امید به توقف تولید خودروهای چینی غیر رقابتی در کشور

دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۴ | 8 نظر

امید به توقف تولید خودروهای چینی غیر رقابتی در کشور

خودروسازان دولتی و خصوصی ایران در حالی این روزها مشغول مذاکره با شرکت‌های معتبر خارجی برای همکاری مشترک هستند که بخشی از خطوط تولیدشان را به محصولات چینی اختصاص داده‌اند و این موضوع یکی از چالش‌های آنها در آینده به‌شمار می‌رود. چینی‌ها حدودا یک دهه است که در خطوط تولید خودروسازی ایران فعالیت می‌کنند و در حال حاضر نیز کمتر از 10 درصد بازار خودرو کشور را به دست گرفته‌اند. هرچند سه خودروساز بزرگ کشور (ایران‌خودرو، سایپا و پارس خودرو) سهم اندکی از خطوط تولید خود را در اختیار چینی‌ها قرار داده‌اند.

دانگ_فنگ_اج _30 (28)

به نقل از دنیای اقتصاد- یا این حال، بخش عمده خط تولید خودروسازان بخش خصوصی را این چشم‌بادامی‌ها اشغال کرده‌اند. این در شرایطی است که هم خودروسازان دولتی و هم خصوصی، این روزها مشغول مذاکره با خارجی‌ها برای همکاری مشترک بوده و اگر به توافق نهایی برسند، طبعا برای تولید محصولات جدید، نیاز به ایجاد ظرفیت دارند. با این حساب، چه خودروسازان دولتی و چه بخش خصوصی، هر دو مجبورند به سمت ظرفیت‌سازی برای پذیرایی از محصولات جدید بروند و در این شرایط، به‌نظر می‌رسد چینی‌ها گزینه اول (برای خروج از خطوط تولید) باشند. این در شرایطی است که به اعتقاد کارشناسان، برای خروج چینی‌ها از خطوط تولید، دو راه وجود دارد؛ یکی فسخ قرارداد و دیگری حذف به واسطه بازار.

Saipa s300

کارشناسان بر این باورند که راه اول، سختی‌های خاص خود را داشته و چون کار به شکایت و دادگاه می‌کشد، حصول نتیجه سال‌ها به طول خواهد انجامید. با این حساب، به‌نظر می‌رسد آنچه برای آینده خودروهای تولیدی چینی در ایران تصمیم می‌گیرد، بازار است. بر این اساس، خودروهایی که فروش مناسبی دارند، طبعا تولیدشان ادامه خواهد یافت و آنها که چندان مورد استقبال مشتریان قرار نگرفته‌اند، از خط خارج و جایشان را محصولات جدید خواهد گرفت.


8 دیدگاه

  1. احمدرضا | اسفند 4, 1394 | لینک نظر

    برخی از محصولات چینی از رده خارج میشن ولی نه همه. توی رده زیر 50 میلیون اساساً چینی ها شانسی برای رقابت نداشتند و نخواهند داشت چون این بازه قیمتی حریم شخصی ایران خودرو و سایپاست. اگر خودروی باکیفیت چینی توی این محدوده باشه با ابزارهای قانونی کاری میکنند که امکان رقابت با محصولات این دو خودروساز برای انها وجود نداشته باشه یا درصد بسیار محدودی از بازار را داشته باشند. در حوزه قیمتی بالای 50 میلیون البته حوزه ای هست که کلاً کمتر از ده درصد مردم توان خرید خودرو را دارند ؛ به همین جهت فروش خودروهای چینی اساسا توی این بازه قیمتی نمیتونه بالا باشه ( مگه اینکه اتفاقاتی در سالهای بعد بیفته که توان خرید مردم بالا بره). توی این حوزه خودروهای غیر چینی ای که هستند یا عمدتاً بالای صد میلیون قیمت دارند یا مدلهای کم آپشن و یا هاچ بک هستند که مورد پسند همه نیستند. در حوزه قیمتی بالای صد میلیون که اساساً چینی ها تا به حال قدرت رقابتی نداشته اند. در حوزه زیر صد میلیون ولی به نظر میرسه که چینی ها هوشمندانه عمل کردند و با پیش بینی احتمال ورود خودروهای رقیب غیرچینی به بازار ( آنهم نه امسال بلکه در دو سال آینده) به صورت مرتب دارند خودروهایی را به بازار ما به صورت مونتاژ یا وارداتی تزریق میکنند که اگر با نسخه های مشابه چینی قبل از تحریم مقایسه کنید فاصله قیمتی آنها با بازار چین کمتر هست که به نوعی نشاندهنده نوعی دامپینگ در قیمتهای آنهاست که حال ممکن است این مساله به خاطر کمتر در نظر گرفتن سود فروش توسط شرکتهای وارد کننده یا مونتاژ کننده خودرو داخل ایران باشد و یا به خاطر ارایه با قیمت پایینتر توسط شرکتهای اصلی در خود چین.

  2. محمد صادق | اسفند 4, 1394 | لینک نظر

    با این حرفت مخالفم دوست عزیز. این قرار دادهای جدید که بستن تو قیمت چینیا دارن وارد میشن و میخوان یجوری ورشکستشون کنن و از ایران بندازنشون بیرون. همون 10 درصد بازار که دست چینی ها افتاده چند میلیارد از سود ایران خودرو و سایپا کم کرده البته چینیهام زرنگ تر از این حرفان و میخوان کل بازارو بگیرن محصولات جدیدشونم تو راهه

  3. ُSir Nic | اسفند 3, 1394 | لینک نظر

    بیشتر تولید سایپا در محدوده 20 تا 30 تومن بازاره و عمده تولیدات ایران خودرو از 30 تا 45، برای این که خطری این بازار رو تهدید نکنه تولیدات چینی رو بالای این قیمت ها قرار دادن و قطعا محصولات جدیدشون رو هم بالای قیمتهای چینی ها میدن تا بازار یه دست شه و همه بتونن خودروهاشون رو بفروشن…

  4. مهدی آریا | اسفند 3, 1394 | لینک نظر

    من با آقا مهرداد و آرش خان کاملا موافقم. والا یکی مثل من با حقوق کارگری اگر این خودرهای چینی هم به بازتر نیومده بودند اصلا فرق قالپاق و آپشن رو هم نمیدونستم. همین خودروهای چینی باعث شدند ملت توقع بیشتری که حقشون هم بود داشته باشند. آخه این لگنسازای ما که دم ار همکاری با خودروسازهای مطرح جهان میزنند هر ده سال یه بار با عوض کردن دو تا چراغ و به داشبورد به طرز افتضاح چه گلی به سر این مردم زدنند. حالا هم که رفتند خیر سرشون قرارداد بستند، میخواهند مثلا 208 بیارند جای 206 به قیمت 68 میلیون. خوب حالا این چه فرقی به حال قشر ضعیف خواهد کرد. اتفاقا دیروز مدیر بازاریابی مدیران خودرو اعلام کرده بود که محصولات جدیدشون توی راهه ایرانه. وقتی تعرفه واردات اینجوری باشه هیچ امیدی واسه اکثریت جامعه نمیمونه که اوضاع فرقی بکنه. اونهایی هم که تا حالا ماشین گرون قیمت سوار شدند بدتر از این هم بشه بازم نه غصه قیمت و نه بنزین و نه خرج ماشین دارند و بازم بهترین ماشینو سوار میشوند. وای به حال امثال ما..

  5. هامون | اسفند 3, 1394 | لینک نظر

    به اميد خدا …..

  6. آرش میم. شین | اسفند 3, 1394 | لینک نظر

    من از طرفدارای روزنامه دنیای اقتصاد هستم و معتقدم در اکثر حوزه ها تحلیل هاشو با مستندات علمی و تجربی اون بازار بیان می کنه. تنها استثنا بخش “خودرو” این روزنامه هست که در طول 1 سال گذشته که “رکود بازار” بوده به شیوه های ژورنالیستی نشریه های زرد رو آورده -و با اطلاع از توجه خاص عموم به این حوزه بویژه از زمان توافق ژنو تا برجام و پس از آن- مدام در حال خبرسازیه و پیش بینی ها و تحلیل هاش هم کم و بیش آبکی بوده و تقریبا غلط از آب در اومده.
    این یکی هم از اون حرفهاست، چین اگر به بازاری وارد بشه با هیچ ترفندی جز اجبار قانونی آن کشور یا بر اثر ورشکستگی محض، خارج نمیشه.
    بعدشم کلا بخش خصوصی در حال مونتاژ چینی ها، یک گروه کرمان موتور است و یک گروه بهمن، کدام محصول کم فروش است و از خط خارج می شود؟ با چی جایگزین می شود؟ فولکس واگن lavida یا tiguan؟!

    • در پاسخ به: آرش میم. شین

      مسعود | اسفند 6, 1394 | لینک نظر

      آرش عزیزمن هم ازدنیای اقتصاددرزمینه هایی دفاع میکنم ولی متاسفانه این روزنامه همراه باجهت گیری سیاسی خاص خود به تریبون تبلیغ برنامه های دولت تبدیل شده به رکودمسکن دامن میزنه ونفس تولیداین بخش روگرفته برای اظهارنظرخواننده هم فضایی نداره ، چه کنیم برای خودش هم اقتصادی فکرمیکنه دیگه .

  7. mehrdad | اسفند 3, 1394 | لینک نظر

    اقااا یکی جواب بده، چینی بره چی جایگزینش میشه در این بازه قیمتی؟؟
    چینی بره مرسدس میخوان تولید کنن با 50 میلیون بدن دست مردم؟؟
    چینی بره “بی ام و” i8 میخوان منتاژ بکنن؟؟
    رنو ساندرو 30 میلیونی رو به قیمت خون باباشون قالب میکنن به مردم
    رنو کویید 15 میلیونی رو به قیمت 30 میلیون میخوان بفروشن!
    همه که توان خرید بنز و تویوتا ندارن، باید قبول کنیم چینی ها بهترین گزینه برای قشر متوسط جامع هستند که 70 درصد جامعه رو تشکیل میده! درسته که بعضی خودروهای چینی مشکل دارن ولی ما مردم بی دفاع ایران که همیشه “خودی ها” سرمون رو بریدن چاره ای جز این نداریم باید بسوزیم و بسازیم و حرفی هم نزنیم چون میشیم خائن!!!!