آلمانیاخباراسلایدربررسی

آزمایش فنی مرسدس بنز GLK 280 4Matic پکیج برابوس 2009

بنز GLK 280 4Matic پکیج برابوس 2009

حمید کلاته– حرف K در نام گذاری محصولات مرسدس مخفف Kurtz (کوتاه)  و یا Kompact (جمع و جور) است که به عنوان پسوند در نام محصولات کوچک این کمپانی همانند CLK (که البته تولید آن مدت ها است متوقف شده) SLKو GLK دیده می شود. مرسدس با تولید شاسی بلند سایز متوسط ML رسما به جرگه SUV سازان پیوست سپس شاسی بلند فول سایز GL را روانه بازار کرد تا رنجروور چندان هم بدون رقیب نباشد.

BENZ-GLK-350_بنز (10)

 

GL درواقع مخفف Geländewagen Luxus (شاسی بلند لوکس) است، نامی که کاملا مناسب کلاس خودرو انتخاب شده بود، اما با ظهور آئودی A5 و ب ام و X3 در کلاس کراس اوورها مرسدس نیز در سال 2008 مدل کوچک شده GL با نام GLK را در نمایشگاه پکن معرفی کرد تا یک SUV نسبتا ارزان قیمت هم در سبد محصولات خود داشته باشد.

BENZ-GLK-350_بنز (14)

این خودرو با سه موتور بنزینی 280، 300 و 350 بعلاوه گستره متنوعی از موتورهای دیزلی (7 موتور) روانه بازار گردید. در سال 2012 طراحان مرسدس دست نوازش بر سر GLK کشیدند و طراحی آن رابه روز رسانی کردند که نمونه فیس لیفت شده به کشورمان وارد نشده است. نمونه مورد آزمایش مدل 280 این خودرو محصول سال 2009 با 60 هزار کیلومتر کارکرد است که از کیت بدنه برابوس به صورت سفارشی بهره می برد و اگرچه می تواند مورد توجه جوانان و اسپرت سواران قرارگیرد اما قیمت 280 تا 300 میلیونی نمونه دست دوم آن سبب شده تا دور از دسترس باشد.

 

BENZ-GLK-350_بنز (18)

پس از قراگیری پشت فرمان و با چرخاندن کلید استارت، فرمان که جهت سهولت در سوار و پیاده شدن به صورت برقی بالا رفته به محل تنظیم شده خود باز می گردد، از بین دکمه های C و S (راحت و اسپرت)  S را انتخاب می کنیم، با فشرد پدال گاز تا انتها 231 اسب بخار قدرت و 300 نیتون متر گشتاور حاصل از موتور 6 سیلندر 3000 سی سی به صورت هوشمند از طریق گیربکس 7G Tronic به چهار چرخ منتقل می گردد، خودرو به صورت استاندارد دیفرانسیل جلو است اما در صورت رانندگی اسپرت برای حفظ ایمنی و یا در حالت زمین لغزنده نیرو به لطف سامانه 4Matic به هرچهارچرخ منتقل می گردد.

BENZ-GLK-350_بنز (4)

 

موتور فوق العاده شاداب نشان می دهد و در حالت اسپرت و تخته گاز دنده ها را در نزدیکی محدوده قرمز و دور 6200 تعویض می کند، پس از فقط 7.6 ثانیه و به محض تعویض خودکار دنده به سه، نشانگر سرعت روی 100 ایستاده است و مجبور خواهید بود جهت رعایت مقررات بزرگراه شتابگیری را متوقف کنید، اما حس خوب سواری و شتابگیری خودرو همچنان با شما همراه خواهد بود در این بین آنچیزی که بیش از شتابگیری مناسب شما را به وجد آورده صدای مهیج پیشرانه است که از اگزوزهای دوبل برابوس خارج می گردد و در دورهای بالا بسیار گوش نواز است.

BENZ-GLK-350_بنز (21)

از GLK مورد آزمایش شاید کمتر از تعداد انگشتان دست در کشور موجود باشد چراکه دست نوازش برابوس بر سر آن کشیده شده و علاوه بر اگزوز اسپرت شاهد ورودی های هوای روی بدنه، رینگ های 20 اینچی، تایرهای پیرلی 275 میلیمتری در عقب و 245 میلیمتری در جلو، کیلومتر شمار برابوس که تا سرعت 330 مندرج شده بعلاوه لوگوی برابوس در سر دنده و روی رکاب هستیم.

 

BENZ-GLK-350_بنز (3)

محل قرارگیری پشت فرمان این خودرو همانند سدان های اسپرت آلمانی عالی است و صندلی ها کاملا شمارا در بر می گیرند و کمتر حس سواری گرفتن از یک شاسی بلند را احساس خواهید کرد. فرمان و فنربندی (علیرغم اینکه سفت تنظیم شده) دقیقا همان چیزی است که از مرسدس انتظار می رود: دقیق و کارآمد، فنربندی جلو و عقب مستقل جناغی دوبل با فنرلول و میله های ثابت نگهدارنده هستند. داخل کابین اگر تجربه سواری با مرسدس های 2013 را داشته باشید قدیمی به نظر می رسد، این خودرو مدل 2009 است که حالا حدود 60 هزار کیلومتر مسافت را در جاده ها و خیابانهای کشورمان پیموده است.

 

BENZ-GLK-350_بنز (22)

جدا از قدیمی شدن طراحی جلو داشبورد فضای کلی کابین و محل قرارگیری ادوات کاملا راضی کننده ارزیابی می شود، شاید تنها نکته ای که از حیث ارگونومی جای بحث دارد محل قرارگیری کروز کنترل پشت فرمان است که دردسترس تر از دسته راهنما است تا هر بار بخواهید راهنما را بزنید اشتباها کروز کنترل را فعال کنید! برخی تجهیراتی که در داخل کابین در اختیار شما هستند عبارتند از: تهویه دو منطقه ای، صندلی های برقی، فرمان برقی با پوشش چرمی، گرمکن صندلی های جلو، خروجی برق 12 ولت، اتصال USB و AUX، بلوتوث با کنترل تماس ها از روی فرمان، 6 ایربگ، کنترل پایداری، حسگر هشدار دهنده عقب و جلو،سانروف دو تکه، باز و بسته شدن برقی در صندوق عقب، کنترل های روی فرمان، کروز کنترل و …

 

BENZ-GLK-350_بنز (11)

دو نکته که در داخل کابین مورد توجه قرار گرفت یکی صدای عالی سیستم صوتی بود که با 8 بلندگو صدایی فراگیر را در داخل کابین فراهم می کرد و دیگری صفحه نمایش کوچک روی داشبورد که فقط اطلاعات سیستم صوتی رابه نمایش می گذاشت و کاربرد چندرسانه ای نداشت.

 

BENZ-GLK-350_بنز (16)

در مجموع مرسدس GLK 280 مورد آزمایش می تواند به عنوان یک گزینه اسپرت مدنظر جوانان و عاشقان سرعت قراگیرد و نباید آن را به دید یک شاسی بلند نگریست چراکه حس سواری با آن به سدان های اسپرت شهری نزدیک تر است تا کراس اوورهای شرقی، فقط پرداخت 280 میلیون تومان برای آن جای تامل دارد.

پیشرانه V6 به حجم 2996 سی سی 24 سوپاپه با کیت اگزوز برابوس
قدرت و گشتاور 231 اسب بخار، 300 نیوتن متر
شتاب صفرتاصد 7.6 ثانیه
مصرف 10.2 لیتر
حدود قیمت مدل 2009 280 تا 300 میلیون

 

BENZ-GLK-350_بنز (7)

4 دیدگاه

  1. با درود به دوست بسیار عزیز مهندس سپهر
    اگر امکان دارد مطلب در مورد مرسدس اس 300 هایبرید داشته باشید وایا امکان تبدیل ان از هایبرید موزای به هایبرید سری است مثل شرولت ولت
    باسپاس از پاسخ وراهنمای شما
    دوستدار شما
    اما کیت رویس

    1. اول خودت بگو هایبرید سری و موازی چیست؟؟؟
      با سپاس از پاسخ و راهنمایی شما
      دوستدار شما
      linkoln6ft

      1. هیبرید سری:یعنی موتور الکتریکی و بنزینی در کنار هم کار میکنن و هردو نیروی پیشران مستقیم تولید میکنن،مثل بی ام و i8 و تویوتا پریوس
        هیبرید موازی:یعنی موتور بنزینی نیروی پیشران رو تامین نمیکنه و فقط نقش یک ژنراتور برای باتری هارو داره،مثل تسلا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا