بررسی هاوال H8 در استرالیا

سه شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۵ | 17 نظر

بررسی هاوال H8 در استرالیا

رقیبی برای بزرگان

ترجمه:بهنام اصغریان
حضور هاوال H8 در نمایشگاه های اتومبیل استرالیا، تهدیدی تازه برای خودرو هایی نظیر فورد تریتوری و هیوندا سانتافه محسوب می‌شود.
اولین مدل وارد شده از برند نوپای چینی هاوال به بازار خودروی استرالیا هاوال H2 بود که یک شاسی بلند کوچک محسوب می‌شود. سپس مدل قدرتمند و ۷ نفره H9 به استرالیا راه پیدا کرد و حالا نوبت سومین مدل یعنی شاسی بلند بزرگ شهری H8 رسیده است.
همانند دیگر مدل های هاوال وارد شده به استرالیا، مدل H8 با قیمت پایه ۴۰۰۰۰ دلار عرضه میشود (بدون احتساب هزینه های جانبی). با در نظر گرفتن ویژگی هایی نظیر جادار بودن و امکانات رفاهی مناسب، طراحی زیبا و کیفیت بالای مواد بکار رفته در کابین و لیست کاملی از تجهیزات در کنار قیمت گذاری رقابتی، هاوال H8 صدر نشینان جدول بهترین شاسی بلند های بزرگ شهری را به چالش می‌کشد.
ورود مدل H8 به جزایر جنوب باختری اقیانوس آرام برای شرکت هاوال موتورز استرالیا بسیار دردسر ساز بوده است. در بدو تولید مدل H8 در چین، هاوال به دلیل مشکلات کیفیتی و موتوری به ناچار دو مرتبه فروش این مدل را متوقف کرد. به همین دلیل پروسه اخذ مجوز های لازم برای ورود مدل H8 به استرالیا حدود ۸ ماه به طول انجامید.

 

هاوال-H8 (2)
اکنون با پشت سر گذاشتن تمام موانع و ورود مدل H8 به بازار رقابتی شاسی بلند های خانوادگی در استرالیا، هاوال امید دارد که سهمی از این بازار داشته باشد. تعداد شاسی بلند های خانوادگی فروش رفته در سال گذشته در استرالیا به مرز ۱۰۰۰۰۰ دستگاه رسید.
هاوال، H8 را در دو مدل پایه و فول عرضه میکند که این دو مدل را بر اساس سطح تجهیزات و امکانات ارائه شده با نام های تجاری لوکس و سوپر لوکس نام گذاری کرده است.
تجهیزات مدل پایه عبارتند از: رینگ های آلومینیومی ۱۸ اینچی، چراغ های زنون، چراغ های LED مخصوص روز، سنسور باران، رکاب های زیر درب ها، سانروف، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع سه گانه، روکش چرمی صندلی ها و تنظیم برقی صندلی های جلو. صفحه نمایش ۸ اینچی رنگی تعبیه شده در کنسول میانی مجهز به نویگیشن، دوربین دید عقب، امکان پخش DVD و اتصال تلفن همراه از طریق بلوتوث است.۶ کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی و دیگر سیستم های ایمنی روی مدل پایه نصب شده اند و هاوال مدعی است که H8 با بهره گیری از مهندسی پیشرفته و تجهیزات ایمنی مناسب میتواند ۵ ستاره از موسسه ایمنی ANCAP کسب کند. مدل فول یا همان سوپر لوکس که چندین هزار دلار از مدل پایه گران قیمت تر است (قیمت دقیق مدل سوپر لوکس هنوز اعلام نشده است) علاوه بر امکانات مدل پایه از چراغ های تطبیقی (چرخش چراغ ها هنگام پیچیدن)، درب صندوق عقب برقی، سیستم صوتی اینفینیتی به همراه آمپلی فایر، آیینه وسط الکتروکرومیک، سیستم سردکن و گرمکن صندلی های جلو به همراه ماساژور و دو مانیتور پشت زیر سری های جلو نیز بهره میبرد.
مدل پایه در دو نوع دیفرانسیل عقب و دو دیفرانسیل عرضه میشود (مدل دو دیفرانسیل ۳۰۰۰ دلار از مدل دیفرانسیل عقب گران تر است) در حالیکه مدل فول فقط به صورت دو دیفرانسیل عرضه میشود.

 

هاوال-H8 (1)
هاوال در ابتدا فقط با موتور ۲ لیتری بنزینی مجهز به توربوشارژر به فروش میرسد. این موتور ۴ سیلندر توانایی تولید حداکثر قدرت ۲۱۴ اسب بخار در دور ۵۵۰۰ و ۳۲۴ نیوتن متر گشتاور در بازه ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ دور در دقیقه را دارد. البته طی رانندگی کوتاهی که با هاوال H8 در چین به منظور محک زدن عملکرد خودرو داشتیم اینطور به نظر میرسد که این موتور ۲ لیتری مجهز به توربوشارژر فقط از عهده به حرکت در آوردن خودرویی با این وزن سنگین برمی آید (۲۰۹۸ کیلوگرم برای مدل دیفرانسیل عقب و ۲۱۷۵ کیلوگرم برای مدل دو دیفرانسیل).
با سه سرنشین هاوال H8 توانست زمان ۱۲.۵ ثانیه را برای شتاب صفر تا صد ثبت کند و در تست شبیه سازی سبقت در جاده، افزایش سرعت از دور موتورهای پایین با تاخیر همراه بود.

هاوال-H8 (3)
با این وجود هاوال H8 صرف نظر از صدای زوزه موتور در دور موتور های بالا، با بهره مندی از عایق بندی خوب کابین، خودروی بی صدایی است.
هاوال به خوبی میداند که موتور ۲ لیتری توربوی نصب شده بر روی H8 رضایت بسیاری از مشتریان استرالیایی را جلب نمی کند. برای حل این مشکل، هاوال در نظر دارد تا انتهای سال، H8 را با دو موتور دیگر نیز به بازار عرضه کند: یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر دیزل و یک موتور بنزینی ۶ سیلندر ۳ لیتری که هر دو موتور به توربوشارژر مجهز هستند. انتظار میرود که این دو موتور نسبت به موتور فعلی عملکرد بسیار بهتری داشته باشند.
در مدت کوتاهی که فرصت محک زدن H8 را داشتیم، گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته نصب شده بر آن دنده ها را به نرمی و بدون ضربه تعویض میکرد، اما در یک مورد تعویض دنده از ۲ به ۳ زودتر از رسیدن موتور به دور مناسب انجام گرفت.
امکان تعویض دنده به صورت دستی از روی دسته دنده یا شیفتر های پشت فرمان هم وجود دارد. اما در این حالت جعبه دنده تمایل زیادی به تعویض دنده ها به صورت خودکار داشت و شیفتر های پشت فرمان هم به خوبی عمل نمی کنند. احساس میشود در این قسمت نیاز به بهینه سازی وجود دارد.

هاوال-H8 (6)
فرمان H8 در دست سبک احساس میشود و دقت کافی را ندارد. همینطور هنگام تغییر مسیر H8 دچار بادی رول نسبتا زیادی میشود و این امر به راننده احساس عدم تعادل و کنترل را القا می‌کند. سیستم تعلیق H8 نسبت به نسخه اول که در سال ۲۰۱۳ تولید و فقط در کشور چین به فروش میرسید، بهبود قابل توجهی یافته است. در مسیری که هاوال برای تست سیستم تعلیق در نظر گرفته بود، حرکات موجی و بازی بیش از حد خودرو در ناهمواری ها و چاله ها نشان از وزن بسیار سنگین آن داشتند، اما ضربه یا تکان های آزار دهنده به کابین وارد نشد.
هاوال H8 هم همانند مدل H2 بیشتر از همه در بخش کابین ما را شگفت زده کرد. تا پیش از این خودرو های چینی که به بازار استرالیا راه پیدا کرده بودند همه یک ویژگی مشترک داشتند: کیفیت ساخت پایین فضای داخلی. اما هاوال H8 در این زمینه سنت شکنی کرده و کیفیت کابین آن در حد بهترین خودرو های هم کلاس خودش است.

 

هاوال-H8 (7)
در ساخت داشبورد مواد خشک به کار نرفته است و رکاب زیر درب ها از کیفیت مناسبی برخوردار هستند. کلید های داشبورد، ستون ها، پوشش سقف و قسمت های چرمی کابین همه در حد یک خودروی لوکس هستند.
همچنین بر خلاف مدل H2، فرمان پوشش چرمی ابریشم مانندی دارد و محفظه داشبورد از مواد با کیفیت ساخته شده است. همچنین در بعضی از قسمت ها از فلز برس خورده استفاده شده است که حس لوکس بودن کابین را افزایش میدهد.
البته چند مشکل کوچک هم در این قسمت وجود دارد: دستگیره درب ها از جنس پلاستیک رنگ شده هستند و به مرور زمان فرسوده میشوند و ترمز دستی از نوع پایی است در حالیکه اکثر خودرو های لوکس در این کلاس مجهز به ترمز دستی الکتریکی هستند. آرم هاوال بر روی دسته دنده نیز کیفیت مناسبی ندارد.

 

هاوال-H8 (4)
همانند اکثر خودرو های چینی، هاوال به ارگونومی صندلی های عقب اهمیت ویژه ای داده است. در واقع صندلی های جلو و عقب بسیار راحت و جادار هستند. اما بر خلاف خیلی از خودرو های شاسی بلند در این کلاس، H8 یک خودروی ۵ نفره است. ( مدل H9 و مدل جدید H7 L که در نیمه دوم سال ۲۰۱۶ به بازار استرالیا راه پیدا خواهند کرد برای خانواده های بزرگتر مناسب هستند)
همچنین کابین جادار و بزرگ H8 به قیمت کوچک شدن فضای بار نسبت به اکثر رقبا تمام شده است. صندلی های عقب به صورت 60:40 جمع میشوند، اما ردیف دوم صندلی های عقب ثابت است و قابلیت خواباندن را ندارد. در بین تمام مدل های هاوال وارد شده به استرالیا، H8 اولین مدلی است که از لاستیک زاپاس کوچک برای صرفه جویی در فضا بهره میبرد. شرکت هاوال موتورز استرالیا امید دارد که با گزینه هایی مانند گارانتی ۵ ساله و امداد جاده ای، مشتریان را  به پرداخت ۴۰۰۰۰ دلار برای خودرویی که در استرالیا شناخته شده نیست ترغیب کند.هاوال به خوبی میداند که با موتور فعلی (۴ سیلندر ۲ لیتری توربو) H8 شانس زیادی برای فروش مناسب در استرالیا ندارد و امید دارد با وارد کردن دو مدل قدرتمند تر بتواند چهره واقعی H8 را برای مردم استرالیا نمایان کند.

هاوال-H8 (5)
در مدت کوتاهی که فرصت آزمایش هاوال H8 را داشتیم، تنها قابلیت های دینامیکی آن سوال برانگیز بود. اما همین زمان کوتاه برای متقاعد کردن ما در زمینه راحتی، کیفیت کابین و ارزش خرید کافی بود. با این حساب هاوال H8 رقیب سرسختی در کلاس شاسی بلند های خانوادگی خواهد بود.


17 دیدگاه

  1. امیر | شهریور 11, 1395 | لینک نظر

    گریت والh6با موتور2400 میتسوبیشی و h2پرفروش ترین شاسی بلند ها در بازار چین هستند که این خودش نشان از کیفیت بالا این محصولات را می ده فقط حیف که دست یک شرکت کلاهبردار افتاده…… الان خودمون یکh62400 داریم6 ماهی میشه با کلی بدبختی گرفتیم ازشون….. کیفیت بدنه ش برخلاف برند های چینی دیگه فوق العاده است….. هندلینگ بسیار خوب داره تو سرعت بالا ….امکاناتش هم راضی کننده است….. فضای صندوقشم برای خانواده های پرحمعیت و حتی داخلش حرف نداره…. جنس داشبوردشم خیلی خوب

  2. sunmartin | مرداد 28, 1395 | لینک نظر

    برخی از کاربران متاسفانه از روی غرض و یا ناآگاهی کامنت هایی ارائه میدن که فراتر از محدوده دانش و شناخت اونهاست و شاید بااین نگرش و دید و دایه کارشناسی در مورد خودرو و علی الخصوص ضدیت با کره ای ها میخوان ثابت کنند اکه از موسسه جی دی پاور کار اند درایوز کلنسیومر ریپورتز و مجله car آمریکا با تعداد قابل توجهی مهندس و ناظر فنی تست های مختلف دارای تبحر ،علم ،و شناخت ببشتری هستند و به راختی واژه آشغال برای کره ای ها بکار میبرند بنده باینکه خرده اطلاعاتی در مورد خودرو دارم و یکسال و نیم چینی سوار بودم به خودم جرات استفاده از واژه آشغال نمیدم چون حتی چینی ها هم خصوصیات خوبی مثل طراحی خوب زیبایی بصری و قیمت مناسب تر نسبت به سایر برندها دارند پس بیایم قدری منصف باشیم کره ای ها که مدام در جدول کیفیت و دوام و نیز کم استهلاکی جزو برترین ها هستند جطور ممکن است خودرویی بسازند که در 50 هزار کیلومتر مستهلک شود حتی چینی ها هم چنین سرانجامی ندارند و در نهایت بنده هاوال از نزدیک دیدم و تمام قسمت ها را بلحاظ کیفیت بررسی کردم فراتر از سایر چینی هاست و کیفیت قابل قبول و طراحی زیبایی دارد درست مانند جک S5 اتومات

  3. محمد | تیر 22, 1395 | لینک نظر

    ماشینای برند هاوالو از نزدیک دیدم.وااای تریم و کیفیت داخلش واقعا عالیه و حسه خوبیو میده همینطور رخ ماشینا عالیه منتظرم نقدیش بیاد و بخرم .چون از چندتا چینیم پرسیدم و اونا هم گفتن برند فوق العادیه تو چین .رتبه فروششم تو چین دیدم .بیاد حتما h2 می نویسم

  4. پوریا | تیر 22, 1395 | لینک نظر

    ولی باور کنید ماشین کره ای هم بی کیفیت
    و هم لنگه همین ماشین های چینی می باشد!!!!!
    خیلی خنده داره. سیلو که آخرین مدل آن مربوط به سال 83 است کماکان بسیار ماشین خوبیه و ضد تعمیرگاه.
    سیلو که از هر لحاظ پایینتر از سانتافه هستش.
    حالا ایشون (آقای گرفتار) ماشین کره ای را با چینی ها مقایسه می کنه. جوکه این مقایسه.

    • در پاسخ به: پوریا

      pony car | تیر 23, 1395 | لینک نظر

      پوریا جان خودت ناراحت نکن اینا اگر لا اقل یه ماشین 100 ملیونی غیر کره ای داشتند بعد از کره ای ها انتقاد می کردند نمی شد زیاد بهشون خرده گرفت اما اکثرشون لگنهای فرانسوی تولید داخل سوار میشند اصلا پولشون به این حرفا نمیرسه

  5. رضا | تیر 22, 1395 | لینک نظر

    چه استدلال کودکانه ای! مگه قراره هر کس بررسی یه خودروی چینی رو بخونه دیگه سوار ماشین بهتر نمیشه؟!
    اگه نداشته باشه مقالات زیادی برای مقایسه هست.
    این بر کسی پوشیده نیست نه تنها چینی ها همین کره ای ها هم انچنان اش دهن سوزی نیستند. نمونش به صدا افتادن اتاق کره ای ها در کیلومتر 50 هزار و یا مشکلات زیاد گیربکس و موتور و ابته نسبت به برند های با کیفیتی مثل تویوتا و کلا ژاپنی ها یا برند های معتبر المانی
    عادت ما ایرانی ها اینه که چه ژیان جه چینی یا هر … خودرویی سواریم بدون دلیل و با تعصب تعریف میکنیم.بسه به خدا . یکم به خوتون بیاد که این اوضاع دزدهای نامرد وطنی و فروشنده های بی رحم رو از سرمون باز کنیم.

  6. مرتضی | تیر 22, 1395 | لینک نظر

    قیمت در ایران ؟

    • در پاسخ به: مرتضی

      کوروش | تیر 26, 1395 | لینک نظر

      یک جا حدود 3 ماه پیش خوندم 200 میلیون

      با این قیمت قطعا شکست خوردست

  7. وحید | تیر 22, 1395 | لینک نظر

    تهدید برای فورد و سانتافه چی میگی سر کاریم بابا

    • در پاسخ به: وحید

      گرفتار | تیر 22, 1395 | لینک نظر

      فورد رو نمیدونم ولی سانتافه هم یه آشغالی مثل همین ماشینها ، بی اصالت …. البته بماند که ماشین 40 و 50 میلیون تومانی کره ای یه دفعه شد 200 میلیون خیلی ها شدن باکلاس . ولی باور کنید ماشین کره ای هم بی کیفیت
      و هم لنگه همین ماشین های چینی می باشد . البته اونایی که میخوان منفی بدن قبلش خوب فکر کنن اگه ماشین کره ایشون رو بعنوان ماشین باکلاس و مهمونی و ماشین دور دور استفاده میکنند و توی 5 سال 30000 کیلومتر راه می برند مخالف حرف من هستن ولی اگه ماشین کره ایشون رو بعنوان روزمره استفاده کردن و سالی 40 تا 50 هزار کیلومتر کار کرد اون موقع میبینن سانتافه هم یه اشغالی مثل همین چینی هاست …

      • در پاسخ به: گرفتار

        pony car | تیر 22, 1395 | لینک نظر

        همونطور که فرقون 8میلیونی شد 20 میلیون کره ای ها هم گرون شدن بعد کدوم کره ای 40 ملیونی شد 200 میلیون از لحاظ کارکردم تو خیابون پور از کره ای هایی است که 100 تا 200 هزارتا کار کردن میتونی یه نگاهی بندازی با تویوتا کمری و کرولا هایی که همونقدر راه رفتن مقایسه کنی

        • در پاسخ به: pony car

          سعید | تیر 23, 1395 | لینک نظر

          کره هیچ زمانی نتونسته محصول درجه 1 به بازار جهانی بفرسته البته (فعلا نتونسته) و همیشه چ خودرو یا وسایل برقی و….کیفیتی در حد درجه 2 و ظاهری درحد درجه 1 داشته و از اونجایی ک تو ی کشور تقریبا جهان سومی معیار قیمت گذاری ظاهر محصولات هست خودرو های کره ای در حد خودرو های درجه 1 دنیا مثل : ژاپن و حتی آلمانی برچسب قیمتی میخورن
          با احترام به تمام کره ای سوار ها که تقریبا خودروهاشون بی آزار هست و راضی هم هستن و حتی میشه گفت برای خیلی از ما ایرانی ها کافی بنظر میاد

          • در پاسخ به: سعید

            حمید | تیر 23, 1395 | لینک نظر

            ممکنه در خودروسازی درجه 1 نبوده باشه ولی در خیلی زمینه های دیگه درجه 1 بوده مثل صنایع تجاری الکترونیک که در جهان اوله و هیچ رقیب ژاپنی هم نداره!

            البته اینجا بحث خودروسازی هستش و نمی دونم چرا شما از نظر کلی نظر دادید

          • در پاسخ به: سعید

            pony car | تیر 23, 1395 | لینک نظر

            سعید و احمد گرامی لطفا یه راهنمایی کنید یه ماشین خوب تا صد ملیون می خوام بخرم صفر کیلومتر باشه زیر 90 تومن نباشه

      • در پاسخ به: گرفتار

        pony car | تیر 22, 1395 | لینک نظر

        احتمالا بنز یا بی ام دبلیو سوار میشی که در اینصورت حق داری چون سانتافه در برابر سری 5 بی ام دبلیو و glk مرسیدس بنز همانند یه ولگرد خیابانی میمونه .اما صبر کن یه لحظه فکر نکنم کسی که چنین ماشین هایی رو سوار میشه بررسی یه ماشین چینی رو مطالعه کنه واقعا چقدر قشنگ گفتن گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه پیف پیف بو میده

        • در پاسخ به: pony car

          سعید | تیر 23, 1395 | لینک نظر

          اقا یا خانم (pony car)من به خودم اجازه نمیدم به هم وطنام توحین کنم این قضیه گربه …ک گفتی در حد خودت هست
          ولی انقد هم جامونده نیستم وقتی ک یک خودرو جدیدی به بازار کشورم وارد میشه بی تفاوت باشم چون به طور مستقیم به شغل بنده مربوط هست
          خودرو بنده هم مزدا3 مدل الد فیس هست ، عیب از ذهن کج شما هست که قصد زیر سوال بردن هر چیزی رو داری

          • در پاسخ به: سعید

            mgh321 | مرداد 28, 1395 | لینک نظر

            همین کیا 2ماه پیش شد با کیفیت ترین برند آمریکا…!میتونید توی سایتای داخلی و خارجی میتونی خودت ببینی..این که شما باهاش مشکل داری تقصیر خودته