هشدار، خودروهای آمریکایی در ایران ثبت سفارش نشده اند

شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۲ | 1 نظر

هشدار، خودروهای آمریکایی در ایران ثبت سفارش نشده اند

در حالی یک شرکت داخلی تبلیغات فروش خودروهایی آمریکایی جنرال موتورز در ایران را آغاز کرده که ظاهرا این شرکت هیچ نمایندگی از خودروساز آمریکایی نداشته و هیچ مجوزی نیز برای واردات این خودروها به کشور اخذ نکرده است.

به گزارش ایسنا،  چند ماه پیش یک شرکت داخلی مدعی واردات خودروهای آمریکایی جنرال ‌موتورز به ایران شد. اخیرا نیز این شرکت تبلیغات وسیعی را در زمینه قیمت فروش خودروهای آمریکایی در ایران آغاز کرده است. در یکی از این تبلیغات “قیمت پایه عرضه خودروی آمریکایی بیوک آنکور مدل 2013 در ایران، معادل 128 میلیون تومان” ذکر شده است.

13_ats_rearleft

با وجود چنین تبلیغاتی، بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که این شرکت واردکننده داخلی تاکنون موفق به اخذ مجوز نمایندگی فروش از سوی شرکت آمریکایی جنرال ‌موتورز نشده و روال قانونی لازم نیز برای ورود این خودروها به ایران، طی نشده است.

طبق قوانین جاری کشور، هر شرکتی برای واردات هر برندی از کالاهای خارجی باید به اداره نمایندگی شرکت‌های خارجی در بخش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه کرده و با ارائه مجوز اخذ نمایندگی از شرکت خارجی مربوطه، گواهی واردات آن کالا به ایران را اخذ کند

2011-chevrolet-cruze-front-796x528

پس از طی این مرحله، برند شرکت خارجی طرف قرارداد با شرکت ایرانی در سامانه www.ittc.ir (سامانه تجار و بازرگانان) ثبت شده و محصولات این شرکت خارجی از نظر قانونی مجوز واردات، فروش و پیش فروش در ایران را اخذ خواهند کرد.

با این حال استعلام صورت گرفته از اداره نمایندگی شرکت‌های خارجی در بخش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که برند شرکت آمریکایی جنرال ‌موتورز و هیچ یک از خودروهای زیرمجموعه آن مانند بیوک در این اداره ثبت نشده و هیچ گواهی مبنی بر مجوز ورود این خودروها به کشور، صادر نشده است.

در این زمینه به گفته مسوولان مربوطه، پیش از صدور این گواهی و ثبت برند جنرال موتورز در سامانه مربوطه، هرگونه پیش فروش و ادعای فروش این خودروهای آمریکایی در ایران، فاقد مجوز و غیر قانونی خواهد بود.

گذشته از آن نکته مهم دیگر آن است که حتی نام این شرکت واردکننده داخلی نیز در سامانه اداره نمایندگی‌ شرکت‌های خارجی در بخش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت نشده و به این ترتیب طبق قانون، این شرکت اجازه واردات هیچ کالایی با برند خارجی به ایران را ندارد چه برسد به خودروهای آمریکایی جنرال موتورز!

همچنین تمام خودروهای خارجی که برند آنها در اداره بازرگانی ثبت می‌شود نیز اجازه ورود به ایران را نخواهند داشت. هر خودرویی حتی در صورت اخذ نمایندگی و ثبت برند در سامانه نمایندگی شرکت‌های خارجی، باید در لیست مجاز خودروهای وارداتی در بخش ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز وجود داشته باشد.

در این زمینه بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد تاکنون هیچ یک از خودروهایی آمریکایی در لیست سواری‌های مجاز وارداتی به کشور قرار نگرفته‌اند.

در این زمینه یک کارشناس صنعت خودرو احتمال ارائه مجوز نمایندگی شرکت آمریکایی جنرال ‌موتورز به یک واردکننده داخلی را با توجه به تحریم های اخیر سنای آمریکا بر ضد صنعت خودرو ایران، کم می‌داند.

این واردکننده خودرو می‌گوید: حتی اگر موضوع تحریم وجود نداشت با توجه به رتبه نخست شرکت جنرال‌ موتورز در رده‌بندی صنایع خودروسازی جهان، این شرکت تنها مجوز نمایندگی خود را به خودروسازان بزرگ داخلی مانند ایران خودرو و سایپا اعطا خواهد کرد نه یک واردکننده بی نام و نشان.

وی خاطرنشان می‌کند: وقتی تبلیغات فروش و پیش فروش خودروهایی که قانونا اجازه ورود به ایران را ندارند منتشر می‌شود، خریداران باید از هرگونه خرید و واریز وجه خودداری کنند زیرا مطمئنا خودرویی به آنها تحویل نشده و از آن سو هیچ ضمانتی نیز برای بازگشت اصل پول آنها وجود ندارد.

در این زمینه یک محاسبه کوتاه نشان می‌دهد حتی اگر هزار نفر نیز تحت تاثیر این تبلیغات قرار گرفته و هر کدام نفری 128 میلیون تومان برای خرید یک دستگاه خودروی بیوک به حساب شرکت مربوطه واریز کنند، مبلغ به دست آمده رقم درشت و وسوسه‌انگیز “128 میلیارد تومان” خواهد بود!


1 دیدگاه

  1. mori pontiac | آبان 6, 1392 | لینک نظر

    انشا ا… موفق بشه