عدم اعتماد رانندگان به خودروهای خودران

چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵

عدم اعتماد رانندگان به خودروهای خودران

حمید رضا زنگنه – دیجیاتو – رانندگان هنوز علاقمند هستند که کنترل وسیله نقلیه خود را بر عهده داشته باشند.

بیش از یک قرن از اختراع اولین خودرو می گذرد و طی این سال ها همیشه رانندگان علاقه داشتند کنترل خودروی خود را بر عهده داشته باشند و به عبارتی با در اختیار داشتن کنترل خودرو با وسیله نقلیه خود یکی می شدند.

حتی بعضی از جوانان و عاشقان سرعت پا را فراتر گذاشته اند و علاقه ای به استفاده از خودروهای دنده اتوماتیک ندارند، زیرا به عقیده آن ها تعویض دنده ها به صورت دستی لذتی وصف ناپذیر دارد و به این طریق می توانند از تمام توان پیشرانه استفاده کنند.

برخی از رانندگان نیز استفاده از سیستم های رانندگی هوشمند را خطرناک می دانند و ترجیح می دهند کنترل فرمان و ترمز خودرو در اختیار خودشان باشد.

 

حال با وجود این رانندگان سنتی و علاقمندان به سرعت، آیا خودروهای خودران امیدی به سودآوری دارند یا فقط در حد یک طرح مفهومی باقی خواهند ماند و به شکست محکوم می شوند؟

در ادامه به نتایج یک تحقیات علمی در مورد این موضوع می پردازیم تا ببینیم رانندگان در مورد این خودروها چه نظری دارند.

 

بر اساس یک پژوهش جدید در مورد خودروهای خودران، بیش از نیمی از رانندگان علاقه ای به رانندگی با خودروهای خودران ندارند. در واقع 4 نفر از هر 5 راننده ترجیح می دهد تا کنترل خودرو خود را بر عهده داشته باشد و اعتمادی به خودروهای خودران ندارند.

کامیون کابین-1

این تحقیقات که توسط پژوهشگران دانشگاه میشیگان آمریکا انجام شده نشان می دهد  که تنها 16 درصد از رانندگان جدید به خودروهای خودران اعتماد دارند و 39 درصد از این رانندگان فقط به خودروهای نیمه هوشمند علاقمند هستند.

 

نگاه دقیق تر به این تحقیقات نشان می دهد که رانندگان جوان نسبت به رانندگان مسن تر علاقه بیشتری به خودروهای خودران دارند. این پژوهش که بر روی رانندگاه جوان و مسن انجام شده به این نتیجه رسیده که 19 درصد از رانندگانی که در بازه سنی 18 تا 29 سال قرار دارند، خودروهای خودران را ترجیح می دهند.

در مقایسه تنها 9.6 درصد رانندگان بالای 60 سال می توانند به چنین تکنولوژی مدرنی، نظر مثبت داشته باشند.

 

البته در طی دو سال اخیر تبلیغات مثبت رسانه ها در مورد خودروهای خودران، بر افکار عمومی تاثیر گذاشته و رانندگان بیشتری به این گونه خودروها علاقه نشان می دهند.

نکته جالب در مورد این پژوهش این است که 34 درصد از 618 راننده ای که در این تحقیق شرکت کردند، در مورد استفاده از خودروهای خودران نگرانی هایی را مطرح کرده اند.

در صورتی که 17 درصد از آنها کاملا با اینگونه خودروها مخالف بوده و تحت هیچ عنوان حاضر به رانندگی با این خودروها نمی شدند.

خوب است بدانید که 95 درصد این شرکت کنندگان ترجیح می دانند که از حداقل کنترل در خودروی خود بهره مند باشند، یعنی کنترل فرمان یا پدال ها را در اختیار داشته باشند.

 

در آخر محققان به این نتیجه رسیدند که حتی رانندگانی که به خودروهای خودران اعتماد دارند نیز خواستار داشتن حداقل کنترل روی خودرو خود هستند و ترجیح می دهند بتوانند کنترل فرمان یا ترمز را خود بر عهده داشته باشند.

مسلما در دنیای مدرن امروزی، اعتماد کردن به تکنولوژی های تازه به یک روند معمول و متداول مبدل شده و عموم افراد دیدگاه مثبتی به روند پیشرفت تکنولوژی دارند، اما این یک واقعیت است که صنعت حمل و نقل هنوز به راهکار جامعی برای کنترل کاملا هوشمند دست نیافته است.

چرا که هنوز حتی هواپیماهای کاملا خودکار یا قطارهای کاملا خودکاری که مسئولیت جان انسان ها را بر عهده داشته باشند، مورد استفاده قرار نگرفته اند و به همین ترتیب هم تکنولوژی رانندگی کاملا خودکار نمی تواند جایگزینی برای تمامی شرایط رانندگی باشد.


بدون دیدگاه