بررسی BYD E6 در آلمان، چینی برقی و مدعی

چهارشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۵ | 5 نظر

بررسی BYD E6 در آلمان، چینی برقی و مدعی

از رویا تا واقعیت

دنده 6- برگردان و نوشته : علیرضا غفاری:BYD سه حرف نخست عبارت انگلیسی (BUILDING YOUR DREAMS ) است که از رویا پردازی این کمپانی چینی حکایت دارد.این شرکت سابقه ی زیادی در تولید باطری های قابل شارژ دارد و ممکن است نام آنرا روی باطری گوشی های هوشمند دیده باشید .

BYD-E6

ابعاد باطری های BYD E6 بسیار نزدیک به باطری های تسلا مدل S  است.برچسب قیمت  این خودرو در کشور آلمان 60000 یورو را نشان میدهد و این در حالیست که بیمه مختص خودرو های الکتریکی برای آن تعریف نشده است.

BYD در سال 1995 تنها با 20 نفر کارمند فعالیت خودرا آغاز نمود و امروزه بیش از 180000 نفر مستقیم از این شرکت حقوق دریافت میکنند.این کمپانی، خودرو سازی کار خودرا با خرید شرکت سیچوان در سال 2003 آغاز کرد و در سال 2010 با امضای سند همکاری با دایملر آلمان این راه را  ادامه داد.نتیجه این همکاری تولید خودروی تمام الکتریکی DENZA  بود.این خودرو بر پایه مرسدس بنز کلاس B  شکل گرفت که باطری های آن در کف خودرو قرار داشتند.در ادامه BYD فعالیت خودرا گسترش داد و امروزه طیف وسیعی از کلاس های خودرویی را  از سدان های کوچک تا خودرو های چند منظوره را در سرزمین مادری خود به تولید میرساند.

BYD E6 و کابین نه چندان جذاب آن

طراحی جعبه ای و خشک BYD E6 به خوبی یاد آورنده ی ون های شرقی چند دهه قبل است و  برای افرادی که در ترافیک شهری با آن مواجه میشوند قدری نا متوازن جلوه میکند.این خودرو پنج صندلی با پوشش چرم داردکه کیفیت روکش آن ها چنگی به دل نمیزندو ارگونومی وارتفاع صندلی های آن نیز تحت تاثیر جانمایی باتری های آن در کف خودرو قرار گرفته است. این ارتفاع زیاد علاوه  بر القای حس حضور در خودرویی ارزان قیمت ، در مسافت های طولانی و مسافرت ها آزار دهنده است.طرح داشبورد آن را نیز فقط میتوان بر گرفته از کاتالوگ های تویوتا و رنو دانست چرا که مواد به کار رفته در تولید آن با استاندارد های خودرو های اروپایی و ژاپنی فاصله زیادی دارد.همچنین کیلو متر شمار و نشانگر های آن نیز علی رغم یکپارچه بودن حسی شبیه بازی های کامپیوتری سال های نه چندان دور را القا میکند.

BYD-E6-5

کیلومتر شمار و نشانگر های E6  یاد آور بازی های کامپیوتری قدیمی هستند

 

حرکتی آرام ولی نه کاملا بیصدا

استارت فروش BYD در اروپا بدون شبکه منسجم خدماتی  بر خلاف کمپانی های Brilliance و Landwindکه با سرو صدا و تبلیغات رسانه ای گسترده در اروپاحاضر شدندو حتی برخی تست های ایمنی را در حضور مشتریان انجام میدادند، BYD  علاقه چندانی به مسائل فوق نداشته و با تاسیس چند سایت تولید قطعه در آلمان و استرالیا به قول معروف از در پشتی وارد بازار شده است وبازار هدف خود را به جای عموم مردم ، شرکت های حمل و نقل عمومی  و ارگان های خدماتی ترسیم کرده است.

BYD-E6-3

بنا براین باز به داستان  مرغ و تخم مرغ خواهیم رسید چرا که سیاست BYD به این گونه است که اگر در منطقه ای مشتری عمده ای برای محصولات آن وجود داشته باشد دست به کار شده و امکانات لازم را فراهم میکند اما در سایر مناطق مانند کشورآلمان که تا این زمان فقط چهار دستگاه وارد آن شده ( که به احتمال زیاد دودستگاه آن برای خود وارد کننده است ) وضعیت به گونه ای متفاوت رقم  میخورد و تلاشی از سوی BYD به منظور گسترش خدمات دیده نمیشود.در سایر کشور ها نیز وضعیت به همین منوال است و شاهد تعداد انگشت شماری از خودروهای BYD  هستیم که در فرودگاه آمستردام به کار گرفته شده و یا جایگزین تاکسی های سنتی انگلیس (Black cab) شده اند.

 

BYD-e6-7

با باز کردن درب موتور متوجه میشوید که خبری از موتور های احتراق داخلی نیست و با یک پیشرانه تمام الکتریکی روبرو هستید           

کلام اخر
برچسب قیمت این خودرو بدون احتساب مالیات 49990 یورو را نشان میدهد و اگر هزینه های جانبی آنرا در نظر بگیریم و با توجه به بی بهره ماندن این خودرو از بیمه مخصوص خودرو های الکتریکی و عدم حمایت کمپانی سازنده مبلغ فوق به 59500 یورو خواهد رسید. دسته آخر باید دید که آیا گارانتی دوساله (ویا 150000کیلومتری ) خودرو همراه با تضمین BYD  مبنی بر سلامت باتری بعد از 4000 سیکل شارژ ، میتواند مشتریان را راضی به خرید این ارابه الکتریکی از شرق بکند.

 

BYD-E6-4

auto-motor-und-sport

 

 


5 دیدگاه

  1. امید | تیر 23, 1395 | لینک نظر

    این نوشته از نگاه مردم المان نوشته شده.خب کاملا واضحه که برا مردم المان این خودرو جذابیتی نداره

    • در پاسخ به: امید

      ُSepehr | تیر 23, 1395 | لینک نظر

      اگر بدونید قیمت حداقلیش 160 میلیونه برای مردم ایران جذاب میشه؟

      • در پاسخ به: ُSepehr

        فرامرز | تیر 23, 1395 | لینک نظر

        قیمت این در کمترین حالت و بدون هیچ هزینه جانبی ۲۰۰ میلیونه ( ۵۰ هزار یورو یعنی هم قیمت ب ام و ۵۳۰) و مطمئناْ در صورت ورود به بازار ایران زیر ۳۰۰ میلیون قیمتگذاری نمیشه. همین الآن کمری هیبرید که با قیمت زیر ۱۲۰ میلیون وارد میشه بالای ۱۸۰ میلیون به فروش میره!!!

  2. pony car | تیر 23, 1395 | لینک نظر

    فقط ای کاش میشد یکی از این موتور برقی ها رو می زاشتن رو ال نود اوووف چی میشد پسر

  3. pony car | تیر 23, 1395 | لینک نظر

    خیلی ام عالی پیشرفت کرده واقعا باید گفت افرین