جی ویکتورینگ، آخرین تلاش مزدا برای بهبود هندلینگ

چهارشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۵ | 6 نظر

جی ویکتورینگ، آخرین تلاش مزدا برای بهبود هندلینگ

مزدا 6 تاکنون اینقدر خوشایند و دلچسب نرقصیده بود
دنده 6 – سهم مزدا از بازار خودرو نسبتا کم است، اما اشتیاق و تعصبی که کارمندان این کمپانی ژاپنی نسبت به برند مزدا دارند در صنعت خودروسازی بی رقیب است. بطور مثال تعداد کثیری از کارمندان این شرکت عادت دارند که خارج از ساعت کاری و در روزهای تعطیل کار کنند تا بتوانند محصولات مزدا را بهبود دهند، که آخرین نوآوری این شرکت یعنی تکنولوژی بردار بندی شتاب جی نیز حاصل تلاش بی وقفه همین کارمندان وفادار است.

 

 

 
Daisuke Umetsu، مهندس ارشد بخش دینامیک مزدا به همراه دو مهندس دیگر 8 سال پیش این پروژه را آغاز کردند و در طی این مدت مشغول کار روی این تکنولوژی بوده اند. این مهندسین در مراحل اولیه کار به مشکل غیر منتظره ای برخوردند و مدت زیادی طول کشید تا توانستند این مانع را از سر راه بردارند و موفق شوند این تکنولوژی را عملی کرده و به نتیجه مطلوب برسانند.

 

توضیح مهندسین مزدا درباره چگونگی کارکرد تکنولوژی بردار بندی شتاب جی در ابتدا پیچیده و بغرنج به نظر میرسید، اما در واقع آنقدر هم سخت و غیر قابل فهم نیست. زمانیکه کامپیوتر خودرو حرکت فرمان و پیچیدن چرخ ها را تشخیص میدهد به موتور فرمان میدهد تا گشتاور را از طریق ایجاد تاخیر در زمان بندی موتور کاهش دهد که میزان این تاخیر متغیر است و بستگی به شدت پیچیدن چرخ ها دارد. این کاهش قدرت لحظه ای که 300 میلی ثانیه بیشتر به طول نمی انجامد باعث می شود دماغه خودرو در حد بسیار اندکی به سمت پایین متمایل شود. احتمالا راننده پایین آمدن دماغه خودرو را احساس نمیکند، اما همین پایین آمدن ناچیز وزن بیشتری را روی لاستیک های جلو قرار میدهد و به این ترتیب سطح اصطکاک و چسبندگی لاستیک های جلو افزایش می یابد. این تکنیک مدت هاست که توسط راننده های حرفه ای در مسابقه ها مورد استفاده قرار میگیرد.

 

2016-SKYACTIV-Driving-Academy-50
سوال اصلی این است که چرا عملی کردن این ایده 8 سال طول کشید؟ جواب این است که سرعت محاسبه کامپیوتر بکار رفته در خودروهای مزدا جوابگوی انجام چنین عملیات سریع و لحظه ای نبود. مهندسین مزدا به پردازنده های فوق العاده سریعی نیاز داشتند تا بتوانند میزان ضربه و تکان ناگهانی وارده به خودرو در اثر پیچیدن را به حداقل برسانند. در واقع نیروی جی وارد شده به خودرو در زمان پیچیدن است که سبب میشود سرنشینان خودرو به سمت مخالف جهت پیچ متمایل شوند و مزدا با تکنولوژی بردار بندی شتاب جی این نیرو را به کمترین حد ممکن رسانده و موجب حفظ تعادل خودرو و راحتی سرنشینان میشود.

 

2016-SKYACTIV-Driving-Academy-61
با پیشرفت تکنولوژی کامپیوتر ها سریع و سریع تر شدند و اکنون پردازنده ها از پس انجام محاسبات لازم برای تکنولوژی مزدا بر می آیند. ما سیستم بردار بندی شتاب جی را که بر روی نمونه دیفرانسیل جلوی مزدا 6 نصب شده بود در پیست لاگونا سکای مزدا مورد آزمایش قرار دادیم. این تست متشکل از چند دور کوتاه با سرعت کم در زمین های خشک و لغزنده بود. سرعت کم این امکان را فراهم میکرد تا بهتر بتوانیم عملکرد این سیستم را تحت نظر داشته باشیم. مزدا این فرصت را به ما داد تا خودروی مورد آزمایش را یکبار با سیستم بردار بندی شتاب جی تست کنیم و بار دیگر این سیستم را غیر فعال کنیم تا بتوانیم تفاوت این دو حالت را بهتر تشخیص بدهیم. البته باید در نظر داشته باشید که پس از معرفی رسمی این تکنولوژی در اواخر امسال و ورود آن به بازار، مشتریان امکان غیر فعال کردن آن را نخواهند داشت.

 

2016-SKYACTIV-Driving-Academy-62
در حین پایین آمدن دماغه خودرو و افزایش چسبندگی لاستیک های جلو، سیستم بردار بندی شتاب جی کم فرمانی را نیز اصلاح میکند، طوری که احساس میکنید در یک آن لاستیک های ارزان و بدون اصطکاک با نمونه حرفه ای با چسبندگی بالا تعویض شده اند. با این سیستم، خودرو در پیچ ها سریع تر و چابک تر عمل میکند تا حدی که با اعتماد به نفس بیشتری به پیچ ها نزدیک شده و احساس میکنید که تبحر شما در رانندگی افزایش یافته است.
در مزدا 6 مورد آزمایش، سیستم بردار بندی شتاب جی تقریبا تمام کم فرمانی ها را اصلاح کرد، حتی در جاده خیس. همچنین این سیستم میزان تکان های زائد و بادی رول را نیز کاهش داد که در نتیجه آن فرمان دقیق تر شد و خودرو تمایل کمتری به حرکت خود به خود به سمت راست و چپ پیدا کرد.

 

2016-SKYACTIV-Driving-Academy-34
تکنولوژی بردار بندی شتاب جی اولین بار اواخر امسال روی مزدا 6 به بازار عرضه خواهد شد و مدل های دیگر مزدا به زودی به این سیستم مجهز خواهند شد. مهندسین مزدا به وقت بیشتری برای تنظیم و هماهنگ کردن مدل های دیگر با نسخه جدید نرم افزار دارند، اما نکته جالب توجه این است که برای فعال سازی این تکنولوژی نیازی به هیچگونه تغییر در سخت افزار ECU خودرو نیست و این تکنولوژی فقط متکی به نرم افزار است. البته انتظار نداشته باشید که مزدا خودروی فعلی شما را به این سیستم تجهیز کند چرا که این کار احتیاج به تغییر اساسی برنامه ریزی ECU دارد./ مجله Automobile Mag


6 دیدگاه

  1. سپنتا | مرداد 24, 1395 | لینک نظر

    پراوو به مزدا . با سرعت به دنبال نشستن بر جای بزرگان هست .go mazda .

  2. Mahyardos | مرداد 9, 1395 | لینک نظر

    مزدا قديم هنوز بعد اين همه سال سراتو ١٦٠ اسب بخاري رو روي ٦٠ ميلومتر به بالا ميزنه.با اين كه ١٠٠ كيلو سنگين تر و ١٥ اسب بخار كمتر از سراتو است.اين يعني ي موتور با ي گيربكس پر بازده

  3. sunmartin | مرداد 7, 1395 | لینک نظر

    چرا نباید مزدا 6 وارد ایران بشه چرا مسئولین برای ما تصمیم میگیرند؟ اقایان که مشغول ساخت و ساز و درآمدهای نجومی هستند نمیدونم چرا دست از سر ملت برنمیدارن؟؟؟

  4. hooman | مرداد 7, 1395 | لینک نظر

    مزدا بی نظیره ، همیشه مهندسی خارق العاده و نو آوری داشته ، … بی نقص …

  5. Mahyardos | مرداد 7, 1395 | لینک نظر

    واقعا محشرررررره.حالا باز بگيد كره اي….اين يعني خودرو ساز با تكنولوژي فراتر از زمان خود

  6. جلال | مرداد 7, 1395 | لینک نظر

    با اینحال بعید میدونم فیش های حقوقی مدیران مزدا به پای مدیران داخلی برسه ( بر اساس فیش هایی که سایت دنده شش مدتی پیش منتشر کرد )