رکورد 0.009 لیتر در 100 کیلومتر ثبت شد

سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵

رکورد 0.009 لیتر در 100 کیلومتر ثبت شد

سعید احسان پور- خودروهای خیابانی روز به روز کم مصرف تر و بهینه تر می شوند، اما با این حال هنوز در مقایسه با پروژه های دانشگاهی بسیار پر مصرف هستند.

هفته قبل تیم TUfast Eco اثبات کرد که پیمودن مسافت های طولانی با مقدار بسیار کمی از انرژی نیز امکانپذیر است و از این طریق نام خود را به عنوان سازنده پربازده ترین خودروی برقی جهان وارد گینس کرد.

TUfast-Eco-1

اتومبیلی که این افتخار را کسب کرد، یک دستگاه TUfast eLi14 ارتقا یافته است که البته نسخه اصلی آن در سال 2014 برای رقابت های Eco Marathon کمپانی شل تولید شده بود.

برای دستیابی به رکورد هر چه بهتر، بهینه سازی های متعددی در بخش های فنی و ظاهری انجام گرفته که از جمله آنها می توان به بهره گیری از سیم پیچ های نقره ای و چرخ های کاراتر با اصطکاک کمتر اشاره کرد.

TUfast-Eco-5

بعد از رفع برخی از ایرادها در دورهای تمرینی، تیم مورد نظر موفق شد رکورد طی مسافت 1142 کیلومتر با یک کیلو وات ساعت انرژی را ثبت کند.

اما این پایان کار نبود و اعضای تیم با کاهش فشار چرخ ها و دستکاری کنترل سرعت برای کسب رکوردی بهتر شانس خود را امتحان کردند.

رقم به دست آمده شگفت انگیز بود؛ 1232 کیلومتر با یک کیلو وات ساعت انرژی! برای درک بهتر، این میزان برابر است با مصرف 0.009 لیتر سوخت در 100 کیلومتر و یا به عبارت دیگر پیمایش 10,956 کیلومتر مسافت با یک لیتر بنزین اکتان 95!

TUfast-Eco-4

اعضای تیم توسعه دهنده این خودروی خارق العاده، جمعی از دانشجویان فعلی و فارغ التحصیل دانشگاه فنی مونیخ هستند.

این تیم از سال 2011 در رقابت های Shell Eco Marathon حضور منظم داشته است؛ ناگفته نماند TUfast یک تیم خواهر نیز دارد که هر ساله در بخش موتورهای درون سوز و خودروهای برقی فرمول دانشجو (Formula Student) شرکت می کند.

 

نکته ای که اشاره به آن بسیار ضروریست اینست که به لطف همکاری آئودی تست های مربوطه بجای کمپ دانشگاه در پیست تست خودروهای این کمپانی انجام شده است، اتفاقی کوچک که می توان از آن درس های بزرگی یاد گرفت.


بدون دیدگاه