زوتی دامای X7؛ معجزه چینی!

پنجشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۵

زوتی دامای X7؛ معجزه چینی!

از کپی کار ترین خودروساز چینی

دنده 6 – بهنام اصغریان:تصاویری که مشاهده می کنید متعلق به خودروی شاسی بلند جدید زوتی با نام دامایX7 است. با دیدن هر عکس جدید از دامایX7، شباهت بسیار زیاد آن با مدل مفهومی فولکس واگن با نام CrossBlue Coupe بیشتر مشخص میشود.

زوتی متخصص کپی کردن طرح خودرو سازان دیگر است و علاقه زیادی به تقلید از فولکس واگن دارد. مدل SR7 کپی شده از Audi Q3، مدل دامایX5 تقلیدی از فولکسواگنتیگوان و زوتیT600 کپی شده از Audi Q5 است. البته موضوع به اینجا ختم نمی شود و زوتی به زودی مدل SR8 را که از پورشه ماکان کپی برداری شده است روانه بازار خواهد کرد.

zotye_damaix7

زوتی دامای ایکس 7

 

VW_crossblue

فولکس واگن کراس بلو

 

همانطور که در تصاویر می بینید زوتی دامایX7 در قسمت شیشه جلو، پنجره های کناری، شیشه عقب، خط سقف، اسپویلر بالای شیشه عقب، ستون های جلو، وسط و عقب، رینگ ها، نمای جانبی جلو و عقب، خطوط کناری بدنه که در امتداد دستگیره ها ادامه دارند و نوار براق فلزی پایین درب ها عینا کپی شده از فولکس واگن CrossBlue Coupe است.

البته زوتی فقط به تقلید طرح خارجی فولکس واگن CrossBlue Coupeاکتفا نکرده و کابین دامایX7 هم بسیار شبیه به طرح داخلی فولکس واگن است.

 

damai_x7_interiors

فضای داخلی زوتی دامای X7

2016-VW-Crossblue-interior

فضای داخلی فولکس واگن کراس بلو

همانطور که در تصاویر می بینید طرح کلی داشبورد و کنسول میانی، فرم و طرح غربیلک فرمان و طرح دریچه های تهویه در دو طرف مانیتور وسط کنسول همه برگرفته از فولکس واگن هستند. از همه واضح تر قسمتی است که کنسول میانی را به داشبورد متصل می کند.

دامایX7 دومین مدل از سری دامای است که احتمال می رود در آینده نزدیک تبدیل به برندی فرعی از زوتی شود. اولین مدل از سری دامای، X5 بود که سپتامبر سال گذشته روانه بازار شد.

معادل انگلیسی دامای، Damy است. زوتی در قسمت جلو و عقب از نام Zotye Damy استفاده می کند. این نام روی مدلدامایA3 EV که هنوز به طور رسمی وارد بازار نشده است نیز دیده می شود، اما در دامایX5 از همان آرم معمولی زوتی استفاده شده است.

زوتیدامایX7 با سه موتور بنزینی مختلف عرضه می شود که هر سه موتور مجهز به توربوشارژر بوده و 4 سیلندر هستند:

قدرت (اسب بخار) گشتاور (نیوتن متر) حجم موتور (سی سی) جعبه دنده
موتور اول 150 210 1500 5 سرعته دستی
موتور دوم 170 245 1800 5 سرعته دستی یا 6 سرعتهنیمه-خودکاردو کلاچه
موتور سوم 190 250 2000 5 سرعته دستی یا 6 سرعتهنیمه-خودکار دو کلاچه

این 3 موتور با همکاری مشترک دو شرکت شن یانگ و میتسوبیشی ساخته می شوند. تقریبا همه خودرو سازان کوچک چینی از موتورهای همین شرکت بهره می برند و مدل SR8 از زوتی که کپی شده از پورشه ماکان است نیز از این قاعده مستثنی نیست.

از موتور سوم که 2 لیتری توربو است در زوتیLandwind X7 (کپی شده از رنجرورایووک) هم استفاده شده است. دو مدل مختلف با نام های یکسان (هر دو X7)، هر دو مجهز به موتور یکسان و از همه مهمتر هر دو کپی هستند. این موارد فقط در کشور چین اتفاق می افتد.

دامایX7 یک خودروی 7 نفره است. این شاسی بلند چینی 4738 میلی متر طول، 1928 میلی متر عرض و 1665 میلی متر ارتفاع دارد و فاصله بین دو محور آن معادل 2850میلی متر است.

zotye_damai_x7

همانطور که در تصاویر جلوی خودرو مشاهده می کنید طرح درب کاپوت، جلو پنجره، چراغ ها ، سپر، قطعات فلزی به کار رفته در سپر و در مجموع طرح کلی قسمت جلو نیز تقلیدی فاحش از فولکس واگن CrossBlue Coupe است.

و در آخر قسمت عقب X7: طرح چراغ های عقب، شیشه عقب، اسپویلر عقب و ستون های عقب همه برگرفته از فولکس واگن هستند. البته طراحان حاذق زوتی در این قسمت کمی خلاقیت به خرج داده اند و تغییرات کوچکی در سپر عقب نسبت به طرح اصلی فولکس واگن داده اند. واقعازوتیX7 یک شاهکار هنری است، نظر شما چیست؟


بدون دیدگاه