سطح کیفی خودروهای داخلی در تیر ماه

سه شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۲

سطح کیفی خودروهای داخلی در تیر ماه

تازه‌ترین گزارش کیفی خودروهای سواری تولید داخل در حالی اعلام شده که در رده‌های ابتدایی جدول رده‌بندی تغییر خاصی به چشم نمی‌آید؛ اما انتهای جدول به یک خودروی چینی برمی‌خوریم. در این گزارش که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران آن را تهیه کرده است، کیفیت ۱۸ خودرو تولید داخل در تیرماه امسال مورد بررسی قرار گرفته و خودروها بر حسب نمرات منفی کسب شده در رده‌های اول تا هجدهم جای گرفته‌اند.

به گزارش دنیای اقتصاد، معیارهای ارزیابی نیز همان ۹ معیار قبلی به حساب می‌آیند به نحوی که ۱۸ خودرو موردنظر از نظر سطح کیفی «سیستم فرمان، تعلیق و فنربندی»، «سیستم موتور و انتقال قدرت»، «ترمز»، «تزئینات داخلی و خارجی»، «تجهیزات الکتریکی»، «صداهای غیرعادی»، «بدنه» و «نفوذ آب» مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

طبق گزارش اعلامی، نیسان تیانای مونتاژی پارس خودرو توانسته با کسب کمترین نمرات منفی جایگاه خود را در صدر جدول حفظ کند و از آن سو پراید نیز از جایش در انتهای جدول رده‌بندی تکان نخورده است.

آن طور که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گزارش داده، خودروهای بررسی شده در تیر ماه ۹۲، در بخش عيوب فني و عملكردي (شامل سیستم فنربندي، تعليق و فرمان، موتور و انتقال قدرت، ترمز و تجهيزات الكتريكي)، به طور میانگین با کاهش ۵/۳ درصدی نمرات منفی نسبت به خرداد ماه روبه‌رو شده‌اند. رشد کیفی پژوپارس خراسان و سوزوکی گرندویتارا دلیل اصلی کاهش میانگین نمرات منفی خودروها در بخش عیوب فنی و عملکردی به حساب می‌آید.

همچنین خودروهاي MVM مدل ۵۳۰ و سایپا X۱۳۱ بیشترین نمرات منفی را در این عیوب متحمل شده‌اند. از سوی دیگر، در بخش عیوب مربوط به «تزئينات و مونتاژ»، خودروهاي پژو ۴۰۵ و MVM مدل X۳۳ بيشترين نمرات منفي را کسب کرده‌اند. آمار البته می‌گوید میانگین نمرات منفی خودروها در این بخش، ۹/۷ درصد کاهش را به خود می‌بیند، اما در بخش «بدنه» نیز پرایدهای تولیدی سایپا و پارس خودرو بيشترين نمرات منفي را به خود می‌بینند و اتفاقا در دو رده انتهایی جدول جا خوش کرده‌اند. بر اساس گزارش اعلامی، میانگین نمرات منفی خودروهای داخلی در بخش «بدنه» نسبت به خرداد ماه ۴/۲ درصد رشد کرده و بيشترين تاثير نیز مربوط به خودروهاي سوزوکی گرندویتارا و MVM مدل X۳۳ مي شود.

همچنین در بخش «رنگ» نیز میانگین نمره منفی خودروهای تحت ارزیابی نسبت به خرداد ماه، ۳/۳ درصد افزایش یافته است که خودروهای تندر-۹۰ پارس خودرو و تیبا مقصران اصلی این افت کیفی به شمار می‌روند. البته خودروهای MVM مدل ۵۳۰، لیفان ۶۲۰ و توجوی‌هاچ بک حائز بيشترين نمرات منفي در بخش رنگ شده‌اند.

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در بخش دیگری از گزارش خود از ايرادات مهم و اساسي نيز صحبت به میان آورده و گفته که شاهد بهبود ۳۸/۳ درصدي آنها در تیرماه و نسبت به
خرداد ماه هستیم. بر این اساس، پرایدهای سایپا و پارس خودرو توانسته‌اند بیشترین تاثیر را در بهبود کیفی ایرادات مهم و اساسی داشته باشند.

در حالت کلی نیز ميانگين نمرات منفي خودروهاي سواري تحت ارزیابی در تیرماه، با رشد ۴/۴ درصدي روبه‌رو بوده و این به‌آن معنا است که معدل سطح کیفی خودروها افت را به خود می‌بیند. کاهش سطح کیفی MVM مدل ۵۳۰ از یک سو و توقف تولید مزدا۳ از سوی دیگر، سبب شده‌اند تا میانگین کیفیت خودروها در اولین ماه تابستان نسبت به آخرین ماه بهار، افت کند.

از ديگر نكات مهم و حائز اهميت در جدول رده‌بندی خودروهای سواری، مي‌توان به ارتقای سطح كيفي پراید پارس‌خودرو از سطح كيفي خوب و جهش آن از سطح B به B+ اشاره کرد. همچنين سمند نیز که در خرداد ماه بیشترین نمره منفی را داشته، در این ماه در صدر خودروهای «خوب» قرار گرفت.

تیانا همچنان در صدر
اما به سراغ جدول رده‌بندی کیفی خودروها در تیرماه برویم و ببینیم کیفیت آنها در اولین ماه تابستان به چه شکل بوده است. طبق گزارش اعلامی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، نیسان تیانای مونتاژی پارس خودرو همچنان در صدر جدول رده‌بندی جا خوش کرده و تنها ۲/۵ نمره منفی به خود می‌بیند. این محصول فقط در معیار رنگ حائز نمره منفی شده و هیچ ایرادی در سایر بخش‌ها ندارد. تیانا ماه‌ها است که با کیفیت‌ترین خودرو تولید کشور به شمار می‌رود و از طرفی باید آن را گران‌ترین در بازار خودروهای داخلی دانست.

پشت سر تیانا با یک ژاپنی دیگر روبه‌رو می‌شویم؛ منتها از نوع ایران خودرویی و شاسی بلند آن. سوزوکی گرند ویتارا که در ایران خودرو خراسان به مونتاژ می‌رسد، در رده‌بندی تیر ماه ۵/۱۷ نمره منفی کسب کرده که این نمره به چهار معیار تجهیزات الکتریکی، تزئینات داخلی و خارجی، بدنه و رنگ مربوط می‌شود. مگان نیز که یک رده بعد از ویتارا قرار دارد، در همین چهار معیار حائز نمره منفی شده که بیشترین آن به تزئینات داخلی و خارجی مربوط می‌شود.

مگان در پارس خودرو مونتاژ می‌شود و یکی از گران‌ترین خودروهای داخلی به شمار می‌رود. مگان تحت لیسانس رنوی فرانسه در ایران تولید می‌شود، رنویی که سه نماینده دیگر نیز در جدول رده‌بندی کیفی تیر ماه دارد. بر این اساس، رده‌های چهارم تا ششم جدول به ترتیب به پارس تندر، تندر ایران خودرو و تندر پارس خودرو رسیده است.

پارس تندر که فیس لیفت تندر-۹۰ به حساب می‌آید و در پارس‌خودرو تولید می‌شود، به جز سیستم تعلیق و نفوذ آب، در سایر معیارها حائز نمره منفی شده و بیشترین آن به تزئینات مربوط است. تندر ایران خودرو نیز که پنجمین عضو جدول محسوب می‌شود، در سه معیار تزئینات داخلی و خارجی، بدنه و رنگ نمره منفی دارد. این محصول بیشترین نمره منفی خود را در معیار تزئینات کسب کرده است. همچنین تندر پارس خودرو نیز به عنوان ششمین عضو جدول رده‌بندی تیر ماه، به جز سیستم تعلیق، سیستم موتور، تجهیزات الکتریکی و نفوذ آب، در باقی معیارها نمره منفی به خود می‌بیند و بیشترین آن به تزئینات مربوط می‌شود.

هر سه تندر با اینکه زیر نظر رنو به تولید می‌رسند و قائدتا سطح کیفی قطعات آنها باید یکسان باشد، اختلافاتی کیفی نسبت به یکدیگر دارند. در واقع معیارهایی را که این سه در آنها نمره منفی کسب کرده‌اند، با هم متفاوت بوده و این نشان می‌دهد کیفیت شان در جزئیات، تفاوت دارد. این تفاوت‌های کیفی البته جزئی بوده و نمی‌توان گفت اختلاف کیفی فاحشی بین تندرهای تولیدی است.

رتبه MVM
اما در جدول رده‌بندی کیفی تیرماه نام پنج خودرو چینی به چشم می‌آید که در این بین لیفان مدل X۶۰ بهترین کیفیت را داراست. این خودرو که در جایگاه هفتم جدول و بعد از تندر نشسته، به جز تجهیزات الکتریکی، نفوذ آب و صداهای غیر عادی در سایر معیارها نمره منفی به خود می‌بیند و بیشترین آن مشترکا به بدنه و رنگ مربوط می‌شود. همچنین توجوی‌ هاچ بک نیز که هشتمین خانه جدول را اشغال کرده، در سیستم موتور و ترمز و صداهای غیر عادی و نفوذ آب نمره منفی ندارد؛ اما در باقی معیارها منفی شده و بیشترین آن به تزئینات مربوط می‌شود.

لیفان ۶۲۰ نیز که پشت سر توجوی جای گرفته، به جز تجهیزات الکتریکی، نفوذ آب و صداهای غیرعادی در سایر معیارها نمره منفی به خود می‌بیند.

اما شش رده پایین‌تر با یک چینی دیگر به نام MVM مدل X۳۳ روبه‌رو می‌شویم، خودرویی که فقط در سیستم فنربندی و تعلیق، ترمز و نفوذ آب نمره منفی ندارد. بیشترین نمرات منفی آن مشترکا در بدنه و رنگ به دست آمده است. یک MVM دیگر نیز به نام ۵۳۰ در جدول رده‌بندی کیفی تیر ماه خودروها به چشم می‌آید که با نزول نسبت به رده‌بندی قبلی، در جایگاه شانزدهم نشسته است. ترمز، تجهیزات الکتریکی و صداهای غیرعادی، سه معیاری هستند که MVM مدل ۵۳۰ در آنها نمره منفی ندارد. بیشترین امتیاز منفی این خودرو در رنگ به دست آمده است. این خودرو در واقع کمترین کیفیت را در رنگ بین ۱۸ خودرو تحت ارزیابی تیر ماه به خود اختصاص داده است.

سمند بالاتر از پارس و ۴۰۵
اما در بین خودروهای پرتیراژ ایران‌خودرو، سمند توانسته کیفیت بهتری در مقایسه با پژو ۴۰۵ و پارس کسب کند. این محصول که در رده دهم جدول به چشم می‌آید، در تمام معیارها حائز نمره منفی شده و بیشترین آن به تزئینات مربوط می‌شود. پژو پارس خراسان هم که فقط در نفوذ آب نمره منفی ندارد، پشت سر سمند نشسته و بیشترین نمره منفی آن با تزئینات در ارتباط است.

طبق جدول رده‌بندی تیرماه، پژو ۴۰۵‌های تولید جاده مخصوص و خراسان نیز به ترتیب در رده‌های دوازدهم و سیزدهم جای گرفته‌اند. ۴۰۵ تولید تهران صداهای غیرعادی ندارد و آب در آن نفوذ نمی‌کند و بیشترین نمره منفی‌اش نیز به تزئینات مربوط می‌شود. این در شرایطی است که همتای خراسانی اش فقط در نفوذ آب نمره منفی ندارد و بیشترین امتیاز منفی آن در معیار تزئینات به دست آمده است.
پارک پراید در ته جدول سری هم به تیبا و پراید بزنیم، خودروهایی که در سایپا و پارس‌خودرو به تولید می‌رسند و جزو قعرنشینان جدول به شمار می‌روند. در این بین، تیبا چهاردهمین عضو جدول به حساب می‌آید و در تمام معیارها نیز حائز نمره منفی شده است. بیشترین امتیاز منفی این خودرو به تزئینات مربوط می‌شود.

همچنین پراید تولید سایپا نیز که در جدول رده‌بندی، یکی به آخر شده، نه تنها در تمام معیارها نمره منفی به خود می‌بیند، بلکه بیشترین نمره منفی را در نفوذ آب نیز کسب کرده است. این خودرو البته رکورددار کسب بیشترین نمره منفی در موتور نیز به حساب می‌آید. در رده آخر جدول؛ اما به پراید پارس خودرو می‌رسیم که در تمام معیارها نمره منفی دارد و بیشترین آن به بدنه مربوط می‌شود. همچنین بیشترین صداهای غیرعادی بین خودروهای تحت ارزیابی تیرماه، در این محصول می‌پیچد.

300x606xb64e1d539cf1c7bdaee343424f885c2d.jpg.pagespeed.ic.ba5mKgs8ol


بدون دیدگاه