تسلا به اندازه عملکرد خود قابلیت اطمینان ندارد!

چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۵

تسلا به اندازه عملکرد خود قابلیت اطمینان ندارد!

خودروهای برقی چقدر قابل اطمینان هستند؟

دنده6 -سیاوش سهروردی:اتومبیل برقی سدان تسلامدل S در آزمایشهای کانسیومر ریپورتس که شامل نیروی محرکه و سازگاری رانندگی است نمره بالای 50+ را به دست آورده و مصرف انرژی  برقی آن برابر 84 گالن در هر مایل است. این بالاترین کارایی یک ماشین است که تا  حالا آزمایش شده.

اما قابل اطمینان بودن مطلب دیگریست، در بررسی سالانه قابل اطمینان بودن اتومبیل، ما در حدود 1400 پاسخ از صاحبان مدل S  دریافت کردیم که گزارشی از جزییات ایرادات پیچیده را نوشته بودند. با بررسی گزارشها ما پیش بینی می کنیم که مالک این مدل تسلا بودن شما را درگیر مشکلاتی بالاتر از حد متوسط می کند.این قدمی رو به عقب به نسبت پیش بینی سال گذشته می باشد. همچنین نشان می دهد که مدل S توصیه های کانسیومر ریپورتس را دریافت نکرده.

ایرادات  اساسی شامل پیشرانه، قطعات مربوط به تولید نیرو، قطعات شارژ کردن، کنسول بزرگ  مرکزی شبیه به آیپد، بدنه و سان روف، صدای مزاحم و نشتی بود.

قسمتهای مشخصی از مدل 2015 که در مقایسه با مدل 2014 کمترین امتیازات را آوردند، بخشهای کنترل آب و هوا، فرمان ماشین و سیستم تعلیق است. خصوصا در مورد مدل 2013 که اولین مدل فول بود،شکایتها در مورد سیستم محرکه با زیاد شدن عمر ماشین افزایش می یابند.

اما بیشتر این ایرادات شامل گارانتی 50000 مایل است و 8 سال گارانتی باتری و نیروی محرکه . بنابراین بدون هزینه ای ایرادات رفع می شوند.

 

tesla-1

در مجموع بیشترین شکایات در مورد  صداهای مزاحم جیر جیر و تق تق است. به عنوان نمونه یکی از دارندگان خودرو نوشته است که خودرو خیلی بیصدا کار می کند و صدای مزاحمی که وجود دارد در خودروهای بنزینی  شنیده نمی شود و این بسیار آزار دهنده است.

لیست ایرادات شامل خرابیهای مهمتری نیز هست که می تواند مشکلات خارج از گارانتی ایجاد کند. بر مبنای بررسی گزارشات تسلا عادت به تعویض موتورهای الکتریکی دارد. دیسک ترمزها سریع ساییده می شوند و دستگیره در اغلب در موقع لزوم ظاهر نمی شود.

دستگیره هایی که به صورت خودکار جمع می شوند به منزله امضای خودروهای تسلاست، اما درست کار نمی کنند.

مشکلات دیگر شامل

برف پاکنهای غیر قابل استفاده

نشتی باتری پمپهای خنک کننده

خارج از محور بودن صندوق عقب و قفلهای hatchback

مشکل پایداری تنظیم فرمان

آیا مدل جدید خودرو تسلا مشکل عدم اطمینان را دارد؟ نیسانleaf EV برای چندین سال نمره بالای متوسط در مورد اطمینان پذیری به دست آورد، امسال نمره متوسط گرفت.. اما تسلا که عملکرد بسیار بالاتری دارد از نظر تکنولوژی دارد.

 

Nissan-Leaf-100-percent-Electric-Car

تسلا تنها خودرو با عملکرد بالا نیست که اطمینان پذیری آن زیر متوسط است. خودروهای دیگری مانند BMW X5  و سریهای 5 و شورولت کوروت نیز از این دسته هستند.

تولید خودرو با تکنولوژی جدید، اغلب باعث تاثیرات زیان آوری بر روی اطمینان پذیری خودرو میشود. امسال تسلا تکنولوژیهای جدیدی مانند مایلج بالای EV و all-wheel drive  اضافه کرده که هر کدام باعث بروز مشکلاتی  در خودرو می شوند.

با وجود ایرادات، داده ها نشان می دهند که رضایتمندی دارندگان خودرو تسلا خیلی بالاست و 97 درصد اظهار داشته اند که قطعا این خودرو را دوباره خواهند خرید. این نشان می دهد که  تسلا قطعات معیوب از قبیلموتور، دیفرنسیال، ترمزها و سیستم اطلاعاتی را بدون اعتراض و بهانه ای تعویض می کند.

توجه تسلا به بخش خدمات مشتریان موثر بوده. تقریبا بررسی تمام گزارشات نشان دهنده پاسخگویی سریع و زمان اندک تعمیر می باشد. به نمونه ای  از گزارش خریداران اشاره می کنم

1 –اشکال کوچکی در دنده دیفرنسیال جود داشت. تسلا تمامی سیستم رانش را تعویض کرد.

 

وقتی ما از تسلا توضیح خواستیم سخنگوی تسلا در ایمیلی بیان کرد ” ارتباط نزدیک با مشتریان تسلا را قادر می سازد تا خودرو را تحویل بگیرد و به سرعت  ایراد را یافته و آن را رفع کند. نرم افزار آپدیت شده over-the-air اجازه مید هد تا تسلا بیشتر مشکلات خودرو را پیدا و رفع کند بدون نیاز به مراجعه به محل سرویس. در لحظاتی که نیاز به تعمیر سخت افزاری می باشد آسودگی و رضایت مشتری نزد ما در اولویت قرار دارد.”

مشکل حقیقی ممکن است  زمانی بوجود بیاید که تسلا عنوان داشته که قرار است تا دو سال دیگر تکنولوژی 12700دلاری P85D را با تکنولوژی 35 هزار دلاری جایگزین سازد. همچنین نگرانیهایی نیز در مورد هزینه تعمیرات بعد از اتمام گارانتی وجود دارد.

tesla-2

 

حیرت آور اینجاست که تسلا به مشتریان ثروتمندی که حداقل یک ماشین یدکی دیگر هم دارند سالی 20000 هزار ماشین می فروشد. مساله زمانی پییچیده تر می شود که بدانیم قرار است تسلا تا سال 2020 تعداد200000 هزار خودرو Model 3را در آمریکا بفروشد. خریدارانی که به اندازه ثروتمندان گذشت ندارند.

 

منبع کانسیومر ریپورت

 

 


بدون دیدگاه