افت 19 درصدی تیراژ خودروسازان بخش خصوصی

پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵

افت 19 درصدی تیراژ خودروسازان بخش خصوصی

همزمان با افت 2/ 6 درصدی تولید شرکت‌های بزرگ خودروساز داخلی طی فروردین‌ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تیراژ شرکت‌های بخش خصوصی نیز کاهش یافت؛ به‌طوری‌که آمار وزارت صنعت و معدن و تجارت گویای افت تولید52/ 19 درصدی شرکت‌های خصوصی است. بنابر آمار اعلامی از سوی این وزارتخانه تیراژ خودروسازان خصوصی طی اولین ماه سال جاری، یک یازدهم خودروسازان نیمه‌دولتی بوده است. به‌عبارت بهتر، خودروسازان خصوصی 5/ 8‌درصد از کل تولید فروردین‌ماه را به خود اختصاص دادند.

به نقل از دنیای اقتصاد – آمار تولید خودرو در فروردین‌ماه سال جاری نشان می‌دهد که چهار شرکت خودروساز بخش خصوصی شامل خودروسازان راین، خودروسازی مدیران، گروه بهمن و کرمان موتور در مجموع طی فروردین‌ماه سال جاری 4 هزار و 414 دستگاه خودرو به تولید رسانده‌اند. این در حالی است که خودروسازان بخش خصوصی در اولین ماه سال گذشته 5هزار و 485 دستگاه خودروی سواری را به تولید رسانده بودند. بنابراین، تولید خصوصی‌ها در فروردین‌ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افت 52/ 19 درصدی را تجربه کرده است. براین اساس، کرمان موتور که لیفان و جک را تولید می‌کند، در فروردین‌ماه سال جاری تیراژی برابر با یک هزار و 465 دستگاه داشته است که این میزان در مقایسه با سال 93 نشان از افت 6/ 45 تولید در این شرکت دارد.

از سوی دیگر، گروه بهمن نیز که مزدا3، لندمارک و آسا را مونتاژ می‌کند، با تیراژ 172 دستگاهی طی فروردین‌ماه سال جاری افت تولید 8/ 26 درصدی را به ثبت رسانده است. این خودروساز در مدت مشابه سال گذشته تعداد 235 دستگاه خودرو را به تولید رسانده بود. دیگر شرکت خودروساز خصوصی یعنی راین نیز درفروردین ماه سال‌جاری هیچ خودرویی تولید نکرده به‌طوری‌که تولید خودروی ولیکس این شرکت در ماه گذشته صفر بوده است. در این میان، هرچند بیشتر خودروسازان خصوصی با افت تولید مواجه شدند، اما شرکت مدیران خودرو که انواع مدل‌های «ام وی ام» و «تیگو 5» را تولید می‌کند، با تیراژ 2هزار و 777 دستگاهی توانسته رشد 11 درصدی را ثبت کند. این در حالی است که این خودروساز در مدت مشابه سال گذشته تعداد 2 هزار و 501 دستگاه خودرو تولید کرد. افت تولید خصوصی‌ها در شرایطی است که بازار خودرو در سال 95 نیز همچون سال گذشته در رکود به‌سر می‌برد.


بدون دیدگاه