چرا ایران خودرو و سایپا تفاهم با رنو را علنی نمی کنند؟

چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ | 4 نظر

چرا ایران خودرو و سایپا تفاهم با رنو را علنی نمی کنند؟

رنویی‌ها در شرایطی از تفاهم با دو خودروساز بزرگ ایران صحبت به میان آورده‌اند که این موضوع هنوز رسما مورد تایید مسوولان این دو شرکت قرار نگرفته و ظاهرا دلیل آن، مذاکرات موازی با دیگر خودروسازان جهان است. همین چندی پیش بود که پیمان کارگر، مدیرعامل رنوپارس در گفت‌و‌گویی اعلام کرد رنو و خودروسازان ایرانی با یکدیگر به تفاهم رسیده و قرار است دو محصول جدید به نام‌های «کوئید» و «سیمبل»، یکی در ایران خودرو و دیگری در سایپا به تولید برسد.

این در حالی بود که نه ایران خودرویی‌ها و نه سایپایی‌ها هیچ‌کدام واکنش مثبتی به این اظهارات نشان نداده و تفاهم با رنو و تولید کوئید و سیمبل را تایید نکردند. در کنار خودروسازان، حتی مسوولان وزارت صنعت،معدن و تجارت نیز تفاهم با رنو را مورد تایید قرار ندادند تا اظهارات رنویی‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته و تردیدهای زیادی در مورد آن مطرح شود. با این حال مسوولان رنو همچنان تاکید می‌کنند که با خودروسازان ایرانی به تفاهم رسیده و تولید کوئید و سیمبل نیز قطعی است.

در این شرایط، به‌نظر می‌رسد دلیل اصلی تایید نشدن تفاهم با رنو از سوی خودروسازان ایرانی و مسوولان وزارت صنعت، مذاکرات موازی ایران خودرو و سایپا با سایر شرکت‌های خودروساز دنیا است. در حال حاضر، دو خودروساز بزرگ کشور مشغول مذاکره با خارجی‌ها برای همکاری مشترک هستند و از آنجاکه می‌خواهند نهایت امتیاز را از آنها بگیرند، فعلا میلی به افشای جزئیات تفاهم با خودروساز فرانسوی و تایید رسمی این موضوع ندارند. به‌عبارت بهتر، خودروسازان داخلی بیم آن را دارند که در صورت تایید تفاهم با رنو، مذاکرات شان با دیگر خودروسازان دنیا (از جمله فیات و سیتروئن) به چالش خورده و نتوانند امتیازات لازم را از آنها بگیرند.


4 دیدگاه

  1. امیر | خرداد 19, 1395 | لینک نظر

    این که دیگه معلومه این دوتا لگن ساز به غیر از سود و دادن این ماشین های باد کرده رو دستشون مگه به چیز دیگه ای هم فکر میکنند الان دعوا بر سر کویید سایپا میکه من امار کشته هارو بالاتر از پراید ثبت میکنم چون 0ستاره ایمنی داره اما لگن ساز دوم میگوید من جوری امار کشته هارو ببرم بالا که تو تاریخ خودروسازی جهان بنویسند ولی از شوخی گذشته این دو تا خودروساز اصلا به فکر مردم نیستن فقط،سود کنن خوب خودروسازی مثل رنو درتعجب که مردم ایران چی میکشن از دست این دوتا ولی صد ها بار این جا کامنت گذاشتم که تنها راه , نخریدن, فقط وفقط

  2. Rafale | خرداد 19, 1395 | لینک نظر

    دیدیم که چقدرم همیشه امتیاز گرفتن از اونا
    مدل های قدیمی و درپیت رو همیشه گرفتن …شاید تنها امتیازی که بتونن بگیرن عدم دخالت کیفی طرف مقابل تو روند کیفی ساخت و عدم دخالت در قیمت گذاری فضایی خودروساز هاست.

  3. یاشار | خرداد 19, 1395 | لینک نظر

    آخرش گند میزنن. حالا ببین

  4. ali | خرداد 19, 1395 | لینک نظر

    چرا نداره که…اینا چیو راست گفتن و علنی کردن ک اینو بگن…میترسن دزدیشون از ملت روبشه!!! به همین راحتی