنت

    • در پاسخ به: علی سوری

      علی | تیر 25, 1397 | لینک نظر

      سلام.من میخوام سمند بخرم الان موندم سر چند راهی که توربو بگیرم یا سورن معلمولی یا ef7?

      • در پاسخ به: علی

        اشکان | مهر 18, 1397 | لینک نظر

        سلام دوست عزیز اگه برای زیر پات میخوای معمولی بخر چون توربو ها زود خراب میشن

  3. علی | مهر 20, 1396 | لینک نظر

    با سلام خدمت دوستان من یه ۴۰۵ با موتورTU5مدل۹۵ دارم هم موتور کم هذینه وکم مصرفی هست هم شتابش خوبه وتا سرعت ۱۹۰ هم رفتم وشاید بیشترهم راه بره ودر کل ازاین ماشین راضی هستم ولی چند وقت هست که وسوسه موتور تربو سورن شده ام ازدوستانی که تجربه دارن خواهش میکنم راهنمایی کنند ماشینم بفروشم و سورن تربو بخرم یا نه

  4. رضا | مهر 9, 1396 | لینک نظر

    سلام من ماشینهای زیادی داشتم از جوانان و پژو 504 قدیمی تا پاترول دو در و تویوتا و … از وقتی سمند اف 7 خریدم دیگه ماشین دیگه ای سوار نشدم البته غیر از پژو که برای سر کار رفتن استفاده میکنم موتور اف7 موتور خوب و کم مصرفیه و تو هیچ دور موتوری ناامیدت نمیکنه بدلیل کوتاه بودن شاتون قابلیت دور بالا رو داره اما اکثرشون اول دنده یه مکث کوچکی میکنن حتی تو سرعت بالا پدال رو که ول میکنی و دوباره میگیری یه آن تکونی میده انگار سوخت کم بیاره تو سرعتهای پایین که گاها اول دنده میخاد با صورت بکوبدت تو فرمون مگر اینکه با دور م.تور بالا دنده بدی کهاین مشکل کمتر نشون بده جلوبندی ضعیفی هم داره زود به صدا میفته .. حالا ایا تو موتور جدید توربو این مشکل برطرف شده؟ باتشکر

  5. فرهاد | مهر 5, 1396 | لینک نظر

    سلام دوستان چندروز پیش سلام elxداشبورد جدید ثبت نام کردم بااین صحبت هایی که اینجا شده ترسیدم نمیدونم چیکار کنم لطفا کسب که این ماشینو داره یه راهنمایی بکنه ممنون

  6. ممدو رضا | شهریور 11, 1396 | لینک نظر

    دوستان من عاشق سورن شدم و الان هم‌داشبورد جدیدشون تولید شده اما با توجه به شایعه هایی که از بدی توربو میگن نسخه Elx خوبه یا توربو ممنون میشم کمکم کنید

  7. امیر | شهریور 8, 1396 | لینک نظر

    من هم امروز باکلی شوق و ذوق رفتم نمایندگی ۱۰۶۷ ایران خودرو واسه خرید سورن توربو که سیستم قطع بودالبته قبل از خرید میخواستم داخل ماشین و موتور ماشینو نگاه کنم و لمس کنم که متاسفاته ماشینی وجود نداشت و کارمند محترم اونجا فرمودن میتونین عکساشو تو سایت ببینید بعد بخرید. این است تفاوت تولید کننده داخلی بی رقیب با تولید کننده خارجی نامسلمون.

  8. مهدی | شهریور 3, 1396 | لینک نظر

    یه عده یه جوری نظر دادن انگار کی هستن میخواستم بدونم شما از مهندس ها و تحصیل کرده های داخل این شرکت بیشتر بلدین ؟

    • در پاسخ به: مهدی

      مسلم | شهریور 3, 1396 | لینک نظر

      کسانیکه نظر دادن کسایین که قراره پولی که با خون دل دراوردن تقدیم لگن سازان کنند در مورد مهندسین و تحصیلکرده های مورد اشاره هم چیزی نمیگم

    • در پاسخ به: مهدی

      شهرام | مهر 9, 1396 | لینک نظر

      وای خدا هنوز هم بعضی ها به مدیران بی لیاقت و بیسواد و پول پرست که کوچکترین دلسوزی برای مردمی‌ که به خاطر کیفیت افتضاح محصلولات جون خودشون و از دست دادن ولی اقایون عین خیالشون نیست و فقط برای جیب ما کیسه دوختن،و بارها ثابت کردن که این کاره نیستن و علم کافی ندارن(اگه یه نگاه به نمایندگی ها بزنید متوجه حرف بنده میشین)طرفداری میکنن البته اگر امثال ایشون که خیلی هم متاسفانه زیاد هستند نبودن الان ایران خودرو و سایپا به خاطرات پیوسته بودن .محصولاتی با ۱۰ برابر قیمت واقعی و با کیفیتی افتضاح که بعد از خرید باید کلی هزینه کرد که شاید ماشین بشه که اخرش هم نمیشه رد میکنن میره(یعنی مهندسین اندازه ی تو نمیفهمن)???????

    • در پاسخ به: مهدی

      علی | اردیبهشت 13, 1397 | لینک نظر

      یه جور میگید شرکت انگار مثلا شرکت بنز یا آودی طرفیم.کارگاه منتاژ درجه 3 بهتره جناب پرسنل ایران فورقون

  9. َسامان | مرداد 8, 1396 | لینک نظر

    سلام خدمت دوستان.از دوستی که سمند سورن کلاس57511داره
    چراغهای جلو این ماشین(چراغ سکن) آیا ال ای دی هستش؟

    • در پاسخ به: َسامان

      shaahin e | مرداد 8, 1396 | لینک نظر

      خیر چراغ معمولی دارن همه ی سورن ها مگر اینکه خودتون تعویض کنید

  10. Ahmed | تیر 31, 1396 | لینک نظر

    سلام. من تعجب میکنم که ایران خودرو با خدمات پس از فروش باصطلاح گسترده ای که داره و همشون هم بی کیفیت هستند یعنی اینقدر اذیت میکنن آدم ناچار میشه فقط ببره ماشینو بفروشه و خیال خودشو راحت کنه!!! ولی. با این حال من بازم هوس کردم که سورن توربو بخرم اما دو دلم میترسم که ایراد فنی دربیاره آنوقت بازم باید بری با یکی از نمایندگان خدمات پس از فروش قرارداد ببندی! دوستان عزیز خواهشا اگر اونایی که سورن توربو دارن یه رهنمایی بکنن قربان شما.

    • در پاسخ به: Ahmed

      مسلم | شهریور 3, 1396 | لینک نظر

      من ندارم ولی چند ماه پیش تو نمایندگی تسلیم شیراز دو موردشو دیدم که موتور زیر پنج هزار سوخته بود موتوری که هنوز خاک روش ننشسته بود کارشناس خودشون میگفت خراب موتورجدید به شدت بالاست و هر روز مراجعه و دائم تعویض موتور داریم دوست عزیز رانندگی فقط شتاب و درگ نیست برو.یه چیزی بخر که هر روز آواره نمایندگی و تعمیرگاه نباشی

    • در پاسخ به: Ahmed

      محمد | شهریور 8, 1396 | لینک نظر

      شک نکن که پشیمون میشی و همش دستت به تعمیرگاه بنده
      گیربوکس چینی آشغال و لوازم بی کیفیت با یه موتور قوی ببین تهش میشه چی

  11. شایان | بهمن 6, 1395 | لینک نظر

    سلام.بنده سورن توربو ۲ ماهه پیش خریدم.من در این دو ماه واقعا راضی بودم از این ماشین.از لحاظ موتوری که واقعا حرفی برای گفتن نداره.هیچ عیبی نمیشه گرفت از لحاظ موتوری این ماشین.شتاب،سرعت و قدرت عاااالی.مصرف خیلی خوبی هم داره.صدا ماشین داخل کابین هیچ هیچ نمیاد.ماشین نرمی هم هست.در کل نسبت به این پولی که میدیم برای این ماشین خیلی عالیه.

    • در پاسخ به: شایان

      رضا | خرداد 8, 1396 | لینک نظر

      سلام. از لحاظ ترمز میگن سورن خوب نیست میخواستم ببینم راسته میخوام به امید خدا بخرم ماشین خوبی هست ؟

    • در پاسخ به: شایان

      رضا | مهر 9, 1396 | لینک نظر

      سلام دوست عزیز 2 ماه برای اظهار رضایت از یه ماشین زوده اما من از 92 تا الان معمولیشو دارم خیلی راضی هستم ببینید دوستان این درگ و مسابقاتی که انجام میدن و تو انترنت میزارن ملاک نیست ماشین به تنهایی یه تکه اهنه راننده خوب فرقی براش نمیکنه چی سوار شه بهترین استفاده رو از وسیلش میبره من با سمند از اصفهان تا بندر عباس رو زیر 9 ساعت میام نه که بگم سرعت خوبه اما استفادهاز وسیله شرط اصلیه رانندگیه

  12. محسن | آذر 8, 1395 | لینک نظر

    سلام خدمت دوستام گل، من میخوام سورن بخرم.لطفا راهنمایی کنید کدوم مدل بهتره. بین بد و بدتر. کدومو بگیرم. صفر هم نمیخوام.یعنی پول ندارم.

    • در پاسخ به: محسن

      رضا | مهر 9, 1396 | لینک نظر

      سمند ال ایکس بگیر اگه تونستی صفر بیخودی هم پول نده صفر بهتره از بازار بخری تانمایندگی ثبت نام کنی چون نمایندگی ماشین بیخ ریشت بستس اما نمایشگاه میریبا ماشین دور میزنی انتخاب میکنی ماشینای صفر کلاچ و جعبه فرمونشون مشکل داره کلاچ که میگیری اخرش نباید نرم بشه یا زیاد بالا درگیر کنه دنده 1 و عقب باید کاملا راحت و بدون صدا جابره بدون گیر کردن و مکث فرمون رو بچرخون باید کاملا نرم و راحت باشه مخصوصا وقتی ماشین متوقفه ماشینای صفر بعضیاش فرمون زیر دست میلرزه انگار رو ویبره گذاشتی صدای هیدرولیک باید کم باشه وقتی فرمونو تا اخر میچرخونی و نگه میداری صدای هیدرولیک زیاد میشه ما میگیم جیغ میکشه این صدا تو حالت عادی نباید شنیده بشه از همه مهمتر اب بندی کردن گیربکسه همه فکر میکنن فقط موتور اب بندی میشه درحالیکه اب بندی کردن گیربکس مهمتره

  13. سیاوش | بهمن 27, 1394 | لینک نظر

    و اینک تبلیغ لگنی دیگر از لگن ساز وطنی . ببخشید رگلاژ کلاج خوب است رو یکی به من بگه ینی چی؟
    رگلاژ ویتارا( دنده ای ) رو ما میگیم خوب ، این چیه؟ یک کلام ماشین من دراوردی این ها لگنی بیش نیست.

  14. سیاوش | بهمن 27, 1394 | لینک نظر

    این ماشین از نظر فنر بندی و ایمنی آشغالی بیش نیست… حالا گیرین موتور 5 هزار بزارن روش…

  15. محمد | بهمن 26, 1394 | لینک نظر

    تازه اگه خودرو ملی بود 70% درصد قطعاتش ماله فرانسه یا ایتالیا هر هر کشور اروپایی نبود.توربو هم فک کنم مهندساش خارجی بوده.

  16. محمد | بهمن 26, 1394 | لینک نظر

    الان شرکت BMW میاد پاچه خواری ایران خودرو تا یکم از پیشرفت های ایرانخودرو استفاده کنه تکنولوژی خر از اینا بیشتره.

  17. ironman | بهمن 25, 1394 | لینک نظر

    سیستمهای توربو در خودروهای مختلف با هم تفاوت دارن .من توی اینترنت دنبال نقشه مدار توربوی سورن گشتم نتونستم چیزی پیدا کنم. اگر دوستان نقشه رو دارن لطف کنن آپلودش کنن لینک بذارن.

  18. پرهام | بهمن 25, 1394 | لینک نظر

    نظرات دوستان همه جالب و درست بود .جالب اینجاست که هر کسی از یه دیدگاه به مسئله نگاه میکنه . این کامنتا خیلی میتونه رو اطلاعات و یادگرفتن به هممون کمک کنه . فقط خواهشمندم دوستان دانشمند ی که اطلاعات اشتباه میدن و روی شنیده هاشون نظرات قاطع میدن بر روی نفهمیدن خودشون پا فشاری نکنن .

    • در پاسخ به: پرهام

      محمد رضا | بهمن 25, 1394 | لینک نظر

      پرهام جان علاوه بر نظرات بقیه دوستان میخوام این رو هم اضافه کنم که از یکی از برقکار های درجه یک ایرانخودرو که دوره ی تعمیرات سورن توربو هم در جاده مخصوص گذارنده بود شنیدم که میگفت سورن توربو فعلا در مرحله آزمایشی به سر میبره و ماکزیمم دور 5500 بر دقیقه به علت عدم اطمینان سازنده از عملکرد سیستم پرخوران در دور بالا رو داره.میگفت قدرت واقعی سورن توربو در صورت موفقیت آمیز بودن از 155 اسب به 175 اسب با افزایش دور موتور انجام خواهد شد و به خودم که مشتاقانه به دنبال خریدش بودم گفت از خریدش تا زمان تکمیل پروژه توربو صرف نظر کن.علاوه بر داشبورد ساده مدل کلاس 07 ش هم واقعا تو ذوق میزنه و به همه دوستاران توربو پیشنهاد میکنم تا اون زمان صبر کنند و فعلا از خریدش صرف نظر کنند.

  19. ایران | بهمن 24, 1394 | لینک نظر

    EF7 بطور معمول موتور داغی هستش که تو تابستونا جوش میاره نمونه اش تستی که رو دنا انجام شده بود و ماشین صفر جوش اورده حالا با توربو چه شود !!

  20. محمد رضا | بهمن 24, 1394 | لینک نظر

    دوستان همون طور که هم اشاره شد داشبورد سورن توربو اصلا مثل داشبورد سورن ELX جدید کلاس 11 نیست و داشبوردش مثل سورن های ELX های سری اول مدل 91 تا 93 است.یعنی روی فرمونش هیچ دکمه ی کنترلی وجود ندارد.پاور ویندوز و آینه ی تاشو اتوماتیک ندارد.کولرش اتوماتیکه ولی مثل سورن ELX جدید کلاس 11 ها که تهویه اتوماتش مثل لیفان X50 طراحی شده نیست ( سلکتوری نیست و مثل 206 تیپ 5 دکمه ای است ).با این حساب ایران خودرو با امکانات رفاهی کمی که روی سورن توربو گذاشته همچین ارزون هم این ماشین رو نمیفروشه.هم اکنون این خودرو در نمایندگی ها با قیمت 37/800/000 با مدل 95 و موعود تحویل 20 روزه قابل ثبت نام برای علاقه مندان است.

  21. alireza_asol | بهمن 24, 1394 | لینک نظر

    ضرایب دنده های ۳ تا ۵ و ضریب دیفرانسیل سبک شده
    دنده ۲ ثابت مونده و دنده یک سنگین تر شده
    روی دور ۵۲۰۰ هم کات آف میکنه
    بنابراین فقط شتاب اولیه بالاتری داره و در دنده های ۳ به بعد از توربو فقط برای کاهش مصرف استفاده میشه

    • در پاسخ به: alireza_asol

      ironman | بهمن 24, 1394 | لینک نظر

      نوشتید که:
      بنابراین فقط شتاب اولیه بالاتری داره و در دنده های ۳ به بعد از توربو فقط برای کاهش مصرف استفاده میشه
      لطفا در مورد این قسمت کامنتتون بیشتر توضیح بدین. دنده های ۳ به بعد از توربو فقط برای کاهش مصرف استفاده میشه دقیقا با چه مکانیزمی؟

      • در پاسخ به: ironman

        alireza_asol | بهمن 24, 1394 | لینک نظر

        دنده های 3 تا 5 بسیار سبک هستن.
        به دلیل استفاده از توربو در دور موتور پایین تر گشتاور و قدرت بالاتری داریم
        دنده سبک و دور موتور پایین = مصرف کم
        اون طور که شنیدم تا سرعت 70 80 شتاب خوبی داره ولی بعدش نه
        این کات آفش خیلی رو مخه . رو 2000 توربو وارد میشه و تا به خودت بیای شده 5000 باید بری دنده بعد!

      • در پاسخ به: ironman

        linkoln6ft | بهمن 24, 1394 | لینک نظر

        اگه چیزی که alireza_asol میگه درست باشه که دنده ۱ سنگین تر شده باید شتاب اولیه بیشتر بشه اما تعویض دنده هم زودتره ، همین تفاوت رو روی ۴۰۵ اس ال ایکس و. جی ال ایکس شاهدیم و اگه دنده ۳ تا ۵ سبک شده باشه ، نیاز به رفتن به دنده های بالاتر رو کاهش میده و هرچی دنده سبک تر بشه مصرف کم تر میشه و مشکل کشش که دنده سبک باعثشه رو همونطور که توی متن اصلی نوشته شده توربو مشکل رو حل کرده.

        • در پاسخ به: linkoln6ft

          ُSepehr | بهمن 24, 1394 | لینک نظر

          درست میگن….1 سنگین شده…ولی دیفرانسیل هم سبک شده..بنابراین سرعت کلی تو دنده 1 چندان فرقی با مدل اتمسفریک نداره، دنده 2 هم تا حدود 80 کیلومتر بر ساعت جوابگو هست اما با تعویض 2 به 3 وارد فاز دنده های سبک میشید و کشش ماشین کم خواهد شد.

        • در پاسخ به: linkoln6ft

          مرتضی | تیر 23, 1395 | لینک نظر

          مطمین باش هرجور که باشه کشش از پارس LX و ELX و EF7 تنفس طبیعی بسیار بیشتره!
          دنده 4 تقریبا با دنده 5 پارس معمولی یکیه

  22. ironman | بهمن 24, 1394 | لینک نظر

    چرا هنوز این موتورو روی دنا نذاشتن؟ دلیلش واضحه
    قراره یک عده موش آزمایشگاهی بشن و ایرادهاش دربیاد و رفع بشه بعد روی دنا بذارن
    دنا بدنه مثلا جدیده و ایران خودرو نمیخاد ریسک کنه مشتریهای دناشو با یه موتور که هنوز معلوم نیست چی از آب درمیاد از دست بده
    به هرحال اگر واقعا مصرفش 7.5 باشه و شتابش زیر 10 ثانیه موتور خوبیه . اون داستان کات آف بالای 5500 هم به خاطر اینه که هنوز از این موتور مطمئن نیست

    • در پاسخ به: ironman

      محسن | بهمن 24, 1394 | لینک نظر

      علت اصلیش اینه که ایرانخودرو هرچیزیو روی یک محصولش میذاره تا بازار بقیه خراب نشه. روی یکی ترمز دیسکی عقب میذاره، روی یکی دیگه داشبورد جدید، روی یکی دیگه طراحی جدید اتاق (دنا) و همینطور تا آخر. آخه این شرکت چیزی نداره تا ارائه کنه. تکنولوژی خاصی نداره تا روش مانور بده. مجبوره همین امکانات پیش پا افتاده رو بین محصولات از رده خارجش تقسیم کنه. مثلا موتور EF7 پایه گازو روی سورن ELX نذاشت ولی روی سمند LX گذاشت. در عوض چند تا آپشن دیگه رو برای سورن ELX نصب کرد.

  23. ممل | بهمن 24, 1394 | لینک نظر

    فقط جهت اطلاع . ایرانخودرو داره روی موتور توربو برای دنا هم کار میکنه ولی به علت بروز بعضی مشکلات که ناشی از ایجاد حرارت بیش از اندازه هستش هنوز به مرحله نهایی شدن نرسیده.
    خدابخواد این سری قراره قبل از اینکه ماشین رو بدن دست خلق الله از سلامت و صحت کارکردش مطمئن شن. امیدوارم مثل همیشه وسط کار شل نکن.

  24. محمد | بهمن 24, 1394 | لینک نظر

    از الان باید به جای قرار دادن موتور یه ماشین بر روی یه ماشین دیگه ، شاهد قرار گرفتن توربو بر روی موتورهای ماشینای داخلی باشیم مثلا پراید 131 با موتور توربو ( چه شود ) یا پژو پارس با موتور tu5 توربو دار و غیره . به این میگن اوج پیشرفت صنعت خودرو به سبک ایرانی .

    • در پاسخ به: محمد

      Arian | مرداد 8, 1396 | لینک نظر

      یعنی اگه پارس tu5 توربو بیاد که محشره قول میدم هیچکی حریفش نشه

  25. majid | بهمن 24, 1394 | لینک نظر

    چه توقعاتی دارین!!!!
    ایران خودرو و تغییر بدنه و شیک سازی ظاهر؟ اونم بدون محاسبه ریال به ریال این تغییرات!!!
    همین که اسم موتور رو عوض کرده کلی ولخرجی کرده! چه برسه به تغییر ظاهر و نصب کیسه هوا وایمنی و…
    هرتغییری توی تولیدات ایران خودرو و سایپا حداقل 10 سال طول میکشه رفع نقص بشه پس برای خرید این خودرو هم باید چندسالی صبر کرد تا شاید بتوان روی آن حساب کرد

  26. هامون | بهمن 24, 1394 | لینک نظر

    اي خدا شكرت ….!!!!!!!!!!!

    • در پاسخ به: هامون

      سعید | بهمن 24, 1394 | لینک نظر

      ما مردم دیگه گرگ بیابون دیده شدیم و همه کلک های این دو خودروساز عزیز هم برامون قابل حدس و پیش بینی هست.
      اصلا ذهن خودتون رو درگیر نکنید، علت اینکه روی سورن نصب شده فقط و فقط برا اینه که سورن بد مشتریه و داشت به حاشیه میرفت. با این کار باز سورن تو چشم اومد و حداقل با این ترفند چند سالی سورن رو بفروشن بعد کم کم روی دنا و سمند هم نصبش میکنند.

      • در پاسخ به: سعید

        احمد ماشینباز | اسفند 20, 1395 | لینک نظر

        لایک واقعا تنها دلیلش اینه البته اینم بگم توربو الان تازه وارد بازار شده و ماشینا سفره قرار یه مدت بگذره و مصرف کننده چند باری روغن ماشین رو دیر عوض کنه اونوقت اشغال روغن و گیر کردن تو توربو و شکستن فن و اتصالی و اتش سوزی و خرابی و وووووو همه اینها مشخص میشه واشر سر سیلندر رو فراموش کردم بگم که در این ده روی سورن توربو بسیار شاهدش خواهیم بود