خودروهای خودران به چراغ راهنمایی نیاز دارند؟

دوشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۵

خودروهای خودران به چراغ راهنمایی نیاز دارند؟

آیا مجهز شدن اتومبیل ها به سامانه های خودران به معنی عدم نیاز به علائم ترافیکی است؟

دنده6- علیرضا غفاری :زمانی که اتومبیل های ما وظیفه رانندگی را نیز خود بر عهده گیرند، دیگر نیازی به سیستم های هشدار دهنده و چراغ های رنگی چشمک زن احساس نمیشود. در این جا این سوال مطرح میشود که اتومبیل های خودران (که عموما مملو از سنسور ها مختلف هستند ) در هنگام ورود به تقاطع ها چگونه عمل میکنند؟ محققان انسیتو فناوری سوئیس (ETHZ ) و کنسول ملی تحقیات ایتالیا  (CNR)و دانشگاه MITامریکا  در صدد پاسخ به این سوال هستند.

” چگونه علا ئم و چراغ های راهنمایی و رانندگی  که قدمتی در حدود 150 سال دارند و ذاتا برای هدایت درشکه ها طراحی شده اند ، میتوانند برای اتومبیل های خودران نیز مفید باشند؟  ”

این عبارت که  در یکی از سایت های اینترنتی منتصب به دانشگاه MIT عنوان شده است به خوبی بیانگر نیاز به تحول در سیستم های جهت دهی در ترافیک شهری بعد از تکامل اتومبیل های خودران است.

 

 

ویدیو فوق به طور خلاصه نشان میدهد که چگونه با بهره گیری از سامانه ای شبیه به آنچه در کنترل ترافیک هوایی استفاده میشود ، میتوان عبور و مرور را در تقاطع ها مدیریت کرد.در این سامانه هر خودرو بلافاصله بعد از رسیدن به تقاطع سیگنالی را به واحد مرکزی کنترل ارسال میکند و پس از آن مرکز کنترل به هر خودرو زمان مشخصی را برای عبور اختصاص میدهد . به گفته کارشناسان اساس این سامانه کنترلی بر الگوریتم های پیچیده کامپیوتری استوار است . الگوریتم هایی که پردازشگر های بی روح خودرو را تا مرز های هوشمندی پیش میبرند.

بنا برآنچه در اخبار پژوهشی ، پیرامون این سامانه مطرح میشود میتوان دریافت که استفاده از این سامانه کنترلی در تقاطع ها  میتواند تعداد خودروهای عبوری را در یک محدوه زمانی مشخص تا دوبرابر حد معمول افزایش دهد.این مسئله علاوه بر صرفه جویی در زمان ، کاهش مصرف سوخت را نیز در پی دارد . همچنین با گسترش این سامانه به عابران پیاده و راکبان موتور سیکلت و دوچرخه از طریق گوشی های هوشمند ، میتوان سلامت آن ها را هنگام عبور از تقاطع ها تا حد زیادی تامین نمود .

حال میتوان آینده ای را تصور کرد که در تقاطع های آن ترافیک روان در جریان است . چرا که دیگر انسان ها همه کاره نیستند و لازم  نیست با معضلات ترافیکی که در حال تبدیل به کابوس هستند دست و پنجه نرم کنیم . آیا این همان آینده ای نیست که سازندگان اتومبیل های خودران ساختنش را به ما قول می دهند؟

 


بدون دیدگاه