اصول تنظیم صحیح آینه خودرو برای پیشگیری از ایجاد نقاط کور و وقوع تصادفات

پنجشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۵ | 2 نظر

اصول تنظیم صحیح آینه خودرو برای پیشگیری از ایجاد نقاط کور و وقوع تصادفات

بسیاری از ما زمان های زیادی را به رانندگی در داخل خودرو می گذرانیم بدونه اینکه با تمام مهارت ها و قوانین رانندگی آشنا باشیم. یکی از مهم ترین این مهارت ها آشنایی با تنظیمات صحیح و استاندارد آینه ها در خودروست که متاسفانه حداقل در کشور ما بسیار مورد توجه قرار نمی گیرد و بر اساس آمار جهانی همین مورد تنظیم صحیح آینه های داخل خودرو می تواند از هزاران تصادف کوچک و بزرگ و حتی مرگ و میر جلوگیری کند. اما امروز در “هاو کن یو” یا “چگونه می توانید” به بررسی نحوه صحیح تنظیم کردن آینه های خودرو می پردازیم.

قبل از اینکه شروع به آموزش ست کردن و تنظیم کردن آینه ها کنیم اجازه دهید یک مثال بزنیم تا ببینید تا چه اندازه شما این کار را اشتباه انجام می دادید. همین الان داخل خودرو خود قرار بگیرید و به آینه های بغل خود نگاه کنید، اگر شما در آینه های بغل قسمتی از بدنه خودروی خود را می بینید ( که احتمالا ۹۰ درصد از ما ها همچین شرایطی داریم ) پس باید بگوییم که شما آینه ها را درست تنظیم نکرده اید. پس با “هاو کن یو ” همراه باشید.

مراحل:

۱) تنظیم آینه بغل چپ: برای این منظور داخل خودرو خود نشسته و سپس صندلی و ارتفاع صندلی و … را همانند زمانی که رانندگی می کنید و کاملا مسلط هستید تنظیم کنید. سپس به همان صورت که نشسته اید کم کم بدن و سر خود را به سمت چپ کج کنید تا سر شما به شیشه سمت چپ برسدو آن را لمس کند. حال زمان تنظیم کردن آینه است و باید آنقدر آینه بغل سمت چپ را، به سمت چپ کج کنید تا تنها در آّینه قسمت گوشه کوچک انتهایی پنجره عقب خودرو را ببینید و یا حتی برخی سایت ها گفته اند که آنقدر آینه را بچرخانید تا در این حالت بدنه خودرو از داخل آینه خارج شود.

تنظیم آینه خودرو-1

۲) تنظیم آینه سمت راست: مجدادا مثل حالت قبل داخل خودرو و پشت فرمان بنشینید و اینبار برای تنظیم آینه سمت راست بردن و سر خود را آنقدر به سمت راست خم کنید تا به مرکز خود رو یا وسط دو صندلی چلو برسید. همانند شکل. حال آینه را آنقدر بچرخانید تا در این حالت قسمت انتهایی گوشه پنجره عقب خودرو یا قسمت انتهایی خودرو را ببینید.

تنظیم آینه خودرو-2

۳) تنظیم آینه وسط: برای تنظیم آینه وسط کار راحت دارید و در همان حالت قبل راحت پشت فرمان نشسته و آینه را طوری تنظیم کنید که به راحتی شیشه پشتی و متعاقبا خودرو های پشت سر را به راحتی ببینید.

تنظیم آینه خودرو-3

نکته های مهم:

  • زمانی که شما آینه ها را به روش بالا تنظیم کردید حال باید شرایط به گونه ای باشد که خودرویی که از پشت به شما نزدیک می شود را ابتدا به راحتی در آینه وسط ببینید و زمانی که به طرفین حرکت می کند تا سبقت بگیرد، به محض اینکه از آینه وسط تصویرش خارج شد شما در آینه های بغل تصویرش را داشته باشید. به این صورت شما دیگر نقطه کور نخواهید داشت.

تنظیم آینه خودرو-4

  • در این حالت تنظیم آینه های خودرو، تا زمانی که خودرویی در حال سبقت از شماست را در آینه های بغل می توانید مشاهده کنید و زمانی که از آینه خارج شد در آن زمان شما با چشمان خود در سمتی که سبقت می گیرد از پنجره کناری خودرو را می توانید مشاهده کنید. پس کاملا به خودروی در حال سبقت چه با آینه و چه چشم خود مسلط هستید.
  • بر خلاف چیزی که روزانه در رسانه ها و غیره می شنوید، می خوانید و می بینید  با تنظیم صحیح آینه ها دیگر چیزی با نام نقطه کور برای خودرو وجود نخواهد داشت
  • بهتر است اگر اولین بار است از تنظیم صحیح آینه ها و روش تست کردن آن ها بهره میبرید برای عادت کردن این کار را در محیط خلوت و بی خطر انجام دهید تا چشمانتان کاملا با این روش عادت کنید.

منبع : howcanu


2 دیدگاه

  1. آرش | فروردین 26, 1395 | لینک نظر

    آموزش خیلی خوبی بود .واقعا عالی میشه فقط چند روزی باید با تنظیم جدید انس بگیرید هیچ نقطه کوری نمیمونه و رانندگی واقعا لذت بخش میشه.

  2. sunmartin | فروردین 9, 1395 | لینک نظر

    لطفا اقای سپهر گزارشی را کامل در مورد شاسی های یکپارچه در سایت منتشر کنید چون شرکت هایی مانند لندرور زیر شاخه شرکت رانج روور و آئودی در محصول جدید خود به چندین دلیل و از جمله اقتصادی از شاسی یک تکه استفاده کر ه اند لطفا برای درک بهتر موضوع درج بفرمایید